Gå til innhold
Fiskersiden

Fanget regnbueørret på 3,4 kilo i Frognerparken


Oz
 Share

Recommended Posts

"Ørretforsker Morten Kraabøl ved Norsk institutt for naturforskning (NINA) i Lillehammer ble så nysgjerrig da han hørte om monsterfisken at han bestilte et drap."

Klippet fra artikkelen.

Så de trengte en av de sepcial ørettene... og tok en. Helt vanlig i forskningsøyenmed, vi skal vel bare være glad for at det holdt med ett individ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flot fisk, sett på ørreten der selv. men aldri "turt" å fiske etter de. Etter dette får nok dammene mange besøk :( Og fordi fisken var "unik" måtte den dø? Spesielt

Hvis det er hybrid, ønsker man seg egentlig noe slikt i den norske fauna? Man tok en fisk. Ikke hele dammen med rotenon for å sette det litt på spissen.

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1

Enig, ser i dagbladet-artikkelen at nilsen mente at den kansje var hybrid fordi den "flørtet" med brunørret-hunnene, og at sen gjorde dette på høsten. I elver med begge arter er "flørtinga" helt vandlig, og vår-gyting hos regnbue er ingen absolutt regel. Synd den flotte fisken måtte dø, for at Nilsen skal få treff på bloggen sin.

M.

"Ørretforsker Morten Kraabøl ved Norsk institutt for naturforskning (NINA) i Lillehammer ble så nysgjerrig da han hørte om monsterfisken at han bestilte et drap."

Klippet fra artikkelen.

Så de trengte en av de sepcial ørettene... og tok en. Helt vanlig i forskningsøyenmed, vi skal vel bare være glad for at det holdt med ett individ.

Spessielt tatt i betraktning at det bare finnes 3 stk, ynnskyld ,fantes 3 stk totalt.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG tar slike regnbuer i mot med åpne armer . Skulle ønske de var å finne i mange mange vann i Norge.

Tja, i den grad de ikke utkonkurrerer hjemlig brun ørret (eller truer naturen på annet vis) kunne det jo vært spennende med NOEN flere bestander med stor vill regnbueørret for sportsfiskets skyld. Men i dette tilfellet er det knapt snakk om vill fisk, og heller ikke kan vi snakke om en bestand, all den tid det er et håndfull individer som er satt ut i en parkdam. Ikke er regnbueørreten noen truet fisk i Norge heller (og sånn sett skiller vel dette seg fra om man skulle ha begynt å kakke de gamle karpene i Tønsberg i forskningsøyemed?). Naturligvis litt synd å kakke en slik staselig og flott fisk, men ut fra forutsetningene neppe noen stor skade. Dersom man skal forske må man kakke noen individer. Siden slik fangst neppe truer noen bestand er dette neppe noe å bekymre seg over, selv om det ryker noen gromme eksemplarer innimellom. Dessuten var kanskje denne fisken såpass gammel at den uansett var på vei ut or soga på naturlig vis. Sånn sett er det også mindre problematisk å kakke stor laksefisk enn for eksempel karper all den tid laksefisk sjelden blir eldre enn 20 år, og de store individene ofte er nær en slik grense, mens karpene kan bli 100 år og selv de store og gamle individene kan ha mange tiår igjen å leve.

For øvrig er nok dette en helt "vanlig" regnbueørret. At den viser tegn på gyteatferd er ikke særlig oppsiktsvekkende. Men det kan jo uansett være interessant å få avklart fasiten, og fjerne noen usikkerheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG tar slike regnbuer i mot med åpne armer . Skulle ønske de var å finne i mange mange vann i Norge.

Tja, i den grad de ikke utkonkurrerer hjemlig brun ørret (eller truer naturen på annet vis) kunne det jo vært spennende med NOEN flere bestander med stor vill regnbueørret for sportsfiskets skyld.

Jeg hadde også ønsket at det kunne vært flere muligheter for å fiske regnbueørret i Norge. Synes det er synd at myndighetene bare ser på denne fisken som en ufisk som ikke hører hjemme i Norge.

Hvordan kan en slik flott fisk være en ufisk? Jeg bare spør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ufisk men en fremmed art. Det er litt forskjellige ting

Det er riktig det. Og da er vi tilbake til debatten om holdningen til fremmede arter.

Trenger ikke ta den nå igjen. Bare konstatere at det er ikke 100% enighet i sportsfiskermiljøet om at man kun skal ha opprinnelige arter i Norge.

Selv er jeg positiv til å teste ut (i små lokaliteter uten spredningsfare) fremmede arter i Norge.

Rett og slett tørre å eksperimentere litt. At det har vært eksempler på eksperimentering som har fått svært negative konsekvenser betyr jo ikke at man aldri mer i overskuelig framtid skal tørre å teste noe mer - heller det at man må gå grundig til verks når man gjør det.

