Gå til innhold
Fiskersiden

Den beste fiskemetoden etter kveite


Fersk_fisker
 Share

Recommended Posts

Nå er det skrevet tusenvis av ord om kveitefiske fra før av, men dette temaet går aldri av moten

Det kommer ann på hvem du spør, men nå spør jeg deg :) Du som har fisket kveite og prøvd flere metoder. Hva er det som har gitt deg mest kveite? Drifting, pilking, dorging etc. Kunstig agn/naturlig agn, hvis naturlig, hva bruker du? Hvilken dybde fisker du på? Jeg vet at i nord er det ingen sammenheng mellom dybde og størrelse på kveita, men i midtnorge f.eks er det kanskje slik at større dybder gir større fisk. Eller sjangsen for å få små fisk er kanskje mindre i alle fall på større dybder. Vet du noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har den mest effektive metoden vært den som er mest effektiv under de rådende forhold :)

For å ta et par eksempler:

* Moderat vind og strøm, fart på et par knop, alene i en småbåt uten styrekonsoll:

+ Jigg eller agnsei fra drivende båt (agnsei enten på fireball-rigg eller glidebom/slep)

- Ikke dorging, siden det er skikkelig knølete å gjøre det alene uten styrekonsoll.

* Skikkelig vind og strøm, mot hverandre:

+ Samme som over, men hiv ut et drivanker :)

* Helt vindstille, lite strøm, fiskekompisen er med (evt båt med konsoll):

+ Dorging med jigg, eller wobbler på bom

- Åpenbart ikke driftfiske

Og til slutt: håper jeg ikke fornærmet intelligensen din B)

PS: Har tatt desidert mest kveite på agn, dvs sei og sild, nær bunn (0-10m over) fra drivende båt. Men det kan jo ha noe med at det er det jeg liker best å fiske med.

PPS: Ikke glem GPS'en da. Man er fortapt uten (samt sjøkart)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har den mest effektive metoden vært den som er mest effektiv under de rådende forhold ;)

For å ta et par eksempler:

* Moderat vind og strøm, fart på et par knop, alene i en småbåt uten styrekonsoll:

+ Jigg eller agnsei fra drivende båt (agnsei enten på fireball-rigg eller glidebom/slep)

- Ikke dorging, siden det er skikkelig knølete å gjøre det alene uten styrekonsoll.

* Skikkelig vind og strøm, mot hverandre:

+ Samme som over, men hiv ut et drivanker :)

* Helt vindstille, lite strøm, fiskekompisen er med (evt båt med konsoll):

+ Dorging med jigg, eller wobbler på bom

- Åpenbart ikke driftfiske

Og til slutt: håper jeg ikke fornærmet intelligensen din ;)

PS: Har tatt desidert mest kveite på agn, dvs sei og sild, nær bunn (0-10m over) fra drivende båt. Men det kan jo ha noe med at det er det jeg liker best å fiske med.

PPS: Ikke glem GPS'en da. Man er fortapt uten (samt sjøkart)

Takk for svar :)

Ingen som blir fornærmet her! Hvor i landet er det du fisker da?

Tålmodiget.

Nå er jeg en tålmodig person, men det er ikke nøkkelen til alt B) Hvis du ikke vet hva du holder på med så må du i tillegg til tålmodighet ha gullhår både forran og bak hvis du skal få mye kveite :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg en tålmodig person, men det er ikke nøkkelen til alt :) Hvis du ikke vet hva du holder på med så må du i tillegg til tålmodighet ha gullhår både forran og bak hvis du skal få mye kveite :P

Om du er uheldig så kan det gå dager mellom vært napp. Og når den napper må du være iskald i tilslaget. Når det gjelder metode så har jeg fått mest på bunnmeitet reke i år. En 7-8 stykker sådan. Den største var 23kg, de fleste rundt 1,5-2kg. Ellers så funker vel agnfisk og shads også. Når det gjelder måten å fiske på så er shadfisket et litt mer aktivt fiske mens agnfiske er et mer statisk fiske. Dog så er det ingen universal løsning på dette. Troller/dorger du så er det vel wobblere og agnfisk i agnskaller det vanligste men vi har tatt noen med dorging med jig også.

Det viktigste er å være på rett sted til rett tid samt en masse tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ingen som blir fornærmet her! Hvor i landet er det du fisker da?

Nå er jeg en tålmodig person, men det er ikke nøkkelen til alt :P Hvis du ikke vet hva du holder på med så må du i tillegg til tålmodighet ha gullhår både forran og bak hvis du skal få mye kveite :P

Glemte å si det, ja. Nordpå, nærmere bestemt Steigen. Har vært en tur til Alaska også, for å sjekke hvordan de gjør det der (se https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=28488). De gjør det littegranne annerledes, og det leverer fisk det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen stor erfaring , bare en sesong. Jeg prøvde mye før jeg synes det løsnet. Og tolmodighet som er nemt før må man ha , er man sta i tillegg så hjelper det på :)

Jeg fisket i liten åpen båt og ser begrensingene med akkurat det , derfor er ny båt under planlegging.

