Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelaget portabelt ekkolodd


palkr
 Share

Recommended Posts

He he, godt å vite! :)

150m bør vel gå, men nærmer seg nok praktisk maks-grense i saltvann. Her tipper jeg abbor kan fylle ut litt mer enn meg.

Ville gått for finer, litt mer hassle å få tak i men mye mer holdbart. Det er litt jobb å snekre kassa, og det er ergerlig om den ryker på tur.

Ikke noe vits å gå for større batteri enn man trenger, blir bare dyrere og tyngre ;)

Satser på det holder til mitt bruk da. Får kjøpe meg 7.5 batteriet da, og dra på jakt etter en plate. Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis man først ikke gidder å snekre så kan man kjøpe den minste batterikassa på biltema. Den er grei å feste reimer etc på. Så har man beskyttelse av poler, klemmer mm. Jeg bruker noen biter med cellegummi som er skåret til og holder batteriet på plass i kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle kanskje tro jeg hadde sittet inne (evt. ute), men nei, har snekret en haug med paller på jobb den gang jeg var nyansatt :P Snakker om å ta motivasjonen fra en frisk norsk ungdom.

Hvor dypt tror du loddet ser? Skal brukes innaskjærs, men både på vestlandet og østlandet, og på vestlandet kan det jo bli ganske dypt innaskjærs. Jevnt over fisker jeg vel sjeldent på mer enn 150 meters dyp. Og trenger ikke loddet primært for å se fisk, men helst for å se skrenter/grunner og renner.

Har aldri brukt ekkolodd før, så alt dette er nytt for meg.

Satt og så på et 12V 12Ah batteri, men da er vel dette litt overkill til mitt bruk? Bør kanskje gå for 7.2Ah eller evt. 10Ah? Sistnevnte holder vel i 20 timer. Fisker jeg så lenge, må jeg betale barnebidrag.

Er det vanlig finérplater du har brukt til kassen? Hobbyplater er vel også brukanes?

Loddet slår til 150 meter, men hvis det er kraftige sprangsjikt i sjøen blir det straks dårligere. Jeg har sjøl laget meg en portabel løsning for 245-loddet som krevde fint lite arbeid.

Kasse: Plastbatterikassen til Biltema. Jeg har skiftet festestroppen til en løsning som er enklere å stramme og løsne. Foten til instrumentet er skrudd fast på toppen. Jeg har et 20 A blybatteri fra Biltema, størrelsen ble valgt siden jeg bruker loddet til fiske på fjellet, og er borte en uke i strekk uten strøm. Det er likevel overkill. Loddet brukes der 3-4 timer hver dag. Selv på siste turen i høst, hvor jeg hadde minusgrader hver eneste natt og knapt nok plussgrader om dagen, gikk ikke batteriet under 12 V. Du kan med andre ord gå langt ned på batteristørrelse hvis du kan lade daglig.

Svingeren har jeg festet på en bordbit av eik, den er vel 20*50 mm i dimensjon og med lengde på omtrent 40 centimeter. Den fester jeg med en tvinge på akterspeilet. Det er gjort på cirka 10 sekunder. Lengden er tilpasset slik at svingeren akkurat flukter med nederste del av skroget. På jolla mi, en sånn gammeldags greie fra Askeladden med toppfart på 6,5 knop, er dette mer enn sterkt nok.

Skulle jeg lagd en ny løsning for bruk med maks en dag på sjøen, ville jeg finni et fiskeskrin eller en verktøykasse hvor det var plass til svinger med stang, tvinge og loddet oppi, samt laget en enkel løsning for feste på toppen til instrumentet. Jeg ville også bygd inn en lader, men det er kun for å gjøre ting enkelt. Snekring hadde jeg i hvert fall ikke satt i gang med :)

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

Skulle jeg lagd en ny løsning for bruk med maks en dag på sjøen, ville jeg finni et fiskeskrin eller en verktøykasse hvor det var plass til svinger med stang, tvinge og loddet oppi, samt laget en enkel løsning for feste på toppen til instrumentet. Jeg ville også bygd inn en lader, men det er kun for å gjøre ting enkelt. Snekring hadde jeg i hvert fall ikke satt i gang med :thumbsup:

Jeg var på jakt etter ei sånn kasse, men fant ingenting på mine runder rundt i forskjellige butikker. Så det hadde vært supert hvis det kom tips på gode kasser til formålet, så blir tråden mer komplett. For de som har aversjon mot sag og drill, altså... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jakt etter ei sånn kasse, men fant ingenting på mine runder rundt i forskjellige butikker. Så det hadde vært supert hvis det kom tips på gode kasser til formålet, så blir tråden mer komplett. For de som har aversjon mot sag og drill, altså... :)

Denne kunne jeg brukt til min løsning. Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe en og bygge om. Jeg bruker loddet en del i felt, og da har jeg plass til GPSen, kameraet, mobilen og et par solide sjokoladeplater...

http://www.jula.no/verktoykasse-i-rustfritt-plast-130750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kunne jeg brukt til min løsning. Lurer faktisk på om jeg skal kjøpe en og bygge om. Jeg bruker loddet en del i felt, og da har jeg plass til GPSen, kameraet, mobilen og et par solide sjokoladeplater...

http://www.jula.no/verktoykasse-i-rustfritt-plast-130750

Kan være praktisk med en svær koffert til alt, men når jeg skulle ha ekkoloddkasse ville jeg ha den mest mulig plasseringsvennlig (altså ikke for svær) samtidig som den ga best mulig beskyttelse til instrumentet under drift. Det var pga disse kriteriene at alle kasser jeg kom over falt gjennom.