Og regnbueørreten og Canadarøye vet vi jo allerede en del om. Og som jeg har nevnt før - det at utsettingene i Lutvann og Nøklevann ikke var noen suksess - hvem har bestemt at det ikke var det?

Og hvilken skade gjorde regnbueørretene som ble satt ut her og der på 80-tallet? Ble det ubotelige skader i skogsvannene som ble "rammet"? Gyroen kom ikke fra en slik utsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, få ørreter som kan måle seg med slike torpedo formede ekte regnbuer! Kanskje noe av det kuleste man kan få i ferskvann. Mtp rå fight, fabelaktig utseende og staselig fisk sånn all over. De som mener dette er ufisk klarer nok ikke å skille mellom sort og hvitt. Er stor forskjell fra en obue til en flott skapning som dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det. Og da er vi tilbake til debatten om holdningen til fremmede arter.

Trenger ikke ta den nå igjen. Bare konstatere at det er ikke 100% enighet i sportsfiskermiljøet om at man kun skal ha opprinnelige arter i Norge.

Selv er jeg positiv til å teste ut (i små lokaliteter uten spredningsfare) fremmede arter i Norge.

Rett og slett tørre å eksperimentere litt. At det har vært eksempler på eksperimentering som har fått svært negative konsekvenser betyr jo ikke at man aldri mer i overskuelig framtid skal tørre å teste noe mer - heller det at man må gå grundig til verks når man gjør det.

Og regnbueørreten og Canadarøye vet vi jo allerede en del om. Og som jeg har nevnt før - det at utsettingene i Lutvann og Nøklevann ikke var noen suksess - hvem har bestemt at det ikke var det?

Og hvilken skade gjorde regnbueørretene som ble satt ut her og der på 80-tallet? Ble det ubotelige skader i skogsvannene som ble "rammet"? Gyroen kom ikke fra en slik utsetting.

enig i mye av det du skriver her. I noen få vann har regnbueørreten etablert seg og delvis fortrengt brun ørret. Men dette er unntak, og neppe noe å lage bråk om. Men selv om Gyroen ikke kom fra en utsetting av regnbueørret i første instans (derimot kom den med importert laks fra Sverige), er det vel mye som tyder på at oppdrettsregnbueørret har bidratt til å spre gyro. Den vandrer mye, opp og ned i vassdrag, ut i brakkvann og opp i neste elv, og bærer smitten med seg, potensielt fra en elv til den neste. Tåler gyro godt gjør den også. Sånn sett er regnbueørret en problemart i kyststrøk. Skal man ha regnbueørret bør derfor dette begrenses til mindre vann med heller få vandringsmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tar men hensyn til det du her skriver så finnes det altså muligheter for å kunne eksperimentere mer med regnbueørret. Så lenge man bla.a holder seg til vann uten vandringsmuligheter - også ned til sjøen.

Men det er tydeligvis ikke vilje til det.

Og det er greit nok. Jeg kan selvsagt ikke kreve å få det slik jeg vil når det gjelder fiskeforvaltning i Norge. Men det er lov å ønske :thumbsup: Og på ønskelisten min står c-røye og regnbueørret (+ oppheving av 100% krav til stedegen stamme når man setter ut ørret, men det er en annen diskusjon igjen)

Men det spiller liten rolle egentlig - jeg får jo knapt tid til å fiske etter de artene som allerede finnes mange steder her i Norge :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi bare kunne hatt regnbue i sjøer som har tilgang til saltvann og fått en skikkelig stamme med steelhead hadde jeg vært verdens lykkligste mann

Ut fra det jeg skrev er dette den mest problematiske siden ved regnbueørret fordi den kan være smittebringer i forhold til annen anadrom fisk. Skal vi først ha regnbueørret i Norge blir nok det kun i mindre lukkede vann, som dammen i Frognerparken. Og selv om man hadde fått lov, å etablere anadrome bestander av nye arter er mildt sagt vanskelig. Til nå har det vel ikke på naturlig vis blitt etablert en eneste bestand av anadrom regnbueørret i Norge, selv om arten har sporadisk forekommet i slike miljøer i 40 år eller mer. Det man erfarer dersom slike arter settes ut i de nedre delene av elver, med kort vei til saltvann, er at fisken istedenfor å slå rot og etablere bestand, legger ut på langtur. De vandrer som nevnt ut av ett vassdrag og opp i det neste, og generelt kan de vandre over store avstander. jeg mener å ha lest at det er funnet merket regnbueørret i Norge som har vandret mer enn 1000 km langs kysten vår.

Konlusjonen blir derfor at å etablere noen mindre lukkede bestander med regnbueørret kan kanskje være mulig. For den som vil fiske anadrom regnbueørret er løsningen å bestille flybillett til Canada! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.