Gå til innhold
Fiskersiden

"Storvilt" i Kenya


potbelly
 Share

Recommended Posts

:rolleyes: Jeg har meldt min interesse å bli med en gjeng til Kenya. Dog er dette en god stund til.( Alt for lenge...)

Det blir litt forskjellig fiske, og nok en del fra større båt etter marlin etc. Der er det utstyr på båten slik jeg har forstått.

Fluefiske trenger jeg forsåvidt ikke råd om. Det har jeg peiling på selv.

Men speedjig fiske og agnfiske fra mindre båt, giant poppere etc. Evnt fiske fra land. Det er fiske etter de vanlige artene som GT, Barac. Snapper, etc etc. Noen hai arter mm. Her regner jeg med at jeg må investere litt uansett. Og kjenner jeg meg rett så blir det sikkert noen kroner... Og da kan det være ok å begynne å plukke litt fra her og der. Har tenkt på en "haspel"/speedjig stang og snelle til kveite og stor sei også, og regner med at dette kan brukes der nede og. Vil eks en snelle som en stor Saragosa holde mål? Stenger til spinnfiske/speedjig? Jeg kommer ikke til å kjøpe det dyreste i hverden da det sikkert blir lenge til neste gang evnt jeg havner i afrika i så fall. På FS er det jo flere som har vært av gårde som kan mulig tipse litt om aktuelt utstyr som stenger, sneller og annet utstyr en bør samle med seg. Det er jo litt deilig å tenke på nå som det går mot vinter. På forhånd takk! :thumbsup:

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei potbelly. Har ikke førstehånds erfaring fra dette men jeg har snakket med flere som har det. Leste i et forum at den største sarogosa snella gikk dukken etter en 40kg tuna. litt kjedelig om dette skulle skje. Hvis du skal ha skikkelig haspel må du nok opp på high end snellene som stella, daiwa saltiga,penn torque, accurate twinspin osv. Er interessen stor så har jeg en saltiga z5000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei potbelly. Har ikke førstehånds erfaring fra dette men jeg har snakket med flere som har det. Leste i et forum at den største sarogosa snella gikk dukken etter en 40kg tuna. litt kjedelig om dette skulle skje. Hvis du skal ha skikkelig haspel må du nok opp på high end snellene som stella, daiwa saltiga,penn torque, accurate twinspin osv. Er interessen stor så har jeg en saltiga z5000...

:D Takk for svar. Hva ligger denne på.....i pris ? Sjekket ebay litt her, men syntes en Stella blir voldsom dyr for mitt bruk, men ... Saltigaen har jeg ikke sjekket ut.

Ser det er en som selger denne Saltiga® SA-Z brukt to ganger i alt om fiske. Er det samme sorten du har til salg Hafnor??

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Takk for svar. Hva ligger denne på.....i pris ? Sjekket ebay litt her, men syntes en Stella blir voldsom dyr for mitt bruk, men ... Saltigaen har jeg ikke sjekket ut.

Fant Saltigaen til drøyt 5k i Japan ved et kjapt googlesøk :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Det skal i hvertfall fiskes en del etter marlin fra båt, men ikke bare, og det er klart at her så må en bruke tiden så mye en kan. Eller kanskje orker er en bedre understatement. Så jeg regner med å ha med noe utstyr til det fiske som en ikke driver med fra stor båt. Jeg vet at de i hvertfall jigget og brukte poppere sist de var der. Har god tid til å samle opp litt i hvertfall. Sparekontoen er opprettet, og første del satt inn.:P

Fant Saltigaen til drøyt 5k i Japan ved et kjapt googlesøk :).

:) Trur jeg må begynne med svarte jobbing jeg fremover skal dette gå i havn...:)

Noen som tregner en gammel elektriker, er fortsatt i faget.. :D

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjøl til landet nedenfor Kenya å fiske etter mye av de samme artene som deg i februar.

Vil anbefale deg å investere i speedjig og popper utstyr. Og hvis du først skal kjøpe utstyr til en slik tur, bør det også være utstyr som holder mål til en hel fiske uke.

Var på Andaman for noen år siden. Hadde da med Norsk haspel utstyr (Big baitrunner LC 10000 og Twin Power6000), Det holdt IKKE. Angret den gang på at jeg ikke hadde investert i Stella.

Nå har jeg 2stk stella FA (10000 og 200000). En med høygir og 1 med lavgir. Høygir til popper, lavgir til speedjig. Skulle en av stellane ta kvelden, kan jeg bytte på.

Av stenger må du handle i utlandet:

Plat.jp

jdmtackle.com

saltywatertackle.com

Ebay: -reelseller, shimreels

Jeg har handlet popperstang og speedjig stang fra JDM. Rask levering. (trenger reserve stang, skal du handle så si ifra, dele porto).

Jigs kan du skaffe i Norge.

Men ikke poppers, de må bestilles andre steder. Til GT bør de være rundt 200gr.

