Gå til innhold
Fiskersiden

Lett snelle til havfiske


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Heisann. Er på utkikk etter en lett og snerten snelle til tyngre fiske. Jeg har en Okuma Titanium som jeg liker godt, men den veier over 1 kg så den er litt tung å fiske med i lengden. Ser jo at folk drar opp kveiter med sneller som er mye mindre. Har tenkt å gå litt ned på utstyret etter hvert (bruker nå 50 lbs stang, synes det er litt overkill). Håper på tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi snakker fra 10-40 m med jigger opp til 500 g ca. Til dypere/tyngre fiske har jeg det som trengs. Ser forresten at du bruker en tld 15. Den snella ser jo lovende ut.

Endret av Mr Tucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan trygt anbefale Shimano Talica 10. Ellers funker jo greiene fra Avet også temmelig bra, men jeg kjenner ikke størrelsene der til å tipse om en spesifikk modell. Daiwa har også noen modeller, blant annet Saltiga og Saltist. I tillegg har du variasjoner over samme tema fra Accurate. Alle disse er vel utprøvde sneller som fint tåler fisket du snakker om, så det blir litt smak og behag hva du velger. Selv om Talica selvsagt er tøffest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano snella ligger litt utenfor prisleiet mitt for å si det sånn. Var litt vel dyr. Tenkte på sneller under 2000,- Gjerne sneller man kan finne på salg :)

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54686

Denne har blitt testet mot hvitstør i Canada, og klarte det fint. Klarer den det, klarer den kveite :rolleyes: Og det der er billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54686

Denne har blitt testet mot hvitstør i Canada, og klarte det fint. Klarer den det, klarer den kveite :) Og det der er billig!

Samme snelle (men med et annet navn) som jag såg flere av Nordic Sea Angling guiderne bruker etter kveita og, sammen med Greys 24lbs stanga. Til den prisen hade jag ikke nølt ett sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker fra 10-40 m med jigger opp til 500 g ca. Til dypere/tyngre fiske har jeg det som trengs. Ser forresten at du bruker en tld 15. Den snella ser jo lovende ut.

Det er helt klart en velutprøvd snelle. Man bør vel ikke gå så veldig mye over 5kg brems pga den lette grafitt-ramma, men det er akkurat passe for mitt bruk. Grafitt har jo sine fordeler også, mindre som kan korrodere.

Den snella Oz linker til klarer det dobbelte i bremsekraft, og prisen var jo rett og slett utrolig bra. Og så ser den jo bra ut også. Men aluminium kan korrodere i kontakt med sjøvann, så det trengs littegrann mer stell på en slik en :P

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fisketid.no/lawson-speed-havfiskesnelle-p-1635.html

har jo den også, men den kan bli litt stor kanskje?

Det er utvilsomt en bra snelle. Men den snella du linker til er ikke en liten snelle. ER en drøss med muligheter. Små sneller med bra brems er vel det du er ute etter. Såfall er Daiwa saltiga(stjernebrems) og Shimano Talica(spakbrems) meget bra alternativer. Rimeligere alternativer er Shimano Tekota. evt. Daiwa Saltist. Ellers. Så finner du billige sneller utenlands. Avet er jo et meget kjent og bra merke. Jeg har 2 stykker selv og er meget fornøyd med snellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Den som OZ linket til ligner veldig på Avet, har ikke prøvd den selv, men sett på den, og den ser helt ok ut, og er ikke så stor. Det er heller ikke Avete/ne. Har to Avet selv som jeg liker godt. Men de blir mye dyrere i norge i hvertfall. Men det finnes jo mange alt. Eks Shimano tekota med telleverk. Jeg tro den er helt ok. Tatt mange kveiter rundt om på denne snella. Tekota 800LC har de en superpris på samme sted som OZ linket til, men den er litt stor etter mitt syn. 700LC er ett bedre alt. størrelsemessig. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekota 700 og 800 er jo omtrent like store. Ingen av dem særlig aktuelle valg som ei lett snelle til kveitefiske. Da heller 600-størrelsen, som størrelsesmessig er langt mer egnet. Merkelige greier egentlig, det er et laaangt sprang fra 600 til 700, så omtrent ikkeno fra 700 til 800...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekota 700 og 800 er jo omtrent like store. Ingen av dem særlig aktuelle valg som ei lett snelle til kveitefiske. Da heller 600-størrelsen, som størrelsesmessig er langt mer egnet. Merkelige greier egentlig, det er et laaangt sprang fra 600 til 700, så omtrent ikkeno fra 700 til 800...

:dribble: Det har du selvfølgelig helt rett i. Og de har 600LC til en hyggelig pris også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her. Har snevret det litt til. Trives best med spakbrems har jeg funnet ut. Stjernebrems brukte jeg før med ambassadør og de kan jo stilles veldig nøyaktig, men jeg synes spake er enklere å håndtere. Lawson snella var lekker. Noen som vet hva den veier? Glem det.... den veier 579 gr. Det er veldig grei vekt, siden den andre jeg har veier over 1 kg. Er det like god bremsekraft på den mindre modellen? 450m 0,40 er jo evig nok for å si det sånn. Noen som kan si sånn ca hvordan den er i størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bilde av lawson snella? Hadde vært fint å se fysisk størrelse på den.

:rolleyes:http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54686

Løp og kjøp! Billig og ok. Klarer den stør på 100kg så takler den sikkert en kveite også. Så har du norsk garanti og reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags multifilament skal jeg fylle opp med (merke, tykkelse)? Berkley whiplash? Har brukt ron thompson hyperstrong før og er fornøyd med den, men ser at whiplash har større bruddstyrke. Ser også at whiplash bygger mye og at diameteren ikke er korrekt i forhold til oppgitt dim på pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bilde av lawson snella? Hadde vært fint å se fysisk størrelse på den.

Lawson GDR 12 fikk den i posten i dag,og den var liten ja.stang som blir brukt under reise er Expert Boat 4Piece .

Føltes som en konge snelle... skal selv ha den med på fiske tur til thailand tenkte jeg....

100_0001-1.jpg

Endret av TORMOD74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.