Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite med rekesaus


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

Vet ikke med deg, men jeg har ihvertfall planlagt kveite-diett under oppholdet i Lunvik! :thumbsup:

Ikke umulig jeg tar med wasabi og soyasaus også.

Frank, vet du prisen på disse kassene? Har en tom en hjemme, koster meg bare 50 kroner å ta den med nordover med Norwegian....

I Lunvik skal det fiskes - ikke moses rekeskall! Kommer til å leve på et eksistensminimum av tilberedt mat og søvn... Skal være mye i båten - der kommer det til å gå i nøtter og en og annen pils... :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Lunvik skal det fiskes - ikke moses rekeskall! Kommer til å leve på et eksistensminimum av tilberedt mat og søvn... Skal være mye i båten - der kommer det til å gå i nøtter og en og annen pils... :thumbsup:

Står over avanserte sauser, men har tenkt å trekke masse fersk fisk i saltvann, sammen med mandelpottit & gulrot. Ettersom jeg lever på et eksistensminimum hva gjelder mat og søvn ellers i året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Lunvik skal det fiskes - ikke moses rekeskall! Kommer til å leve på et eksistensminimum av tilberedt mat og søvn... Skal være mye i båten - der kommer det til å gå i nøtter og en og annen pils... :thumbsup:

Nå vet ikke jeg hvor lavt ditt eksistensminimum er, men skal man fiske kveite noen dager bør man innta mer enn bare nøtter...15 - 20 timer i båt i døgnet, hvor du samtidig skal fiske effektivt og være klar i det kveita tar krever mer enn bare nøtter innabords gett. Solid matpakke, og minst ett varmt måltid om dagen var i alle fall et must for min del da vi var nordover i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor lavt ditt eksistensminimum er, men skal man fiske kveite noen dager bør man innta mer enn bare nøtter...15 - 20 timer i båt i døgnet, hvor du samtidig skal fiske effektivt og være klar i det kveita tar krever mer enn bare nøtter innabords gett. Solid matpakke, og minst ett varmt måltid om dagen var i alle fall et must for min del da vi var nordover i sommer.

kan ikke være mer enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor lavt ditt eksistensminimum er, men skal man fiske kveite noen dager bør man innta mer enn bare nøtter...15 - 20 timer i båt i døgnet, hvor du samtidig skal fiske effektivt og være klar i det kveita tar krever mer enn bare nøtter innabords gett. Solid matpakke, og minst ett varmt måltid om dagen var i alle fall et must for min del da vi var nordover i sommer.

Joda - ser den... skal ta meg tid til litt mer, men gourmet måltider utgår - tar for lang tid! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med deg, men jeg har ihvertfall planlagt kveite-diett under oppholdet i Lunvik! :thumbsup:

Ikke umulig jeg tar med wasabi og soyasaus også.

Frank, vet du prisen på disse kassene? Har en tom en hjemme, koster meg bare 50 kroner å ta den med nordover med Norwegian....

Vet ikke hva kassene koster, men de er sikkert ikke dyr.Tror jeg får tak i flykasser. Skal undersøke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sir det sånn, har hat en tur med en boks cola og snus og leve på anbefales ikke...masse mat er viktig:D

Slapp av! står dere for råvarer(fisken regner jeg med at jeg må skaffe :withstupid: ) så skal æ mekke god mat

