Gå til innhold
Fiskersiden

Fluesnelle til kveite


Lars M
 Share

Recommended Posts

Har bestemt meg for å teste med flue etter kveite neste sesong.

Har bestilt stang til formålet, ei Guideline LPXe RS 9' #12

Snøret blir av typen 800 grain eller tyngre.

Så til valgets kval.. Her vil jeg anta at snella spiller absolutt størst rolle.

Har sett på følgende modeller:

* Danielsson Control 11infinity

* Nautilus CCF No.12S

* Tibor Gulfstream #11-15

Har noen av dere brukt disse snellene?

I så tilfelle har det vært kjekt med synspunkter ift. hvor anvendelig de er til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer neppe til å angre på nautilus iallefall. Det er en maskin. Den takler de største kveitene garantert. Men lurer litt på hvordan balansen på enhåndsstenger blir med så store sneller. Klasse tolv er jo sikkert en tung stang, men 9 fot er uansett ganske kort. Men de bruker jo slikt utstyr til tarpon og tunfisk så det fungerer vel. Begynner å fundere på det samme. Kveite på flue må jo være rått. Kjøper man en av disse snellene, har man jo noe ekstra for tohåndsstanga også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TI25GSQRSG2.jpg - Bare stikk oppom så skal du få prøvesveive ;-)

Den finnes forøvrig i størrre størrelse også, The Pacific.

Gulfstreamen har i hvertfall power nok til å stoppe tarpon av anstendig størrelse. Gulfstreamen er nok mer størrelsen hvis du skal brke den som kombi til f.eks laks. Bruker denne til 15-fotern, kanskje mest fordi jeg ike klarer rettferdiggjøre en snelle i den klassen til et saltvannsfiske som bedrives kun sporadisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestemt meg for å teste med flue etter kveite neste sesong.

Har bestilt stang til formålet, ei Guideline LPXe RS 9' #12

Snøret blir av typen 800 grain eller tyngre.

Så til valgets kval.. Her vil jeg anta at snella spiller absolutt størst rolle.

Har sett på følgende modeller:

* Danielsson Control 11infinity

* Nautilus CCF No.12S

* Tibor Gulfstream #11-15

Har noen av dere brukt disse snellene?

I så tilfelle har det vært kjekt med synspunkter ift. hvor anvendelig de er til formålet.

:) Nå har du jo kontakter så du kan mulig få deg en snelle til en ok pris. Men satt og så på en sak på Big game fiske etter stor tarpon, marlin og Gt etc. Og de gutta brukte Lamson og Waterworks. Så en må nok ikke opp i Tibor eller Nautilus, men får du en bra pris på Nautilus er det jo ikke noe å lure på. Den kan du jo bruke på 2 håndsen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å styre unna nautilus'en. Den veier et tonn. Har den selv og den sitter fint på 15,5-fotern'. S-en står vel for spey så vidt jeg husker... Har forøvrig en RS klasse 11, og dette er bemerkelseverdig lette stenger. Toppmodellen til lamson er vesentlig letter en nautilusen, syns å huske det er et par hundre gram i forskell. Alternativt kan du jo gå for en mindre nautilus. Snørekapasiteten er jo ikke noe problem med dagens fletteliner(f.eks. climax flat-braid), og DD- en f.eks. mener jeg har samme bremse-hub som S-en så bremsekapasitet blir lik. Når det gjelder behovet for backing på kveita så vil jeg anta at den er vesentlig mindre enn for eks. Tarpoon. Fluefiske etter kveita vil vel nødvendigvis måtte foregå på relativt grunnt vann....

Lykke til med prosjektet!

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waterworks-lamson vanquish 12 heter snella, 295g og koster veil 7899,- Gir et utrolig solid inntrykk til å veie så lite(legg merke til snellefestet). Jeg mener fortsatt at dette er overkill på det fisket du har tenkt den til, men som andre sier, er den jo fin på to-hånds'en, og sammen med RS-en har du utstyr til det største tropiske, som stoor tarpon, tuna, marlin og sailfish vist slikt skulle være aktuelt. Til kveita skjønner jeg at du ønsker stang i klassen for å håndtere de tyngste grain-linene, men snella trenger ikke å være i tuna-klassen.

