Gå til innhold
Fiskersiden

Trist som FAAAAA@ :(


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Mye på en gang nå så nå er jeg LEI :)

Trodde Arild Gismarvik kødda med meg på tlf i dag når han ringte å fortalte at båten lå under vann, men nei.

Dundra ut til Gismarvik å ble møtt av dette.......

Uff2.jpg

Uff1.jpg

Etter 6 timers hard jobbing har vi endelig fått heva å pumpa båten tom for vann, spyla motoren leeeeeenge men skal hente båten ettepå å få den hjem, plugger må ut bensin må pumpes, tror ikke jeg får prøvd å starte den før i mårra.

GODE TIPS TAS IMOT MED STOR TAKK, vill gjerne berge motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trist bilde.. ang motor så spray på massevis av crc, over alt, inn i sylindre å forgassere, av med deksel og slikt på elektronik å spray på. start opp fortest mulig. husk å skift olje på gir. Er en del som sier at motor skal ligge dobbelt så lenge i ferskvann etter den har vært undeer i saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, få den i ferskvann!

Kjøp deg en flaske med 5-56 eller WD-40 og sørg for at du får dynket svinghjul og alle elektriske kontakter med dette. La det trekke godt inn og helst la det fordampe før du prøver å starte motoren.

La den få gå lenge uten topplokk på slik at den får dampe bort mest mulig fuktighet. Jeg er ikke noen ekspert, men har (dessverre) vært med på dette to ganger allerede i år med brukbart resultat.

Hvordan har det gått til, det har jo vært rimelig bra vær i det siste?

Gi beskjed om du trenger hjelp!

-Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått motoren av så raskt som mulig å lagt den i ferskvann. Har selv berget en motor som hadde ligget under flere uker på denne måten. Jeg la ei presenning oppi en tilhenger og fylte denne med vann, deretter lot jeg slangen ligge å "blø" så vidt slik at vannet sirkulerte, la det gjerne ligge slik et par dager.

Når du tar motoren opp, plukker du av forgassere, tennplugger og alle lett demonterbare deler, dynk motor med white sprit og spyl med høytrykkspyler, gjenta gjerne dette et par ganger. Når dette er tørket (trykkluft er et must) dynker du veivhus og bevegelige deler med tynn olje, jeg blandet motorolje ut med litt white-sprit på ei pumpe-kanne. Demonter så mange deler som mulig og dusj der du kommer til.

Tørk vekk overskytende olje til slutt. Forgasserne kan med fordel demonteres og tørkes.

Denne prosessen bør kunne sørge for enda endel timers bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått motoren av så raskt som mulig å lagt den i ferskvann. Har selv berget en motor som hadde ligget under flere uker på denne måten. Jeg la ei presenning oppi en tilhenger og fylte denne med vann, deretter lot jeg slangen ligge å "blø" så vidt slik at vannet sirkulerte, la det gjerne ligge slik et par dager.

Når du tar motoren opp, plukker du av forgassere, tennplugger og alle lett demonterbare deler, dynk motor med white sprit og spyl med høytrykkspyler, gjenta gjerne dette et par ganger. Når dette er tørket (trykkluft er et must) dynker du veivhus og bevegelige deler med tynn olje, jeg blandet motorolje ut med litt white-sprit på ei pumpe-kanne. Demonter så mange deler som mulig og dusj der du kommer til.

Tørk vekk overskytende olje til slutt. Forgasserne kan med fordel demonteres og tørkes.

Denne prosessen bør kunne sørge for enda endel timers bruk :rolleyes:

Omfattende greier, å takk for rask feedback gutter.

Ladden hjelper meg ettepå så jeg får båten hjem å siden jeg er alene med unga her nå får jeg neppe motor av før i mårra.

Spray kjøper jeg på shell ettepå å dynger på :)

Men pluggene bør vel ut i dag å diesel eller olje nedi ??

Trist ! Hvordan - hvorfor skjedde slik ?

Trolig er det sprigfloa på søndag som gjorde dette.

Korte tau har muligens gjort at båten har blitt holdt nede å vannet har kommet inn via hullene til kabler osv, de ligger ganske lavt i brønnen.

Batteriet var til lading å derfor heller ingen pumpe.

