Gå til innhold
Fiskersiden

Skal ha nytt digital speilreflekskamera. Hvilket?


Atle I
 Share

Recommended Posts

Har bestemt meg for å kjøpe ett bra kamera. Prisklasse 3-5000kr

Skal brukes både på fisketurer og portretter hjemme som jeg kan blåse opp til større bilder. Er rimelig fersk i gamet så jeg spør etter hjelp fra dere. Vet det er mange fotointeresserte her på forumet som sikkert hart flere gode tips.

Kameraet bør ikke være for vanskelig og bruke.

Har sett på Canon EOS 500 og 550. Samt Nikon 3000d.

Setter stor pris på all hjelp..

Endret av Atle I
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen problem, Vegar. Det er plenty av super optikk fra 8-500mm å velge i. Bare å sjekke japanphoto.no , fotovideo.no og andre. I tillegg er det masse snadder å finne på ebay.

tenkte nemlig å gå til anskaffelse av speilrefleks selv etter konfirmasjon neste år, og synes den K-x en så bra ut ;), vet du noe om den tåler regn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunn ikke så viktig hva du velger. Jeg ville funnet litt ut av hvilke objektiver som dekker det behovet du ser for deg å trenge de nærmeste par årene og sammenligne pris på disse. Kameramessig er det liten forskjell på de i samme prisområde fra de forksjellige produsentene. Han som holder kameraet ødelegger mye flere bilder enn det kameraet gjør. Se .feks Oz sine bilder - de fleste tatt med et kamera eldere enn kjipere enn mitt, som også trekker kraftig på årene og han leverer det ene gode bildet etter det andre.

Det aller viktigste blir derfor å lære seg å bruke det innkjøpte utstyret skikkelig. En god fotograf tar bedre bilder med et pocketkamera enn det de aller fleste av oss får til med skikkelig utstyr.

Du velger selvfølgelig Canon, slik at du kan låne objektiver av Remy på tur ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 har vel ikke video, det har 550, ikke det at det betyr så mye, men kjekt å ha muligheten.

Har 7D :) sjøl ,og må si at videoen bare er brukt en skjelden gang, samt til lekefilmer av lego/playmobilfigurer med guttungen.

Ellers så er det som Espen sier, optikken og brukeren som avgjør hvor bra bildene, nesten uavhengig av utstyret. ...

mine "beste" bilder er ikke tatt med min 7D (ennå), men med min gamle 350D ,den kjente jeg ut og inn på slutten,

7D,en er jeg ikke helt venn med ennå ;) , men det kommer seg..

uannsett hvilket merke du velger så vil det gi deg glimrende bilder når du blir kjent med utstyret, men om du har et kompaktkamera idag så er ofte menyene ganske like merkevis, så det går rakere å lære seg menyer om du holder deg til noe "kjent"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 har vel ikke video, det har 550, ikke det at det betyr så mye, men kjekt å ha muligheten.

Har 7D :) sjøl ,og må si at videoen bare er brukt en skjelden gang, samt til lekefilmer av lego/playmobilfigurer med guttungen.

Ellers så er det som Espen sier, optikken og brukeren som avgjør hvor bra bildene, nesten uavhengig av utstyret. ...

mine "beste" bilder er ikke tatt med min 7D (ennå), men med min gamle 350D ,den kjente jeg ut og inn på slutten,

7D,en er jeg ikke helt venn med ennå ;) , men det kommer seg..

uannsett hvilket merke du velger så vil det gi deg glimrende bilder når du blir kjent med utstyret, men om du har et kompaktkamera idag så er ofte menyene ganske like merkevis, så det går rakere å lære seg menyer om du holder deg til noe "kjent"

500D Har video sist gang jeg sjekka.

http://www.dinside.no/814292/canon-eos-500d&versjon=tekniskedata

Video 1920x1080 / 1280x720

Har kameraet selv, har ikke tatt noen stjernebilder enda, men som Espen sier så tror jeg (ganske sikker) på at det er brukerens feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500D Har video sist gang jeg sjekka.

http://www.dinside.n...on=tekniskedata

Video 1920x1080 / 1280x720

Har kameraet selv, har ikke tatt noen stjernebilder enda, men som Espen sier så tror jeg (ganske sikker) på at det er brukerens feil.

Se der ja, men det er kun den simpleste oppløsningen som er 30fps.. 1920x1080 er bare 20fps, men som sagt video er bare en "kjekt å ha" funksjon, kjøpe t skikkelig videokamera om du skal filme dagliglivet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Espen... Kameraet er kun et verktøy. Det er den som står bak det som skaper bildet.

Angående mitt kamera... Vel, det døde. Dog etter vel 70k eksponeringer (og det er et konservativt anslag...), så jeg har lite grunn til å klage. Blir vel en 7D når økonomien åpner for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.