Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor er langene hen?


bvihovde
 Share

Recommended Posts

Jeg har ett par gromplasser som leverer store brosmer gjenvlig (13kg er pers :D ), men vi får forbausende få langer på disse plassene. Bunnforoldene er markerte skrenter fra 185 til 300m med blanding myk/hard bunn ispedd koraller.

Er det noen som har noen tanker rundt hvorfor langene glimrer med sitt fravær, og hva som kjennetegner en grom langespot??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får arrestere meg om jeg tar feil med mine teorier. Jeg har lagt merke til at ( Skagerrek) når det er gode brosme år, fører det til dårlige lange år. Dette gjelder så å si på samme plassene. Har også lagt merke til at der jeg får brosme, er det ikke lange å få , og viseversa.

Jeg tør nesten å påstå at brosmen er litt mer agressivt en langa og fortrenger denne. I år har det vært en elendig langeår her ved Arendal- brosme derimot : Drømme fangster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får arrestere meg om jeg tar feil med mine teorier. Jeg har lagt merke til at ( Skagerrek) når det er gode brosme år, fører det til dårlige lange år. Dette gjelder så å si på samme plassene. Har også lagt merke til at der jeg får brosme, er det ikke lange å få , og viseversa.

Jeg tør nesten å påstå at brosmen er litt mer agressivt en langa og fortrenger denne. I år har det vært en elendig langeår her ved Arendal- brosme derimot : Drømme fangster

Gjelder det småfisk på 2-4 kilo også? Var på en tur i Midt-Norge i sommer hvor vi fikk begge artene samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det småfisk på 2-4 kilo også? Var på en tur i Midt-Norge i sommer hvor vi fikk begge artene samme sted.

Hovedsakelig gjelder det i litt større vekter. Ved Arendal er vi faktisk ikke plagget med småbrosme slik det er gjeldende fra Vestlandet og nordover, også grunnt. Kvaliteten på selve brosme er også betydelig bedre her på Sørlandet. Kan hende at det er begrunnet skalldyr som hovedføde, kontra fisk ellers andre steder. Har til gode å fange brosme med parasitter slik det er vannlig andre steder.

Gode plasser - biotop til lange er så å si det samme som for brosmen. Tilgang til mat viser det seg å være viktig for langen, som etter min menning "vandrer" etter bitefisken mer en selve brosme , som er mer stasjonær og blir ved plassen om den gir tilgang til mat. Jeg har flere plasser som gir bra med stor brosme og legger merke til at etter en stund , blir plassen igjen opptatt med storbrosme.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere plasser som gir bra med stor brosme og legger merke til at etter en stund , blir plassen igjen opptatt med storbrosme.

Dette er min erfaring også. De nevdte plassene har levert forbausende jevnt stor fisk. Kun en handfull fisker under 5 kg:-D

Desverre har jeg sett at det begynner å dukke opp endel innvollsorm i det siste. Dette var betraktelig værre på uti havet enn inni fjorden hvor jeg stort sett holder meg.

Innbiller meg at brosma eter mest skalldyr, og er kanskje ikke like avhengig av byttefisk. men en skulle tro det var noe å finne for langa også når det er koraller og ymse kreps/reker i området som tiltrekker seg seg egnet byttefisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett par gromplasser som leverer store brosmer gjenvlig (13kg er pers :) ), men vi får forbausende få langer på disse plassene. Bunnforoldene er markerte skrenter fra 185 til 300m med blanding myk/hard bunn ispedd koraller.

Er det noen som har noen tanker rundt hvorfor langene glimrer med sitt fravær, og hva som kjennetegner en grom langespot??

Prøv å flytt deg litt vekk fra Brosmeplassen så finner du sikkert Langene.

Bare et par hundre meter bør holde.

Kun min erfaring fra Nedstrand/Boknafjorden dette.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' timestamp='1287567416' post='624643]

Prøv å flytt deg litt vekk fra Brosmeplassen så finner du sikkert Langene.

Bare et par hundre meter bør holde.

Kun min erfaring fra Nedstrand/Boknafjorden dette.

Flytte meg vekk?...jeg er uansett ikke på samme plassen hver gang siden ankring på slike dyp med en dregg er lite presist. Tenker du da utover på muddersletta eller bortover langs skrenten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytte meg vekk?...jeg er uansett ikke på samme plassen hver gang siden ankring på slike dyp med en dregg er lite presist. Tenker du da utover på muddersletta eller bortover langs skrenten???

Ser bare på våre klubbturer hvor vi ankrer opp på div pungter å statistikken stemmer.

