Gå til innhold
Fiskersiden

Hva gjør DU for villaksen?


mortwe
 Share

Recommended Posts

Jeg lar laksen VÆRE I FRED..

SÅ med andre ord om vi skal følge deres ideologi som dere presenterer her, burde man ikke fiske etter NOEN rødlistede eller truede arter da! Burde ikke det gjelde andre ting også, hva med reptiler som blir utryddningstruet fordi samlere og turister øker etterspørsel?

Dere fisker vel gladelig etter asp (som var rødlistet), karpe som mange hevder er truet i mange vann, gjørs (som også var rødlistet) osv. Listen er vel lang

Tror det er litt mer viktig at man er aktiv med å spre ordet, at man engasjerer seg. Gjør små inngrep i hverdagen som gjør store utslag kollektivt. Feks slutte å kjøpe oppdrettslaks. Belære og informere vener, bekjente, kollegaer. Skrive om det på nett i forum, blogger og komentarfelt. Praktisere c&r. Å slutte å fiske laks er det samme som døden for laksen. Hvem skriker mest, jo fiskere med brennende engasjement for fisken. Tror dette er både en smarte og riktigere tilnærming av problemet enn forslaget deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la være å spise produksjonslaks som innsats for villaksen gir ikke effekt i det helle tatt. Å kun gjøre slik for samvittighetens skyld , ser jeg som lattskap og hykleri .Prøv å sette dere inn ( uten skylapper) i det jeg skriver i post 16 .Det er små ting man gjør selv i hverdagen og i det store bildet som gir resultat.

Håpper allikevel og tror at industrien går i rettning lukkede annlegg. Da hadde jeg også involvert meg i saken og kun handlet laks fra slike lukkede annlegg. Tenk om forbrukeren hadde krevd slik ? og betalt litt mer for fisken som innsats for å bevare ville stammer om det så er nødvendig ? Det hadde gitt resultat , og ikke minst bidrat til at flere produsenter satser på lukkede annlegg.

Med lukkede annleg hadde industrien sansynligvis slupet ganske mye av det som er ille og påvirker miljøet i dag. Jeg tror vi hadde fått det til om vi kunne jobbe mot en felles mål , her av krav om lukkede annlegg , en å kjempe mot hele industrien slik ma gjør i dag. Det blir som å vifte med sverden i blinde uten å vite hva man skal treffe.

Selv om det er offtopic, slo en liten tragikomisk tanke opp i den lille hjernen min. Tenkte på egg vi handler i dag og hvordan bransjen i dag selger "egg fra frittgående høner" , som jeg selv handler( bildet av happy høner som går fritt ute)kontra egg fra "lukkede fabriker" (som får meg til å synnes synd på dyra)

Kan hende bransjen ser som en konkurranse moment det å selge "laks fra lukkede annlegg" ( som får meg til å tenke på null rømming og lus)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg gjør for villaksen?

Jo jeg fisker laks som f#en, særlig etter de store hunnlaksene, som jeg slipper ut igjen og håper de ikke biter på andres redskaper. Samtidig prøver jeg å påvirke andre fiskere om måtehold, med å øke kunnskapen om laksen og dens liv.

Driver undersøkelser og overvåkning i elver, særlig etter fiskesesongen, og skremmer forhåpentligvis bort eventuelle tjuvfiskere!

Krangler og diskuterer med oppdrettere om de negative følgende næringen deres har, og at de må få igang miljøtiltak, krangler og diskuterer med vassdragsregulanter og påser at de følger vannføringsrutiner og andre tiltak for å gjøre det bedre for laksen i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No fiskar ikkje eg laks sjølv, men meiner det er skivebom å kritisere folk som fiskar etter laks. Dersom ingen hadde vore interessert i laks ville den i alle fall ha vore ute å kjøre. Det blir litt som å klage på at det er mange folk i nasjonalparkane våre. Ingen (eller veldig få) likar å treffe folk på vidda, men ein kan vera ganske sikker på at desse parkane ville ha vore under større utbyggingspress dersom ingen brydde seg!

Mitt bidrag til laksen er faktaopplysing, så får folk velge sjølv. Oppdrettslaks brukar eg til sushi, som etter mi meining er det eineste den er brukande til. Steikt eller kokt olaks smakar ikkje særleg bra i forhold til torsk og andre godsaker :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.