Gå til innhold
Fiskersiden

VHF kanaler / frekvenser ?


Thile
 Share

Recommended Posts

Min gamle VHF har tatt kvelden og er utenfor rekkevidde av reparasjon.

Har fått låne en håndholdt overligger på jobb. Problemet er at den ikke er programert og har plass til 16 kanaler, men ingen husker standard kanalene som de maritime radioene leveres med.

Har leita litt og funnet noen.

Kanal oversikt

Noen som kan kompletere lista for meg ?

Kanal: 9, 11, 16, 21, 22, 27, 67, 69, 71, 72, 73, 74, L1, L2, L3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er info som står i manualen til enhver VHF.

Se på side 83 og 84 på den linkede SH GX1500 manualen, du skal se på kanalsettet som er merket med I (international) øverst i tabellen.

SH GX1500 Manual

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hehehe....det første jeg tenker når jeg leser denne tråden er....har du egentlig lov til å bruke den?

Man skal jo egentlig ha kurs for å bruke vhf, og da lærer man dette med kanaler :) .

Lykke til uansett :P

Radioen var uprogramert og skulle egentlig vært ombord på en rigg i kina, men eier ville ha annen type radioer. Så vi hadde igjen ett restlager, disse "lånes" ut på ubestemt tid. Som gammal radioamatør tar jeg det med lisens med knusendde ro....

Dette er info som står i manualen til enhver VHF.

Se på side 83 og 84 på den linkede SH GX1500 manualen, du skal se på kanalsettet som er merket med I (international) øverst i tabellen.

Takker, fant ut av det selv, men godt å ha kanal kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg tok VHF kurs da jeg var i marinen, og du får ikke kjøpt en VHF uten lisens i hvertfal..

men uansett så tror jeg ikke redningsoppdraget avbrytes om brukeren ikke har lisens under en nødmelding!! som radioamatør kjenner han jo til grunnleggene måte å sende ut en melding på, så det går nok helt fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg tok VHF kurs da jeg var i marinen, og du får ikke kjøpt en VHF uten lisens i hvertfal..

men uansett så tror jeg ikke redningsoppdraget avbrytes om brukeren ikke har lisens under en nødmelding!! som radioamatør kjenner han jo til grunnleggene måte å sende ut en melding på, så det går nok helt fint

Dette er ikke rett, Du kan rusle inn på nærmeste Biltema sjappe å raske med deg en maritim VHF isammen med vindusspylerveska å betale å gå.

Men du har ikke lov å bruke den uten kurs, men å kjøpe den er lovlig uten kursB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror lisensplikten for kjøp er fjernet, men beholdt for bruk.

Tidligere måtte du vise sertifikat/lisens for å få kjøpe, men det er det slutt på nå, (sikkert noe EU greier haha..)B)

Tvert i mot- det siste jeg har fått med meg ( av en lærer) er at den er blitt strengere ( EU greie sikkert og for alles beste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Googlet emne, og det mest oppdaterte jeg fant var av lovlighet rundt dette fra høsten 2009. I to tre forskjellige fora var følgende:

Det er lovlig å kjøpe VHF, men ikke å bruke uten sertifisering. Det holder at en om bord, ikke nødvendig båtfører/eier har sertifisering. Men om det er kommet noe mer etter dette vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Googlet emne, og det mest oppdaterte jeg fant var av lovlighet rundt dette fra høsten 2009. I to tre forskjellige fora var følgende:

Det er lovlig å kjøpe VHF, men ikke å bruke uten sertifisering. Det holder at en om bord, ikke nødvendig båtfører/eier har sertifisering. Men om det er kommet noe mer etter dette vet jeg ikke.

:(

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.