Gå til innhold
Fiskersiden

Blåsteinbit


 Share

Recommended Posts

Legger ut eit bilete av ein blåsteinbit som er sagt å være 35kg. Fisken er teken på kommersiell linefangst, og biletet kom eg over på facebook. Alle kilder eg kjem over oppgir ei maksimalvekt på 20 eller 25 kg. Er dei så ruskandes gale? Eller er vekta heilt på tryne? huh.gif Han som tok bilete seier forsåvidt at dei ofte fekk blåsteinbit som låg rundt 30kg... :|
Kan legge til at lengda var 150cm, og maks oppgitt lengde eg finn på nettet er 145cm. Innholdet i magesekken skal ha vore 3-5 kg. Synest i tillegg denne såg så feit ut at eg trur vekta kan stemme.107199_s.jpg



Let the debate begin! smile.gif

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det å debattere her? Ingen tvil om att denne er stor. 35 kilo ser ikke urimelig ut.

Ja, hvis lengden er riktig, og det er det vel grunn til å tro ut fra bakgrunnen, virker 35kg helt realistisk. Man skal aldri stole blindt på oppgitt maksimalvekter i ulike verker, det være seg Pethons bok, Fishbase eller andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som helst tvil om vekta, eg har høyrt om individer på nærare 40 kilo. Her er ein bøffel på like under 20 kg, tatt i forrige veke:

107222_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43168/107222.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Hælledussan for en søt sak :rolleyes:

De vektene jeg fikk av den lokale kjentmannen våres er på øyemål og må tas med en klype salt.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var dette? Det stemmer nok, blåsteinbiten er vår største steinbitart. Jeg har bilde av en på ca 35 fra Ranfjorden. Kan ingen ta en på stang? Rekorden er åpen. Når det gjelder matverdien, er den nok ikke topp, men jeg har sett fangststatistikk på arten (noen tonn), og jeg tror nok den av og til brukes. Mulig de ikke er så kresne i Russland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny info: Han sa at vekta viste 45kg, men at han syns å huske den var 10kg feil, ergo konkluderte han med 35kg. Han har snakka med ein annan ombord, og det viser seg at det skulle være ca. 10% feil, og ikkje 10kg. Ergo skal den ha vore over 40kg ifølge vekta!

Fekk plutseleg lyst å fiske... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Ser dette er en gammel tråd.. En kompis av meg er fisker og det ble snakk om store fisker. Han fortalte meg at de tok vassteinbit som var adskillig store i nordnorge.. men vekta er vel en del høyere pga at fiskene inneholder masse vann. Det offesielle navnet er blåsteinbit. Han sa at kjøttet ikke hadde noen verdi, men at de fikk levert det til dyrefor.. så i og med at vekta var så store på fiskene ble det igjen litt alikevel.. husker ikke vekta han sa de største var på men ca 50-60 kg kan jeg tenke meg.. neppe noen som har tatt så stort på stang. De inneholdt store mengder vann, derav navnet vassteinbit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.