Jump to content
Fiskersiden

Trist i Etne-elven?

Joost.L
 Share

Recommended Posts

Mye o-fisk ja, er mye av sorten i Oselvo også. Du skal heller ikke se bort fra at det blant de "ville" dere registrerer også er en del som har rømt som smolt og ikke er lette å skille fra typiske o-fisker. Slike utfiskinger gir derfor alltid et underestimat av reelle tall for innblanding av o-fisk.

Jeg lurer på når vi skal få "gladnyheter" fra vestlandets elver?

Det nærmeste vi kommer er vel at slepene av smolt ut fra Vosso ser ut til å ha vært vellykkede, siden det faktisk har kommet noe merket smålaks tilbake i år. Men selv om det er flott, er det jo fryktelig å erkjenne at den villklekkede eller rognplantede laksen ikke overlever. Forskerne konkluderer med at det er i fjordene og ikke ute i havet problemet ligger. Men vestlandets elver kan ikke overleve på kunstig åndedrett, og i Hordaland må antagelig alle elver ha lignende akutthjelp for å komme på nett igjen. Det er den dårlige nyheten som tar luven av gladnyheten fra Vosso.

Mye o-fisk ja, er mye av sorten i Oselvo også. Du skal heller ikke se bort fra at det blant de "ville" dere registrerer også er en del som har rømt som smolt og ikke er lette å skille fra typiske o-fisker. Slike utfiskinger gir derfor alltid et underestimat av reelle tall for innblanding av o-fisk.

Jeg lurer på når vi skal få "gladnyheter" fra vestlandets elver?

Det nærmeste vi kommer er vel at slepene av smolt ut fra Vosso ser ut til å ha vært vellykkede, siden det faktisk har kommet noe merket smålaks tilbake i år. Men selv om det er flott, er det jo fryktelig å erkjenne at den villklekkede eller rognplantede laksen ikke overlever. Forskerne konkluderer med at det er i fjordene og ikke ute i havet problemet ligger. Men vestlandets elver kan ikke overleve på kunstig åndedrett, og i Hordaland må antagelig alle elver ha lignende akutthjelp for å komme på nett igjen. Det er den dårlige nyheten som tar luven av gladnyheten fra Vosso.

Det blir tatt skjellprøve av tvilsomme fisker for å være sikker, men heller en oppdrett ut igjen en å kakke en villfisk...:thumbsup:

Jeg vet at det er mye o-fisk i Oselven og sendte invitasonen videre til de her på FS. Dette var et veldig bra kurs men desverre var det ingen fra Os...

Det blir tatt skjellprøve av tvilsomme fisker for å være sikker, men heller en oppdrett ut igjen en å kakke en villfisk...:thumbsup:

Jeg vet at det er mye o-fisk i Oselven og sendte invitasonen videre til de her på FS. Dette var et veldig bra kurs men desverre var det ingen fra Os...

Mener Os JFF har noen som har vært på kurs i Dale. Tipper de mener de skal klare seg med disse, men om de fjerner o-fisk fra elva, se det tror jeg ikke. Vi holdt på med noen broer i elva da dykkerne kom i fjor, men de kastet ikke ut o-fisken selv om de fortalte at de så den i hølene?

Stemmer det, jeg var på samme kurs for 2 år siden. Men for å få fange fisk med håv og harpun skal du ha spesialløyve fra Fylkesmannen.

Det gjelder å få satt sammen en gruppe dugnadsfolk som tar dette på alvor og jobber systematisk ut fra dette. Med litt samarbeid får du til det meste med fylkesmannen, er nå vår erfaring. Det er kansje her det strander i oselven.

Men håper at de tar dette etterhvert opp fordi dette er viktig arbeid, skal en elv overleve som villaks førende elv...:thumbsup:

Edited by Joost.L

Grunneigarane og Fagrådsleiar ynskjer ikkje systematisk opptak av oppdrettslaksen i Oselvo. Kvifor veit ikkje eg, sikkert ikkje så mange andre heller.

Sitatet under er henta frå eit lesarinnlegg i «Os og Fusaposten» onsdag 23. desember 2009, og er altså relativt ferskt, skrive av Olav Valle:

......

"Omfattende uttak av oppdrettsfisk på gyteplassene har ikke vi anbefalt ennå. Gytefisk-tellerne tar ut dem de ser."

-----

Olav Valle

leder for Fagrådet for Osvassdraget

og Osvassdragets Eigarlag

Grunneigarane og Fagrådsleiar ynskjer ikkje systematisk opptak av oppdrettslaksen i Oselvo. Kvifor veit ikkje eg, sikkert ikkje så mange andre heller.

Sitatet under er henta frå eit lesarinnlegg i «Os og Fusaposten» onsdag 23. desember 2009, og er altså relativt ferskt, skrive av Olav Valle:

......

"Omfattende uttak av oppdrettsfisk på gyteplassene har ikke vi anbefalt ennå. Gytefisk-tellerne tar ut dem de ser."

-----

Olav Valle

leder for Fagrådet for Osvassdraget

og Osvassdragets Eigarlag

Vel, det er vel fremdeles noen som mener det er bedre med oppdrettsfisk enn ingen fisk. Har hørt lignende fra Osinger før. Det gir fiskerne mer å fiske på.

Vel, det er vel fremdeles noen som mener det er bedre med oppdrettsfisk enn ingen fisk. Har hørt lignende fra Osinger før. Det gir fiskerne mer å fiske på.

Men da skjønner jeg ikke hvorfor fiske ble stoppet iår, de kan vel ikke være redd for at det blir for lite o-laks å fiske på?

Men da skjønner jeg ikke hvorfor fiske ble stoppet iår, de kan vel ikke være redd for at det blir for lite o-laks å fiske på?

For å være ærlig - fiske etter villaks kan ikke forsvares i Oselva. Den burde vært stengt - og ble det for fiske etter villaks både i fjor og i år. Men det er mange faktorer som spiller inn her. Et begrenset fiske som nå etter o-fisk og sø sørger for at det er folk og øyne i elva, samt at Os JFF av en eller annen grunn er redd for å miste rettene til andre. Det er vel heller ikke et godt samarbeid med grunneierne oppover i elva, så initiativet må komme fra Fylkesmannen/DN.

Har også hørt flere Osinger uttale seg positivt om at det finnes o-laks i elva. Kanskje motivert ut fra at noen o-smolt produsert i elva er bedre enn ingen smolt? Snålt er det jo uansett, kanskje grunnet manglende kunnskap hos den enkelte, men Oselva har jo egentlig vært nede for telling i mange år. Uten o-laksen hadde det vært virkelig smalhans, så kanskje fiskerne bare er glade for o-fisken slik at de fremdeles har et sted å denge sluken innen bygda?