Jøss! Hva sier du Pål? Her melder folk seg til å kokkelere for oss - Antar vi må kjøpe med oss en kveite, sånn for sikkerhets skyld..! :) Og så må vi ha noen reker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er mye godt og lage, noe jeg elsker på sommertiden er noe så enkelt som kveite grillet i folie på bålet i fjæra. Med godt fyll så blir dette helt fantastisk! Så har vi pesto kveite, kald kveite, stekt i rømmesaus, kveite wok, min kveitepasta gryte osv! er mye godt og lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sansen for godt å spise Sjarkarn :withstupid::) En av min favoritter er også enkel stekt kveite med rømmesaus, den blir ihvertfall ikkje tørr. Et triks for steiking genrelt er 10 min i saltvannsbad før ho går i panna. Har du prøvd kveitehoder med bacon og gulrotstuing?, nammm. Eide Handel selger kveitehoder til 9 kr kiloet og her sitt faktisk det beste kjøttet på kveita. Vi har hatt middag til 12 stk av et storkveite hode...Julemiddagen førr 20 stk her hjemme var stekt kveite med permesansaus ala Skarven. Tilbehør med tomatpesto, oliventapenade og baconvinagrette. Jeg er faktisk også nede på mine siste pakker med kveite i år. Mulig jeg må begynne å børste snø av båten snart..Håpe ellers Palkr & Co lykkes til høsten. Om alt går tell hel... så er det bare å få han Frank å slå på tråden så kan æ dukke opp i Rocaden med noen spesialmoves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er mye godt og lage, noe jeg elsker på sommertiden er noe så enkelt som kveite grillet i folie på bålet i fjæra. Med godt fyll så blir dette helt fantastisk! Så har vi pesto kveite, kald kveite, stekt i rømmesaus, kveite wok, min kveitepasta gryte osv! er mye godt og lage.

Høres ut som vi må ta med minst to kveiter..! Og disse flykassene ser det ikke ut som vi vil få bruk for under noen omstendighet...:withstupid:

Du har sansen for godt å spise Sjarkarn :):cigar: En av min favoritter er også enkel stekt kveite med rømmesaus, den blir ihvertfall ikkje tørr. Et triks for steiking genrelt er 10 min i saltvannsbad før ho går i panna. Har du prøvd kveitehoder med bacon og gulrotstuing?, nammm. Eide Handel selger kveitehoder til 9 kr kiloet og her sitt faktisk det beste kjøttet på kveita. Vi har hatt middag til 12 stk av et storkveite hode...Julemiddagen førr 20 stk her hjemme var stekt kveite med permesansaus ala Skarven. Tilbehør med tomatpesto, oliventapenade og baconvinagrette. Jeg er faktisk også nede på mine siste pakker med kveite i år. Mulig jeg må begynne å børste snø av båten snart..Håpe ellers Palkr & Co lykkes til høsten. Om alt går tell hel... så er det bare å få han Frank å slå på tråden så kan æ dukke opp i Rocaden med noen spesialmoves.

Hvis 12 stykker har spist seg mette på ett og samme hode må det ha vært svære greier... Eller kuttet "langt bak" :o

Special moves høres interessant ut - vi tar kontakt om alt går i dass... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sansen for godt å spise Sjarkarn :D:dribble: En av min favoritter er også enkel stekt kveite med rømmesaus, den blir ihvertfall ikkje tørr. Et triks for steiking genrelt er 10 min i saltvannsbad før ho går i panna. Har du prøvd kveitehoder med bacon og gulrotstuing?, nammm. Eide Handel selger kveitehoder til 9 kr kiloet og her sitt faktisk det beste kjøttet på kveita. Vi har hatt middag til 12 stk av et storkveite hode...Julemiddagen førr 20 stk her hjemme var stekt kveite med permesansaus ala Skarven. Tilbehør med tomatpesto, oliventapenade og baconvinagrette. Jeg er faktisk også nede på mine siste pakker med kveite i år. Mulig jeg må begynne å børste snø av båten snart..Håpe ellers Palkr & Co lykkes til høsten. Om alt går tell hel... så er det bare å få han Frank å slå på tråden så kan æ dukke opp i Rocaden med noen spesialmoves.

hehe ja litt for glad:P Ja hauet er knall! Jeg bruker og kløyve hodet ett kokings(uhygenisk og brutalt så må nesten være nordlenning for sånn kost) og slurpe i meg hjernen, smaken er en million ganger ryggmargskrafta! ja blir dessverre mye mat på feks. hoder som bare hives pga. uvitenhet. Har nå 2 isbokser fulle med kjaker som skal gratineres med purreløk, grønnsaker ost og flaute saus etter en liten tur i panna, mmmmh!

