Gå til innhold
Fiskersiden

Crimpeutstyr


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

Oppsetett fungerer meget bra og det er ikke problem med den fremre kroken da eg ikke fisker på bunn ......men vistt skjer det att det fastner litt tang iblandt under nedslepp men det gjør det ju nesten uavsett ka for opsett du har ikke sant..

Tingen med den fremre kroken er att jiggen er ju 40+ og ikke alle av fiskerne tar jiggen bakfra uten noen tar den underifra og den har berget mine fisker noen ganger....

Den er i den størrelsen som eg tenker på men det blir i dyreste laget når man må ta jiggerne ifra tyskland :thumbsup:

Ja, men da finnes disse jo, selv om de må importeres...og alt må importeres allikevel. Best å handle flere av ganger da eller å gå i sammen med andre og lag egne kropper . Ikke vanskelig i det hele tatt , gips kan med hell brukes til formen og det finnes en god del leverandører av råstoffet, som leverer til hjemmestøpere. Slik aktivitet passer ypperlig , nå som mørket senker seg over dere i en god del mndr.

Kan hende dere får til modeller som passer akkurat slik dere ønsker , at på til "Made in Norway". Kan hende jeg kommer med noen "utradisjonelle & miljø vennlige råvare tips" til formålet om interessen for slik aktivitet er til stedet. :thumbsup: Lopez´s style , selvfølgelig og med råvarer dere godt kan finne hjemme......

Begynn med å spike kroppmodellen 1. deretter ta en titt her :

http://www.tacklemak...lt.php?pageID=2

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

biltema har langlenket rustfri kjetting i 2mm med max 50kg, og 4mm med max 200kg.

Har desverre ikkje fått kikket på den kjettingen enda, men det skal ej sjå nermere på neste tur.

Med max last 50kg vil eg tru at bruddlast er over 4 ganger den lasten og det burde holde til kveita.

Takk for tipset . Biltema har egentlig veldig mye som kan brukes til fiske. Skal ta en titt på disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da finnes disse jo, selv om de må importeres...og alt må importeres allikevel. Best å handle flere av ganger da eller å gå i sammen med andre og lag egne kropper . Ikke vanskelig i det hele tatt , gips kan med hell brukes til formen og det finnes en god del leverandører av råstoffet, som leverer til hjemmestøpere. Slik aktivitet passer ypperlig , nå som mørket senker seg over dere i en god del mndr.

Kan hende dere får til modeller som passer akkurat slik dere ønsker , at på til "Made in Norway". Kan hende jeg kommer med noen "utradisjonelle & miljø vennlige råvare tips" til formålet om interessen for slik aktivitet er til stedet. :)

Begynn med å spike kroppmodellen 1. deretter ta en titt her :

http://www.tacklemak...lt.php?pageID=2

Har tenkt litt på det der. Det er jo noen fordeler med å gjøre det selv. Man kan f.eks. støpe inn en kavitet i kroppen, med en tynn siliconslange ut, for fylling av duftstoff. I det kveita biter over jiggen vil det slippes ut en ekstra dose med smak og lukt, sånn at den kanskje holder agnet litt lenger inne. I tillegg blir det jo veldig enkelt å sette på nye haler etterhvert som de blir bitt av. Bare å rengjøre skikkelig og dytte kroppen ned i forma, og helle på ny gummi, og vips har jiggen fått protese :thumbsup: Og det er jo bare fantasien som begrenser. F.eks. raslekuler i halen og evt i kropp (trenger ikke støpe selv for å få til det da :-)

Akk, den som hadde hatt mer tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være kjip, men hold dere gjerne til tema som er crimpeutstyr.... Lag gjerne egen tråd om selvprodusering av jigg.

Du har rett , og de er bare å beklage at jeg kom med så mye offtopic ( lett å glemme det når man engasjerer seg i selvlagging :thumbsup: ) Spørsmål om saken kan legges i denne tråden om det er interesse

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=39194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2X hylser hjelper vel bare om du bevisst underkrymper? Ved perfekt krymping endrer det jo ingenting, og ved overkrymping er skaden allerede gjort ved den ytterste hylsa.

Jeg underkrymper bevisst ettersom jeg er redd for å skade snøret. Ihvertfall til jeg får mer feeling med utstyret. Bruker derfor 2 hylser som en ekstra sikring. Tror også det kan lønne seg å vulse enden litt med lighteren.

