Gå til innhold
Fiskersiden

Crimpeutstyr


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Har vurdert å begynne med crimping. Er jo festlig å sitte å dulle med fiskeutstyr og lage egne rigger. Men hva trenger man? Noen som har en god liste på hva jeg bør kjøpe? Så på http://www.leadertec.com/ De har vel alt man trenger. Er det noen norske butikker som har slikt? Hva bør jeg kjøpe? Aluminium, kobber eller andre typer crimp? Hvor store? Enkel eller dobbel? Hva slags tang? Jeg har ikke peiling på hva jeg trenger. Blir nok å bruke 1,20 nylon til dette tenker jeg. Skal begynne med modifisering av jigger hovedsakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

For å være helt ærlig og om det gjelder kun til modifisering av jigg-shads, kommer du lang og er mer praktisk ved å bruke ring-svivels-ring-krok , montert som kjede og etter lengden man trenger tilpasset redskapen du skal bruke. Sikker, holdbar og fisken bryr seg ikke om slik.

Dagens Lopez´s tips:

Monter små spinnerblader i ønsket antall i ringene som holder svivelen i selve kjeden. Det øker lokke effekten betraktelig.... Skal ta meg tid med bilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg Mr. tucker, en stor jungel der ute. her er det fint med innspill, tenkte å begynne jeg også. tviler ikke et sekund på det Lopez skriver, men så kan det jo være litt morro å sitte å crimpe litt iblant da, blir som havfiskerens alternativ til fluebinding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På TYKK mono (tykkere enn 1,2) foretrekker jeg å crimpe, da knuter ofte blir store og klumpete. Jeg har stort sett handlet hos Capt Harrys, og varene holder bra kvalitet, både hva swager og crimps angår. Dette er ting som har gått runder med stor fisk utenlands, og har levert. Dette selvsagt forutsatt at du crimper riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger sikkert ikke crimps, men som Hafnor sier, det er gøy. Er drittlei av fluebinding så begynner gjerne med noe nytt. Å bruke knuter kan jeg godt gjøre, men har store problemer med å få riktig lengde på det jeg lager. Det blir alltid alt for langt. Får det ikke kort nok. Så hva bruker dere som gjør dette?

1.) Hvilken type crimps (materiale, enkel/dobbel)?

2.) Størrelse?

3.) Thimbles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til mono kjører jeg barrel-typen, og størrelsen skal være nøye tilpasset dimensjonen på sena. Kjøp like gjerne et sett med forskjellige varianter og størrelser mens du er i gang. Thimbles bruker jeg stort sett på wire (49-strand). Her bruker jeg også de runde hylsene. Pass på å bruke lighter og smelte til en perle ytterst på sena før du strammer opp og crimer. Funker som en ekstra forsikring. Ikke crimp helt ut heller, la det være igjen en millimeter på hver side. Og endelig gjelder det å verken crimpe for løst eller hardt. Sjekker du på youtube finner du sikkert en haug med videoer som er nyttige.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bestilt ei ladning fra tackledirect. Aluminiums crimps fra Jinkai str I - 1-1.17mm. Samt thimbles/kauser. Må ha litt å pusle med i mørketida :)

Har dere fått testet bruddstyrken på krympekoblinger på 1.2mm? Det er jo ganske følsomt for overkrymping, så det er mye som skal stemme for at koblingen skal bli sterk. De gode krympeverktøyene hvor du kan stille inn kraften er ganske dyre...

Når jeg kjøpte krympeutstyr tok jeg i for å være sikret mot overkrymping, og kjøpte 1.8mm mono og ditto hylser. Selv med håpløs krymping skal det vel tåle rundt 40kg. Så ingen vits å legge meg ned mot 'knytbar' diameter når jeg først skulle krympe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tykk mono kan du bruke de på?

Hylsene er størrels I på denne siden: http://www.tackledirect.com/jinkaisleeve1.html

Går på mono fra 1,04 til 1.17mm. Får også thimbles/kauser fra samme plass: http://www.tackledirect.com/hi-seas-stainless-thimbles.html i størrelse K

@Palkr: Har også oppdaget at det er mulig å "overkrimpe" Til man får følelsen med tanga kan det være lurt å gå opp på monoene, ja. Jeg har heller brukt doble crimps bak kausen samt crimpet 2 monotafser mellom trebbelkrok og øyet på jigen. Liker å gardere meg når det gjelder kveitfiske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes ikke verre følelse en "holder dette ? " , noe som faktisk kan skje med krymping. Selv om det kan se voldsomt ut, viser det seg at fisken ikke bryr seg om slik. Fordellene er mange ved å bruke kjeder av svivels og ringer ( til og med kjede)

modoacerovsmodofino.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte kjettingen, Martin :thumbsup: Men hvor får man tak i rustfri kjetting i denne størrelsen?

