Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2011!


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Svar 243
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

You bet!!

det gikk opp for meg idag, mens jeg snakket om dype, vanskelige faglige greier med Dr PerH. Vi snakker lus, resistens, virulens, populasjoner og om alt som kan gå galt i en ond verden....

Og så er det fiske laks (stor) jeg egentlig vil :D

Selv en fluelaks hadde svingt litt nå ;)

PS. skal lage 45 kilo pølser på søndag, og gjøre klar 20-30 kilo bacon til røyking i det hellige eldhuset :)

Og Erling skinner som ei sol og snakker om alt brygget som skal shippes til Trøndelag til sommeren. Videre skal jeg være litt grensesprengende og røyke litt malt og se hva det gjør i ølet. Hva med en lettrøkt IPA? Sikkert politisk ukorrekt, men hva FA.....EN

Har smakt stout brygget på røykt malt, og tenkte at det kan vel vårt eget lille bryggeri gjøre minst like bra :I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Per skjelver i buksene i frykt for utagerende matorgier med dertil hørende tapte kveldsfiskeøkter.......

Vi får satse på at rødkortene deles ut før middag, slik at kveldene kan settes av til sosialt samvær,oppsummering av dagens opplevelser og beundring av fangsten. Alt sammen aktiviteter som er gjennomførbare med en halvkilo pølse under vesten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæh...?

Ved siden av nærmere en kasse ordentlig Champagne og mye annet på vinfronten, så resulterte jo Disputasen i både ny 15-foter og monster Calcutta (men ingen Les Paul!). Og så skal jeg liksom senke ambisjonene til lett fiske?

Jaja, jeg har jo av en eller underlig grunn fluestenger i sammenhengende serie fra AFTM 3-12, så det er vel bare å pakke noen snoopystenger så tar vi derfra :)

Men, på den annen side er jeg jo en enkel sjel, så se ikke bort ifra at jeg slever som ei bikkje får jeg sjansen til å pilke litt i noen småelver også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Per skjelver i buksene i frykt for utagerende matorgier med dertil hørende tapte kveldsfiskeøkter.......

Vi får satse på at rødkortene deles ut før middag, slik at kveldene kan settes av til sosialt samvær,oppsummering av dagens opplevelser og beundring av fangsten. Alt sammen aktiviteter som er gjennomførbare med en halvkilo pølse under vesten....

Ja - du har jo rodd Laffen når han var ung, akademisk umerittert, underbetalt og fremdeles slank. Du vet hva det innebar, for du svettet godt allerede den gang..?

Ille jobb har det alltid vært, for knokler veier mer enn fett. Når han nå har blitt Dr. Moberg og faktisk har råd til å kjøpe pølseingredienser i stedet for å tjuvjakte dem eller tigge seg til dem, lager Hr. Doctoren feite pølser året rundt. Han ligger nemlig i hardtrening for å forberede de ultimate superpølsereseptene til en foreløpig dårlig annonsert, lokal smakskonkurranse med den lokalt opphausede, profesjonelle pølsestapperen som eier valdet. Treningen til den duellen vil sette sine fleskespor. Så tenk hvordan det nå blir å ro rundt på den lange reka, med sine nyanlagte (blod)pølseringer rundt midja, i varme sommerkvelder på mage full av viltkjøtt & rødvin da mann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tenk hvordan det nå blir å ro rundt på den lange reka, med sine nyanlagte (blod)pølseringer rundt midja, i varme sommerkvelder på mage full av viltkjøtt & rødvin da mann...

111442_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45005/111442.jpg

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - du har jo rodd Laffen når han var ung, akademisk umerittert, underbetalt og fremdeles slank. Du vet hva det innebar, for du svettet godt allerede den gang..?

Ja det er vel liten tvil om at dette doktorgradsdiplomet representerer en faglig tyngde som vil være merkbar også når båten skal ros :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja da har vi kommet noen dager inn i 2011,så da nærmer laksesesongen seg :dribble:

Tenkte vi kunne dele hvor og når man skal fiske Gaula 2011,forhåpninger,snø ifjellet nyheter etc etc.

Jeg fisker valdene Hage-gyllteigen-gyllsaga-stasjonshølen like ovenom gaulfossen,og valdet røskaft søndre vest ca 1km nedenfor fossen.Fisker disse i uke 26, 25juni til 2 juli.

Håper selfølgelig på mye grov laks i år men at det totalt sett kommer bra med laks i alle størrelser.

