Gå til innhold
Fiskersiden

Ny Jerkfisker!


 Share

Recommended Posts

Hei, er en ihugga gjeddefisker som nylig har blitt frelst av jerkfiske takket være filmen gjeddefeber som sikkert mange hundre andre har blitt:)'

Men har dog noen spørsmål!

Må man stå for å drive med jerkfiske? har en kano som er litt kinkig å stå i.

Er stiv stang og multisnelle et must eller kan det bedrives vel så bra med vanlig stang og haspel snelle?

Ser også at man får jerkbaits med skjeer osv, hva skiller disse fra vanlige wobblere?

Og er det noen har peil på noen bra jerkfiske pakker som man burde hive seg på nå? har bare kikket på skittfiske, de lokale butikkene her i skien selger ikke noe spes sånn jerkutstyr..

Og hva burde jeg se etter når jeg skal ha bra jerkutstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er en ihugga gjeddefisker som nylig har blitt frelst av jerkfiske takket være filmen gjeddefeber som sikkert mange hundre andre har blitt:)'

Men har dog noen spørsmål!

Må man stå for å drive med jerkfiske? har en kano som er litt kinkig å stå i.

Er stiv stang og multisnelle et must eller kan det bedrives vel så bra med vanlig stang og haspel snelle?

Ser også at man får jerkbaits med skjeer osv, hva skiller disse fra vanlige wobblere?

Og er det noen har peil på noen bra jerkfiske pakker som man burde hive seg på nå? har bare kikket på skittfiske, de lokale butikkene her i skien selger ikke noe spes sånn jerkutstyr..

Og hva burde jeg se etter når jeg skal ha bra jerkutstyr?

Har selv begynt med jerkfiske etter at jeg så filmen, bruker en 13" seatrout fra milo hvor jeg da bruker en tykk tupp, og en 4000 haspel snelle fyllt opp med fireline, kjenner det minste napp! Har dratt utrolig mye gjedde etter at jeg begynte med jerkfiske, har kun fisket fra land og kastet langt ut. Har nå skaffet meg en sliten kano som skal restaureres, så da tenkte jeg og bruke en forcemaster jeg har liggenes. Men med tanke på teknikk osv lønner det seg med en stiv stang og kort, du finner teknikken som passer for deg når du begynner og prøve deg fram, det gjorde jeg og har fått meget bra med resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør stå, og for å kunne kaste og få riktig gange på jerkbaitet er det en fordel med relativt kort stang. Stikk innom Altex på Sagasenteret. De har jerkbaits og jerkstenger ^_^

Var der for noen dager siden da jeg var på fisketur med gamle altex eieren i helgen:) men de hadde kun 1jerk stang til 1800kr som er litt stivt uten snelle syntes jeg:)

Har selv begynt med jerkfiske etter at jeg så filmen, bruker en 13" seatrout fra milo hvor jeg da bruker en tykk tupp, og en 4000 haspel snelle fyllt opp med fireline, kjenner det minste napp! Har dratt utrolig mye gjedde etter at jeg begynte med jerkfiske, har kun fisket fra land og kastet langt ut. Har nå skaffet meg en sliten kano som skal restaureres, så da tenkte jeg og bruke en forcemaster jeg har liggenes. Men med tanke på teknikk osv lønner det seg med en stiv stang og kort, du finner teknikken som passer for deg når du begynner og prøve deg fram, det gjorde jeg og har fått meget bra med resultater!

Morro :thumbsup: har vært noen turer i falkumelva, børsesjø og stokkevannet nå, men kun blanking alle stedene så tenkte å ty til jerking nå i oktober når de begynner å bli litt mer aktive de gjeddene:)

fant 2 bra pakker tror jeg:) men hvem vil være best?

http://www.avkrokenfiske.com/catalog/product_info.php?cPath=207&products_id=7858&osCsid=e02e51ee0cb32da036be8ab3b1063d9a mot http://www.avkrokenfiske.com/catalog/product_info.php?cPath=630_20&products_id=4274&osCsid=e02e51ee0cb32da036be8ab3b1063d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal se bort fra myke laange stenger. Stenger på rundt 7 - 8 fot er fint, men i ditt tilfelle ville jeg vurdert en kortere siden du skal fiske primært fra kano. 6 foter burde være greit, men ikke optimalt. Stengene er ikke stive fordi gjedda er en "barsk" fisk, men fordi man må ha litt rygg for å få jerkbait til å gå. Noen baits går grei med mykere stang, men man burde ha nok stivhet til at stangen ikke flekser bort "rykket" og skaper treghet i baitet. Man fisker ikke jerkbait for fighten sin skyld i den formening om at stangen flexer og det er moro :) Her er det hugget som er moroa! Å jerke fra en kano er så langt fra en optimal løsning som man kommer, men for all del, alt er mulig. Bare virker for meg litt ustødig?

Jerkbaits er normal "woblere" uten skje. Dvs ett kunstagn som skal rykkes og røskes for å få en lokkende gange. Selvfølgelig kan man jerke med cranckbait (wobler), men når vi snakker jerkbait er det uten skje. De med skje er en wobler! Her er det skjeen som tvinger betet til å svømme. Stå på! Venter på spennende rapporter fra ustødig kano jerking! Avhengigshetskapende fiske ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil snart melde meg helt ut av stangdiskusjonen og heller insistere på at folk kjøper ei snelle som holder. Jerkfiske tærer på dårlige sneller. Bluemaxen har min kammerat kjørt i senk på 3 fisketurer... ingen god invistering.

Alle stenger kan jo sånt reint teknisk brukes, bare man ei med god nok kastevekt. Gjerne opp til og forbi 100gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker litt med jerkbait, men har ikke kjøpt meg noe jerkbaitstenger enda. bruker ei 7fots goodspeed powercast -80gr stang til de tyngste baitsa og når jeg håper på større fisk. stanga er nok bittelitt mjuk i tuppen, men funker bra nok for meg. til mindre fisk og lettere baits bruker jeg ei gammel abu blackmax-stang -15gr. denne var 7fot men tuppen har knekt, så nå er den nok bare 6fot. det har gjort den stivere og den funker veldig bra til det lette jerkfisket etter sø, ha, abbor osv.

jeg er litt for glad i at stanga bøyer seg en del når det er fisk på kroken. så mitt råd er vel at det går bra å bruke noen stenger man har hvis de er litt korte og stive. så du man eventuelt kjøpe mer spesialisert utstyr om du blir helt hekta.

remy: han som vant meterligaen(100-klubbens konkurranse) til fiskejournalen for 2-3 år siden fiska mye fra kano. og han jerka myye. i tilegg kjørte han noe han kalte jerkdorging. altså holdt i stanga og rykka ofte mens han kjørte kanoen med elmotor. han hadde også bygd noen pontonger til sette på sidene av kanoen, som ga mye stabiltet. så kano og jerk kan funke bra det. men uten stor forsiktighet og kanskje sidepontonger er det en sport for de forsiktige med god balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.