@Palkr: Har også oppdaget at det er mulig å "overkrimpe" Til man får følelsen med tanga kan det være lurt å gå opp på monoene, ja. Jeg har heller brukt doble crimps bak kausen samt crimpet 2 monotafser mellom trebbelkrok og øyet på jigen. Liker å gardere meg når det gjelder kveitfiske :thumbsup:

2X hylser hjelper vel bare om du bevisst underkrymper? Ved perfekt krymping endrer det jo ingenting, og ved overkrymping er skaden allerede gjort ved den ytterste hylsa.

Har også tenkt på om det kan lønne seg å 'underkrympe litt, men da samtidig legge en dråpe lim under hylsa i det det krympes. Men er skeptisk til det, pga at en mono-kobling (det være seg knute, krympehylse, etc) flekser under stor belastning. Så også at noen anbefalte å smelte enden på monoen til en klump, sånn at den ikke dras gjennom hylsa. Men jeg synes det er vanskelig å få til en smeltet kladd på enden av snøret, uten at monoen samtidig blir sprø og mister styrken sin.

Så jeg har landet på at jeg heller tar sjansen på overkrymping, og kjører så tykk mono at det ikke har noe å si om styrken reduseres til det halve. Men jeg er veldig nøye med å bruke hylser som passer eksakt i forhold til monoen.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte kjettingen, Martin :thumbsup: Men hvor får man tak i rustfri kjetting i denne størrelsen?

Som regel leverandører til industribedrifter flinke til å dra i trådene ( kjetingene) og er behjelpelige med å finne rett dim. Ellers ikke noe i veien for å bruke messing eller galvaniserte til formålet - Slike er lette å finne Prøv her

http://www.carlstahl...osjyre/s110.pdf

Får du ikke tak i ønsket dim. kan du lage kjetinger selv ved å bruke gode splittringer ....

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult opplegg Lopez, kan ikke du komme med noen lopezjigger med custom krokopplegg snart? hadde vært tøft ettersom du har god kontakt med folk fra forumet her og ser hva vi vil ha og som funker... ser ikke noen utviklere fra kinetic etc på forumet...

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult opplegg Lopez, kan ikke du komme med noen lopezjigger med custom krokopplegg snart? hadde vært tøft ettersom du har god kontakt med folk fra forumet her og ser hva vi vil ha og som funker... ser ikke noen utviklere fra kinetic etc på forumet...

Skal love deg at det er flere "utviklere" :) innom forumet en det mange aner. Det som er moro er at noen allerede har tatt agnet :)

Tradisjoneller shads er gammeldags i min verden...... I grunnen ( enden av snøret ) er det viktigste hva fisken vi er på jakt etter oppfatter..ikke hva vi oppfatter B)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal love deg at det er flere "utviklere" :thumbsup: innom forumet en det mange aner. Det som er moro er at noen allerede har tatt agnet :thumbsup:

Tradisjoneller shads er gammeldags i min verden...... I grunnen ( enden av snøret ) er det viktigste hva fisken vi er på jakt etter oppfatter..ikke hva vi oppfatter B)

Eg skulle ønske att noen utviklere kunne gjort noen litt større jigger en det som finnes på den norske marknaden 25-30 cm er ikke rare grejan då eg opplever att det nesten ikke kan bli for

stort når det gjelder Kveita :o :o ka med 40-45 cm eller 50 cm med grej volume i jiggkroppen ..... og da gjerne med krokopsett langt bak på ryggen til jiggen og ett under haka på skallen

Noe alla dette

post-23355-068810400 1288782722.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk

Ikke som eg kan finne ihvertfall og eg leter mye :thumbsup:

Den du viser frem ser ut til å være i den size du ønsker. Ellers kan sikker andre lesere tipse deg om større typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må være den største jeg har sett. veldig kult oppsett i tilegg, eneste som kan være litt ødeleggende for fiskingen er kroken under!, minste berøring med bånn så har du med deg tare og drit opp.

Oppsetett fungerer meget bra og det er ikke problem med den fremre kroken da eg ikke fisker på bunn ......men vistt skjer det att det fastner litt tang iblandt under nedslepp men det gjør det ju nesten uavsett ka for opsett du har ikke sant..

Tingen med den fremre kroken er att jiggen er ju 40+ og ikke alle av fiskerne tar jiggen bakfra uten noen tar den underifra og den har berget mine fisker noen ganger....

Den du viser frem ser ut til å være i den size du ønsker. Ellers kan sikker andre lesere tipse deg om større typer.

Den er i den størrelsen som eg tenker på men det blir i dyreste laget når man må ta jiggerne ifra tyskland :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.