Gå til innhold
Fiskersiden

Crimpeutstyr


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Kommer på at jeg brukte små hylser på 1,00 mm mono på kveitefiske. Hadde på en fisk som fikk gjort et kort utras før jeg mistet den og der hadde hylsa glidd. Dette var av de små hylsene der man bare får en krymping. Krympet denne like hardt som de større hylsene. Kommer å holde meg til lange hylser med flere krympinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gjest raphaug

På heavy mono anbefaler jo proffene alu eller tynnveggede kobbercrimps som bør være minimum 6 gange diameter i lengde.(6-1) Og ang crimpingen skal man ha jevnt press på hele hylsen, selv om man bruker en tang med smal kjeft og blir nødt å crimpe flere ganger. Det er også bedre å crimpe mono for lite enn for mye..

På wire er ration 4-1, best å bruke tykkveggede kobbercrimps, og her er det nesten ingen begrensninger. Er nesten umulig å overcrimpe wire, så her kan man klemme til mannen med ljåen kommer til syne.

Små viktige ting ved monocrimping er feks å klippe enden på mono så den blir helt rett og gjevn. Leste i et blad at om den enden som ligger i hylsa har spisse kanter kan den etter crimpingen gi svakhet på på lina som er crimpet..

Men viktigst av alt er når man tester en crimp med mono til failure, vær klar over de sinnsyke kreftene du presser til grensen.. Faktisk ved 400lb mono til failure vil den strekke seg 40% før den slites, og 400lb mono strukket 30cm blir 400 foot pounds energi.. Tilsvarer samme kraft som en .357 Magnum fyrer av med.. Så forsiktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CB har nevnt det før men jeg kan gjennta det. Det er en ekstra sikring å brenne seg en fin perle på enden av mono. Denne vil teoretisk sikre fint ved gliding om du har kommet i skade for å undercrimpe litt. Har også som Raphaug knekt tenger. Værst var den der biten av tanga kom i retur og traff overleppa og lagde meg et fint hareskår..Crimping er en høyrisikosport. :thumbsup: Bank i bordet, ingen crimpinger har røket under praktisk fiske, heller ikke i situasjoner når vi kjører løs bruket med båt. Her er det som regel braiden som går på vilkårlige punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

CB har nevnt det før men jeg kan gjennta det. Det er en ekstra sikring å brenne seg en fin perle på enden av mono. Denne vil teoretisk sikre fint ved gliding om du har kommet i skade for å undercrimpe litt. Har også som Raphaug knekt tenger. Værst var den der biten av tanga kom i retur og traff overleppa og lagde meg et fint hareskår..Crimping er en høyrisikosport. :thumbsup: Bank i bordet, ingen crimpinger har røket under praktisk fiske, heller ikke i situasjoner når vi kjører løs bruket med båt. Her er det som regel braiden som går på vilkårlige punkter.

Utrivelig når tanga ryker, den lagde heldigvis bare hakk i veggen hos meg. Har begynt å klemme til med tanga under bordet fra nå av.

Testa forresten en senestump på 40cm med 1.4mm mono med alucrimps, lagde ei løkke i hver ende.. Løfta lett 50kg rett opp.. Men pleier også å svi enden ved tvil, men ikke alltid. Tar meg heller tid å teste alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å klemme til med tanga under bordet fra nå av

Om det er slike skumle splinter av tangen om den knekker bør du og vere forsiktig opp under bordet og... store hovudpulsårer i skrittet og ømfintlig formeringsutstyr i midten som kan ta skade....

Ein slik crimpetang er egentlig ikkje noko uvanlig konstruksjon, og burde ikkje vere farligere en eks kabelsko tang.

Har og ein mustad tang og kjem nok til og bruke værnebriller neste gang eg tar den i bruk.

Mine tester er det den delen av løkka til hovudlina som glir først, og når den glir så blir senen skadet sikkert på grunn av varme.

Med slik resultat har det ingen nytte om du brenner enden på monoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slike skumle splinter av tangen om den knekker bør du og vere forsiktig opp under bordet og... store hovudpulsårer i skrittet og ømfintlig formeringsutstyr i midten som kan ta skade....

Jeg tror de fleste som har møtt ham er enige om at Raphaug uansett ikke bør formere seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slike skumle splinter av tangen om den knekker bør du og vere forsiktig opp under bordet og... store hovudpulsårer i skrittet og ømfintlig formeringsutstyr i midten som kan ta skade....

Ein slik crimpetang er egentlig ikkje noko uvanlig konstruksjon, og burde ikkje vere farligere en eks kabelsko tang.

Har og ein mustad tang og kjem nok til og bruke værnebriller neste gang eg tar den i bruk.

Mine tester er det den delen av løkka til hovudlina som glir først, og når den glir så blir senen skadet sikkert på grunn av varme.

Med slik resultat har det ingen nytte om du brenner enden på monoen.

Synes dette høres veldig skummelt ut - seriøst, hva er de som til de grader skjærer seg..?

Jeg har en tang fra Jinkai, sitter med den i hånden nå og prøver å begripe hvor den skal ryke slik at delene står i veggen... Kan noen forklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.