Gå til innhold
Fiskersiden

Hjemmelaget portabelt ekkolodd


palkr
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Super tråd! Har nå lagd meg ett sånt här patent og. Blev stort sett samme løsning men måtte lage noe ekstra ting for Airmar P66 svingern jag har er ikke leddet.

168067_10150143160821153_678356152_8143823_7758207_n.jpg

Håper at få testet den i løpet av helgen :dribble:

Har samme svinger, og skal lage en liknende brakett.

Må nok gå for samme patenten du har gjort. Hvordan løste du det? Hvor kjøpte du evt. den delen du har skrudd fast i plasten? Sitter og ser på svingeren her, og føler ikke jeg skjønner helt hvordan jeg skal få det til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme svinger, og skal lage en liknende brakett.

Må nok gå for samme patenten du har gjort. Hvordan løste du det? Hvor kjøpte du evt. den delen du har skrudd fast i plasten? Sitter og ser på svingeren her, og føler ikke jeg skjønner helt hvordan jeg skal få det til :dribble:

Ikke sikker på vilken del du mener. Er stort sett samme patent som Palkr lagde. Sugekopp dings fra biltema. En hvit skjerefjøl fra NorEngross. Men til P66'n trengte jag i tilleg rustfri plate som jag kjøpte hos en blikkenslager.

Noen fler bilder hvis det hjelper: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150141554391153.322721.678356152&l=9dca811825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikker på vilken del du mener. Er stort sett samme patent som Palkr lagde. Sugekopp dings fra biltema. En hvit skjerefjøl fra NorEngross. Men til P66'n trengte jag i tilleg rustfri plate som jag kjøpte hos en blikkenslager.

Noen fler bilder hvis det hjelper: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150141554391153.322721.678356152&l=9dca811825

Var den rustfrie platen jeg tenkte på. Smart patent det der. Får se hva jeg klarer å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var neimen ikke lett å skaffe plater fra blikkenslager. Nå er jeg helt i villrede her. Hva i all verden skal jeg nå gjøre for å ha mulighet til å justere svinger.. Og ferien nærmer seg med stormskritt.

Er ikke sikker på formålet du trenger det til , men kan det hjelpe med rustfri hengsler som du tilpasser ? eller vinkelbeslag i aluminium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på formålet du trenger det til , men kan det hjelpe med rustfri hengsler som du tilpasser ? eller vinkelbeslag i aluminium?

Formålet er vel såvidt jeg har forstått å kunne justere vinkelen på svingeren?

Er det helt håpløst å bruke loddet med feil vinkel på svinger eller overlever jeg noen uker på vestlandet hvis jeg ikke får ordnet en patent?

Kan jo hende jeg (midlertidig) bare fester den rett på ei skjærefjøl. Har aldri brukt ekkolodd før så bruker vel en evighet på å lære meg å bruke det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formålet er vel såvidt jeg har forstått å kunne justere vinkelen på svingeren?

Er det helt håpløst å bruke loddet med feil vinkel på svinger eller overlever jeg noen uker på vestlandet hvis jeg ikke får ordnet en patent?

Kan jo hende jeg (midlertidig) bare fester den rett på ei skjærefjøl. Har aldri brukt ekkolodd før så bruker vel en evighet på å lære meg å bruke det uansett.

Så vidt jeg husker det fra den tid jeg brukte portabel lodd, så var det mulig å justere vinkelen i selve svingeren. Er det ikke mulig lengre? Forresten så brukte jeg selv en gammel teleskop klepp(uten krok) til formålet.Lett å justere dybden, også ved bruk av flere type båter,lett å feste med sugekopp og hydrodynamisk .Ledningen festet jeg som regel med strips.

Du kan også mekke til noe praktisk med denne sykkeldelen fra biltema. Om du fjerner den ene klemma og borer der gjengene er, har du fortsatt hull som kan brukes til å feste denne på brettet. En annet mulighet er å skru denne i løftehåndtaket som de fleste små båter har akter.

