Gå til innhold
Fiskersiden

Reke som agn til lake?


toppknot
 Share

Recommended Posts

Jeg har stort sett brukt sild,makrell og mort som agn når jeg meiter lake.

Samtlige fungerer prikkfritt,men er desverre ikke alltid like tilgjengelige.

Reker derimot er å få kjøpt overalt.

Regner med at det er en grunn til at jeg bare fant en fisk tatt på reke i Nmu`s specimenkonk,men det er jo uansett alltid interessant å høre om folk sine erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått på reke som bifangst flere ganger (stamfiske og harrfiske på våren) - deriblant et par svært pene faktisk... Når det er sagt så har jeg prøvd både reke og kreps som agn ved målrettet lakefiske, men hatt dårlig uttelling og derfor endt med å bytte tilbake til fisk...

Hvis tilgjengelighet er greia er jo regnbue og laks mulige alternativer - ved ellers like forhold virker det faktisk som regnbue er det vasseste agnet, elv om jeg ofte foretrekker sild eller makrell pga. lukta - ihvertfall på høsten når lakene står spredt. Seinere på året foretrekker jeg noe som sitter godt på kroken, slik som mort og fersk lake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en trippelsjekk etter makrellfilet.Takk for tipset. :thumbsup:

Regnet med at det var en grunn til at det var så lite reker å se på specimenkonken.Fant en lake på 3610 tatt i midten av mai.Lukter bifangst..

Kremt..er det egentlig så pc å kjøpe oppdrettsfisk fra peru?Har brukt det selv et par ganger... :)

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så funker Regnbueørret som agn til Lake like bra som annen agnfisk? Hadde vært mye lettere!

:thumbsup: Som noen nevner over så funker Makrell glimrende. Det får en og i frysedisken mange steder. Men som tatt opp i tråd sist vinter eller lign var det noen av oss som fikk makrell som gikk helt i oppløsning av disse blokkene. Men normalt helt ok. Peru øretten er utrolig feit den og. Og i hvertfall fikk jeg like mye på PØ som på makrell. Så hvorfor ikke teste noen stenger med litt forskjellig og se hva som duger der og da. PØ funker fint isjøen også det om en har mangel på agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker funker men er ikke det agnet jeg tar med når jeg er ute etter lake men en stang er jo greit og kaste ut buken liker det godt .Ørret fra perud i kombinasjon med makrell funker best har 5+lake på det . Makrell funker bedre en perud men i kombo er det bra .Kveite skinn buk skinnet er bra men leit og få tak i.Den blokk fryste makrellen funker bra fersk har ikke gitt no mer fisk men funker self nesten like bra lurer på om involler fryst gir no rar duft på kjøtet for den blokk fryste funker best :) Abbor/mort suger B.....det er bare tull det som står i fiskebøkene at det er det beste agnet men funker det gjør det om du har mange timer til rådighet :D Røye har vi prøvd og det funka ikke så bra ble noen fisk men ikke mange i forskell til blokk makrell . 3kilos Ørretene funker og dårlig.Grava laks funker ble noen 2 kilosser på det men heller ikke det agnet jeg ville tatt med . Gulp spray funker på hann lakene får som regel sinsykt mange men 300 grams laker blir man fort lei .

Har fått 3 kilos laker i kombo makrell og gulpen som man kutter opp som egentlig er til havfiske. Sild i kombo makrell funker og bra.

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I frysedisken i nesten alle kjedene vil du finne frossen makrellfilet. Pakket i firkantet avlange pakker. Regnbue fra Peru er små fisk på ca 25-30 cm (vakuumpakket en og en). Tror så godt som alle kjedene har denne i frysedisken!

Edit: fersk makrell og sild er nesten umulig å få tak i nå. Ultra hadde fortsatt fersk makrell i beg av uka, men det er heeeelt på tampen av sesongen nå!

Endret av Iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om fryst sjøfisk er så veldig skummelt. Er jo blitt brukt i alle år uten at noen negative konsekvenser er påvist (joda har hørt om en eller annen forsker eller noe som frarådet dette). Ferskvannsfisk fra andre vassdrag derimot bruker jeg aldri selvom den har vært fryst.

Ville nok heller brukt sik enn vanlig ørret til meite, men har ikke prøvd noen av de til lake så skal ikke uttale meg så veldig skråsikkert her :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å sjekka idag... Verken Kiwi eller Meny hadde frossen makrellfileter, eller peru ørret. Men i begge butikkene fant jeg stor RB, Torsk, Steinbit og Kveite, alt som frosne fileter. Altså fisk som passer bedre som amt enn som agn... Begynner å lure på om dette er unormalt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.