Målet for uken er storlaks,det har gått greit til nå men man må være på rett plass til rett tid..

Tenker at oppgangen gjennom gaulfossen starter sånn ca i midten av juni og at det er mye fisk som skal oppover i uke 26 :thumbsup:

Lenge til Gaula tur ennå men det nærmer seg for hver dag.... <_<

Mvh kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er like spennende hvert år dette Kvinalax :thumbsup: Du har jo booket inn en god uke ser jeg, med tanke på hvor langt opp i elva du skal fiske, he he. Ikke akkurat dumt å være i dette området ved månedsskiftet nei. Jeg for min del blir nok "the same procedure..." Ca. 9-10km. ovenfor Melhus i elvestrekning. Alltid spennende de første dagene nede hos oss, eller de første 2-3 ukene. Om det er mye fin laks på elva. Vi er jo blant de første også som merker det, om det er noe stort på gang. Og i år er vi nok ekstra heldig og har masse "prøvekaniner" nede på Kvål (hos Master) som sikkert vil gi lyd fra seg om det er noe fres.

Så jeg håper på gode tilbakemeldinger derfra :dribble: Det er gjerne sånn de første ukene i Gaula at er det full fres litt lenger ned i elva, så vil de snart være i mitt område også. Og et bra tegn for dere som fisker lenger opp, litt senere uti juni. Laksen i juni går og går, når den først har startet fra Melhus. Sakte hvis iskald elv riktig nok. Men den er på gang, så jeg venter i spenning på Kvål-ligaen i år. Har jo ikke fått så mange tilb.meldinger nedenfra tidligere, med unntak av børsen fra de tunge valdene som er litt på etterskudd.

Er jo mere snø i år ihvertfall, enn foregående år. Og meldt mere snø framover. Så det ser kanskje ut til at vi skal få endel smeltevann i juni. Håper inderlig det. Men endel avhenger igjen av hvilken vår vi får. Men vi lar vel oss ikke lure av meget stor og bitrende kald elv lenger <_< Gaulalaksen er en utrolig robust skapning, og den er der uansett om elva er 5 grader de første ukene.

Har egentlig ikke peiling om det vil bli en bra sommer, og om det vil komme bra med storlaks i år. Vi har jo vært inne i et meget godt 10-år nå vil jeg si, i forhold til 90-tallet. Men da kun i juni. Mye mere laks i størrelse 6-17 kilo, og desto mye mindre smålaks enn tidligere. Og de store kommer jo tidlig nå, og er oppe i Gaulfossen i store mengder allerede på åpningen.

Men likevel, jeg synes det ser bra ut. Det har vært masse gytelaks på elva de siste høstene. Og ifjor var det himla mye laks som passerte oss. Tror jeg aldri har sett så mye laks på rundt 6-9 kilo noen gang. Men virkningen av fjoråret vil vi jo ikke merke på noen år.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er like spennende hvert år dette Kvinalax :D Du har jo booket inn en god uke ser jeg, med tanke på hvor langt opp i elva du skal fiske, he he.

Ja sølvreven det er like uendelig spennende hvert år,er laksen passert gaulfossen,etc.Tror vi har plassert oss greit oppi dalen med tanke på tid og sted for storlaks jakt,men en ekstra trygghet i år da vi kan fiske nedenom fossen også.

Nå har jeg 4 kort fast denne uken og vi har tenkt og bli her framover,har fisket øvre orkla tidligere faste uker i juli,samt vært innom saugen i gaula og andre kort vald,men nå har vi funnet en grei plass føler jeg med masse laks som skal passere og fine plasser for oss som driver og denger tubefluer og synkeliner i juni.Elva er ikke kjempestor her oppe på 100-300 kbms og det går fint og jakte laks helt opp til 400-500kbms på noen av valdene,bare laksen har passert fossen.Selv fikk jeg laks i fjor på 400-380 kbms stor elv og da var det kakaobrun elv,laksen kom sigende helt langs land,vekk ifra de værste frådende vannmassene.Tok en 8 kilos da som gjorde ett sinnsykt utras ut i tungstrømmen for så og snu inn på roligere elv på null komma niks,og det var slakke på lina i mange sekunder før jeg klarte å få strammet opp igjen,men owner krokene satt der de skulle så det gikk greit :thumbsup: Husker i 2005 da hadde vi valdet uke 25, da var det glimrende for dere nedenom fossen tenker jeg mens det ble for kaldt og for mye vann for laksen til at den kunne passere fossen,da måtte vi bare flytte på oss til Orkla og fisket forskjellige plasser i rennebu,meldal området,mye vann i Orkla også da men bamsene var på plass der også selv om det ikke var noen mega men en utrolig feit fyr på 13kg og 104cm,.35 minutter med steinhard pumping på flomstor orkla og uten kjangs til å følge laksen..Spennende.

