Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i nittedalsområdet...?


Snorre
 Share

Recommended Posts

Har høstferie neste uke, og skal bo noen dager ved en slektning som bor i Nittedalsområdet. Er jo såklart ren fiskeferie men jeg har problemer med å finne steder jeg kan fiske som passer det jeg vil ha. Uheldigvis starter høstferien min på den første oktober, og jeg har forstått det slik at alle ørretelvene i osloområdet da er freda? Er det noen som er åpna for fiske alikevel? Og isåfall hvem?

Ellers spørr jeg om tips til gode vann evt ikke ørretførende elver som har ørret eller gjedde, eventuelt noe karpefisk og det som ellers er. Vil hvertfall prøve å få satt ny pers på ørret og gjedde, noe som ikke er for vanskelig da de er 700 gram og 2,5 kg.

En eller et par turer til Nitelva blir det mest sannsynlig, men vil helst unngå de stedene med mye toalettpapir osv... Finnes det steder i Nitelva der man kan få et godt gjedde, gjørs, asp og andre karpefisk oppstrøms de værste stedene?

Er veldig usikker på åssen det er å fiske Asp og GJørs på høsten i Nitelva så hvis noen har en formening om dette hadde det vært fint :rolleyes:

Kjøreturen bør helst ikke være for lang, men 30 - 40 minutter hver vei er greit, muligens litt lengre.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Dette med div fikser i nittelva er det andre som kan bedre enn meg. Men ørret er det mulig å fiske på Romeriksåsen. Det er fredning 100meter fra elve inn og utos. Ellers lov.

Mye fin fisk, men om det er så lett å få ny pers på sparket er en annen sak. Mulig å sykle opp fra Aas gård. Husk at elgjakta starter 5/10 på åsen. Da er det greit å vær elitt forsiktig med hensyn til bekledning og annet, og finne vann eks nære veien slik at du ikke forstyrrer poster etc. Mange vann rett etter du er på toppen. Steinsortungen og Damsortungen har brukbar fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romeriksåsene hørtes interresangt ut. Men sykkel har jeg ikke tilgang på, så det er ikke tilgjengelig med bil eller evt gå?

:) Du kan parkere ved Aas gård, og gå fra bommen og opp. Ca 30-40 minutter til tops, og rundt 45 minutter til Damsortungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annen mulighet er Bingsfoss og Rånåsfoss i Glomma. Ikke noe fredning eller fiskekort der og mulighet for både ørret, gjedde og annen fisk, harr bla.a

Selve Nitelva kan jo også være interessant. Husker ikke hvor grensa for høstfredingen er, men i nedre deler kan det jo være bra gjeddefiske om det ikke er alt for grumsete. De få gangene jeg har fisket der på høsten har vi nå i hvert fall fått greit med gjedde. Under Rælingsbrua feks

Betaler du OFA-kortet kan du jo også rusle rett opp i Lillomarka for å fiske ørret. Er jo bare i bekker + 100 meter unna at det er fredet. Der er det dyrt fiskekort og i de fleste vann er fisken få og små, men som nevnt: en mulighet

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fint ut det. Du vet ikke om det er merket sti eller skilta elns? Har jo ikke anelse om hvor jeg skal gå for å komme dit.

^_^ Du følger grusveien til du kommer frem til først ett lite tjenn rett på toppen, og så er det noen minutter til Steinsortungen(ser vannet fra veien), og litt lenger til Damsortungen(stor plass for vinterparkering, Går du rett vestover i gjennom skogen i ca 150 meter kommer du frem til noen fine plasser), også ett par andre vann rett ved. Bare å følge grusveien. Ett kryss på veien oppover, og der tror jeg det står skilt(Råsjøen/Hakkim), om ikke det står skilt holder du til venstre i krysset. Da er det ikke så langt føre du er på toppen og det begynner å flate ut. Du kan gå inn på gule sider og kart og finne eks Steinsortungen(Steinsortungen Slattum/nittedal står det) og det samme med Aas Gård. Da kan du zoome inn slik at du ser veien fra Aas gård Golfpark og opp til Steinsortungen.Fiskekort kan du kjøpe på Glømmi sport på Rotnes, og mulig også på MX sport på Mo senterert bla.

Alle vannene har Abbor og ørret. Råsjøen har røye i tillegg. Råbjørn har gjedde. Men da skal du gå laaangt.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det bare blir en tur på tre - fire dager får jeg heller prøve å finne en plass i Nitelva når det gjelder Gjedda. Blir mest sannsynlig en tur til et av de vannene i romeriksåsen og.

Gabrielsen - Har planer om å finne et vann i enten Nord eller Østmarka, og betaler ikke fiskekort pga er under 16 år. Blir en eller to turer til Nitelva uansett men har hørt mye dumt om den når det gjelder kloakk osv... Er det ikke mulig å fiske gjedde litt lenger oppstrøms der elva ikke er så preget av kloakken? Og er fiske etter gjørs og asp mulig på denne tiden, og isåfall hvor langt oppstrøms kan jeg fortsatt satse på å få disse artene? Fredningssonen for ørret i nitelva er et stykke oppstrøms for Rotnes så det er ikke noe problem... Tenker på steder rundt Slattum eller lenger oppstrøms sålenge det fortsatt finnes en god bestand av gjedde og karpefisk da.

Er det noen som har noen erfaringer fra Myrdammen? Og finnes det gjedde der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.