Den lå fint på Fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det bedre å la en sunket motor ligge under saltvann til du har mulighet til å få konservert den. Siden den allerede er tatt opp vil jeg anbefale at du legger motoren i ferskvann om mulig i det minste spyler den med mye ferskvann for å få vekk mest mulig saltvann før du sprayer den med olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det bedre å la en sunket motor ligge under saltvann til du har mulighet til å få konservert den. Siden den allerede er tatt opp vil jeg anbefale at du legger motoren i ferskvann om mulig i det minste spyler den med mye ferskvann for å få vekk mest mulig saltvann før du sprayer den med olje.

Spylte den lenge i sta, ca 30 minutter.

Uff3.jpg

Henta først en diesel pumpe som skulle få unna vannet i en fei, men den funka selvfølgelig ikke.

Utrolig flaks at jeg har båten stående vesiden av en kran, fikk slengt noen stropper rundt å hevet den så litt av båten kom over vannet.

Fikk etterhvert tak i en annen lensepumpe av typen "supertreg" men den gjorde jobben.

Fikk knipset noen bilder med mobben mens jeg ventet :rolleyes:

Uff4.jpg

Etter noen timer var båten endelig tom, puter å div inventar ble tatt ut.

Instrumentene klarte seg å har ikke vært under vann.

Uff5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke forsikra båten?

Har fått samlet våre forsikringer å styra mye med å bytte bank osv, har vært i i rettsak mot x`n til samboer (hun vant) å har hatt en del andre bekymringer å problemer i det siste så båten er blitt "glemt" når det gjelder å forsikre den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fan det var ikke bra. Var gjennom det samme for 6 uker siden og da var båten heldigvis forsikret, og forsikringsselskapet regnet den som vrak.... Dermed er ny (gammel) båt på vei. Du får ha lykke til med spyling og konservering+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg forgasserne i diesel og motoren selv hadde jeg fylt med to takts olje og tørnet den med pluggene ute ,gjør dette med gjevne mellomrom de næmeste dagene... og på elektronikk bruk 556 eller noe liknede spray godt og event demonter løsne kontakter og spray inni de. start motor bør du skru av og gjør den grundig rein med vann først og smør den godt med fett på drev og aksling og du kan godt bruke 556 inni den men da må du bruke trykkluft og blåse reint etter en stund . sving hjul bør du også ta av og smør opp med 556 på elektronikk\tenning deler under der(bruk også trykkluft og blås reint etter det har stått en dag eller to)..... alt dette etter grundig spyling med ferskvann og la ting tørke litt før du gjør noe smøring. dvs ikke vent dager men blås tørt med trykkluft.....Så blir det nok liv i den igjen... :rolleyes:

Dette er som sagt ting jeg selv har gjort med motor som har vært under vann, muligen mange andre måter men det funket for meg uten noen følge prob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Trist syn! men håper det fikser seg. Ikke peiling på motor, men tror elektronikk/kabler/kabelsko/skjøter mm er viktig å gjøre noe med. Børste og pusse. Sette inn med kontaktfett i alle mulige koblingspunkter. Der du har mulighet ville jeg klippet av skjøter og kabler noen cm, og skjøtet og koblet om med nye sko og annet. Kobberet vil irre i stykker om det er fuktighet oppover i lederene mellom kappa. Særlig etter at du setter de på plass i gjen vil det bli reaksjoner om det er salt rester i mellom leder og kappe. Selv etter at det er tørt. Fuktig lufte kommer alltid inn. Reagerer med annen legering/metaller. Og danner krypstrømmer/ionisering pga saltrester.

Dette kommer ikke med en gang, men etter en tid er det fare for at det plutselig blir stopp da en ledning har røket/irret av. Å bruke litt tid på dette tror jeg er svært lurt.

Nå er du kanskje så heldig at denne motoren ikke har så mye elektronikk som en 4 takter og helt nye motorer. Jeg tør ikke tenke på min egen motor om det samme hadde skjedd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :rolleyes:' timestamp='1289843340' post='630112]

Men pluggene bør vel ut i dag å diesel eller olje nedi ??

Ut med plugga og dynk med olje mens du tørner motoren, forgasserne i diesel som en annen her skreiv, når du får av dem får du også antageligvis tilgang til veivhus og lager, ikke spar på olja inni der !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring West Marin, WF motor, Marine eller noen og spør om råd. Det er ikke sikker det koster så mye å lever den inn for konservering ? Da får du det skikkelig, og slipper senskader.

Båt å motor levert, de slapp det de hadde i henda å begynte på motoren.

Bare å krysse fingra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.