Gå til innhold
Fiskersiden

Hva skremmer ørreten så den ikke biter


Afre
 Share

Recommended Posts

Jeg må inrømme at jeg er en novise når det gjelder ørret fiske. Men de siste årene har det blitt en tradisjon å reise til fjells en ukes tid. For å fiske ørret som går opp i elv for å gjyte. Fiske foregår på kveld/natt samt om tidlig morgen. Mine observasjoner går utpå at elven er ganske følsom når det gjelder antall fiskere. Er det for mange fiskere selv om det er plass nok. Blir fisket labert. Særlig hvis det kommer en gjeng trampene, med litt uvørne fiskere som på ingen måte har sans for hverken lyd ellers lysdiplin med de flotte hodelyktene sine. Jeg har diskutert dette med mange og det er stort sett like mange meninger som fiskere. En jeg snakket med mente at hvis det var stjerneklart kunne lyset fra stjernene skremme fisken. Men er det noen her som har en mening om hva som gjør fisken sky, slik at den ikke biter. Er det mest lyder eller lys som er den verste synderen. Vil fisken foreksempel bli nervøs av at ploppene når en wobler treffer vannet. Hvis det skjer ofte nok? Jeg bare lurer B) Alle får bare fyre løs med det de mener. Så kanskje vi kan komme til en form for konsensus. Når mine kamerater og jeg fisker prøver vi å gjøre minst mulig av oss ved fiskeplassen. Streng lyd og lysdisplin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretfiske i mindre elver er for meg ensbetydende med å fiske alene. Skal jeg på fisketur med kompiser velger jeg andre fiskeformer.

Likeså innebærer elvefiske forflytning. Fra 3-4 til 20-30 kast i hver høl, alt etter hvor store hølene er, deretter videre til neste høl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørretfiske i mindre elver er for meg ensbetydende med å fiske alene. Skal jeg på fisketur med kompiser velger jeg andre fiskeformer.

Elven er ikke så liten faktisk. Og vannføringen er stort sett god. Men hva med bruk av lys som hodelykter vil det skremme fisken i særlig grad. Jeg er jo klar over at sky fisk, sikkert kan være en kombinasjon av mange faktorer. Har også opplevd at noen netter er fisket veldig bra, for å så være dødt neste kveld. Uten at det egentlig kan forklares

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Er mange barn som har helt mistet lysten på fiske, etter at far i huset har mast om "HYSJ!! Vær stille når vi skal fiske, ikke prat!" og hele tiden trodd at ungenes stemmer har skremt ørreten. Men det er som andre nevner her, vibrasjoner og skygger som ofte skremmer fisk. Prating gjør som regel ingenting, men de fleste av oss hvisker uansett når vi sniker oss langs vannkanten.

Dette med vibrasjoner ser jeg ofte ved f.eks. fridykking, hvor jeg mang en gang har ropt til "buddy'en" min (personen jeg fridykker/dykker med) når jeg har stått rett over stor fisk i en elv eller et vann. Roper jeg mens jeg har snorkelen i munnen, piler fisken avsted. Tar jeg der imot snorkelen ut av munnen, og roper med munnen rett over overflaten, stikker ikke fisken av.

Så vibrasjoner har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må inrømme at jeg er en novise når det gjelder ørret fiske. Men de siste årene har det blitt en tradisjon å reise til fjells en ukes tid. For å fiske ørret som går opp i elv for å gjyte. Fiske foregår på kveld/natt samt om tidlig morgen. Mine observasjoner går utpå at elven er ganske følsom når det gjelder antall fiskere. Er det for mange fiskere selv om det er plass nok. Blir fisket labert. Særlig hvis det kommer en gjeng trampene, med litt uvørne fiskere som på ingen måte har sans for hverken lyd ellers lysdiplin med de flotte hodelyktene sine. Jeg har diskutert dette med mange og det er stort sett like mange meninger som fiskere. En jeg snakket med mente at hvis det var stjerneklart kunne lyset fra stjernene skremme fisken. Men er det noen her som har en mening om hva som gjør fisken sky, slik at den ikke biter. Er det mest lyder eller lys som er den verste synderen. Vil fisken foreksempel bli nervøs av at ploppene når en wobler treffer vannet. Hvis det skjer ofte nok? Jeg bare lurer :) Alle får bare fyre løs med det de mener. Så kanskje vi kan komme til en form for konsensus. Når mine kamerater og jeg fisker prøver vi å gjøre minst mulig av oss ved fiskeplassen. Streng lyd og lysdisplin.

Ørreten er også en standplass fisk så ded går faktisk Ann å fiske "tom" en kulp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten er også en standplass fisk så ded går faktisk Ann å fiske "tom" en kulp!

Det er faktisk også et viktig poeng. Finnes det ikke fisk, vil man ikke få noen. De fiskene vi fisker på er neppe fisk som lever i elven. Til det er den for stor og for rød i kjøttet. Som oftest hanfisk. Som har gått opp for å sikre seg en fin gyteplass. Og da vil den være gretten og territorial. Så har man gjort en god fangst en natt. Er man avhengig av at ny fisk kommer opp og erstatter fisk som er tatt. Nå skal det sies at fisket på den plassen ikke eventyrlig. Men odsen er god for at man i løpet av 4-5 dager får en eller to fisker på to kilo eller mer. Men noen år kan man komme hjem uten fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.