Gå til innhold
Fiskersiden

70.000 laks rømt fra anlegg i Sveio


Helge S
 Share

Recommended Posts

Oppdrettslaks på rømmen i Sveio

På an igjen...

Kan vere over 500 tonn som har rømt. :P

dette er ikke mindre enn en katastrofe

hva hjelper det å stenge elvene for å redde noen få villfisk når det kan rønne på 1000 vis gang på gang

dette var en mer som inneholder oppmot 150 000 individer

alt er jo ikke rømt siden de skal ha en opptelling , men om det så er snakk om 5-10 % , så e det alelrede da snekk om ubotelig skade slik jeg ser det

frykter derimot at det er mye mye mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva blir konsekvensen for oppdretter her ?

annet enn at de mister inntekt på rømt fisk !

Konsekvensane for oppdretterane er jo det økonomiske tapet, men eiendomsretten til den rømte fisken forsvinn etter nokre timer. Og ansvaret virka å forsvinna med eiendomsretten..... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva blir konsekvensen for oppdretter her ?

annet enn at de mister inntekt på rømt fisk !

Konsekvensene blir at de tjener litt mindre penger enn forventet i 2010. Tror derimot det ikke er noen direkte fare for økonomien til selskapet Sjøtroll.

På deres egen hjemmeside under nyheter er siste nyhet fra 09.09.10.

09.09.10 - Tidenes tal for Sjøtroll Havbruk AS

Sjøtroll Havbruk AS i Austevoll har levert rekordtal første halvår i år, med 442 millionar kroner i salsinntekter.

Svært merkelig at rømmingen ikke ansees som en nyhet hos sjøtroll! Ikke hos kyst.no eller andre propagandamaskiner heller for den saks skyld. Videre finner jeg det merkelig at hverken flere lokal eller riksaviser har en sak om denne miljøkatastrofen. Dette viser vel bare at lakserømming ikke lenger ansees nyhetsstoff og noen nyhet er det vel forsåvidt ikke heller... Send en mail til redaksjonen i "din" avis og be dem om å ta opp denne saken! Denne rømmingen burde absolutt være i offentliges interesse da de siste offisielle og svært lave rømningstallene fant veien til de fleste media.

Endret av Elvo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva blir konsekvensen for oppdretter her ?

annet enn at de mister inntekt på rømt fisk !

Konsekvens her er vel tapt inntekt som nevnt

Utover dette er det vel ikke annet at noen banner litt over at dete kunne skje (kan gå litt på ryktet i en kort periode )

At det ikke gir store konsekvenser er jo en skandale i seg selv.

Burde vært STOR bot og advarsel ved førstegangs rømming fra ett anlegg.

ved ny rømming innen ett gitt tidsrom burde det om ikke vært kroken på døren , fått konsekvenser som at de måtte redusere produksjon med en viss % del

pålegg om ytre mer rundt hele anlegg ( burde vært uansett )

ved 3 gangs rømming , er det slutt !

eventuell bot burde i sin helhet gått til tiltak lokalt for å begrense skaden rømming medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katastrofen er et faktum.

Ca 70000 fisk er bekreftet rømt. Å rømme blir vel feil ord. Hvis fanger i et fengsel sprenger en dør for å komme seg ut, kan det vel kalles rømming. Hvis fangevokterne åpner døren eller glemmer å låse den er vel situasjonen annerledes?

Litt om dimensjonene på denne katastrofen. Halvparten av fisken i en mærd har blitt mistet. 70000 fisk på 4 kg er 280 tonn laks. I følge SSB er statistikk for 2008 som følger. Total fangst villaks elv og sjø: 807 tonn.

Altså kan det fra EN HALV mærd rømme laks tilsvarende 35% av den totale fangsten av laks i både elv og sjø.

Tror nok dette var siste spiker i kisten for villaksen på vestlandet, hva gjelder genetikk.

Takk skal dere ha Sjøtroll og andre troll der ute!

Endret av Elvo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda litt mer tall fra SSB.

Totalfangst 2008 villaks i Hordaland 8 tonn.

Forholdene og fangstene i dag er vel neppe bedre.