Laksefeberen har visst inntruffet tidlig i år merker jeg :dribble:

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal inrømme at jeg begynner å merke sitringen allerede nå selv :D Må være at man merker at det går mot lysere tider igjen. Det går rett veien nå.

Det eneste som er synd, er at flere av mine kompiser som fisker lenger opp i elva, må se seg om etter andre vald. Prisnivået har steget voldsomt i været i år på mitt "gamle" vald. Og lever man på pensjon eller ikke har flusst med penger er det ikke så greit. Veldig synd ! Bare på det ene valdet (sier ikke hvor) har prisene steget over 100%, fra ifjor. Pluss at grunneier vil ha inn enda flere folk. I tillegg kommer noen tusen for at folk overnatter på valdet, lell om de har eget telt/vogn. Nytt av året. Verst er det nok for de lokale fiskerne, gubbene som i mange år har sett fram til å ta seg ett døgn nå og da, for å kose seg nede ved elva. Det er dette som holder dem opp hele vinteren. De har ikke råd lenger rett og slett. Så tilgjengeligheten for allmennheten blir dårligere for hvert år. Det finnes svært få alternativ for å kjøpe seg døgnkort til en overkommelig pris, i og med at stadig flere vald baseres på ukesfremleie, pluss losji. Stadig flere vald styres ikke lokalt lenger. Lokale fiskere er jo ikke avhengig av losji, så det blir en dyr pakke :thumbsup:

Har regnet ut for et spesifikt vald nedenfor fossen at grunneier vil håve inn ca. 1 mill pr. år i inntekt, mot 450000,- i 2010. Så det er en bra prisstigning, og aldri så lite sjokk for de som fisket der ! Grunneiere nedover hele dalen blir jo ringt opp hver vinter, hvor det tilbys store summer for valdet, basert på 3-årskontrakter f.eks. Og jeg skjønner jo godt grunneier, hvem ville ikke slå til på det. Så da blir det valgets kval for de som fisker der, take it or leave it. Men sånn er nå markedet blitt, og ikke noe å gjøre med. Men jeg synes synd som sagt på de lokale fiskerne (ikke meg selv) som ikke vil være med på galoppen lenger. Heldigvis er det overkommelig pris der jeg fisker enda, og heldigvis vil de enda ha noen sesongkortfiskere der. Men det er jo like usikkert hvert år, så man vet jo aldri. De blir jo ringt ned de også hvert år, og tilbudt enorme summer :dribble: Det som har berget meg og mange andre sesong/døgnkortfiskere er at det er stor uenighet blant grunneiere på valdet (felles vald med 7 grunneiere) og de kommer aldri til enighet. Noen vil ha mere, og noen bryr seg ikke (enda).

Enda mere tragikomisk blir det at noen av de såkalte "laksebaronene" ikke kan gjøre opp for seg i henhold til kontrakten. Flere har lagt lista så høyt for å komme seg inn på valdet, og er totalt avhengig av god dekning fra første dag i juni til slutten av august. Og grunneier har fått nok. Men da er jo skaden allerede skjedd. Valdet har blitt et spøkelsesvald der svært få fisker i flere år.

Har snakket med flere ang. dette prisjaget, og det er nesten så de håper at det blir noen "dårlige" år igjen i Gaula, så grunneierne får seg en smekk. Så kanskje prisnivået kommer ned på ett nivå der det hører hjemme igjen :blush: Mange utlendinger vil ha full pakke og det er jo helt greit. Men mange nordmenn og spesielt lokale fiskere vil bare en tur nedi elva og fiske noen timer. Og betale kun for det. Så i Gaula har det egentlig tatt av fullstendig, mens man i Orkla har helt andre priser og mange flere muligheter til å fiske på gode vald og der det ikke koster skjorta :D

Pussig å se at det er så stor forskjell på de 2 elvene, Orkla har jo hatt bra fangster de siste årene også.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo norges beste sportsfiske elv etter laks så mange grunneiere prøver vel å få mest mulig ut av det.

