Gå til innhold
Fiskersiden

Tunfisk slakting! med turbåt fra usa


hvittingfantomet
 Share

Recommended Posts

Og problemet er ?...... Så lenge det er en type det finnes nok av, er slik å sammenlikne med når man "treffer" storseien eller stor torsk her oppe.Eller blir det aldri blod av disse ? Har opplevd slik mange ganger selv med bonito stimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matauk... ikke no problem på en art som ikke er trua på noen måte.

Orgnisert sportsfiske = stort pluss... Gutta på båten betaler sansynligvis og gjør på den måten sporten i sin helhet en tjeneste.

Alt blodet...ikke pent på film. Kunne vært begrenset\skylt bort eller klipt litt ut av filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tunfiskart er dette?

BFT finnes det, etter hva jeg forstår, 3 arter av (northern, southern, pacific) hvorav de to første er kritisk truet.

Dersom dette er fiske etter en art som tåler beskatning er alt helt fint, har de truffet på en stim med en truet dyreart er det nok i drøyeste laget.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dette er fiske etter en art som tåler beskatning er alt helt fint, har de truffet på en stim med en truet dyreart er det nok i drøyeste laget.....

Ikke lenge siden det ble hot under en havfiske konkurranse som gjald nettop rødlisted art her i Norge også...Heldigvis var noe de fleste reagerte på, ikke minst konkurranse fiskere selv, noe som setter sannsynligvis en stopper for slik atferd i alt fremtid og med truede arter. Tror neppe at profesjonelle charterfiskere legger ut en film med fisking av trued art..

Slik som filmen viser kan nesten sammenliknes med når makrellen går amok. Det skjer fort og fisken samles etter lokking , men de forsvinne like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tunfiskart er dette?

BFT finnes det, etter hva jeg forstår, 3 arter av (northern, southern, pacific) hvorav de to første er kritisk truet.

Dersom dette er fiske etter en art som tåler beskatning er alt helt fint, har de truffet på en stim med en truet dyreart er det nok i drøyeste laget.....

Båten har San Diego som hjemmehavn, så om det er BFT, så ville jeg nok satt pengene mine på pacific.

Her er forøvrig båtens hjemmeside, interesserte kan scrolle ned til bunn.

Endret av ubrukelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten har San Diego som hjemmehavn, så om det er BFT, så ville jeg nok satt pengene mine på pacific.

Her er forøvrig båtens hjemmeside, interesserte kan scrolle ned til bunn.

Proffe og hensynsfuller ser jeg. For en båt !! " Todo es grande en América" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke dette er så galt. Alle som har skåret seg litt på fisketur, vet at det fort kan bli mye søl av blod blandet med vann. Sammenligningen med makrell er ganske god også på alle måter. Kommer man ut for en stim kan det fort gå en kule varmt og fort bli mye gris. Gitt at dette var fiske på en ikke truet art, så kan jeg ikke se noe galt. Hva foskjellen på at en fiskeskøyte tar med seg en glad gjeng med stangfiskere, og fiske er godt. Sammenlignet med det som blir vist på filmen? Skal man kritisere noe må det bli hvordan filmen er klippet sammen. Ikke selve fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne er ganske flinke og ta vare på sportfiskene sine (speciellt når det er penger invollvert). Jeg regner med att disse karene har en baglimit og opererer med minste mål etc. Men det er jo klart att d blir mye fisk hvis 20-30 man tar 3-5 st per man.

Vi i skandinavia har mye og lære om fiskevård og forvaltning av USA. Ikke minst blir det slått veldi hardt ned på grovt juks og bedrag både når det gjelder sport og yrkesfiske. Kan nevne att jeg har ein kamrat som jobbet med dykking etter kråkeboller i California.

Han fortalte att yrkesfiskere som ble tatt for grove overtredelse av kvoter og regler ble fratatt allt av kvoter og certifikater bare og pakke sekken og finne ein annen jobb. Har sjøl fanget laks i sjøen på "feil" dag i uken så d var bare og la den gå. Dem hadde også en baglimit på bottomfish trur d var 15 eller 20st rockfish o lingcod per tur. Hvis laksen hadde vore fanget på rett dag i uken så må skipper skrive ut ein kvittering med båtnavn og underskrift av skipper. Høres litt tungvint ut men prosedyren tar 2minut og da har man kontroll på utak og minstemål etc.

Hadde det vore BFT i middelhavet så hadde det vore ille i det her fallet trur jeg neppe det har noen invirkning på bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i skandinavia har mye og lære om fiskevård og forvaltning av USA. Ikke minst blir det slått veldi hardt ned på grovt juks og bedrag både når det gjelder sport og yrkesfiske. Han fortalte att yrkesfiskere som ble tatt for grove overtredelse av kvoter og regler ble fratatt allt av kvoter og certifikater bare og pakke sekken og finne ein annen jobb.

Det har du rett i Frederic..misunner måten "los americanos" kontrollerer at alt gjøres etter regler og ved bruk av kystvakt. Har er det en lang vei å gå fortsatt i Norge. Mange fornuftige regler, men lite kontroll, ikke minst av hva som foregår under bordet blandt mange yrkesfiskere. Dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matauk... ikke no problem på en art som ikke er trua på noen måte.

Orgnisert sportsfiske = stort pluss... Gutta på båten betaler sansynligvis og gjør på den måten sporten i sin helhet en tjeneste.

Alt blodet...ikke pent på film. Kunne vært begrenset\skylt bort eller klipt litt ut av filmen.

Blir like blodig i båten om man havner midt oppi en makrellstim å lemper inn en del, blod blir det av kroker å klepping.

Det jeg ikke forstår er at folk reagerer på blodet på bilder osv, er jo ikke bommulsdotter vi fisker med noen av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av fangsten her ser ut for å være Albacore, som ikke er en truet art på linje med BFT.

albacore.jpg

At fisk i makrellfamilien blør som griser når de blir bløgget er jo fakta..., og med våt dekk så ser det ille ut, men noen nedslakting av bestanden er det ikke.

Så ut som et gøyalt fiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av fangsten her ser ut for å være Albacore, som ikke er en truet art på linje med BFT.

albacore.jpg

At fisk i makrellfamilien blør som griser når de blir bløgget er jo fakta..., og med våt dekk så ser det ille ut, men noen nedslakting av bestanden er det ikke.

Så ut som et gøyalt fiske :)

Det hadde vært mye verre om et fabrikk-skip kom med en eller fancy fiskenot, og sopte med seg hele stimen. Fiske med håndreskap utgjør bare en dråpe i havet, i sammenligning. Om ikke annet på generell basis. Det vil alltid være lokale forhold gjør at dette kanskej ikke alltid gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.