Gå til innhold
Fiskersiden

Avkroknigsmatte/veienett


Edvard
 Share

Recommended Posts

Det går mot min andre sesong med ismeite. Sist sesong brukte jeg søppelsekker som avkroknigsmatte og veienett/sekk. Det har fungert greit, men isolerer jo lite mot kulde og støt. Derfor tenkte jeg at det er på tide å investere i en avkrokningmatte/veienett. Jeg vil altså ikke ha både avkroknigsmatte òg veienett, men noe som fungerer som begge deler. Noen som har noen forslag? Jeg kommer først og fremst til å fiske gjedde og abbor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er disse to jeg har sett på ja :D For meg virker det som om Fox weightsling er noe tynn. Vet dog ikke hvor mye det har å si for skånsomheten mot fisken. Fox weightsling er også en del billigere (hvis det er den leirud har til 295kr?) DAM sin patent har flere bruksområder som don don nevner.. Hvilken skal jeg ta!? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er disse to jeg har sett på ja :D For meg virker det som om Fox weightsling er noe tynn. Vet dog ikke hvor mye det har å si for skånsomheten mot fisken. Fox weightsling er også en del billigere (hvis det er den leirud har til 295kr?) DAM sin patent har flere bruksområder som don don nevner.. Hvilken skal jeg ta!? :lol:

Ville gått for DAM sin! Den er skånsom og kan brukes som veienett om nødvendig! Veienettet til fox er suverent som nettopp veienett, men er ikke mye skånsom mot fisken med mindre det er myk snø under! Har sett avkrokingsmatta til DAM til under 500 i en eller annen nettbutikk nå i det siste, men husker ikke helt hvilken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fox og mad weighsling er identiske, fox var vel første ut med den! Viktigste er ikke at fisken ligger på sakosekk under lag, men at den har en fuktig, glatt overflate å ligge på så den ikke skraper seg opp og får rifter i slimhinna over skjellene. En weighsling beskytter fisken din når du fisker på isen og i båt, og så fremt du ikke legger den på pukkstein i stor skala går det fint på land også! I dare anyone, prove me wrong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fox og mad weighsling er identiske, fox var vel første ut med den! Viktigste er ikke at fisken ligger på sakosekk under lag, men at den har en fuktig, glatt overflate å ligge på så den ikke skraper seg opp og får rifter i slimhinna over skjellene. En weighsling beskytter fisken din når du fisker på isen og i båt, og så fremt du ikke legger den på pukkstein i stor skala går det fint på land også! I dare anyone, prove me wrong

Enig med deg der Remy, men hvis man legger weightslingen på hardt underlag (stålis/båtbunn o.l) og fisken spreller, kan den vel kanskje lettere skade seg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fox og mad weighsling er identiske, fox var vel første ut med den! Viktigste er ikke at fisken ligger på sakosekk under lag, men at den har en fuktig, glatt overflate å ligge på så den ikke skraper seg opp og får rifter i slimhinna over skjellene. En weighsling beskytter fisken din når du fisker på isen og i båt, og så fremt du ikke legger den på pukkstein i stor skala går det fint på land også! I dare anyone, prove me wrong

Joa, det er nok ikke store forskjellene på veienetta til de to, men her var det snakk om avkr.matte fra DAM og veienett fra fox. Det er klart det går fint å bruke et veienett som matte, men det beskytter jo mindre i en situasjon som Edvard beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der Remy, men hvis man legger weightslingen på hardt underlag (stålis/båtbunn o.l) og fisken spreller, kan den vel kanskje lettere skade seg..?

har veldig liten tro på at en fisk skader seg når den spreller mens man håndterer den på isen i en weighsling, jeg har aldri opplevd i hele mitt liv at det er tilfelle at fisken slår seg selv i svime. Men det kan ha noe med at jeg sjelden, eller mer riktig, aldri lar en fisk ligge og sprelle fritt. Fisk er enkle å håndtere, nesten som store reptiler og en del dyr. Legg ene matte delen over hode på de og de blir så rolige og stille. Og om en fisk spreller så voldsomt at den er til fare for seg selv, da skal man jaggu drasse på store sakkosekker for at den ikke skal sprelle av siden det er snakk om så voldsom sprelling. Men hvis noen med hånden på hjertet har klart å skade en fisk på en weighsling med normal, ikke skjødesløs, håndtering av fisken så kom med det :lol: Dermed er jeg 10000 ganger mer skeptisk til ikeaposene mange bruker. Disse, spesielt på vinteren, blir det veldig skarpe kanter i som lettere kan skrape opp det beskyttende slimlaget. Men ja, det er bedre enn ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden SkittFiske er annonsør her, kan jeg ta med deres http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55447 til økonomipris.

Burde vel hatt en slik selv om jeg ikke driver aktivt c&r. Men - om man får hva man betaler for her, vites ikke.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har veldig liten tro på at en fisk skader seg når den spreller mens man håndterer den på isen i en weighsling, jeg har aldri opplevd i hele mitt liv at det er tilfelle at fisken slår seg selv i svime. Men det kan ha noe med at jeg sjelden, eller mer riktig, aldri lar en fisk ligge og sprelle fritt. Fisk er enkle å håndtere, nesten som store reptiler og en del dyr. Legg ene matte delen over hode på de og de blir så rolige og stille. Og om en fisk spreller så voldsomt at den er til fare for seg selv, da skal man jaggu drasse på store sakkosekker for at den ikke skal sprelle av siden det er snakk om så voldsom sprelling. Men hvis noen med hånden på hjertet har klart å skade en fisk på en weighsling med normal, ikke skjødesløs, håndtering av fisken så kom med det :D Dermed er jeg 10000 ganger mer skeptisk til ikeaposene mange bruker. Disse, spesielt på vinteren, blir det veldig skarpe kanter i som lettere kan skrape opp det beskyttende slimlaget. Men ja, det er bedre enn ingenting!

Jeg er forsåvidt enig med deg Remy,det viktigste er tross alt at vi ikke slenger fisken rett på bakken/isen.MEN, flotte damer fortjener den beste behandlingen vi kan gi dem.De fortjener rett og slett litt luksus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden SkittFiske er annonsør her, kan jeg ta med deres http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55447 til økonomipris.

Burde vel hatt en slik selv om jeg ikke driver aktivt c&r. Men - om man får hva man betaler for her, vites ikke.

Fin den, men ganske liten. Altså ikke noe for gjeddefiskeren.

Men til karpefisk opp til etpar kilo (som har vært mitt bruk av den): Perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha fisken i høysetet er denne grei http://www.avkrokenfiske.com/catalog/product_info.php?cPath=593&products_id=9435&osCsid=2eac444b4d6f9022b00cc6948a8cbaed

litt stor men fisken kommer ingen vei her :) den er stor og ei gjedde på 10 -12 kilo ligger trygt her .Jeg er utrolig fornøyd med min så en ekstra tur ned til vannet/isen med utstyr er greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.