Bor kun ett speykast fra kvina og her har det også begynt å dukke opp nye vald og nye soner ,så man må ha flere kort for og fiske hele elva,prisene har da gått opp i forhold til før da man fisket hele elva på ett kort..Men her er det fortsatt rimelig å fiske,men det er ikke så mye fisk her og vannet det har de ***** meg pumpa over i sirdalen til kraftverket der så det må regne godt skal det bli lakseoppgang.

Når man er lokal så er det nok surt å se at fiskeplassene ryker for prisene skyter i været,jeg som er tilreisende betaler jo noen av de store lappene for å fiske en uke med overnatting.Men jeg ser på det som en deilig ferie,reiser man til feks Danmark en uke og skal ha hotell eller hytte så koster det ca det samme.

Nå som det har blitt innskrenkninger i fisket mange plasser i norge så vil etterspørselen øke i de beste elvene,da vil det resultere i høyere pris mange steder regner jeg med.Synd men sånn er det nå bare,kapitalen styrer det meste i våre liv enten man vil eller ikke.

Jeg får bare skru opp pensjonssparing så jeg kan plaske rundt oppi gauldalen 2-3måneder om enn 35 år,om det er villaks igjen da :D Det er jo ett annet spørsmål....

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal inrømme at jeg begynner å merke sitringen allerede nå selv :lolu: Må være at man merker at det går mot lysere tider igjen. Det går rett veien nå.

Det eneste som er synd, er at flere av mine kompiser som fisker lenger opp i elva, må se seg om etter andre vald. Prisnivået har steget voldsomt i været i år på mitt "gamle" vald. Og lever man på pensjon eller ikke har flusst med penger er det ikke så greit. Veldig synd ! Bare på det ene valdet (sier ikke hvor) har prisene steget over 100%, fra ifjor. Pluss at grunneier vil ha inn enda flere folk. I tillegg kommer noen tusen for at folk overnatter på valdet, lell om de har eget telt/vogn. Nytt av året. Verst er det nok for de lokale fiskerne, gubbene som i mange år har sett fram til å ta seg ett døgn nå og da, for å kose seg nede ved elva. Det er dette som holder dem opp hele vinteren. De har ikke råd lenger rett og slett. Så tilgjengeligheten for allmennheten blir dårligere for hvert år. Det finnes svært få alternativ for å kjøpe seg døgnkort til en overkommelig pris, i og med at stadig flere vald baseres på ukesfremleie, pluss losji. Stadig flere vald styres ikke lokalt lenger. Lokale fiskere er jo ikke avhengig av losji, så det blir en dyr pakke :)

Har regnet ut for et spesifikt vald nedenfor fossen at grunneier vil håve inn ca. 1 mill pr. år i inntekt, mot 450000,- i 2010. Så det er en bra prisstigning, og aldri så lite sjokk for de som fisket der ! Grunneiere nedover hele dalen blir jo ringt opp hver vinter, hvor det tilbys store summer for valdet, basert på 3-årskontrakter f.eks. Og jeg skjønner jo godt grunneier, hvem ville ikke slå til på det. Så da blir det valgets kval for de som fisker der, take it or leave it. Men sånn er nå markedet blitt, og ikke noe å gjøre med. Men jeg synes synd som sagt på de lokale fiskerne (ikke meg selv) som ikke vil være med på galoppen lenger. Heldigvis er det overkommelig pris der jeg fisker enda, og heldigvis vil de enda ha noen sesongkortfiskere der. Men det er jo like usikkert hvert år, så man vet jo aldri. De blir jo ringt ned de også hvert år, og tilbudt enorme summer :) Det som har berget meg og mange andre sesong/døgnkortfiskere er at det er stor uenighet blant grunneiere på valdet (felles vald med 7 grunneiere) og de kommer aldri til enighet. Noen vil ha mere, og noen bryr seg ikke (enda).

Enda mere tragikomisk blir det at noen av de såkalte "laksebaronene" ikke kan gjøre opp for seg i henhold til kontrakten. Flere har lagt lista så høyt for å komme seg inn på valdet, og er totalt avhengig av god dekning fra første dag i juni til slutten av august. Og grunneier har fått nok. Men da er jo skaden allerede skjedd. Valdet har blitt et spøkelsesvald der svært få fisker i flere år.