Med 280 tonn "rømt" fisk skulle forholdet bli 35 oppdrett pr fanget villfisk. Desverre er dette ikke reelt da det allerede i år har vært både rapporterte og urapporterte rømminger. Det fiskes feks store mengder laks på to kg i både elver og sjø i Hordaland. Dette er såvidt meg bekjent ikke rapportert. En bærekraftig næring med gode kontroll og driftsrutiner?

http://www.ssb.no/emner/10/05/nos_laksogsjoaure/nos_d423/nos_d423.pdf

Endret av Elvo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et per kamerater var i området der denne laksen rømte fra idag men det var ingen tegn til laks der. Den har dermed forlatt området og kor den tar veien vidare er uvisst. Sjøtroll har fleire smoltanlegg i Sunnhordland og det kan hende laksen søker mot der den kom ifra.

Slike mengder det er snakk om her burde få media til å blåse opp dette.

Enda litt mer tall fra SSB.

Totalfangst 2008 villaks i Hordaland 8 tonn.

Forholdene og fangstene i dag er vel neppe bedre.

Med 280 tonn "rømt" fisk skulle forholdet bli 35 oppdrett pr fanget villfisk. Desverre er dette ikke reelt da det allerede i år har vært både rapporterte og urapporterte rømminger. Det fiskes feks store mengder laks på to kg i både elver og sjø i Hordaland. Dette er såvidt meg bekjent ikke rapportert. En bærekraftig næring med gode kontroll og driftsrutiner?

http://www.ssb.no/emner/10/05/nos_laksogsjoaure/nos_d423/nos_d423.pdf

Og i 2010 har mange av elvene som var åpne i 2008 vore stengte, inkludert Etneelva som er den elva som har levert størst fangst i Hordaland. Tipper totalfangst av villaks i 2010 er langt under 5 tonn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda litt mer tall fra SSB.

Totalfangst 2008 villaks i Hordaland 8 tonn.

Forholdene og fangstene i dag er vel neppe bedre.

Med 280 tonn "rømt" fisk skulle forholdet bli 35 oppdrett pr fanget villfisk. Desverre er dette ikke reelt da det allerede i år har vært både rapporterte og urapporterte rømminger. Det fiskes feks store mengder laks på to kg i både elver og sjø i Hordaland. Dette er såvidt meg bekjent ikke rapportert. En bærekraftig næring med gode kontroll og driftsrutiner?

http://www.ssb.no/emner/10/05/nos_laksogsjoaure/nos_d423/nos_d423.pdf

så var det vel en rømming på ca 10 000 fisk 5-8 kilo i sunnhordaland i sommer

må jo berømme de som kjemper for villaksens eksistens , for en brattere motbakke skal du lete lenge etter

noen må jo få fingen ut av der den sitter fast , og komme med tiltak som virker

DET MÅ FÅ KONSEKVENSER NÅR DETTE SKJER GANG PÅ GANG

tenker da på konsekvenser for andre enn villfisken

Endret av tweed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette låver bra for etne elva som sliter med lite villfisk og enorme mengder o-laks...Når rømninger har blitt så vanlig at media ikke gidder og dekke det, da er det gått for langt ! Tror det er på tide vi som fortsat ønsker villfisk i elvene begynder og vise i gjenn! Noen få faner på låveveggene langs norske lakseelver som som sier lakselusa dreper, er vell det eneste den vanlige mann ser når det gjelder miljøkriminaliteten som pågår i norske fjorder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tips om denne saken er herved sendt til VG, Dagbladet ; Bt og BA som tips til en sak / tema som bør skrives om

oppfordrer med dette alle andre til å gjøre det samme

kommer det nok tips om dette , så blir det muligens tatt opp

Supert. Støtter oppfordringen! Så lenge media ikke har tatt opp saken kan gjerne denne karen også få melding om rømmingen. Han virker som en av få politikere som skjønner oppdrettsproblematikken.

Mail Erik Solheim.

miljovernministeren@md.dep.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å summere sommeren 2010 på vestlandet

juli

ca 10 000 fisk med snittvekt 5,5 kilo rømmer fra vikingfjord ( 10 000 * 5,5 ) 55 000 kilo eller 55 tonn

okt

ca 70 000 fisk med nittvekt ca 4 kilo rømmer fra sjøtroll ( 70 000 * 4 ) 280 000 kilo eller 280 tonn

september

det fanges mye o-fisk på ca 2 kilo . ny urapportert rømming ???

ser ikke vekk i fra at det er rømminger som jeg ikke har fått med meg

dette betyr at det i sommer er rømt minst ( dokumentert ) 335 000 kilo eller 355 tonn

i 2008 ble det fanget 8 tonn ( her jeg lest )

dvs at på dokumentert rømming er det rømt fangst for de neste 44 år !!

i tilegg kommer uraportert rømming og "vanlig" svinn ( blir ikke overrasket om her og er snakk om mange tonn )

en blir jo fristet til å tro at kampen for villaksen er tapt med god margin

ingen enkel oppgave for de som kjemper for villfisken ( all ære til disse )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fish.no/oppdrett/3724-70000-laks-romte-fra-sjotroll.html

Nå mangler bare resten av media!