Hehe ja du får si ifra når hvitlynet kommer utpå om du sku treng selskap, begynne og bli små toilat av å vente. Vurderte å ta båten ut i helga men værmeldinga va ikke på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjarkarn, vi stiller med kjøkken (og pils selvfølgelig :-)

Det blir spennende å se hva Frank stapper inn av kjøkken-innredning. Håper det blir en komfyr med god kapasitet ihvertfall. Og et stort kjøkkenbord. Blir vel å mekke tackler mens vi eter.

Persa, hadde vært artig å treffes om det går bra med oss også. Du får gi lyd hvis du passerer Lunvik-området i det aktuelle tidsrommet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig og forståelig at man utnytter en så fantastisk råvare som kveite. Men her som ellers gjelder å vise måtehold. Og det fine med kveite er jo at når man får en fisk, så har man gjerne råvarer for flere måneder fremover! Følg minstemålsregler, og sørg for å ha utstyr som gjør det mulig å praktisere forsvarlig C&R.

Og når det gjelder tilberedning er jeg tilhenger av det enkle. En så smakfull fisk med så fantastisk konsistens på kjøttet trenger nesten ikke tilbehør i det hele tatt, ihvertfall ingen eksotiske kryddermarinader, som nesten kveler kveitesmaken... Kveitefilet stekt forsiktig i god olivenolje med bare et lett dryss salt og pepper, kanskje toppet med noen baconterninger, og et glass rødvin til. VOILA!

Og som andre skriver, den eneste reelle risikoen er å steke den for lenge, slik at den blir tørr. Kjøttet i midten skal nesten være rått når man tar den ut av ovnen eller av plata, så ordnes resten av seg selv når kjøttet får hvile et par minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig og forståelig at man utnytter en så fantastisk råvare som kveite. Men her som ellers gjelder å vise måtehold. Og det fine med kveite er jo at når man får en fisk, så har man gjerne råvarer for flere måneder fremover! Følg minstemålsregler, og sørg for å ha utstyr som gjør det mulig å praktisere forsvarlig C&R.

Og når det gjelder tilberedning er jeg tilhenger av det enkle. En så smakfull fisk med så fantastisk konsistens på kjøttet trenger nesten ikke tilbehør i det hele tatt, ihvertfall ingen eksotiske kryddermarinader, som nesten kveler kveitesmaken... Kveitefilet stekt forsiktig i god olivenolje med bare et lett dryss salt og pepper, kanskje toppet med noen baconterninger, og et glass rødvin til. VOILA!

Og som andre skriver, den eneste reelle risikoen er å steke den for lenge, slik at den blir tørr. Kjøttet i midten skal nesten være rått når man tar den ut av ovnen eller av plata, så ordnes resten av seg selv når kjøttet får hvile et par minutter.

Har ambisjoner om å kunne bedrive litt C/R der opp ja, men da blir det å kroke av fisken i vannet hvis mulig. Tar med sirkelkroker og egnede slep for rent C/R fiske når kvota er fylt opp. Hvis den må opp i båten, er jeg litt usikker på hva som er mest skånsomt for småkveitene, svær trolling håv, gjelle-/halegrep, eller klepp gjennom underkjeven....

Men første fisken blir nok kakket, for å ha proviant der oppe pluss ha med litt hjem til familien (regner ikke med å klare å spise alt der oppe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persa: Den parmesansausen må du ut med!!!

Har prøvd flere ting med kveite nå. Smørdampet, inbakt i serranoskinke med pesto, klassisk stekt med rømmesaus, ovnsbakt med pesto, ovnsbakt med en grøt av olivenolje, gressløk og parmesan. Ja det er jo bare å prøve alt man kan når man har så god tilgang på denne fantastiske råvaren.

