Gå til innhold
Fiskersiden

Ny kveitekombo


Hafnor
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jo, men det er vel i slike tilfeller det er fint å ha en liten snelle! Legg stang med snelle litt langt frem på kveiten og ta bilde. Siden de aller fleste benytter større sneller til kveitefiske vil de kalibrere kveitestørrelsen basert på snellestørrelsen, og vips - så er du storfisker :)

Edit: så etter posten var skrevet at christer s hadde lagt snelle og stang langt frem :thumbsup: Det var da jeg skrev posten ikke meningen å tilskrive christer s slike motiver.

Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sånne bilder jeg. Men skulle gjerne sett mer til både fisken og stanga :)

Hva slags stang er det?

Stanga er ikke så avansert desverre........Det er en Kinetic goodspeed 30/50lbs :thumbsup::):bow: men det er en god aktion i den :D og fisken veide 51kg B)

Tipper det er noe custom fra USA iallefall. sharkskin fronthåndtak og kort butt. Spiralwrap og eller?

Her er samme stang men 20/30lbs og den blev i mykeste laget når en litt bedre fisk bet på .... :D

Tror ingen så på det som et skrytebilde, ihvertfall gjorde ikke jeg smile.gif

Takk .......Men hvis eg ville legge in et skryt bilde hadde eg gjort det med en større fisk B) B)

Endret av christer s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott flott=) meget respektabel size! Men der er litt av poenget mitt med for mjuke stenger, selvfølgelig har du flere(eller mesteparten av stengene som er i høy kvalitet) som tåler storkveita men etter hva jeg så på stanga og litt har kjøring kunne stanga ha knekt vist hu va 70kg. Er nok knall artig med såpass storfisk på en lettstang men gud det skal suge om stanga ryk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott flott=) meget respektabel size! Men der er litt av poenget mitt med for mjuke stenger, selvfølgelig har du flere(eller mesteparten av stengene som er i høy kvalitet) som tåler storkveita men etter hva jeg så på stanga og litt har kjøring kunne stanga ha knekt vist hu va 70kg.

OK..forklar hvorfor hu da ville ha knekt! Han bruker jo samme bremsekraft på fisken om den er 50 eller 70kg, så belastninga vil være like stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott flott=) meget respektabel size! Men der er litt av poenget mitt med for mjuke stenger, selvfølgelig har du flere(eller mesteparten av stengene som er i høy kvalitet) som tåler storkveita men etter hva jeg så på stanga og litt har kjøring kunne stanga ha knekt vist hu va 70kg. Er nok knall artig med såpass storfisk på en lettstang men gud det skal suge om stanga ryk.

Stanga føltes litt i klenaste laget så eg kjøpte 30/50lbs stanga og noen uker senere så angrade eg ikke på det B) B) B)

Tøff film og flott fisk . herlige nord-norske gloser - "æ e sliten din fjott!" :D

Haha dem orden har eg fått slengt efter mej mange ganger efter den filmen :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste du får mer av ved å gå på ei kraftigere stang er løftekraft. Nå skal det sies at du tydeligvis tror ganske mye rart

Vist du tenker litt er meste parten av kraften som stangen utsettes for under kjøring er løftepress, skal se at du kan bevise at dette er feil, er ganske logisk at en stang på 30-50 tåler mer press en 20-30 stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig tåler den mer press. Men uansett så ville ikke stanga knekt om han hadde kjørt en fisk som var 30-40 eller 100kg tyngre pga man stiller jo bremsen etter hva stanga tåler. At man ville fått større problemer med å løfte er jo en annen sak. Når det er sagt fikk Kim si kveite på ei stang som er klassifisert i 12-30lbs klassen. At stenger knekker som potetgull ved stor fisk skjønner jeg ikke hvor du har fra. Eneste greia er at det vil ta endel lengre tid og endel mer krefter og pumpe fisken opp til overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydelig at stenger som f.eks. Godspeed og Atlantic Explorer utsettes for et hardt press, ved at stanga bøyer seg helt ned i holken. Selve håndtaket bøyer seg også. Men det ser ut til at de takler presset. :thumbsup:

Der har du fordelen med Antares. Den har en halvaksjon vil jeg si, halve stanga bøyer seg mye, deretter har du veldig stor løfteegenskap videre bakover. Som betyr at en storkveite ikke nødvendigvis er noe problem å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier ikke at den ikke kan takle det, men alt er opp til den som kjører, men man har mer feilmargin med en sterkere stang. Er uten tvil noen i en mindre klasse som garantert er mye bedre og sterkere en diverse 30-50 stenger. Har absolutt blitt imponert over de fleste av lett stengene som jeg har sett underkjøring, men det ser ofte veldig drøyt ut når stangen er bøyd ned til handtaket=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier ikke at den ikke kan takle det, men alt er opp til den som kjører, men man har mer feilmargin med en sterkere stang. Er uten tvil noen i en mindre klasse som garantert er mye bedre og sterkere en diverse 30-50 stenger. Har absolutt blitt imponert over de fleste av lett stengene som jeg har sett underkjøring, men det ser ofte veldig drøyt ut når stangen er bøyd ned til handtaket=)

Klassifiseringen er enormt forskjellig og en 20-30 lbs stang er ikke den andre lik, samme gjelder 30-50 lbs.

Stenger som f.eks. Godspeed blir litt i heftigste laget flex for min del. En lignende stang er slik som denne: http://www.youtube.com/user/miekofishing#p/a/u/4/hX_3DmsJtWM

Stanga slår i rekka under et uventet utras på hard brems, dog skal sies at fangstmann ikke er av de sterkeste. At stanga ikke knekker er bare flaks. Noe slikt ville neppe skjedd med Antares, som har en fin halvaksjon og stor rygg, f.eks. her:

Følg også med hvordan stanga oppfører seg under plutselig utras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.