"Fiskerne kom hjem med 58 laks med en snittvekt på 5 kilo."

Fire eller fem kilo, spiller det noen rolle! Ikke at det spiller noen stor rolle når katastrofen først er ute, men 70 tonn mer rømt fisk er nå 70 tonn.

Eller er det flere rømminger, se bilder av fisken her.

"Dei kom heim med 58 laksar med ei snittvekt på fem kilo, men brorparten var diverre gyteferdig laks som måtte dumpast."

Noe er hakkendes gale her. Mye av fisken som fanges er gyteferdig, mens sjøtroll hevder sin "rømte" fisk var slakteklar. En vesentlig forskjell her.

http://www.kvinnheringen.no/nyhende/article5341471.ece

Endret av Elvo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en skam.

nå tror jeg da, at dette med viruset som ble påvist på vestlandet har noe å si her, og forsikringspenger. det var det første som slo meg da jeg hørte dette. å selge laks billig er jo et tap, så hvorfor ikke bara lage en liten rift i nota så fisken kan rømme og få forsikringspenger?, da går de i 0 ijen om ikke +.

tror nok Etneelva kommer til å slite nå, 70000 fisk, tror nok noen om ikke mange tusen stikker inn til etne.

vet egentligt ikke hva jeg skal si til dette har ikke ord for dette faenskapet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en skam.

nå tror jeg da, at dette med viruset som ble påvist på vestlandet har noe å si her, og forsikringspenger. det var det første som slo meg da jeg hørte dette. å selge laks billig er jo et tap, så hvorfor ikke bara lage en liten rift i nota så fisken kan rømme og få forsikringspenger?, da går de i 0 ijen om ikke +.

det er selvsagt lov og mene og tro det en vil.

men jeg synes en skal være litt forsiktig med å si alt høyt

det er slik jeg ser det en enorm forskjell i å ha en rømming , og å "slippe" fisk pga sykdom eller annet for å heve forsikring

dette er svindel og straffbart i følge norsk lov

en annen ting er at det gjerne burde vært gjort undersøkelser å hva som er skjed , slik at man kan fordebygge tilsvarende i fremtiden

det bør jo og være i sjøtrolls interesse og gjenfange fisk , levere til lab , og få ut offentlig at dette er frisk fisk

men før det det ligger beviser for at noe har skjedd utenfor boken , synes jeg vi skal være ytterst forsiktig med å kaste ut våre meninger i offentligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 2007.

"Tre rømninger på tre måneder er nok for Fiskeridirektoratet, og nå vil de granske anlegget.

Forrige rømning skjedde natt til mandag, hvor 300.000 regnbueørret gikk tapt ved et anlegg i Austevoll.

- Den hendelsen er en spesielt alvorlig rømningssak, sier regiondirektør Hans Haddal i Fiskeridirektoratet.

I november rømte 100.000 laks fra et anlegg i Austevoll, mens det i desember rømte laks fra et anlegg i Djupevika i Kvinnherad."

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.1667257

Sjøtroll virker nå å ha mer fokus på Kurt Oddekalv enn sin egen drift. Sjøtroll hadde i 2007 tre rømminger.

Legger vi disse sammen med helgens rømming får vil følgende resultat. 300000 regnbueørret + 100000 laks + 70000 laks = 470000 fisk.

470000 fisk har minimun "rømt" fra Sjøtroll sine anlegg de siste fire årene.

470000 fisk / (4år x 365 dgr) = 321 fisk pr dag.

Sjøtroll har de siste fire årene minimum "mistet" 321 fisk pr dag. Godt jobbet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF) har lagt ut en artikkel om rømmingen fra Sjøtroll Havbruk AS i Sveio.

Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF): Storrømming i Sveio

Anslagsvis 70.000 oppdrettslaks er på rømmen fra et Sjøtroll-anlegg i Sveio. Men villfisk-interessene i området har fanga oppdrettslaks i lang tid, og tror det er flere urapportere rømminger i området.

Link:

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=92195897&displaypage=TRUE

NB: Anbefaler alle å lese artiklene det linkes til på hjemmesiden til Norges jeger- og fiskerforbund (NJFF)!

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.