Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2011!


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

  • Svar 243
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter to dager hvor det har vært helt dødt her på Melhus så har det gått en del fisk idag. Har roet seg ned nå, men mellom kl 9 og 12 var det brukbar oppgang. Da er det bare å regne ut når fisken er hos dere. Skitt fiske.

I know. Gikk noen i morges oppe hos oss også :) Men det er ganske så dødt innimellom ja, etter at elva steg. Men man må vite hvor man skal plassere marken eller Buch`en :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en rapport i Mastertråden, men her er kortversjonen:

Per og gutta hadde en grei kveld i går, med fisk på begge båtlagene. Nydelige forhold i formiddag og gutta fisket. Laks fikk de også. Men du verden hvor fokusert de var på å fiske brekket. Jeg fikk med meg Vassfis ut på nedre høl. Der satt denne småfrekke hannlaksen på 15,5 kg:

v4714g.jpg

Lyt vårrå!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem i går kveld etter en ukes fisking i Gaula uke 26.

Det ble en flott uke,hvor jeg og mine 3 kompiser landet 10 laks(3 storlaks 7 mellomlaks),samt vi kjørte på og mistet 9 stykk.

Kun fluefiske på oss,på valdene vi fisket ble det totalt tatt 45 laks denne uken og flere mistet så det var bra med fisk som gikk forbi oss ihvertfall.Fisker på hovin og de fleste laksene vi fikk hadde lus ,noen hadde til og med lus med eggledere på seg så de går fort de 4 milene fra sjøen.

Selv fikk jeg laks på 7,7-6,3 og 6,1 kg,mistet 3 stykk.

Den ene laksen jeg fikk tok da jeg vadet ut mot midten av elva for og kaste mot renna på motsatt bredd,lot flua henge i strømmen for og bli bløt før jeg startet fiske,på 4 meters line og mens jeg vadet bet det på en laks på 6,3kg,så denne fikk jeg nesten på dorg må jeg si,snakk om å være på rett plass til rett tid,he he!.

Vi så mye laks som gikk disse dagene elva gikk ned mot 70-55 kbms,mye laks 4-6kg virket det som,de laksene vi fikk lå mellom 8,1-4,5kg.

2 av de som ble kjørt og mistet var nok 10+ fisk så vi hadde mye action,men laksen vinner kampen noen ganger og vi andre ganger.

De fleste fiskene vi fikk hadde tatt meget hardt og satt meget dypt i svelget og var umulig å gjennutsette,ett par var nesten ferdig bløgget da vi fikk de på land.

Nå er det bare å vente gjennom en lang vinter før det er tid for å sette kursen mot nord og vakre Gaula igjen... :dribble:

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det da! :dribble: Det med at du skulle gjøre fluene litt vår og at den tok helt inntil deg skjedde Veg også. Han skulle teste gangen på sluken, hadde ut ca. 2m snøre og plutselig kom en smålaks og tok sluken og hoppet rett foran han. Ble ikke kroker skikkelig

Ja laksefiske er mange ganger flaksefiske,noen ganger meget enkelt,andre ganger veldig vanskelig,rett plass til rett tid har mye og si med dette fiske.Nå får vi prøve litt mellomlaks og smålaks i kvina utover sesongen,røykelaksen er ihvertfall sikret,så nå må vi satse på litt fin smålaks til grillen og steikepanna tenker jeg...

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av laksen dere fikk var o-laks?

Den ene vi fikk var fett finne klippet,mulig det var en nidelvlaks,vekt 5,5kg.

De andre så helt fine ut med perfekte gjellelokk og finner.

Vi har tatt skjellprøver av all fisk så vi får se hva resultatene sier,men ingen av laksene kunne sies å være oppdrett ut fra utseende ihvertfall.

Er det noen plass på nettet man kan finne resultatet på skjellprøvene?

Noterte navn og tlf nr på mine fangster men regner ikke med de ringer og oppgir resultatet på prøven.

