Gå til innhold
Fiskersiden

Meitefiske etter SØ


Justtrout
 Share

Recommended Posts

Hei, fisker veldig mye etter SØ med sluk, men kunne tenkte meg og sitte med pipa i hånda og følge med på duppen;)

Har som sagt aldri prøvd etter SØ med agn og dupp, men ser at det er blitt veldig populært. Noen som vet hva som skal til? hva slags agn gir best resultat, dupp type, krok str? kanskje lurt og bruke glidesøkke? og ikke minst hvilken dybde skal agne ligge på?

Har fisket endel etter gjedde med dupp og det er kos, kjekt med litt bakgrunns informasjon før jeg begir meg ut på nye fiskemetoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker brisling eller mark til sø meite. Det brukes også reke, silde og makrelstrimmler. Fisker med agnet 1-2m under duppen. Bruker en bomber eller wagler. Det som er viktig er at duppen ikke gir for mye motstand. Er veldig glad i de røde enkel kokene til Mustad i str. 2-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten kan være sky, mens den enkelte ganger kan fiskes med hvilken som helst type dupp, men på den sikre siden er som sagt en ørretbombe, eller en antenne / waggler dupp av et slag antagelig best. Til agn er agnsild og meitemark meget bra. Meitemarken fungerer best i brakkvann men...

Når det gjelder dybde er det bare å prøve seg frem. Alt fra 1 til 4 meter er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flotte svar, da blir det meitefiske etter SØ de nærmeste dagene!

Noen som har erfaring med strandreke? hvis det er noe som fungerer kan jeg jo kjøpe meg en finmasket håv og leke meg litt i vannkanten og se hva jeg finner av agn.

Sjøørreten er jo så sky, noe problem og bruke fireline smoke eller crystal? eller burde jeg gå for et monofilament?

Har som regel brukt crystal i klarvann og smoke i brakkvannsområder, muligens dette er tull men for meg virker det ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med strandreke? hvis det er noe som fungerer kan jeg jo kjøpe meg en finmasket håv og leke meg litt i vannkanten og se hva jeg finner av agn.

Sjøørreten er jo så sky, noe problem og bruke fireline smoke eller crystal? eller burde jeg gå for et monofilament?

Har som regel brukt crystal i klarvann og smoke i brakkvannsområder, muligens dette er tull men for meg virker det ikke sånn.

Strandreke fungerer jo fint det, men sild / brisling og mark er nok bedre. Og nei, ikkeno problem å bruke de snørene. Når de fleste sier at sjøørreten er sky mener de motstanden i duppen. Kan jo anbefale deg å alltid bruke sjokkfortom når du bruker multiflament (fireline). Trilene i 0.30 - 0.40mm er fint etter sjøørreten, selvom det sikkert går fint med tynnere fortom også. Det bør være minst et par meter med fortom overfor dupptakkelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei, kunne også tenkt og prøve meite fiske etter SØ. har jo 2 stenger så kan bruke den ene til kaste og den andre til meite, men når dere snakker om ørret bombe og antenne. hva betyr det??

Som sagt er ørreten veldig sky etter motstand i duppen så det er best å bruke antennedupper eller wagglere. Og Ørretbombe er en dupp som kommer i forskjellige synkegrader, men det er vanligst å fiske aktivt med den (sveive inn) uansett om du bruker agn, fluer osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er ørreten veldig sky etter motstand i duppen så det er best å bruke antennedupper eller wagglere. Og Ørretbombe er en dupp som kommer i forskjellige synkegrader, men det er vanligst å fiske aktivt med den (sveive inn) uansett om du bruker agn, fluer osv...

Ørretbomber er, etter mi meining, den dessidert beste duppen til meite etter sø. Hovedlina går gjennom duppen, og ender i ein svivel, deretter setter ein på ein fortom på ønska lengde, 1-4m. Dette vert best om ein tenker statisk meite, der duppen skal drifte med straum og vind. Og det er flytande bomberdupp som gjelder for dette passive fisket. Dersom ein skal fiske med sluk, eller flue, samstundes som ein duppmeiter er det kun flytande som gjelder. Duppen skal ligge rett utanfor der du står og sluk/ fluefisker, følgefisk vil då kunna få ein fristelse som duver rett forann dei på veg ut frå land.