27-538_m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill Martin. De skrives bak øret. Er så travelt opptatt med jobb nå før ferien at jeg får nesten ikke tid til å tenke en gang :-)

Har ikke hørt noe om at man kan endre vinkelen inne i svingeren, men har heller aldri undersøkt det. Er et lokk fremme på den om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill Martin. De skrives bak øret. Er så travelt opptatt med jobb nå før ferien at jeg får nesten ikke tid til å tenke en gang :-)

Har ikke hørt noe om at man kan endre vinkelen inne i svingeren, men har heller aldri undersøkt det. Er et lokk fremme på den om jeg ikke husker feil.

Jeg mener at det går an å justere der sirkelen er på bildet

svinger.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tyvär så er ikke P66 justerbart. Du bruker kilerne som følger med svingeren for at velge vinkel ved permanent montering. Bare at lese bruksanvisningen :) For en portabel løsning som skall passe flere type båter trenger du muligheter for justering, derav den syrefaste braketten jag lagde på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tyvär så er ikke P66 justerbart. Du bruker kilerne som følger med svingeren for at velge vinkel ved permanent montering. Bare at lese bruksanvisningen :) For en portabel løsning som skall passe flere type båter trenger du muligheter for justering, derav den syrefaste braketten jag lagde på bildet.

Da forstår jeg at du lagde bracketten :) men for andre som ikke har sjanse til å lage slike kan det da være greit å bruke sykkeldelen jeg viste frem ovenfor. Kan hende det går an å feste selve giveren med 2 rustfrie slangeklemmer i passe størrelse mot selve "røret" og gjennom hullene i giveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hele byggingen har gått i dass her. Har kasse klar, men klarer ***** ikke å få svingeren demontert. Var så smart at jeg satte den i sammen når jeg fikk den, bare for å se om alt passet. Er redd for å knekke noe. Er jo bare plast alt sammen.

Etter mye svette og litt tårer har jeg fått demontert den. Da blir det litt å jobbe med i ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter MYE hjelp fra svigerfar (jeg har fungert mest som assistent og støttekontakt), begynner prosjektet å nærme seg slutten. Det gjør dessverre ferien også. Har ikke fått ordnet brakett til justering av svingeren, men dette får jeg prøve å få til seinere. Nå blir svingeren bare skrudd fast rett på plastfjøla så jeg får sjans til å bli litt kjent med apparatet. Er ganske liten vinkel på akterspeilet på båten jeg skal teste det på. Noen bilder kommer kanskje etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg har laget et slikt portabelt ekkolodd som beskrevet av palkr, og det fungerer utmerket! :) Jeg har også laget egne 12v batteripakker som er lette å ta med seg og enkle å koble til. Det anbefales.

Et spørsmål til dere som har denne løsningen, har dere merket at metalldelene til vakumløfteren ruster? De er jo ikke av syrefast stål... min er skikkelig rusten etter et års bruk og jeg lurer på hvor lenge den holder? Jeg har i likhet med palkr en sikkerhetsline så hvis den skulle løsne forsvinner den ikke i sjøen og drar med seg loddet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget et slikt portabelt ekkolodd som beskrevet av palkr, og det fungerer utmerket! :) Jeg har også laget egne 12v batteripakker som er lette å ta med seg og enkle å koble til. Det anbefales.

Et spørsmål til dere som har denne løsningen, har dere merket at metalldelene til vakumløfteren ruster? De er jo ikke av syrefast stål... min er skikkelig rusten etter et års bruk og jeg lurer på hvor lenge den holder? Jeg har i likhet med palkr en sikkerhetsline så hvis den skulle løsne forsvinner den ikke i sjøen og drar med seg loddet...

Ja dom ruster, men du har jo ett sett med resservedeler fra den du kuttet av :) Kan sikkert lønne seg at skylle ting i ferskvann. Jag har måtte byttet én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.