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin fangst. Hører det er knallbra ovenfor fossen nå ja. Utrolig hvor hurtig laksen går oppover ! 100 meter er unnagjort på noen få sekunder. Hører mange ser det kommer laks på brekkanten, og vips er de 100 meter lenger opp. Og da er det vanskelig å få de til å bite når de har bestemt seg bare til å gå :) Har vært mye av dette i år, masse laks sees på elva nedre deler, men forholdsvis lite laks blir tatt nedenfor. Sett i forhold til antall laks som går. Så det blir nok et bra fiske fremover fra Støren og opp til Haltdalen. Når elva synker og det blir fine forhold til småfluene. Ellers har jeg notert samtlige laks på begge sider på mitt vald. Og ut ifra antall fiskere som har vært der i år så må jeg si at det er svært lite laks som er tatt. Bare ca. 120 laks til nå, og det er svært lite i forhold til i fjor. Så ikke en gang 1 av 10 fiskere har nok fått laks der. Så det er et svært så merkelig år med mye laks som har rakett i r..va :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fin fangst. Hører det er knallbra ovenfor fossen nå ja. Utrolig hvor hurtig laksen går oppover ! 100 meter er unnagjort på noen få sekunder. Hører mange ser det kommer laks på brekkanten, og vips er de 100 meter lenger opp. Og da er det vanskelig å få de til å bite når de har bestemt seg bare til å gå :) Har vært mye av dette i år, masse laks sees på elva nedre deler, men forholdsvis lite laks blir tatt nedenfor. Sett i forhold til antall laks som går. Så det blir nok et bra fiske fremover fra Støren og opp til Haltdalen. Når elva synker og det blir fine forhold til småfluene. Ellers har jeg notert samtlige laks på begge sider på mitt vald. Og ut ifra antall fiskere som har vært der i år så må jeg si at det er svært lite laks som er tatt. Bare ca. 120 laks til nå, og det er svært lite i forhold til i fjor. Så ikke en gang 1 av 10 fiskere har nok fått laks der. Så det er et svært så merkelig år med mye laks som har rakett i r..va :D

Takk for det,ja de gikk med full fart uten tvil,men det var jo perfekt gåelv også da med 70-55kbms flere dager.

Lengter alt tilbake jeg,he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det,ja de gikk med full fart uten tvil,men det var jo perfekt gåelv også da med 70-55kbms flere dager.

Lengter alt tilbake jeg,he he.

Skjønner jeg godt :)

Sjøl har jeg roet ned ett par dager nå, men man kjenner jo suget allerede. Enn om en hypnotisør kunne ha lindret denne "smerten" eller fått den fjernet for godt ! Ikke bra for psyken dette.

Bilen er vasket ren for 5 kilo kumøkk, leire og dritt, nytt markoppheng er montert, fireline-lina på haspel`n er snudd. Feitmarken er på plass, reven er nybarbert, nydusjet og fresh for elva igjen :D

Det gjenstår bare en forbaska laksemiddag med rømmedressing og salat, pluss en god porsjon jordbær. Så jeg får vel vente til gjestene har spist ferdig, så er jeg atter klar for "nussebassen" min, Gaula ! Har en ubehagelig følelse av at noe stort vil bite på i natt eller morra tidlig hehe. Håper det blir meg nå som får på ei krokodille som vil opp til Gaulfossen. Den vil i såfall få åpen gane på veien B) Jaja, "litt" smågal er vi nok, ikke noe å si på det :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg godt :)

Sjøl har jeg roet ned ett par dager nå, men man kjenner jo suget allerede. Enn om en hypnotisør kunne ha lindret denne "smerten" eller fått den fjernet for godt ! Ikke bra for psyken dette.

Bilen er vasket ren for 5 kilo kumøkk, leire og dritt, nytt markoppheng er montert, fireline-lina på haspel`n er

snudd. Feitmarken er på plass, reven er nybarbert, nydusjet og fresh for elva igjen :D

Det gjenstår bare en forbaska laksemiddag med rømmedressing og salat, pluss en god porsjon jordbær. Så jeg får vel vente til gjestene har spist ferdig, så er jeg atter

klar for "nussebassen" min, Gaula ! Har en ubehagelig følelse av at noe stort vil bite på i natt eller morra tidlig

hehe. Håper det blir meg nå som får på ei krokodille som vil opp til Gaulfossen. Den vil i såfall få åpen gane på veien B) Jaja, "litt" smågal er vi nok, ikke noe å si på det :blush:

flueduppen da? :o send en mms om d blir noe stort B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flueduppen da? :D send en mms om d blir noe stort :)

Tror ikke det funker enda Sigve. Har tenkt og tenkt så det knaker hehe. Men jeg har ikke glemt det helt. Den er nå med, så kanskje når elva synker litt til. Det skal helst være krystallklar elv.

Men akkurat nå skal det feskas i dypet, eller under hardstrømmen der sjølen bor. Med orm ! (Ja jeg vet det, har dårlig karakter)

Blir kanskje litt vanskelig å sende MMS, får jo ikke plass på bildet. Men kan jo selvsagt ta ett bilde av underkjeven kanskje.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jaja, så ble det storflom i Gaula igjen da. 835 kubikk i Eggafossen i natt, som enda ikke har nådd Gaulfossen som nærmer seg 800 kubikk. Så revehiet er i alvorlig fare igjen da. Enda bra konjakkflaska inni der er av dårlig kvalitet, og halvdrukket. Jeg sier bare, laksen oppi Eggafossen og dalen forøvrig lever et hardt liv ! De får vel sjokk av dette. Og lett fiske karer, kun lett fiske i Gaula i august. Blir fint på flua noen dager nå nedentil (nedre deler) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.