Gå til innhold
Fiskersiden

Skrive en artikkel


palkr
 Share

Recommended Posts

Jeg sysler med planer om å skrive en artikkel, og se om det er mulig å få den publisert. Men jeg har aldri gjort det før.

Tipper det blir en del samarbeid med "publisher". Videre regner jeg med at denne må investere litt innsats (korrekturlesing og feedback på hva som må endres), og da stiller man kanskje litt svakt som nybegynner i forhold til de mer rutinerte gutta?

Hadde vært artig å høre om erfaringer fra andre her inne som husker hvordan det var å være i startgropa :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sysler med planer om å skrive en artikkel, og se om det er mulig å få den publisert. Men jeg har aldri gjort det før.

Tipper det blir en del samarbeid med "publisher". Videre regner jeg med at denne må investere litt innsats (korrekturlesing og feedback på hva som må endres), og da stiller man kanskje litt svakt som nybegynner i forhold til de mer rutinerte gutta?

Hadde vært artig å høre om erfaringer fra andre her inne som husker hvordan det var å være i startgropa

I en viss forstand må man bevise mer når man er ny i gamet. På den annen side ser man som regel litt gjennom fingrene med noen (sjarmerende) nybegynnersvakheter, og man får som regel god hjelp til korrekturlesing og redigering av materialet, selv om det kanskje aldri blir HELT slik man hadde tenkt. Men hvis du har en god historie å komme med, skriver brukbar norsk, og i sær hvis du har gode bilder i tillegg så skulle alle forutsetninger være tilstede. Og det kommer jo alltid litt an på hva slags artikkel man skriver; hvis det pedagogiske er en viktig del bør man jo legge ekstra flid her. Særlig er det viktig å få frem HVORFOR man gjør det og det akkurat der og da. Ellers er det alltid et stort pluss om man klarer å føre en lettere humoristisk tone, skjønt det er oss ikke alle forunt å mestre dette.

Lykke til, og kjør i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en viss forstand må man bevise mer når man er ny i gamet. På den annen side ser man som regel litt gjennom fingrene med noen (sjarmerende) nybegynnersvakheter, og man får som regel god hjelp til korrekturlesing og redigering av materialet, selv om det kanskje aldri blir HELT slik man hadde tenkt. Men hvis du har en god historie å komme med, skriver brukbar norsk, og i sær hvis du har gode bilder i tillegg så skulle alle forutsetninger være tilstede. Og det kommer jo alltid litt an på hva slags artikkel man skriver; hvis det pedagogiske er en viktig del bør man jo legge ekstra flid her. Særlig er det viktig å få frem HVORFOR man gjør det og det akkurat der og da. Ellers er det alltid et stort pluss om man klarer å føre en lettere humoristisk tone, skjønt det er oss ikke alle forunt å mestre dette.

Lykke til, og kjør i vei!

Det er jo noen av artikkelforfatterne som oppfyller alle de kriteriene der, så lista ligger høyt.

Utkastet til artikkelen er forøvrig ferdig. Og ja, den ble ikke akkurat det jeg hadde sett for meg når inspirasjonen var som størst, helt i begynnelsen :thumbsup:

Men hadde uansett tenkt å prøve å få noen til å lese det, og gi feedback på om det er liv laga. I værste fall får det bli en lokal rapport her på forumet ;)

Hvor har du tenkt til å publisere den.?

Kom gjerne med oppdateringer på hvordan det går.

Tenkte på et eller annet norsk blad med fiske-innhold, da.

Shall do. Dukker den opp som en rapport her på forumet, vet du hvordan det gikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tror dette er noe som må trenes på og øves inn for å bli flink i det.

Og så må man jo skrive om noe som virkelig engasjerer en selv og la det synes i teksten.

Ellers blir det lett upersonlig og tørt. Kan jo fortsatt være informativt og bra, men ikke veldig inspirerende kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er definitivt en øvingssak. Har lagt fra meg artikkelen, og plukket den opp igjen etter en stund. Og skrevet om store deler. Flere ganger. Rart hvordan ting virker veldig bra når inspirasjonen er stor, men faller igjennom når man leser det i etterkant med kritiske øyne.