Plasser hvor der blir dratt Brosmer (gode brosmeplasser) ligger tett på gode Langeplasser.

Dær hvor det blir tatt mye Brosme såkalte "Brosme plasser" blir det tatt en å annen Lange også å omvendt.

Jeg styrer unna disse Brosmeplassene å legger meg på Langeplasser å har fått minimalt med Brosme i år å det er kun på det grunnlaget jeg uttaler meg.

Samme med Blålangeplassen vi fant ved en tillfeldighet, den gir Blålange stort sett hele tiden men i samme området noen få hundre meter unna får vi den veeeeeldig sjeldent.

Vi kan ankre opp 6 båter å 1 båt kan komme i land med kun Brosme, om dette er tilfeldig tviler jeg på.

Dregging kan faktisk være veldig presist om du tar hensyn til stømforhold før du dregger opp, så snur strømmen å båten å fisken er borte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra svar her:-D

[quote name=Mr Big fish :)' timestamp='1287571938' post='624667]

...

Jeg styrer unna disse Brosmeplassene å legger meg på Langeplasser å har fått minimalt med Brosme i år å det er kun på det grunnlaget jeg uttaler meg...

Litt av sakens kjerne her for min del - jeg har ikke sporet opp noen langeplasser enda, bare masse diger brosme:-D

Må kanskje finmyse på kartet og se om det ikke er noen skrenter i nærheten av gromplassene som bør undersøkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra svar her:-D

Litt av sakens kjerne her for min del - jeg har ikke sporet opp noen langeplasser enda, bare masse diger brosme:-D

Må kanskje finmyse på kartet og se om det ikke er noen skrenter i nærheten av gromplassene som bør undersøkes...

Ikke gi opp du finner de :)

Ser selv når vi "bommer litt" eller sliter med dreggfeste å drifter litt vekk fra pungtene så er det faktisk dødt.

Men ved å ta noen sjangser finner mann også nye plasser.

Dro ut sammen Hmelhus fra forumet her å skulle teste et godt Langepungt som har gitt mye stor Lange.

Når vi kom fram til plassen var pungtet opptatt av andre fra Karmøy hfk så vi satsa et nytt sted, da fant vi Blålangeplassen som vi testet dagen etter også, fikk mere Blålange der å plassen har bare fortsatt å gi Blålange :)

Kan legge til at på "Blålange" pungtet fikk Ladden sin Langepers, også noen få Brosmer dukker opp der PLUSS noe STORT både jeg å Ladden har mistet, dette gjør havfiske så utrolig spennende å uforutsigbart.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra svar her:-D

Litt av sakens kjerne her for min del - jeg har ikke sporet opp noen langeplasser enda, bare masse diger brosme:-D

Må kanskje finmyse på kartet og se om det ikke er noen skrenter i nærheten av gromplassene som bør undersøkes...

Kan hende det ikke har så mye betydning i ditt tilfelle,men prøv å bruke relativ lange ( 30 - 40 cm) PN utstikkere høyere opp ( 3- 4 meter fra bunnen)om du pleier å bruke slep . Langen går oftere høyere opp i vannlaget en brosma, og kan hende slik oppsett gir lange også på samme plassen du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp du finner de

Ser selv når vi "bommer litt" eller sliter med dreggfeste å drifter litt vekk fra pungtene så er det faktisk dødt.

Men ved å ta noen sjangser finner mann også nye plasser.

Ikke aktuelt å gi opp - altfor morro til det. Men må ta meg sammen å teste noen andre interesante skrenter i nærheten jeg har funnet på kartet, og heller risikere en bom-tur eller tre :)

Kan hende det ikke har så mye betydning i ditt tilfelle,men prøv å bruke relativ lange ( 30 - 40 cm) PN utstikkere høyere opp ( 3- 4 meter fra bunnen)om du pleier å bruke slep . Langen går oftere høyere opp i vannlaget en brosma, og kan hende slik oppsett gir lange også på samme plassen du bruker.

Rigger alltid med en ekstra krok ca 2m høyere enn slepet. Denne har jeg til gode å få noe annet på enn brosme og hai (og sei/lyr etc...)...men skal teste å rigge ekstra-kroken enda høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg skal ikke skryte på meg allhverdens kunnskap på havfiske. Men jeg vil egetlig si meg enig i litt det Explorer sier. Etter å hatt ett par sesonger med rimelig brukbart langefiske så har jeg merket følgende. På eks Mausund er det steder der det er helt håpløst med brosme. De biter konstant. Men når vi kommer på langeplassene så får vi ikke en eneste brosme. I våres hadde vi flere langer fra 18-27 kilo.

