Gå til innhold
Fiskersiden

Crimpeutstyr


Mr Tucker
 Share

Recommended Posts

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

hei, fin tråd, fint å fikle litt i mørket,

men, skjønner ikke helt hvorfor man skal krympe på mono når det tydlighvis er så lett å skade mono`n,

hvorfor ikke bare bruke wire? er jo snakk om modding av jigger? blir vel ikke store lengder med wire, og fisken bryr seg vel ikke?

Monofilament av nylon er et utrolig kjekt materiale, svært anvendelig. Så når man har både mono og krympehylser i hus, er det svært nærliggende å bruke det også til å rigge jigger :)

Men wire er et supert materiale til formålet, og skulle jeg kjøpt inn kun for rigging av shad-jigger hadde jeg kanskje gått for det fremfor mono. Men ingen av dem varer evig, wire får fort kink på seg og blir vanskelig å ha med å gjøre. Mono slites og brytes ned av UV stråling etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 1,40 nylon på mine modifiserte jigger. Tror det skal svært mye til for at crimpen ryker her. Man må selvfølgelig bytte ut monoen fra tid til annen, særlig etter man har hatt på fisk. Jeg skal prøve å få testet noen crimps en vakker dag. Får se om jeg får tid etter jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanken har streifet meg, men en monostump som tåler 70kg på bruddstyrken burde vel holde, litt lettere når man har mono og ikke aner hvor man får anskaffet wire i norge

En tanke som streifet meg ang wire - vet ikke hvilke kvalitetskriterier som legges til grunn her, men sportsbutikker selger da wire i meter til sykler (gear og bremser).

Ellers finnes det sikkert strenger til instrumenter som kan brukes - Pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Finnes der ingen nettbutikk i Norge på som selger krympehyser for mono?

Fikk kjøpt krympe utstyr fra USA (en kollega var der borte), men de har samme sorten på Tackledirect. du betaler ca $75 for tang og fire pakker med hylser. Frakt kommer selvsagt i tillegg, men er neppe mer enn $40 - altså 600 - 700 kr for utstyr du har glede av i mange år...

http://search.tackledirect.com/?query=jinkai+crimps

For å finne tanga søker du på Jinkai Crimping Tools

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tanken har streifet meg, men en monostump som tåler 70kg på bruddstyrken burde vel holde, litt lettere når man har mono og ikke aner hvor man får anskaffet wire i norge

Avkroken har wire fra Mustad med bruddstyrke på 65 kg. Har ikke målt tykkelsen, men tipper rett over 1mm. Virker elastisk og bør fungere fint den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv div crimper hylser fra tackledirect for en ukes tid siden, fikk også JINKAI tenger en liten og en stor.

Har fra før en Mustad tang fra skitt fiske og den kan anbefales helt grei http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=49233

Et bra alternativ i forhold til og best fra usa event.... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer selv om å begynne med crimping , prøve iallefall :D

Men har vært inne på endel nettsider og må si jeg er sjokkert over hvilke fraktpriser det opereres med hos enkelte. Jeg fant derimot en nettbutikk hvor frakt var gratis med bestilling over 150$....over hele verden :thumbsup: Jeg la inn en bestilling her. Noen som har erfaring med disse ?

http://www.leadertec.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer selv om å begynne med crimping , prøve iallefall :D

Men har vært inne på endel nettsider og må si jeg er sjokkert over hvilke fraktpriser det opereres med hos enkelte. Jeg fant derimot en nettbutikk hvor frakt var gratis med bestilling over 150$....over hele verden :D Jeg la inn en bestilling her. Noen som har erfaring med disse ?

http://www.leadertec.com/

Ikke prøvd dem, men på ebay er det hylser til salgs med fornuftig frakt tid om annen. Må bare ha litt tålmodighet :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer selv om å begynne med crimping , prøve iallefall :thumbsup:

Men har vært inne på endel nettsider og må si jeg er sjokkert over hvilke fraktpriser det opereres med hos enkelte. Jeg fant derimot en nettbutikk hvor frakt var gratis med bestilling over 150$....over hele verden :D Jeg la inn en bestilling her. Noen som har erfaring med disse ?

http://www.leadertec.com/

Har ikke bestilt noe fra der men fikk nettopp pakke fra tackledirect og betalte 120 dollar i frakt på en stoooor pakke.

Pluss den ble bestilt mandags kveld og onsdag samme uke var den på døren, sykt god service der også.... :D

Dette er samme tanga som du får kjøpt i norge for 169 kr.. skittfiske.. http://www.leadertec.com/store/product.php?xProd=472&xSec=5

Endret av TORMOD74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer selv om å begynne med crimping , prøve iallefall :thumbsup:

Men har vært inne på endel nettsider og må si jeg er sjokkert over hvilke fraktpriser det opereres med hos enkelte. Jeg fant derimot en nettbutikk hvor frakt var gratis med bestilling over 150$....over hele verden :blush: Jeg la inn en bestilling her. Noen som har erfaring med disse ?

http://www.leadertec.com/

Har ikke sett dette før - takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bestilt noe fra der men fikk nettopp pakke fra tackledirect og betalte 120 dollar i frakt på en stoooor pakke.

