Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske 2010/2011


Trulsolsen
 Share

Recommended Posts

Da er vi snart klare for nok en sesong på isen.

Hva satser dere på i år?

For min egen del blir det

Røye/ørret/harr på ferskvann og kloskate som hovedart på sjøisen.

Er jo også på tide at vi drar opp ei kveite på isfiske her nord.

Husk ispigger og bruk hode folkens :)

SKITT ISFISKE!

109325_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, man får se hva det blir til.

Isfiske i ferskvann gidder jeg neppe, og det er begrensede muligheter for sjøismeite i nærheten her.

Bogen er en mulighet, men om det er skater der er jeg usikker på. Gullesfjorden skal visst være bunntrålet for noen år siden, og frister lite. Gratangen er veldig spennende, men litt langt å kjøre.

Har fått et kystmeitetips en halvtimes tid unna Harstad, så det er godt mulig det blir kystmeite istedenfor ismeite denne sesongen!

Det er selvsagt kloskater som er målet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke du lei kveite og torsk?

Jo, har vært lei kveite lenge nå. Men i kveite er det minste en heftig fight. Og torsk fisker jeg bare noen ganger i året. Kloskate er noe av der verste pine-fisket jeg noen gang har vært med på. Virker som det går veldig i rykk og napp. Av og til biter den hele tiden mens av og til er det dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å først fiske røye på isen. Så over til rovfisk-meite (ørret og gjedde blir vel høyest prioritert her) , men også mormyskafiske etter ørret og abbor (og agnfisk). Og selvsagt sjøisen om det blir muligheter for det.

I det hele tatt: Jeg gleder meg ;)

Men starter ikke opp isfiskesesongen før (tidligst) neste helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, har vært lei kveite lenge nå. Men i kveite er det minste en heftig fight. Og torsk fisker jeg bare noen ganger i året. Kloskate er noe av der verste pine-fisket jeg noen gang har vært med på. Virker som det går veldig i rykk og napp. Av og til biter den hele tiden mens av og til er det dødt.

Og desto deiligere når det endelig biter, og resultatet er i specimenstørrelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen der ute som har funnet noen nye "må ha" produkter til isfiske?

Ismeitepulken har blitt et must. Den rommer alt som skal med på ismeite og har eget stangstativ for oppriggede stenger. Den gjør ismeite SYKT mye mer lettvint. :)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Er det noen der ute som har funnet noen nye "må ha" produkter til isfiske?

Enn så lenge har jeg ikke kommet lenger enn til mitt "fantastiske" gjør-det-selv ismeiteoppsett :)

Kan legge inn et par bilder her; jeg orket ikke bruke penger på de små tripodene så jeg lagde en billig-løsning:

pod-patent2.jpg

pod-patent.jpg

Her med inspektøren fra SINTEF :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min første ismeitesesong sist vinter. Det ble aldri den store uttellingen, men jeg tror ikke jeg hadde èn blanketur. Og jeg lærte veldig mye nytt.

Jeg kjøpte en Viking pulk, bygde på et stangstativ og innreda den med med div. utstyr.

109412_s.jpg

Den har fungert utmerket. Eneste driten er hvis det er overvann med snø på isen. Da blir den full av slaps og isklumper på undersiden og er umulig å ha med å gjøre.

Jeg har også prøvd ut en del forskjellige stangoppsett denne sesongen. Først ut var "bruskasse-stangholderen".

109413_s.jpg

Den fungerte fint første turen, men kulda tok knekken på limet og de ble derfor raskt kassert.

Jeg kjøpte noen mini-tripodder til 100 kr stk.

109414_s.jpg

109415_s.jpg

Det fungerer kjempebra hvis man skal bruke elektronisk nappvarsler. Men etterhvert fant jeg ut at til ismeite etter gjedde var det unødvendig. Angledon gjorde jobben minst like greit. Til abbor derimot, foretrekker jeg tripodder og elektroniske varslere.

Jeg endte opp med dette oppsettet til gjedde:

109416_s.jpg

Det er enkelt og greit. Billig, lett å frakte med seg og gir mer enn god nok nappindikasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se at du endte opp med et enkelt oppsett Edvard,det har lett for å gå slik :) I år har jeg planer om å "impregnere" pulken med glider som du bruker på vanlige ski,god gli er alfa omega når det gjelder pulk.Skal også bygge på endel "snacks" på pulken etterhvert,men nå er jeg litt opptatt på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge har jeg ikke kommet lenger enn til mitt "fantastiske" gjør-det-selv ismeiteoppsett :)

Kan legge inn et par bilder her; jeg orket ikke bruke penger på de små tripodene så jeg lagde en billig-løsning:

pod-patent2.jpg

pod-patent.jpg

Her med inspektøren fra SINTEF :)

Her var det litt forbedringer siden i vinter ja. :)

Må vel snart fikse opp flaskefolderne jeg også...det funka greit, men ikke helt optimalt slik som de var i vinter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.