Ikke en eneste brosme. Så fort en dreiv bort eller testet ett annet område så satt det brosme. Og ikke en eneste lange. Så godt mulig at disse konkurrer hverandre bort fra matfatet. I lange sund i våres fikk vi ikke så mange langene, men en del bra brosmer. I 2009 hadde vi ett knallfiske på bra lange i samme område, og da tror jeg det kun kom opp ett par brosmer på 6-7 timers fiske.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D stemmer att dem ikke trives ilag. Noe jeg har merkt meg her i området att på di fleste langeplassene så står det mye byttefisk over plassen. Som regel sei men d kan også vare andre typer for eksempel vassild.

det er kun på dypet (300+) vi har fådt samme sort på samme plass men da blir ikke fisket så direkte når vi bruker anker. Da er det isteden fisken som finner agnen med hjelp av lukta og kan da forlate "plassen" sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D stemmer att dem ikke trives ilag. Noe jeg har merkt meg her i området att på di fleste langeplassene så står det mye byttefisk over plassen. Som regel sei men d kan også vare andre typer for eksempel vassild.

det er kun på dypet (300+) vi har fådt samme sort på samme plass men da blir ikke fisket så direkte når vi bruker anker. Da er det isteden fisken som finner agnen med hjelp av lukta og kan da forlate "plassen" sin.

Samme her Frederic. Får aldri lange på gode langeplasser om det ikke finnes stimmer med byttefisk over området. Som regel gjelder det øyepål - små vassild eller kolmulle i vårt område på lytt dyppere vann. Tegn på at langen er mer en jeger som vandrer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den optimale vinkelen/helningsgraden for skrentene som langer og brosmer lever i? Bør vel ikke være ett stup, men ikke for flatt heller? Eller er det egentlig uvesentlig bare tilgangen til mat er stor?

Noe slik bunnforhold er ypperlig. Jeg har aldri fått lange eller annet fisk i rette stup( nederst til høyre for bildet), dog kun på kantene(toppen og nederst) hyllene, rundt topper, undervannodder, osv.

Trakten.jpg

Perfekt forhold og biotopp til lange- så lenge det finne byttefisk i området..

Torungen%203D.bmp.jpg?imgmax=512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den optimale vinkelen/helningsgraden for skrentene som langer og brosmer lever i? Bør vel ikke være ett stup, men ikke for flatt heller? Eller er det egentlig uvesentlig bare tilgangen til mat er stor?

Jeg har hatt god erfaring med å legge meg tett inntil bratte skrenter, forutsatt at en treffer med ankringen slik at agnet treffe overgangen til flatere terreng i bunn. Slike områder er greie å begynne å leite etter siden de er lette å finne på kartet. Den grommmeste brosmeplassen er forresten et undervannsnes som ikke akkuratt er en bratt rygg, men det stikker ut i strømmen slik at mye vann presses over her.

Perfekt forhold og biotopp til lange- så lenge det finne byttefisk i området..

Ser du har myyye kulere plotter/lodd enn meg! :)

Antar dette er en dypvannsgrunne med litt rufsete topografi på toppen? Antar du ville ha prøvd å treffe toppen av grunna da, og fisket mellom de småe toppene der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsakelig gjelder det i litt større vekter. Ved Arendal er vi faktisk ikke plagget med småbrosme slik det er gjeldende fra Vestlandet og nordover, også grunnt. Kvaliteten på selve brosme er også betydelig bedre her på Sørlandet. Kan hende at det er begrunnet skalldyr som hovedføde, kontra fisk ellers andre steder. Har til gode å fange brosme med parasitter slik det er vannlig andre steder.

Gode plasser - biotop til lange er så å si det samme som for brosmen. Tilgang til mat viser det seg å være viktig for langen, som etter min menning "vandrer" etter bitefisken mer en selve brosme , som er mer stasjonær og blir ved plassen om den gir tilgang til mat. Jeg har flere plasser som gir bra med stor brosme og legger merke til at etter en stund , blir plassen igjen opptatt med storbrosme.

Litt på siden dette her men like vel, grunnen til dårligere kvalitet på brosmen nord-over, er større tetthet av havpattedyr. Sel og hval er nødvendige "mellomverter" for kveis (innvollsorm). Fisker vert år i finnmark, og ser stadig vekk hvitval, niser ,og sel. Artig syn, men brosmene er uspiselige.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.