Synes selv det er i en forfatning hvor det kan presenteres som et utkast til artikkel. Men det hadde vært veldig greit å fått noen til å kikke på det slik det er nå, og komme med en dom. Dumt å svi av masse tid på å prøve å perfeksjonere, og så er temaet eller vinklingen uinteressant for redaktøren/bladet.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å smi mens jernet er varm og når du er motivert, er min anbefaling. Det som er viktig er selve inholdet og ikke minst at det er interessant for leseren. Ikke bry deg så mye om formuleringen til å begynne med, da det finnes alltid dyktige fagfolk som tar seg av det.

Når jeg begynte å skrive mine 1. artikler i Villmarksliv hadde jeg så vidt flyttet til Norge , men fikk heldigvis min 1. kontakt ved å tro på meg selv og hva jeg ønsked å formidle. Husker godt journalisten som kom på besøk til min lille wobler verksted på Veitvet . Noen år har gått og han er redaktør i dag..tiden går....livet går... Så, ikke la sjansen gå i fra deg om du ønsker å formidle noe. Har en magefølelse på at du får det til :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å smi mens jernet er varm og når du er motivert, er min anbefaling. Det som er viktig er selve inholdet og ikke minst at det er interessant for leseren. Ikke bry deg så mye om formuleringen til å begynne med, da det finnes alltid dyktige fagfolk som tar seg av det.

Når jeg begynte å skrive mine 1. artikler i Villmarksliv hadde jeg så vidt flyttet til Norge , men fikk heldigvis min 1. kontakt ved å tro på meg selv og hva jeg ønsked å formidle. Husker godt journalisten som kom på besøk til min lille wobler verksted på Veitvet . Noen år har gått og han er redaktør i dag..tiden går....livet går... Så, ikke la sjansen gå i fra deg om du ønsker å formidle noe. Har en magefølelse på at du får det til :thumbsup:

Takk for det! Viktig med tro på det man driver med, og å være sta (det er forøvrig et av temaene i artikkelen).

Er man født med noenlunde normale forutsetninger, sitter de fleste begrensningene mellom øra. Det er så lett å glemme dette, og velge minste motstands vei hele tiden. Derfor har jeg stor respekt for de som tør å satse på det 'umulige'. Oppsiden er jo enorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Så lenge temaet er interessant og kanskje noe som det ikke er blitt skrevet så mye om (eller at det er vinklet på en "ny" måte), så kan det hende at artikkelen får interesse. Har selv en artikkel som jeg tenker diskutere med diverse folk; om hva som kan fjernes, fremheves enda litt bedre, om ordlyden er grei osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man spørre, hva artikkelen handler om i grove trekk ?

(Forruten stahet :goodjob: )

Så klart! Det handler om det å få småabboren til å ta på 400g svenskepilk på grunt vann. Uten å avsløre for mye kan jeg røpe at rekespray spiller en sentral rolle!

:dribble:

Neida, det handler om det å starte opp målrettet fiske på en art som det ikke alltid er lett å få på kroken. Er skrevet artikler før, men har forsøkt å få til en ny vinkling på temaet. Så får det bli opp til fagredaktør å avgjøre saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=54641&st=0

