Gå til innhold
Fiskersiden

Gruntgående wobbler


Salmo trutta truttta
 Share

Recommended Posts

Hei. Dorger mye i sjøen etter sjøørret og i en innsjø etter ørret. Jeg bruker bare sluk til dette fisket fordi den er lett å kaste med da jeg ofte sveiver inn og kaster mot skjær, land, fluer og båer. En annen ting jeg har erfart er at Wobbler lett setter seg fast i bunn. (Er grunt der jeg dorger 0,3-3 m) Det er fordi Wobbleren fortsetter å grave seg ned i dypet selv om den er nesten på bunn dette gjør ikke sluk. Så mitt spørsmål er finnes det gruntgående wobblere som går sikkelig grunt 0-1 m ?

Endret av Salmo trutta truttta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og velkommen. er nok en hel bråte med wobblere som går grunnere enn 3m som gir Sø og ørret. strikepro 10,5cm er en jeg har brukt en del de siste to åra. og den funker veldig bra. har fått Sø og ørret på bade spinn og dorging med den. den går vel ikke mer enn ca. 1,5meter ned. rapala x-rap og husky jerk går vel heller ikke dypere enn 3m og kan godt kastes. har fått noen Sø på disse å. av farger så har vel hvit, sølv/blå, sølv/grønn og kobberblank utmerka seg. men om fargen er avgjørende er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se under rubrikkannonser i wobblere. Jeg har noen liggende der for salg, i pakke 7 er det en KH. Disse går grunt, det gjør også den øverste av de som er i pakke 7.

Finske wobblere går som regel på 1,5-2,5 meter, noen dypere enn det, men det finnes spesielle varianter (som KH) som er designet for å fiske høyt. Men det tar litt tid å få tak i dem, men hvis du vil kan jeg kanskje se etter på diverse nettsteder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 3g/5cm tormentor fra abu til slikt fiske.

Silver/black tok jeg mesteparten av sø og laks på i sommer.

http://www.abugarcia.se/catalogue/baits-lures,885/hard-baits,894/tormentor-floating,5409.html

Bruker de selv, gode wobblere! men er ikke de deep divers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y0-zuri 9cm ,og 11cm med "gammelskje" fisker på 20-40cm dyp.Strikepro 10.5cm og 9cm fisker også under halvmeteren.Finnes også en Ecalibur som heter ghost 10.5cm som også fisker på 20-40cm,men de kan være verre å få tak i. Terminator/Tormentor 9cm og 7,5cm fisker også helt ytlig.Felles for alle er de tåler høy fart.Fiskes best på løkkeknute/rapalaknute for å få optimal gange.Hastighet og Snøretykkelsen påvirker jo også gangen/gangdypet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se etter wobbler med loddrett leppe! disse går grunnere.

Ta en titt i katalogen til seeberg http://www.seeberg.no/phocadownload/Seeberg_2010.pdf Seeberg er en grosist. Så de selger ikke til privat kunder. Men det hjelper deg gjerne med å finne en av deres forhandlere nær deg. Eller svarer på spørsmål. De tar gjerne imot spesial betillinger gjennom en forhandler. Men da blir det kanskje ikke levering neste dag. Jeg fisker my med Bomber Long A flytende 9cm Grei å kaste selv i litt vind. Har problemer med Rapala når det blir vind. Men Rapala long cast varianter er meget bra, går lang selv i vind. De fleste wobblere er merket med svømmedybde på embalasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par Max-Rap, og de er gode og kaste med og går ganske grunt, men tåler ikke noe særlig fart virker det som.

Modellen med grønn rygg har vist seg særlig effektiv. Jeg har desidert mer hell med sjøørreten når jeg bruker lange slanke wobblere (som Max-Rap) enn de litt tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.