Gå til innhold
Fiskersiden

Ørret-tur til Vinje i Telemark høst 2010


Afre
 Share

Recommended Posts

morgen_stund.jpg

De fem seks siste årene har jeg hatt som en tradisjon. Å ta en ukes fiske/telttur i slutten av august. Turen går til Vinje i Telemark for å fiske ørret som går opp for å gyte. Så også dette året. De første dagene gikk det så som så, fikk noen pinner på rundt en halv kilo som ble sluppet ut igjen. Været hadde vært opp og ned også, med mye regn. Men så slapp regnet taket og været ble mye bedre. Så da var det bare å gripe tak i stangen å komme seg ut til fiskeplassen. Vi pleier alltid å fiske på kveld/natt med pause fra rundt midnatt til ca klokken 3 på morgen kvisten. Rundt klokken 10 var jeg på fiskeplassen. Været var mildt og godt, med lite vind. Jeg satt på min favoritt wobler for fiske på denne tiden døgnet. En knall rød 9 cm Bomber flytende. Etter ca 15 minutter satt den første på. Den prøvde å stikke av gårde med strømmen så det ble en god fight for å få den på land. Etter en time og bytte av wobler til en av mørkere sort, men samme merke. Lå det tre fine ørreter på land. Etter dette måtte jeg la andre slippe til på min plass. Jeg merket også at jeg var noe ute av fokus når det gjaldt fiskingen min. Så jeg tok turen tilbake til teltet og litt rødvin. Men stod opp og tok en morgen økt også. Resultatet ble en fin ørret da også. Hele fangsten er vist på bilde. Den siste fisken er den med blått tau. Fiske vekten lå hjemme. Men slaktevekten var 2x1.6, 2 og 2,2 kilo. Legg merke til den delikate rødfargen på kjøttet. Ikke noe rekord fisk men et hyggelig minne for meg. Fisken ble pakket ned og fraktet til en hytte med dypfryser litt over 30 minutters gange unna. Fisken ble slaktet med god samvittighet da eleven renner ut i et vann som ligger nær ti på topp listen I Norge når det gjelder størrelse. Samt at vi faktisk bare var to stykker som fisket i elven på det aktuelle tidspunktet. Ingen andre fisk ble fanget heller den økten

Bildet på toppen visker fiskeplassen (odden lengst borte) i soloppgang litt før klokken 6, samme morgen. Neste kveld ble stedet invadert av en støyende gjeng med flotte hodelykter som flombelyste hele elven :). Så da var det på tide å reise hjem

fire_fine_fisk.jpg

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.