Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite med rekesaus


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

syntes det gikk veldig fint og knuste skallet, la det oppi beholderen til stavmikseren og moste "suppa" slik, skal være ærlig, var i tvil da jeg sto der med stavmikseren, men godt ble det! Jeg hadde stekte poteter og brokkoli til.

Dine poster i dette forumet - etter at du la ut oppskriften, gir meg et svakt hint om at du fremdeles er i de levendes rekker :(

Tror jeg tar sjansen, vinforslag - anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Spennende oppskrift :) Kveite er jo en fantastisk råvare som man sikkert kan lage mange gourmet-retter av. Det viktigste er å behandle råvaren med andakt. Dvs avlive fisken så fort som mulig samt bløgge fisken godt. Deretter la den henge 1-3 dager avhengig av temperatur. Da blir fisken saftig og mør.

Til hverdags trekker jeg fisken i saltet vann og serverer med kokte poteter og Parisienne saus. En saus som er fantastisk god til all fet fisk.

Chablis er en god ledsager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende oppskrift :thumbsup: Kveite er jo en fantastisk råvare som man sikkert kan lage mange gourmet-retter av. Det viktigste er å behandle råvaren med andakt. Dvs avlive fisken så fort som mulig samt bløgge fisken godt. Deretter la den henge 1-3 dager avhengig av temperatur. Da blir fisken saftig og mør.

Til hverdags trekker jeg fisken i saltet vann og serverer med kokte poteter og Parisienne saus. En saus som er fantastisk god til all fet fisk.

Chablis er en god ledsager :rolleyes:

Det slår meg når jeg leser dette at jeg egentlig aldri har tenkt over hva en søring gjør med 100 kg kveite etter tre dagers fiske... Så Frank - når vi reiser hjem igjen den 11 september... Hva f** gjør vi, gjemmer det i hulrom på kroppen..? :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg når jeg leser dette at jeg egentlig aldri har tenkt over hva en søring gjør med 100 kg kveite etter tre dagers fiske... Så Frank - når vi reiser hjem igjen den 11 september... Hva f** gjør vi, gjemmer det i hulrom på kroppen..? :thumbsup:

Med prisene på overvekt er det kanskje ingen dum ide. Ellers får man isoporkasser som ihvertfall SAS var villig til å ta. Må spørre Norwegian når jeg ringer dem og booker plass til stangtuben...

Søskenbarnet mitt pakket fisk i bagasjen, innimellom alle klærne. Bagasjen havnet på villspor i en snau uke (ble sendt på jordomseiling), og når hun fikk igjen bagasjen hadde fisken råtnet i en sånn grad at vakuum-pakka hadde sprengt. Hun måtte hive kofferten til og med.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg når jeg leser dette at jeg egentlig aldri har tenkt over hva en søring gjør med 100 kg kveite etter tre dagers fiske... Så Frank - når vi reiser hjem igjen den 11 september... Hva f** gjør vi, gjemmer det i hulrom på kroppen..? :thumbsup:

Hehe. Glemte jeg å si at det er påbudt med C/R i båten min? Var det noen som trudde på det? eh.. nei.

Får tak i flykasser. Dvs 20 liters isoporkasser uten hull i botn. Da kan dere ta med både frossen og fersk fisk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Glemte jeg å si at det er påbudt med C/R i båten min? Var det noen som trudde på det? eh.. nei.

Får tak i flykasser. Dvs 20 liters isoporkasser uten hull i botn. Da kan dere ta med både frossen og fersk fisk :rolleyes:

Beroligende... :thumbsup:

Disse kassene - skaffer vi dem på hjemveien eller er det behov for å være proaktiv..?

Må jo ha med fisk hjem - blir ikke tid til delikatesser som Sjarkarn og Ørud viser når vi er oppe i Eldorado...

No offense Vilhelm, men sushi er ikke min "bag of tea"

Ser frem til å lage god kveitemiddag! :thumbsup:

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beroligende... :thumbsup:

Disse kassene - skaffer vi dem på hjemveien eller er det behov for å være proaktiv..?

Må jo ha med fisk hjem - blir ikke tid til delikatesser som Sjarkarn og Ørud viser når vi er oppe i Eldorado...

No offense Vilhelm, men sushi er ikke min "bag of tea"

Ser frem til å lage god kveitemiddag! :dribble:

Vet ikke med deg, men jeg har ihvertfall planlagt kveite-diett under oppholdet i Lunvik! :)

Ikke umulig jeg tar med wasabi og soyasaus også.

Frank, vet du prisen på disse kassene? Har en tom en hjemme, koster meg bare 50 kroner å ta den med nordover med Norwegian....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.