Fordelen med å snekre kassen selv (i tillegg til den gode følelsen av å ha laget noe) er at den er skreddersydd for formålet, tar minimal plass og dermed lettere å plassere i en liten båt. Samt at sideplatene i kombinasjon med bærehåndtak funker som en slags veltebøyle hvis man skulle være uheldig å velte kassa eller miste noe tungt oppå den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være praktisk med en svær koffert til alt, men når jeg skulle ha ekkoloddkasse ville jeg ha den mest mulig plasseringsvennlig (altså ikke for svær) samtidig som den ga best mulig beskyttelse til instrumentet under drift. Det var pga disse kriteriene at alle kasser jeg kom over falt gjennom.

Fordelen med å snekre kassen selv (i tillegg til den gode følelsen av å ha laget noe) er at den er skreddersydd for formålet, tar minimal plass og dermed lettere å plassere i en liten båt. Samt at sideplatene i kombinasjon med bærehåndtak funker som en slags veltebøyle hvis man skulle være uheldig å velte kassa eller miste noe tungt oppå den.

Jeg skjønner poenget ditt, og det er vel slik at ulike løsninger egner seg for ulik bruk. Jeg bruker utstyret uansett vær, og mye. I tillegg bruker jeg det i flere båter, og da er det ikke noen vits i å skreddersy det størrelsesmessig. Da setter jeg praktisk og holdbart øverst. Finér vil ikke funke for meg - kanskje den vannfaste typen, men den også slår man lett fliser av når den har blitt brukt en stund. I tillegg vil jeg at kassa skal være helt vanntett, siden det gjerne regner når jeg er i felt. Batteri og lodd tåler regn, men når man skal utstyre kassa med lader i tillegg, er det greit at den holder vannet ute. I sum vil det da være atskillig enklere for meg å kjøpe en boks fra Jula enn å snekre sjøl. Og gleden ved å ha laget noe sjøl blir ikke ødelagt. Så lenge jeg får en smart boks som jeg har skrudd sammen innmaten på sjøl og som funker optimalt for mitt bruk, og ekkolodd-produsenten ikke har vært inne i bildet, så definerer jeg den som sjøllaga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt, og det er vel slik at ulike løsninger egner seg for ulik bruk. Jeg bruker utstyret uansett vær, og mye. I tillegg bruker jeg det i flere båter, og da er det ikke noen vits i å skreddersy det størrelsesmessig. Da setter jeg praktisk og holdbart øverst. Finér vil ikke funke for meg - kanskje den vannfaste typen, men den også slår man lett fliser av når den har blitt brukt en stund. I tillegg vil jeg at kassa skal være helt vanntett, siden det gjerne regner når jeg er i felt. Batteri og lodd tåler regn, men når man skal utstyre kassa med lader i tillegg, er det greit at den holder vannet ute. I sum vil det da være atskillig enklere for meg å kjøpe en boks fra Jula enn å snekre sjøl. Og gleden ved å ha laget noe sjøl blir ikke ødelagt. Så lenge jeg får en smart boks som jeg har skrudd sammen innmaten på sjøl og som funker optimalt for mitt bruk, og ekkolodd-produsenten ikke har vært inne i bildet, så definerer jeg den som sjøllaga. :D

Helt klart! :)

Ikke meningen å kritisere, ville bare belyse fordelen ved hjemmesnekret. Supert at det kommer innspill til alternative løsninger, ut fra forskjellige "bruker-profiler" :D

Har du ekkolodd-braketten fastskrudd på lokket av kofferen? Eller har du en patent hvor du kjapt kan ta den av for transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart! :dribble:

Ikke meningen å kritisere, ville bare belyse fordelen ved hjemmesnekret. Supert at det kommer innspill til alternative løsninger, ut fra forskjellige "bruker-profiler" :thumbsup:

Har du ekkolodd-braketten fastskrudd på lokket av kofferen? Eller har du en patent hvor du kjapt kan ta den av for transport?

Jeg har i dag en sånn plastkasse-fra-biltema-løsning, den foreslåtte kofferten har jeg som nevnt planlagt å gå over til etter hvert. På plastkassa har jeg satt braketten fast på en trekloss som jeg skrur fast i lokket med en vingemutter.Jeg bruker en gummiskive som tetter for vann og dessuten gjør at den står stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag en sånn plastkasse-fra-biltema-løsning, den foreslåtte kofferten har jeg som nevnt planlagt å gå over til etter hvert. På plastkassa har jeg satt braketten fast på en trekloss som jeg skrur fast i lokket med en vingemutter.Jeg bruker en gummiskive som tetter for vann og dessuten gjør at den står stille.