Men iallefall så fikk jeg mest på hel sild egnet med en enkeltkrog gjennom hodet og treblekrok lengre bak. Men både shader og svenskpilk fikk vi på. Mest effektivt var det når driften var god enten man fisket med det ene eller andre. Dorget litt med sild også , fikk fisk her og.

Om / når / hvis det blir ny båt blir det nok også å prøve med trolling , både sild / sei , wobblere og shadjigger.

Edit : I bloggen til Persa står det meste du trenger å vite , og litt til. Fantastisk den bloggen må jeg si.

http://persasfiskeblogg.blogspot.com/

Endret av TommyJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet er som Kim nevner helt nødvendig. Det hjelper også godt på med lokalkunnskap. Geir (Persa) og jeg har fanget et alminnelig stort antall kveiter på stang og det som synes som mest effektivt er jigtrolling. Årsaken til dette er flere: Man fisker av store områder, man kan selv bestemme "driftet", jigen, selv de stiveste jigene (les:SG) får en lokkende gange og kveita må bestemme seg før jigen forsvinner/får mindre tid til å ble mistenksom. Vi har også inntrykk at det er mest effektiv å jigtrolle med strømmen. Man får mer fart på jigen samtidig som man har lite avdrift på snøret. Dermed kan man trolle dypere. Dessuten ligger kveita alltid med hodet vendt mot strømmen.

Ved gode forhold for driftjigging kan det være mest effektivt med agnfiske med hel sei eller sild. Alt avhenger litt av forholdene den dagen man fisker og der man fisker.

Det går helt fint å jigtrolle ned til 30 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet er som Kim nevner helt nødvendig. Det hjelper også godt på med lokalkunnskap. Geir (Persa) og jeg har fanget et alminnelig stort antall kveiter på stang og det som synes som mest effektivt er jigtrolling. Årsaken til dette er flere: Man fisker av store områder, man kan selv bestemme "driftet", jigen, selv de stiveste jigene (les:SG) får en lokkende gange og kveita må bestemme seg før jigen forsvinner/får mindre tid til å ble mistenksom. Vi har også inntrykk at det er mest effektiv å jigtrolle med strømmen. Man får mer fart på jigen samtidig som man har lite avdrift på snøret. Dermed kan man trolle dypere. Dessuten ligger kveita alltid med hodet vendt mot strømmen.

Ved gode forhold for driftjigging kan det være mest effektivt med agnfiske med hel sei eller sild. Alt avhenger litt av forholdene den dagen man fisker og der man fisker.

Det går helt fint å jigtrolle ned til 30 meter.

Tusen takk for svar.

Hvor fisker du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det skrevet tusenvis av ord om kveitefiske fra før av, men dette temaet går aldri av moten

Det kommer ann på hvem du spør, men nå spør jeg deg :P Du som har fisket kveite og prøvd flere metoder. Hva er det som har gitt deg mest kveite? Drifting, pilking, dorging etc. Kunstig agn/naturlig agn, hvis naturlig, hva bruker du? Hvilken dybde fisker du på? Jeg vet at i nord er det ingen sammenheng mellom dybde og størrelse på kveita, men i midtnorge f.eks er det kanskje slik at større dybder gir større fisk. Eller sjangsen for å få små fisk er kanskje mindre i alle fall på større dybder. Vet du noe om dette.

I oktober så fikk vi ei på 14kg. på ca. 600m dyp. Samme område leverte ei på 111kg i 2006 i september så fikk vi ei 10kg på drøye 300m dyp. I Mai så fikk vi ei 50+ fisk på ca 30m så dette med dyp og størrelse har nokk ikke så mye og si her i midtnorge heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...

Er det noen her som har peiling på om det er mulig å finne kveita på Sørvestlandet? Lest det er tatt stoor kveite fleir plasser i hardangerfjorden. Bjørnafjorden osv. Men så langt ingen tegn etter fleir forsøk på 40m++ Kun fått blålange å brosme på dypet. Er kveita veldig sær fisk å få til å bite? Prøva mellom øyer å rundt grunntopper på 1t før å 1t etter flo når strømmen e som verst. Håper noen her har peiling.

 Nils andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveita er nok ikke spesielt sær å få til å bite, selv om den kan være det. Den største utfordringen i Sør-Norge er nok bestandstettheten. Bestanden har rett og slett blitt så liten at det er vanskelig å fiske målrettet etter kveite i Sør-Norge. Dessuten går kveitene i sør dypere enn de i nord, noe som trolig har noe med vanntemperaturen å gjøre. Og klimaendringer har trolig forsterket dette. Det fins en kveitebestand ute på flere hundre meters dyp i Skagerrak, bevist av sportsfiskere som faktisk har testet dette. Tidligere ble det tatt kveite også kystnært for eksempel utenfor Langesund, men det synes å være en saga blott i dag. Hvis man forsøker på dypt vann i vestlandsfjordene, der det utvilsomt fins kveite, vil man stort sett oppleve å få fisk av arter det er mye tettere bestander av, som blålange, brosme, eller kanskje lysing. Når man tenker på alle andre utfordringene med å fiske på dypt vann, fremstår kveitefiske i sør som en ekstrem tålmodighetsprøve for spesielt interesserte. Da er det bedre å bestille tur til Nord-Norge! Det er en mye kortere vei til kveite, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.