er det nærmeste jeg har vært en "artikkel" og jeg ser jo at input fra andre er helt essensielt. Pluss at mine skriveferdigheter ikke er helt igjennom taket gode. Men jeg bruker med vilje tempo og vendinger som man ikke leser så ofte nettop får å fange folks oppmerksomhet. Teksten er skrevet fort og kort etter selve turen og fikk liten grad noe korrektur og egner seg neppe trykt i ett blad. Men i alle tekster jeg leser synes jeg ofte vi får ett inntrykk av at skriveren er DEN dykgiste innen det han skriver om (eller i alle fall i nærheten) noe som jeg også ser i min egen text og andres texter. Og jeg tipper at fler enn meg sånn i ettertid ser på teksten sin og tenker att: så sinnsykt peiling har jeg faktisk ikke ;) men men B) så lenge texten engasjerer og får folk til å ta opp telefon og ringe te en kammerat og spørre om han ikke egentlig er litt sugen på en fisketur nå en av de nærmeste dagene så er jo i allefall mitt mål oppnådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år siden jeg hadde noe på trykk, men jeg vil generelt anbefale å kontakte et tidsskrift først, med en skisse. De vil raskt gi tilbakemelding på om det kan være av interesse eller ei. Noen temaer er enklere å få publisert enn andre, for å si det mildt. Det er dumt å legge ned masse arbeid i en sak, for så å oppdage at temaet er totalt umulig å få presset inn i norske tidsskrifter. Håper for din skyld du har skrevet om laksefisk. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Fin reklame i Villmarksliv i dag når vi først er inne på å skrive. Martin i fin positur med Blåkjeft!!!

Ja, det er artig og er takknemlig for å bli oppfatet som "norsk" ildsjel . Må legge til at det også var Villmarksliv som "oppdaget" meg den gang jeg var en ung gutt. Nå er jeg blitt en ung gutt fra gamledager :blush:er ikke så rask som før, men har lært meg mange snarveier...

Edit: og når vi er inne på det med å skrive : Hadde vært artig å høre hvordan CB startet. For meg er han rett og slett en talent med ingen over, ingen ved siden og mange under. Min mening

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte fiske relatert, men den del tips til freelancer-spirer her:

http://www.friluftsliv.no/friluftsliv/for-freelancere.html

Selv har jeg skrevet og fått publisert mange artikler i både norske og utenlandske fagtidsskrift, men har aldri gitt meg inn på fiske-skriving. Føler at det er vanskelig å komme opp med noe som ikke er skrevet før og må ærlig innrømme at mange av fiske og jakt artiklene i diverse blad er rimelig kjedelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange av fiske og jakt artiklene i diverse blad er rimelig kjedelige greier.

Er faktisk enig, og det er veldig lite som fenger. Kan hende at man føler slik jo mer erfaren man blir...... Det er mer ekte , personlig og direkte her på FS , syns jeg. Derfor har jeg også sluttet å bidra til magasiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte fiske relatert, men den del tips til freelancer-spirer her:

http://www.friluftsliv.no/friluftsliv/for-freelancere.html

Selv har jeg skrevet og fått publisert mange artikler i både norske og utenlandske fagtidsskrift, men har aldri gitt meg inn på fiske-skriving. Føler at det er vanskelig å komme opp med noe som ikke er skrevet før og må ærlig innrømme at mange av fiske og jakt artiklene i diverse blad er rimelig kjedelige greier.

Litt av problemet med å henvende seg til disse bladene er at man konkurrerer med noen ildsjeler som legger veldig mye entusiasme og tid inn i prosjektene sine, og har meget høy kompetanse på det de driver med. Når en del av disse i tillegg besitter en formidlingsevne av de sjeldne, og i tillegg tar veldig gode bilder, er det vanskelig å nå opp. Og som du sier, det er veldig vanskelig å være original, så man risikerer å kjede publikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet med å henvende seg til disse bladene er at man konkurrerer med noen ildsjeler som legger veldig mye entusiasme og tid inn i prosjektene sine, og har meget høy kompetanse på det de driver med. Når en del av disse i tillegg besitter en formidlingsevne av de sjeldne, og i tillegg tar veldig gode bilder, er det vanskelig å nå opp. Og som du sier, det er veldig vanskelig å være original, så man risikerer å kjede publikum.

Gi blaffen i det. Ta sjansen og send inn.

Hva er det verste som kan skje da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar mer enn gjerne i mot artikler, også fra de i nybegynner grava som de mer erfarne ;)

Jeg gjør det med glede Remy, men du vet hvilke fagfelt jeg er mest glad i : How to....samt tips &triks til fiskeren ,noe som bare er for spesiell intereserte og neppe interesant for massene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.