Gå til innhold
Fiskersiden

Dorgetur i Oslofjorden


rogna
 Share

Recommended Posts

En titt på langtidsvarselet på både yr og Storm viste tegn på at det på lørdag skulle bli bort i mot vindstille og strålende vær. Det skapte en kriblende fiskelyst og varme tanker for båten som egentlig var pakket bort for vinteren. Tanken om at "det går jo an å ombestemme seg, det er fort gjort å pakke opp båten" kom snikende.

En rask telefon på fredag 22/10 til kompisen med samme båttype som meg, førte til nye telefoner og avtale om dorgetur på lørdag var banket. Trefftid var satt til kl. 06.30 på Vækerø. Vel framme ved rampa registrerte vi et tynt lag av is. Båtene ble sjøsatt, motorer startet opp og stenger montert. Så bar det i veg i grålysningen. Det første vi kunne registrere når vi kom til åpent vann var mengder av sild.

Vel utenfor fredningssonen ble woblerne sjøsatt. Utenfor sjøflyhavna kunne vi registrere flere fisk som var oppe. Og plutselig plasket det skikkelig til. En diger halefinne kunne registreres før fisken dykket ned i det kalde dypet. Det ble fart i blodomløpet. Vel, vi dorget videre nedover. Båt etter båt og vi byttet på å ligge først. Det var fortsatt stille. Ikke ett eneste lite napp.

Så, med ett ble det liv ombord i den andre båten og det ble bøy i stanga til cato. Det tok skikkelig tak og et beist av en ørret gikk i lufta. Det blanke vannet ble brutt opp av sprut og vide ringer når fisken landet. Etter noen minutter kunne en flott ørret sikres i hoven. Vekta viste nøyaktig 2,5 kilo! En flott fisk.

Deretter ble det flere fisk. Stengene sto stadig i spenn. Men hva var det vi fikk? Jo, det var makrell etter makrell. Store feite høstmakrell kom opp i båtene. Vinterens agn var sikret.

Vi har nå holdt på en stund, så det er vel kanskje tid for en tur på land. Det greit å kunne strekke litt på beina. Kursen blir satt mot Langåra. Her går vi i land og begynner å sanke ved. Bål må til om man skal grille pølser. Tore hadde tatt med grillpølser av diverse slag. Det gikk i lammepølser, grillpølser og chilipølser. Mat for Mons! Etter en times tid ble måltidet avsluttet og vi var igjen i båtene.

Ved gåsøya dro det til ombord i min båt. Den myke stanga til Tore lå med ett langsmed ripa. Og der kom den. En diger ørret gikk i lufta bak båten. Inn med min wobler og hoven ble klargjort. Ørreten krysset fram og tilbake. Etter hvert kom den inn mot båten. Plutselig ble det voldsom spenning. Ørreten gikk ned i dypet og forsvant under båten og dukket opp igjen på den andre siden. Spenningen ble følbar. Men det gikk bra. Sena ble ført under motoren og fisken kunne igjen kjøres fritt. Det var tid for

hoving. Ørreten ble ført langs med båten. Og for første gang kunne vi tydelig se den. Den var minst like stor som den Cato hadde fått. Så skjer det som ikke skal skje. I det fisken er på vei inn i hoven bråsnur den og woblerens ene kroksett setter seg

fast i hovkanten. Resultatet blir som forventet. Ørreten slår et par ganger og er fri.

Etter dette ble det noen mindre ørret som ble satt varsomt tilbake.

Klokka er blitt 15.20. Det er på tide og avslutte. På veien inn blir det noen flere makrell og en lyr i to kilos klassen.

En flott fiskedag er over.

En flott sjøørret. 2,5 kg.

108785_s.jpg

Gutta i Røyken

108787_s.jpg

Pølsegrilling hører med

108788_s.jpg

En flott dag

108789_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, gutta på tur og bålkos med grillings i idylliske omgivelser, i slutten på oktober ! Nå ble jeg fiskesugen og aldri så lite misunnelig. Og grattis til Tore med knallfin fangst. Men synd den andre fine sjøørreten løsna ved hoving. Greit med slike dager, man lever en stund på dem utover vinteren :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport, og kjempefin fisk. Må humre litt over det jeg kaller hov klumsingen. Ikke på grunn av fangsten glapp og jeg ønsker å hovere :P . Men på grunn av at jeg kjenner meg så altfor godt igjen. Hoving er på papiret en enkel sak. Men når det går en kule varmt, og ordrer går på kryss og tvers. Er det alt annet lett. Men dere tar den helt sikkert på neste tur. Det er jeg sikker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Det gikk i Rapala firetiger

Jeg er på ingen måte dreven når det gjelder sjøørret, men dette er helt klart den fargen jeg også har vært mest heldig med.

Hvor store var makrellene? Ser ut som om det er en del av dem i fjorden ennå, har fått fylt opp med mye fin agnmakrell (0,5-0,9)i frysa de siste helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ingen måte dreven når det gjelder sjøørret, men dette er helt klart den fargen jeg også har vært mest heldig med.

Hvor store var makrellene? Ser ut som om det er en del av dem i fjorden ennå, har fått fylt opp med mye fin agnmakrell (0,5-0,9)i frysa de siste helgene.

Med unntak av to pir, lå vekta på like under kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.