Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle til markstang / teleskopstang


Fiskerinnen
 Share

Recommended Posts

Funderer på hvilke type snelle jeg skal ha på markstanga jeg kjøpte i høst. Den er 5m lang ( Elbe Osen ).

Fått med meg at en del bruker fluesnelle på stanga, bla. min onkel, og han syns dette fungerer, men er det optimalt?

Jeg skal jo ikke kaste med stanga, så det trenger ikke være en snelle man kaster langt med, eller kaster i det heletatt.

Har nada erfaring med slike stenger, så all info er bra info :(

Ellers lurer jeg på hva man faktisk gjør når man får fisk av større størrelse på en slik stang... Hørte om en i sommer i Jostedalselva, som klappa sammen et par ledd samtidig som han kjempa med en 7kg laks.. Høres ut som ekstremsport spør du meg :) og med mine 167cm så blir slike krumspring en utfordring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderer på hvilke type snelle jeg skal ha på markstanga jeg kjøpte i høst. Den er 5m lang ( Elbe Osen ).

Fått med meg at en del bruker fluesnelle på stanga, bla. min onkel, og han syns dette fungerer, men er det optimalt?

Jeg skal jo ikke kaste med stanga, så det trenger ikke være en snelle man kaster langt med, eller kaster i det heletatt.

Har nada erfaring med slike stenger, så all info er bra info :)

Ellers lurer jeg på hva man faktisk gjør når man får fisk av større størrelse på en slik stang... Hørte om en i sommer i Jostedalselva, som klappa sammen et par ledd samtidig som han kjempa med en 7kg laks.. Høres ut som ekstremsport spør du meg ;) og med mine 167cm så blir slike krumspring en utfordring :D

Jeg bruker både Fluesnelle og Haspel, men føler jeg har bedre kontrol på hva jeg gjør når jeg bruker fluesnella. (vanesak kanskje?:P)

Vet ikke hva jeg skal kalle optimalt, det er vell mere en smakssak vill jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker både fluesnelle (av den billige/enkle sorten) og fluesnøre (flyt) med en nylonfortom på drøyt en meter til fiske med langstanga. Bruker den til ørretfiske med mark i små elver. mindre fisk vippes elegant :thumbsup: på land, større fisk blir manøvrert til land med stanga etter at jeg har snellet inn snøre til jeg har ute en mengde tilsvarende stangas lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar somvanlig, da går jeg nok for fluesnelle tenker jeg.. :thumbsup: Så får jeg heller ta utfordringen med å hale i land fisken når/hvis den måtte komme, finner vel en eller annen løsning som fungerer for pygmeer som meg :)

Lurer på hvordan jeg klarte meg FØR jeg ble medlem her inne egentlig, her får man jo svar på det meste man måtte fundere på, uten å måtte prøve å feile selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.