Bruker også doble monotafser mellom jighode og treble. Dette er kanskje overkill, men det gir meg en trygghet under kjøring av stor fisk.

Forøvrig enig med Lopez at det aller sikreste er å lage kjetting med svivel og splittring. Men det er moro å mekke og modifisere litt og crimpede fortommer ser proft ut og gir en "renere" og mer strømlinjeformet jig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at det er fullt mulig å bruke splittringer, kjetting osv. men crimping ser veldig bra ut. Skal invistere i slikt utstyr når økonomien setter seg litt på plass igjen :thumbsup: Blir nok å gå for litt tykkere mono enn planlagt for å ha litt sikkerhet (kanskje 1,40-1,50?). Er redd for å svekke monoen ved overcrimping. Hvordan kan man egentlig teste bruddstyrken på sine egne crimps? Hadde jo vært interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at det er fullt mulig å bruke splittringer, kjetting osv. men crimping ser veldig bra ut. Skal invistere i slikt utstyr når økonomien setter seg litt på plass igjen :thumbsup: Blir nok å gå for litt tykkere mono enn planlagt for å ha litt sikkerhet (kanskje 1,40-1,50?). Er redd for å svekke monoen ved overcrimping. Hvordan kan man egentlig teste bruddstyrken på sine egne crimps? Hadde jo vært interessant.

Du kan også prøve deg på plastifisert wire istedenfor mono. Overkrympingsfaren unngås da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal bestille litt greier på tackledirect men ble usikker på frakt. De har to alternativer: UPS worldwide express og International USPS Express mail. Hva er det man bør velge? Vet ikke forskjellen på de to. Noen som har bestilt der før? Jeg regner med at alt under 200,- (ikke inkludert frakt) kommer inn uten moms og toll? Over 200,- regner man vel med frakt i moms. Er ikke det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tucker, jeg har handlet fra tackle directe flere ggr. De vil ha forskudd på utgifter til frakt administrering "shipping quote" ofte i str orden 50-60USD. Jeg har brukt UPS og har endt opp med 400-500kr dertil i frakt/momsutlegg til UPS selv. Så du ser at frakten/moms kan fort bli 600-800 kr bare det. Jeg vil råde deg til å bestille brukbart kvantum av crimps slik at du har en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TackleDirect insisterer på UPS WorldWide Express. Frakta blir fort 50 dollar så det lønner seg ikke å handle lite. Vi burde gått flere i lag om en bestilling og delt på frakta. Jeg antar det er hylser og kauser du er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke bor i Tromsø blir det vel vanskelig med logistikk uansett?

Kommer vel an på, håper dere har postkontorer også i nord ;-)

Uansett, ville bare si ifra at jeg er villig til å være med og spleise, i tilfelle du blir i beita for flere folk. men blir ikke sur hvis det blir for mye bryderi å inkludere folk fra nær og fjern :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Crimpet nettopp noen nye rigger og ble plutselig litt usikker. Hvis jeg bruker crimps som er merket med 1,5 mm, skal jeg da bruke åpningen som er merket 1-2 mm på tanga? Er crimpsene merket med indre diameter og tanga merket for ytre diameter slik at man må ta høyde for det?

Endret av Mr Tucker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crimpet nettopp noen nye rigger og ble plutselig litt usikker. Hvis jeg bruker crimps som er merket med 1,5 mm, skal jeg da bruke åpningen som er merket 1-2 mm på tanga? Er crimpsene merket med indre diameter og tanga merket for ytre diameter slik at man må ta høyde for det?

Hvilken åpning/innstilling på tanga man skal bruke avhenger av en del parametre:

1) Type tang (stopper den på en bestemt åpning, eller på en bestemt kraft)

2) Reell diameter på mono kontra reell indre diameter på hylsa (det som er oppgitt stemmer ikke alltid, særlig på mono).

3) Hardheten på monoen (de mykeste krever at man krymper litt ekstra for å oppnå tilstrekkelig friksjon mellom sene og hylse)

4) Hylsetype og materiale (single/dobbel, alu/kobber/etc).

Det koker som oftest ned til at man må prøve seg frem med den monoen man skal bruke. Lag noen koblinger med forskjellige innstillinger/åpninger, og test deretter styrken. Skulle du finne på å endre diameter eller type mono, hylsetype, eller tang for den saks skyld, må du starte forfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.