Gotland på forumet har en god oversikt over utstyr, men han har reist på ferie idag.

Sjekk også 360tuna.com

sjekk disse linkene for god innføring

http://www.360tuna.com/forum/f76/intro-popping-gman-reference-beginers-4762/

http://www.360tuna.com/forum/f76/intro-jigging-gman-reference-beginers-4449/

MYE nytting info der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjøl til landet nedenfor Kenya å fiske etter mye av de samme artene som deg i februar.

Vil anbefale deg å investere i speedjig og popper utstyr. Og hvis du først skal kjøpe utstyr til en slik tur, bør det også være utstyr som holder mål til en hel fiske uke.

Var på Andaman for noen år siden. Hadde da med Norsk haspel utstyr (Big baitrunner LC 10000 og Twin Power6000), Det holdt IKKE. Angret den gang på at jeg ikke hadde investert i Stella.

Nå har jeg 2stk stella FA (10000 og 200000). En med høygir og 1 med lavgir. Høygir til popper, lavgir til speedjig. Skulle en av stellane ta kvelden, kan jeg bytte på.

Av stenger må du handle i utlandet:

Plat.jp

jdmtackle.com

saltywatertackle.com

Ebay: -reelseller, shimreels

Jeg har handlet popperstang og speedjig stang fra JDM. Rask levering. (trenger reserve stang, skal du handle så si ifra, dele porto).

Jigs kan du skaffe i Norge.

Men ikke poppers, de må bestilles andre steder. Til GT bør de være rundt 200gr.

Gotland på forumet har en god oversikt over utstyr, men han har reist på ferie idag.

Sjekk også 360tuna.com

sjekk disse linkene for god innføring

http://www.360tuna.com/forum/f76/intro-popping-gman-reference-beginers-4762/

http://www.360tuna.com/forum/f76/intro-jigging-gman-reference-beginers-4449/

MYE nytting info der

Glimrende. Mye bra tips. Tenkte på stenger og typer. Skal sjekke litt etter elgjakta. Shimreels har jeg brukt mange ganger og fått alltid bra service. Han har også mye til dette fiske, men problemet er å skjønne helt hva en bør kjøpe. Hva slags stenger bruker en på popperfiske? Og hvilken klasse/lengde på disse?

Hei potbelly. Har ikke førstehånds erfaring fra dette men jeg har snakket med flere som har det. Leste i et forum at den største sarogosa snella gikk dukken etter en 40kg tuna. litt kjedelig om dette skulle skje. Hvis du skal ha skikkelig haspel må du nok opp på high end snellene som stella, daiwa saltiga,penn torque, accurate twinspin osv. Er interessen stor så har jeg en saltiga z5000...

:) Send meg gjerne en PM om snella etc og pris mm. Så ser jeg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere anbefalinger fra Gman på hans beginners guide på 360tuna forumet.

Popperstang: ca 7,6fot, kastvekt opp mot 230gr (så lett stang som mulig (under 450gr), ikke for lang)

Jigstang: 4,5fot-5,5fot, jigg opp mot ca 500gr (Lett stang som mulig, ca 300gr)

Når det gjelder jig stanga så bør den tilpasses de jiggene som brukes. Blir det ikke brukt større enn 300gr, så investerer du i en stang som er tilpasset det.

Min popperstang: http://www.jdmtackle.com/product_view.php?product_id=12

Min jigstang: http://www.jdmtackle.com/product_view.php?product_id=15 -->AMJ S52EX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere anbefalinger fra Gman på hans beginners guide på 360tuna forumet.

Popperstang: ca 7,6fot, kastvekt opp mot 230gr (så lett stang som mulig (under 450gr), ikke for lang)

Jigstang: 4,5fot-5,5fot, jigg opp mot ca 500gr (Lett stang som mulig, ca 300gr)

Når det gjelder jig stanga så bør den tilpasses de jiggene som brukes. Blir det ikke brukt større enn 300gr, så investerer du i en stang som er tilpasset det.

Min popperstang: http://www.jdmtackle.com/product_view.php?product_id=12

Min jigstang: http://www.jdmtackle.com/product_view.php?product_id=15 -->AMJ S52EX

:) Nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei potbelly. Har ikke førstehånds erfaring fra dette men jeg har snakket med flere som har det. Leste i et forum at den største sarogosa snella gikk dukken etter en 40kg tuna. litt kjedelig om dette skulle skje. Hvis du skal ha skikkelig haspel må du nok opp på high end snellene som stella, daiwa saltiga,penn torque, accurate twinspin osv. Er interessen stor så har jeg en saltiga z5000...

Ville også vært litt skeptisk til Saragosa til dette fisket. Men det er ikke noen dårlig snelle heller, etter at de fikset bremseknappen (inneholdt plast som smeltet under lange utras), og byttet skivene fra dartanium til carbon.

Skulle du gå for en Saragosa, så sørg ihvertfall for at det siste modell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.