Har snakket med flere ang. dette prisjaget, og det er nesten så de håper at det blir noen "dårlige" år igjen i Gaula, så grunneierne får seg en smekk. Så kanskje prisnivået kommer ned på ett nivå der det hører hjemme igjen :blush: Mange utlendinger vil ha full pakke og det er jo helt greit. Men mange nordmenn og spesielt lokale fiskere vil bare en tur nedi elva og fiske noen timer. Og betale kun for det. Så i Gaula har det egentlig tatt av fullstendig, mens man i Orkla har helt andre priser og mange flere muligheter til å fiske på gode vald og der det ikke koster skjorta :D

Pussig å se at det er så stor forskjell på de 2 elvene, Orkla har jo hatt bra fangster de siste årene også.

Det valdet heter Sølvreven snakker om heter Horgøyen og jeg har selv fisket der de siste 4 årene, men nå er det slutt. Den nye grunneieeren har som nevnt økt prisene myyye. Ikke 100 %, men kanskje nærmere 70 %, og valdet var temmelig dyrt fra før. I tillegg skal grunneier ha to kort selv samt at de skal selge 5 ukekort hver uke i tillegg!

Det som er trist med den vannvittige prisen hun har satt , er at det faktisk viser seg å være en "riktig" pris, ettersom de aller fleste av mine medfiskere lar seg (lure?) til å bli med videre. For min egen del føler jeg et slikt penge fokus ødelegger gleden ved fisket, og jeg ønsker heller ikke å være med på å støtte grunneierne til et slikt prisløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste som er synd, er at flere av mine kompiser som fisker lenger opp i elva, må se seg om etter andre vald. Prisnivået har steget voldsomt i været i år på mitt "gamle" vald. Og lever man på pensjon eller ikke har flusst med penger er det ikke så greit. Veldig synd !

Så i Gaula har det egentlig tatt av fullstendig, mens man i Orkla har helt andre priser og mange flere muligheter til å fiske på gode vald og der det ikke koster skjorta.

Nå er vel ikke akkurat du med dine sexy historier akkurat uskyldig når det gjelder å hause opp Gaula heller da. Økt oppmerksomhet gir mer etterspørsel og stigende priser....

At vi i vår lille fiskegjeng lokkes oppover til nettopp Gaula neste år er en flerdelt historie. Vi biter i oss at prisen er høy, nettopp fordi vi vet at vi møter en seriøs, likendes grunneier som anstrenger seg for at vi skal få det best mulig både fiske- og bomessig. Uten denne viljen og gjensidige respekt ville tilbudet vært uinteressant. Så får man heller tolerere dette hersens nærværet av et lite, skrullete knippe obligatoriske, lokale medfiskere - altså Vassfis og Nils Master. Herregud, man slipper ikke en gang unna stuttbeinte heimføinger av noen lokaltrøndere med sneipen på skjeiva her heller - o ulykke...

Neida - både fisen og masteren er jo heldigvis personer man vil ha både glede og utbytte av å fiske med hvor som helst i lakse-Norge - så selvsagt gleder vi oss og teller dager!

Det som er trist med den vannvittige prisen hun har satt , er at det faktisk viser seg å være en "riktig" pris, ettersom de aller fleste av mine medfiskere lar seg (lure?) til å bli med videre. For min egen del føler jeg et slikt penge fokus ødelegger gleden ved fisket, og jeg ønsker heller ikke å være med på å støtte grunneierne til et slikt prisløft.

Et betimelig og svært vanskelig spørsmål, dette her - for dessverre er det opp til den enkelte å besvare spørsmålet om når er nok nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Så var Gaulapølsene på gang. De har nå vært utprøvet ved flere høve, både av profesjonelle pølsemakere med lang fartstid, og glade amatører med smak for den slags :P

113671_s.jpg

113672_s.jpg

Så langt har responsen vært strålende, og når vi så vet at det kommer spekekjøtt fra Nord, og ihvertfall to fat øl fra Vest kan dette neppe bli annet enn suksess. Hva maten angår, ihvertfall ;)

Fisket må tilpasses måltidene :)

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det som Slakter Eidsmo på Kvål har fått hard konkurranse gitt ;) På tross av at de lager utrolig god mat.

Hvem husker vel ikke "Tøffingen", pølsene som var så krydret at man måtte kjøle ned ganen uti Gaula for hvert måltid, så elva sank noen kubikk !

Kanskje vinden dreier sørlig, så vi oppe på nissevaldet får kjenne de herlige dufter nede på Kvål også i sommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel blåse fra nord for at du skal få pølseduften Silver?

Når jeg tenker meg om så er nok det å foretrekke også, framfor en sørlig bris som driver med seg lukta fra den sure neoprenbuksa di nedover elva.......

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.