Smart :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt nærmere på saken og kommet frem til at jeg heller vil vente til feriepengene kommer og kjøpe meg Lowrance HDS-5 Kartplotter/Ekkolodd og snekre kasse til den. Dumt valg?

:D Det tror jeg ikke. Jeg bruker mitt HDS også som transportabelt når jeg eks skal på tur å leie båt. Det fungerer helt prima. Du får i hvertfall et glimrende lodd som har ett større bruksområde. Og mye av patentene over kan du jo bruke her og. Selv har jeg som nevnt gjort det noe enklere. En batterikasse fra biltema i plast med lokk. Den er stor nok til både batteri, lodd, brakett etc. Jeg har en ekstra brakett. Den bruker jeg enten med et U klammer jeg kan skru fast på ett rør eller lign. Eller feste på en dobbel sugekopp sak fra biltema, og feste på en glatt overflate. Svingeren har jeg også på en slik som andre har brukt over. Og bruke den medfølgende sugekoppen på transportabel svinger anbefaler jeg ikke da den har lett for ikke å være stabil nok i fart og bølger mm. Biltema sin er mye stivere og gjør at det er mer robust, og gir bedre resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste patent med finerkasse til svigerfar og han var interessert med en gang. Da slipper jeg kjøpe noe. Han lever etter "kjekt å ha"-prinsippet og har alt jeg trenger. Husker ikke hvordan båtene er med tanke på akterspeil, men tror vakuumpatenten skal fungere. Hvis ikke blir det rør til svingeren. Gleder meg ihvertfall til å sette i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nå nærmer det seg utbetaling av feriepenger, og da skal det handles. Har tenkt litt på fordeler/ulemper med kombi plotter/lodd vs. rent ekkolodd.

Noen som kan anbefale en plass jeg kan shoppe? Og hvilken svinger bør man gå for?

Ferien kan ikke komme fort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hva slags fiske man skal bedrive da :thumbsup: Men til havfiske ville jeg ikke vært uten kartplotter (m/kart selvfølgelig). Sånt sett er jo kombi-instrument kjekt, når det i tillegg skal være portabelt.

Samme med transducer. Til sjøfiske ville jeg kjørt 50/200kHz (hekkmontert for enkel portable løsning). Da har du noen fine muligheter:

- 50KHz hvis du skal se veldig dypt, eller trenger en bred stråle (se et downriggerlodd, eller rett og slett vil dekke et større område).

- 200kHz for bedre oppløsning (se om det er en stim med småfisk, eller èn svær fisk), eller trenger en smal stråle (gir mer nøyaktig opptegning av detaljer på bunnen sånn som f.eks. hyller og bratte skrenter).

For HDS blir jo Mjøsservice nevnt som en veldig aktuell butikk, hvor man kan få en god pris. Men jeg har ikke handlet med dem selv, så her får du vel høre mer på de andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kombi med 50/200 hekksvinger tydeligvis veien å gå. Hvor mye koster kart til Lowrance og hvor stort område dekker de? Skal fiske både i øst, vest og sør.

Grunnen til at jeg gnåler så er fordi jeg er på jobb og kun har telefonen å surfe med. Slitsomt å søke etter info :thumbsup:

Endret av AreBare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom jeg meg endelig hjem fra jobb.

En Lowrance HDS-5 Lodd/Plotter med P66 svinger og Navionics Gold XL9 kommer på rett under 10 laken.

Det er vel ikke så hakkende galt?

Regner med jeg har lodd i noen år da. (Greit å si til dama når hun synes det blir for dyrt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det :) For ikke å snakke om hvis du etterhvert kjøper deg en structure scan modul og plugger på (ikke så avskrekkende pris på nettet). Kan vanskelig se for meg at man kommer til å savne noe mere på instrumentfronten da.

Structure scan module så snadder ut. Den er veldig aktuell neste år ;) Kvinnfolk kjøper sko. Noe må vi gutta også finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har feriepengene entret konto og shoppingabstinensene er større enn noen gang.

Eneste jeg lurer på er om kartet jeg har tenkt å gå for (Navionics Gold XL9) er greit nok? Fisker både rundt Kristiansand, Kragerø og Florø, ergo blir det irriterende dyrt hvis man må kjøpe flere kart. Så vidt jeg har forstått er Gold XL9 hele landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har feriepengene entret konto og shoppingabstinensene er større enn noen gang.

Eneste jeg lurer på er om kartet jeg har tenkt å gå for (Navionics Gold XL9) er greit nok? Fisker både rundt Kristiansand, Kragerø og Florø, ergo blir det irriterende dyrt hvis man må kjøpe flere kart. Så vidt jeg har forstått er Gold XL9 hele landet?

;) Så lenge det er Navionics du må bruke mener jeg at Gold holder og er godt nok. Har et Platinium og et Gold. Og ser genetlig ikke så store fordelen med Platinium på Navionics. Garmin er nok det hotteste kartserien mer å hente på. Du får et 3D image på platinium, men ikke undervannsstrukter eller bilder som på Garmin. Og jeg føler nesten at det er mer forstyrrende i 3D enn 2D. Så jeg ville kjøpt gold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.