Gå til innhold
Fiskersiden

havteine/fisketeine etter hummer og kreps


kaizer soze
 Share

Recommended Posts

har gått til anskaffelse av en stk Dyrkorn Fisketeine 130x80 cm

har prøvd den ett par ganger etter fisk, men med dårlig resultat. Satte da på en plass jeg ofte får torsk, brosme og lyr, ca 60 m dybde. Egna med sild, pluss en knust krabbe. Men som sagt lite fangst.

Satte den så på 5-6 meters dyp langs en molo (monterte selvfølgelig inn rømningsvei). Fikk da en hummer første dagen, etter det - ingenting.

Det er en del strøm i sundet der jeg holder til, så jeg var litt nervøs for at den skulle drive av.... Tok derfor tynn kjetting og surra i underkant langs bunnramma for å få litt ekstra tyngde. Knytte også en liten dregg i en taustump i bunnramma.

I beskrivelsen stod det at det skulle monteres 14-16 garnringer i toppen for oppdrift. Hadde ingen sånne for hånden, så jeg tok 4 stk "trålkuler" (8") og knytte en i hvert hjørne. Dette gir en to-tre kilo mer oppdrift enn garnringene, men likevel mindre enn den ekstra vekta jeg har i bunnen.

Er det noen som har erfaring med sånne teiner og kan gi meg litt tips? tenker da både på hummer og fisk.

Har også hørt at disse teinene skal være effektive på kreps, har ikke prøvd det enda. Noen som har erfaringer som de vil dele??

PS snakket med fiskeridirektoratet ang bruk av havteiner etter hummmer. Det var fullt lovlig sa de, så lenge en monterte lovlig rømningsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vet at disse teinene fisker bra med hummer.

Prøv å sette de på litt dypere vann, gjerne rundt 15-25 meter nå.

Har selv vurdert å gå til innkjøp av ett par sånne, men var litt usikker på om det var lov siden det står i reglene: Hummer kan kun fiskes med hummerteiner.

Men når fiskeridirektoratet sier det er lov så må jo det være det (etter en har montert lovlige fluktutganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser en hummerteine ut? Man kan vel bruke hvilke teiner som helst så lenge de har minst to fluktåpninger på 6 cm og at man fisker i sesong. Denne regelen er vel til for at man ikke har lov til å dykke etter hummer eller ta den i garn og ruser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser en hummerteine ut? Man kan vel bruke hvilke teiner som helst så lenge de har minst to fluktåpninger på 6 cm og at man fisker i sesong. Denne regelen er vel til for at man ikke har lov til å dykke etter hummer eller ta den i garn og ruser.

ja, det var slik han sa det han jeg snakka med på fiskeridir, dersom det er 60 mm fluktveier er det pr definisjon en hummerteine.

Hører mange som sier at havteinene skal være efektive på hummer, men jeg har ikke fått noe særlig.... Mulig jeg har for mye fløyt?

Ang dybde, kan nevne at jeg fortsatt får en del hummer langs den moloen, da i vanlige hummerteiner som står ved siden av havteina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vær du har for mye fløyt på ja.

Vet at det er viktig at det er lite bevegelse i teinene når du fisker etter hummer.

får prøve å ta av kulene og ha på det korrekte antall garnringer

tenkte at med ekstra vekt i bunn og ekstra oppdrift i toppen skulle den stå mer stabilt, og kalvene mer stramme, men det er mulig det blir helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to slike havteiner og en nabo har ei.

Nå fikk jeg montert fluktåpninger, 2 i hvert kammer, litt sent i år så jeg har ikek fått noen hummer i mine, men naboen har fått i sin en rekke ganger i år.

Det jeg tror er viktig er å sette de på plasser med lite strøm og lite sjø. Sett teine med åpningene moed/mot strømmen. Fisken vil alltid svømme mot lukta.

Når det gjelder fisk så får jeg jamt fisk i mine men ingen store enda. Jeg har tatt noen liters plastbokser og pepra med hull. Leg legger så agnet i boksene så det skal holde lenger.

Flyndre, hvitting, lyr, uer, torsk ol er ting jeg har fått så langt samt masse krabbe.

Til kreps skal det være lurt å stramme inn kalvene litt slik at de blir trangere.

Mikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er på jakt etter hummer så kan jeg komme med et par tips, uten at jeg har så mye erfaring:

- Sett teinene på steinbunn, ikke sand eller mudder.

- Bruk råtten mat, da holder krabben seg borte. Hummeren går ikke i teiner som inneholder krabbe fra før.

Det er vel allmenn viten for de fleste, men det kan da nevnes.

Er det ingen som bruker ruser til fiske, det skal da være ganske effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips har igrunn mer eller mindre konkludert med at jeg får prøve en plass med mindre strøm, har ei fin lun vik der jeg har fått hummer tidligere i tankene.

Hummersesongen er på hell for min del nå, begynner å bli litt for mye dårlig vær.... vurderer å ha krepseteinene ute over vinteren, de trenger jo ikke dras så ofte om været bli for surt. Kan jo hive havteina på samme setninga som krepseteinene, se hva som kryper i. Holder meg vel med kanskje med agn også på den måten?

Tenker ellers å prøve havteina litt mer etter torsk til vinteren/våren, tar gjerne imot tips både om agn, rigging og ellers alt som er relevant. Den er jo forholdsvis stor og lite håndterbar, noen som har funnet på en smart måte å få den inn/ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har brukt disse teinene i 2 sesonger. Fikk lite eller ingen fisk på dyp fra 25 til 80 meter !! Men etter at jeg bygde dem om litt !! Forandret kalven/ inngangene og begynte å agne med Knust krabbe forrandret det seg radikalt !!! Får en god del fin torsk. Var ute i går !!! 4 teiner! 8 torsk fra 2 til 4 kilo :-))) Får torsk nesten hver gang med krabbe som agn !! Bruker jeg fisk er det lite eller ingen fisk i teinene ..

Inngangene i disse teinene er så store !! at en voksen man kan krype igjennom :-)))

Krabbe til agn !! fiskes idag på 45 meter ++++++++++++++++++++++++++

Endret av Boknaflu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at sessongen er over og at dette er ett fiskeforum-men-bruk små ferskvanns fisk som åte etter hummeren til sessongen.

Mange vann i lavlandet som er overbefolket med tusenbrødre.

Blir en vinn vinn situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Siden noen har vekket til live tråden, så har jeg en oppklaring på hva som regnes som hummerteine.

Det er kort sagt enhver teine som er satt på en slik måte at man kan regne med at hummer kan gå inn. En teine som er satt slik skal ha fluktåpninger.

Det er samme reglene som for sjøørretgarn. Det hjelper ikke om eieren av garnet påstår at det skal fange sild, sei eller makrell. Er garnet satt grunnere en 3 meter i sommerhalvåret er det et sjøørretgarn.

Reglene for hummer og sjøørretfiske er ikke satt for å fortelle deg hvordan du skal fiske etter dem, men for å beskytte arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.