Av agn så er eg dessidert mest fornøgd med strimler av makrellbuk. Skjær av lapper av buken i frossen tilstand, for så å skjære lappane i tynne strimler. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretbomber er, etter mi meining, den dessidert beste duppen til meite etter sø. Hovedlina går gjennom duppen, og ender i ein svivel, deretter setter ein på ein fortom på ønska lengde, 1-4m. Dette vert best om ein tenker statisk meite, der duppen skal drifte med straum og vind. Og det er flytande bomberdupp som gjelder for dette passive fisket. Dersom ein skal fiske med sluk, eller flue, samstundes som ein duppmeiter er det kun flytande som gjelder. Duppen skal ligge rett utanfor der du står og sluk/ fluefisker, følgefisk vil då kunna få ein fristelse som duver rett forann dei på veg ut frå land.

Av agn så er eg dessidert mest fornøgd med strimler av makrellbuk. Skjær av lapper av buken i frossen tilstand, for så å skjære lappane i tynne strimler. :)

kan det ikke bli litt vanskelig med nappindikasjon når bombern er helt klar, sånn imotsetning til en farget tupp? men ellers er jeg enig i det meste her even. makrellstrimler er knallbra agn som beveger seg godt i strømmen og lukter sikkert mye. og det å ha en dupp med agn i nærheten av der man spinnfisker har veldig trua på. her et det bare viktig å få vært kjapp nok med mothugget. kan by på problemer når man akkurat har kasta ut favorittsluken man ikke vil miste...

har noe testa kutling som agn? sett de har brukt en del i danmark. er jo et av favorittbyttene til Søen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei, fisker veldig mye etter SØ med sluk, men kunne tenkte meg og sitte med pipa i hånda og følge med på duppen;)

Har som sagt aldri prøvd etter SØ med agn og dupp, men ser at det er blitt veldig populært. Noen som vet hva som skal til? hva slags agn gir best resultat, dupp type, krok str? kanskje lurt og bruke glidesøkke? og ikke minst hvilken dybde skal agne ligge på?

Har fisket endel etter gjedde med dupp og det er kos, kjekt med litt bakgrunns informasjon før jeg begir meg ut på nye fiskemetoder.

Hei duppmeite etter sø er behagelig og artig fiske. Som nevnt over er ørretbombere geniale til sjøørretfiske, men da best og bruke ved aktivt kastefiske. Det finnes en rekke dupper på markedet som egner seg til dette fisket. Jeg selv bruker mye klassiske isopordupper med en treble eller enkeltkrok montert i enden av senen, dette avhenger av hvor sulten jeg er! hehe. Ved bruk av enkeltkrok er det som regel lettere og avkroke og sette tilbake fisk under foreksempel minstemål. Monterer på splitthaggl ca 60 cm over kroken, hvis du velger og fiske på ca 1,5 meter dybde. Ved og sette splitthagglene noe nærmere kroken en duppen blir det som regel ikke surr på senen under kastet. Brisling og sild er mitt førstevalg til dette fisket i sjøen, men andre agn som nevnt over fungerer også bra. Brisling på 8-12 cm er passe str og agne med. Bly ned duppen så du akkurat ser den, da klarer du også lange kast. Jeg fisker mye langs land, og er det god dybde der setter jeg brislingen fra 1,5-2,5 meters dybde. De største sjøørrettene jeg har tatt på dette meitefiske er noen meter fra land, gjerne langs bergvegger og rundt skjær med god dybde rundt. Tell til tre når duppen går under og gi et beskjedent tilslag.

Lykke til mvh rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen makreller liggende i frysen som jeg vurderer å bruke til agn utpå ettervinteren. Har slitt med å få makrellen til å "sitte" på kroken. Er det noen osm har gode tips i så måte. Må jeg til med "strikk-tråd", har også hørt om noen som salter makrellen for å få den seigere.

Noen som har enkle og effektive metoder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.