Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken klassisk gitar anbefaler dere?


Draugen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Eldste datteren min skal starte med litt gitar-spilling / læring, og jeg vurderer å kjøpe en rimelig gitar til henne.

Det skal da være en klassisk "kasse"-gitar.

Har sett på Morgan (kr.1200) og Fender (kr.1600), Ingen av dem har påmontert mikrofon etc.,så er helt std.

Begge leveres med strenger,futteral, tuner, men Fender leveres med "lærebok" i tillegg.

Vet noen her hvordan Morgan er i kvalitet sammenlignet med Fender? Eller Ibanez? Den bør være lettspilt.

Tips anbefales, og også hvis det er noen rimelige gode alternativer.

Ser at Intersalg og Gitarhuser har noen "Akkordfinner"

Er dette noe å anbefale for å lære seg grep? eller er det bortkastet....

http://www.intersalg.no/product/472587/Fender_Folk-Guitar-FA125S-Pack-Natural-Rosewood.html

http://www.intersalg.no/product/557312/Boston_BTU-1000-Tuner-Metronom-Akkordfinner.html

http://gitarhuset.no/Default.aspx?PGID=43

Gitarhuset drives visst av de samme som netthandelen, har omtrent samme utstyr som intersalg,til samme pris, men er mye billigere med portoen.

Har fastsatt grense på 1500-1600, vil da selvfølgelig ha mest mulig for pengene, og best mulig kvalitet.

Alle tips mottas med takk.

Draugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fendertilbudet ser veldig bra ut.

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=3209 detta er jo også ett knakende godt tilbud.

PS stålstrengsgitarer vil gjøre fingerupper ømme i ei ukes tid... ikke at man slutter å spille av den grunn, men det vil gjøre vondt. Nylonstrenger er noe snillere, men ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fendertilbudet ser veldig bra ut.

http://gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=3209 detta er jo også ett knakende godt tilbud.

PS stålstrengsgitarer vil gjøre fingerupper ømme i ei ukes tid... ikke at man slutter å spille av den grunn, men det vil gjøre vondt. Nylonstrenger er noe snillere, men ikke mye.

etter en stund blir fingertuppa herda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Nå vet ikke jeg hvor gammel datteren din er, men mange gir opp gitar nettopp pga at de begynner med en nylonstreng (klassisk); som har bred hals og ofte høy strengehøyde. Det er en kombinasjon som ikke passer alle hender like godt. Jeg ville latt henne prøve å holde inne flere strenger samtidig på en med nylon, og deretter på en med stålstrenger.

Om det være nylonstreng, så vil det være forsøket verdt å la henne prøve forskjellige modeller (med mindre innkjøpet ditt er en overraskelse, selvsagt), for å føle hvilken som kjennes best ut for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig starta jeg med nylonstrenger, dette fordi det er lettere og spille på og lære seg akkordene, kjøper du en stålstreng er det mindre plass mellom strengene og derfor vanskeligere og plassere fingrene. Et lite pluss med dette er læringskurven, starter med nylon og "mattere" lyd så kommer stålstrenger etterpå hvor lyden er bedre og høres klarere ut. Så kitt tips, kjøp en Ritmo eller noe annet Spansk, bruk rundt 1000 spenn så får du en god nybegynner gitar, om jenta di er ivrig og blir flink burde stålstrengern handles. Lykke til gee-tar er moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er mange gode tips her, og mange som spiller eller "har gitt opp".:-)

Hun har nettopp startet på lærerskolen, og vil prøve å lære for å kunne bruke det videre.

Så, gitaren skal være en gave fra meg.

Jeg personlig prøvde litt for mange år siden, men dengang ble gitaren ødelagt- gikk opp i limingen, så det ble ikke mer på meg.

En av søstrene mine er flink, mannen hennes spiller mye blues, broren hans også, og sønnen til broren hans. sønnene til andre søstera mi også, og til sist moren min spilte mye i barndomstiden hennes(moren hennes også). Så det er en liten mulighet for at litt av genene kan gjøre at barna mine også kan lære å spille bra.

Selv er jeg veldig opptatt av lyden, har visst ett eller to brukbare ører når det gjelder lydbildet i musikk...

Liker best selv en varm og fyldig klang, så jeg har sjekket litt på youtube for å kunne sammenligne.

@geirm , likte klangen på gitaren i den videoen.

Han ennå ikke hørt demoen av Morgan, men kan nå si at det blir vanskelig å bestemme seg.

Hun kommer innom i kveld, så jeg får høre hva hun menes selv.

Takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til klassisk musikk er det kun nylon som gjelder. Jeg har en Landola "electro classical", skikkelig flott klang og passe lettspilt, men litt dyr som førstegitar kanskje. Men det finnes billigere varianter av merket også, trur man kan få de helt ned i 3000,- Jeg trur det er verdt å satse litt penger i en skikkelig gitar med en gang, isteden for å få tak i en billig sak som kanskje er tungspilt. Da er det fort gjort å gå litt lei. Men man kan få flotte gitarer til en billigere penge også hvis man har med seg en som kan spille så man får hørt på klangen og kanskje få noen råd når man er i butikken. En selger er ikke alltid til å høre på.-)

Endret av JørgenØ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.