Endret av Mr Tucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror helt ærlig at de fleste her inne fisker med måte, jeg har sett sykt mye direkte mannskit som drives av de forskjellige aktørene i området(kakking av småfisk, dumping og sinnsykt mye overfiske)

Så lenge bestanden er der tar jeg så mye fisk jeg trenger. Men en tips er og ikke ta mye i slengen, jeg syntest at kveita ofte blir tam etter mer en rundt 3mnd i frysern, så da etter min mening holder det med 4-5 fisker 15-30 kg i løpet av året for og holde seg med mye mat. Og det antallet kakket i åre kan jeg leve med=) Men støtter deg absolutt, jeg må selv bli mye flinkere til og praktisere c/r på en skikkelig måte, måtte man bare finne den. En båre har jeg ikke plass til, så det er avkrokning i vannet som gjelder, kommer fiske i båten uten tror jeg at man skader den med både strekk og stress så da skal den kakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor lavt ditt eksistensminimum er, men skal man fiske kveite noen dager bør man innta mer enn bare nøtter...15 - 20 timer i båt i døgnet, hvor du samtidig skal fiske effektivt og være klar i det kveita tar krever mer enn bare nøtter innabords gett. Solid matpakke, og minst ett varmt måltid om dagen var i alle fall et must for min del da vi var nordover i sommer.

Fiske tar på ja, og for mitt vedkommende er etpar skikkelige middager en del av turen. Søvn må man også ha, ihvertfall om man skal fiske mange dager. Ikke minst handler det faktisk også ofte om å vite når du skal hive alt du har i hendene og når du like gjerne kan holde deg på land og heller samle krefter, både fysisk og ikke minst mentalt. Man kan få mer ut av å fiske effektivt på stigende flo med ideell drift i 4 timer enn å fiske på synkende sjø og i håpløs drift i 8 timer, så av og til er det faktisk slik at less is more. Om man er utsultet og dautrøtt fisker man heller ikke særlig effektivt.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske tar på ja, og for mitt vedkommende er etpar skikkelige middager en del av turen. Søvn må man også ha, ihvertfall om man skal fiske mange dager. Ikke minst handler det faktisk også ofte om å vite når du skal hive alt du har i hendene og når du like gjerne kan holde deg på land og heller samle krefter, både fysisk og ikke minst mentalt. Man kan få mer ut av å fiske effektivt på stigende flo med ideell drift i 4 timer enn å fiske på synkende sjø og i håpløs drift i 8 timer, så av og til er det faktisk slik at less is more. Om man er utsultet og dautrøtt fisker man heller ikke særlig effektivt.

et par etegilder er en viktig del av turen og helheten når man først har tilgang på så fantastiske råvarer. Dessuten får man spist seg opp, sånn at man får energi til å holde ut lange dager på sjøen. Og naturligvis helt enig med dere andre at det er viktig å velge sine timer med omhu, og fiske når utsiktene er best. Også viktig å fylle på med nok energi under selve fisket. Det er fysisk krevende både å stå i en gyngende båt i timevis, og å fiske med tung og grovt utstyr, særlig hvis man får stor fisk. Å kjøre ei stor kveite er hardere enn den tøffeste styrketreningsøkt! Ei god niste hører jo med. I tillegg kan man fylle på med raske karbohydrater og fett; dvs sjokolade og nøtteblandinger! Som drikke foretrekker jeg øl (selv om jeg er forsiktig med alkohol på sjøen), vann eller eventuelt naturlig mineralvann. Liker ikke søt brus. Og drikker jeg kaffe øker risikoen for at jeg må en tur på ramma. Det er ikke noe gunstig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om turen jeg og CB hadde på Vannøya.. ;) Godt ingen var i nærheten

Say no more!

Men kan vanskelig se for meg melkesjokoladen uten en kaffeskvett. Tror jeg har noe imodium (eller hva det heter, det stoffet som parkerer kabel-maskinen ihvertfall) i medisinskapet etter forrige ekspedisjon.

Alternativt, ABU flytedressen min er skikkelig romslig, kan jo drive med mye rart inni den uten at det nødvendigvis vises på utsida.

... Man kan få mer ut av å fiske effektivt på stigende flo med ideell drift i 4 timer enn å fiske på synkende sjø og i håpløs drift i 8 timer, så av og til er det faktisk slik at less is more. Om man er utsultet og dautrøtt fisker man heller ikke særlig effektivt.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.