Pluss den ble bestilt mandags kveld og onsdag samme uke var den på døren, sykt god service der også.... :rolleyes:

Dette er samme tanga som du får kjøpt i norge for 169 kr.. skittfiske.. http://www.leadertec.com/store/product.php?xProd=472&xSec=5

Med tanke på innvolvering av Posten Norge AS så tror jeg du må ha hatt utrolig flaks med hensyn til leveringstid :rolleyes:

700kr i frakt + 25% inn til Norge synes jeg er mye da. Synd bare at det er kun tanga skittfiske har , men i tillegg til den prisen kommer jo frakt og oppkrav også :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å crimpe i fjor sommer,før langesundsfestivalen. kjøpte noen hylser hos min lokale forhandler,og crimpet på 0.60 mono.

de tacklene fungerte utrolig bra!så dette forsker jeg videre på.var ikke dyrt å kjøpe heller! jeg brukte bare en vanlig nebbtang.

håper denne tråden vil bringe mange bra tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem ganger jeg har bestilt fra tackledirect så har jeg fått regning fra Fedex noen dager senere og sist så kjøpte jeg en wobbler derfra og den kom vel på 30$ +frakt og to uker senere så kom regninga fra Fedex på 211 nok, så wobblern blev veldig dyr.

Bass pro shop kjører og samme opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei,

Har testet ut crimping av mono mot slukknuter og tenkte og dele resultatene og synspunktene mine, og kanskje og få tilbakemeldinger.

Testen har både vore i kran og brukt mein egen kroppsvekt og hengt meg etter opp i ei trapp.

(om nokon ønsker og teste dette anbefaler eg så liten mono lengd som mulig og bruk både hansker og værnebriller da monoen blir som eit strekk og sliter med stor kraft. Om den sliter i andre enden en den du holder kan det gjere stor skade på deg om du holder i motsatt ende)

Har kjøpt mustad si krympetang for mono og aluminiumscrimps i diverse størrelser.

Testet på 1.4mm mono, der fikk eg 3 krympepunkt i serie på den lange alu hylsa.

Dette viste seg og vere ein god forbindelse og sterk nok i krympen.

Utan kauser inn i løkka viste det seg at monoen rauk der knekken blir på sena, ofte på belastninger som er mykje lavere en oppgitt styrke på sena.

Det kan sjå ut som om den harde knekken på monoen svekker senen mykje, men merklig nok vil ein knute og få slike knekker utan at det gjer tilsvarende svekkelse.

Den 1.4mm monoen med kause holder ein del meir og ligger tett opp mot styrken på selve sena.

Under eine testen i kran med 1.4mm mono med krymping med kause i ene enden og slukknute i andre enden sleit tråden som var mellom kausa ao kranen og skadde senen slik at testen vart ødelagt.

Kjøpte og crimps for 1.2mm mono, desse var mykje kortere og fikk kun på eit punkt med krymping på.

Laget så til ein test med denne 1.3mm crimpset, 1.2 mono utan kause og slukknute i andre enden.

Begge sider vart det plassert svivel imellom slik at øye skulle få eit reel belasting.

Tipper at ved ca 70% belastning av den oppgitte styrken på snøret glei monoen i crimpset og strammet inn løkken for så rauk den i øyet.

Her var slukknuten sterkast.

Konklusjonen er at utan kause er det betraktlig svakere med crimping en ein standar slukknute.

Med kause og lange crimpe hylser holder dette omtrent det samme som ein slukknute.

For havfiske (spesielt med tanke på kveite) trenger ein den styrken på ein mono skøyt? med 1.2 eller 1.4mm mono ligger ein uansett over styrken som vanlige multisnører har.

Eller er det viktigt og ha maksimal styrke på forbindelsene uansett?

Eg velger 1.2 og 1.4mm mono til kveita da eg har meir slingringsmonn med slitasje en tynnere sene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at du deler dine funn! Krymping hørte man nesten ikke om på dette forumet for en tid tilbake, men det slo seg opp og nå driver mange med det <_< Fint hvis du skriver hva slags nylon du bruker, da testresultatene kan være være veldig avhengig av dette (gitt at man holder de andre faktorene konstante).

Konklusjonen er at utan kause er det betraktlig svakere med crimping en ein standar slukknute.

Med kause og lange crimpe hylser holder dette omtrent det samme som ein slukknute.

La du merke til hvordan den røyk i løkka? Jeg lurer på om det kan ha sklidd litt, og at belastningen når dette skjedde var så stor at du fikk en voldsom friksjon og ditto varmeutvikling. Som tok knekken på sena di på akkurat dette punktet.

Tipper at ved ca 70% belastning av den oppgitte styrken på snøret glei monoen i crimpset og strammet inn løkken for så rauk den i øyet. Her var slukknuten sterkast.

At sena sklir tyder på at hylsa var litt underkrympet. Spørs om du fikk bedre dreisen på knuten enn på krympingen i dette tilfellet :)

Som du ellers er inne på er det nok ikke alltid nødvendig med den perfekte krympekoblingen hvis bare sena er sterk nok. Er bruddstyrken 100kg gjør det jo ikke så mye om styrken reduseres til 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Senen som eg testet med var sufix superior som eg synest er ein god monofortomsmatreale.

No skal eg vere forsiktig med og komme med for skråsikre utalelser da testene ikkje er utført så mange ganger og kanskje og forskjellige små variabler.

Kunne sikkert testet meir, men ønsker ikkje og bruke opp alle crimpsa mine kun for og få nøyaktige testresultat.

Men på den 1.4mm crimps testen der eg fikk på 3 krympinger per crimps såg det ut til at den rauk midt i øyet der knekken blir tørst, og crimpset hadde ikkje glidd.

På dei mindre crimpsa hadde crimpset glidd og dette kunne nok ha medført at det vart skade på monoen som svekket resultatet.

Tenkte og tak nokre bilder av testresultatet men det ser ut til at eg har kastet dei ødelagte delene.

kan hende eg gidder og tak ein ny test der eg får lagt ut nokre bilder av testresultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.