V.h.M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også blitt anbefalt Hatch og Mako-sneller, samt noen større Sage-sneller.

Etter å fiklet litt med Danielsson Control må jeg innrømme at den frister i overkant. Utrolig lett, men har den samme kvalitet som resten av Danielssonfamilien skal den være solid nok.

Er dog blitt anbefalt å styre unna antirevers, uten at det har kommet opp noen god begrunnelse...

Har ymse erfaringer med Lamson-sneller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også blitt anbefalt Hatch og Mako-sneller, samt noen større Sage-sneller.

Etter å fiklet litt med Danielsson Control må jeg innrømme at den frister i overkant. Utrolig lett, men har den samme kvalitet som resten av Danielssonfamilien skal den være solid nok.

Er dog blitt anbefalt å styre unna antirevers, uten at det har kommet opp noen god begrunnelse...

Har ymse erfaringer med Lamson-sneller..

:) Atirevers vil jeg ikke brukt på det tyngste fisket om du virkelig skulle dra på noe tungt, men kjøper du upperclas så tror jeg det duger også. Har vært mye tull med en del antirevers tidligere av div merker. Blir litt mer innmat og leamikk, som i gjen skal tåle store påkjenninger. Men regner med at de mest kjente merkene har solide nok antrev. også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å dra tråden litt bort fra det opprinnelige,men ; vi snakker nå om tungt flueutstyr, sei-(småfisk)imitasjoner. Hva tror dere om liner, fortomm, imitasjoner, kroktyper, fortommstyper, dimensjoner på fortomm, lengder på immitasjonene, smarte matrialer å bruke, hvor, hvilket dyp..når.. osv.osv.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle fluene jeg har til formålet er i hvertfall bundet med kunstmaterialer som ikke trekker vann. Testfisket med 850 grain og det er ingen problemer med komme til bunns på rundt 25 meter om ikke strømmen er for hard. Foreløpig sitter det 30 lbs backing på snellen. Forholdsvis kort fortom med class-tippet på 25 lbs og bitefortom ytterst på 1,0 mono.

Fluen festes med en knute jeg har benyttet til tarpon. En slags åttetallsknute som lager løkke. Enkelt fortalt: En dobbel "vanlig knute". Stram denne passe til så den legger seg som et åttetall. Stikk tampen gjennom flueøyet og følg samme vei gjennom 8-tallet. Dra passe til så det hele sklir ned - du må dra i begge tamper. Med knuten nede ved fluen slår du en vanlig knute rundt hovedsenen med tampen. Dra til! De to knutene strammer mot hverandre. Genial løkkeknute på grov nylon.

Fluene er stort sett bundet på store Owner AKI.

Fluetyper - det går mye i stooore utgaver opp mot 20 cm av denne typen (men betydlig større enn på bildet...) :

DSC_0015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kveite på fluet er noe jeg også har tenkt på! Skal bestille meg en Nautilus CCF, snella er helt sinnsykt, og kan du kjøre Tarpon med den burde ikke Kveite være noe problem:D

Danielsson Control er også et brutalt stykke snelle, men ville heller brukt Nautilusen, grunnen er rett og slett bremsesystemet på Danielssonen. Det blir litt for klønete å bremse med sveiva, røk nesten en laks pga kalde fingre og lite kontroll på sveiva.

Endret av Ami GRan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Har bestemt meg for å teste med flue etter kveite neste sesong.

Har bestilt stang til formålet, ei Guideline LPXe RS 9' #12

Snøret blir av typen 800 grain eller tyngre.

Så til valgets kval.. Her vil jeg anta at snella spiller absolutt størst rolle.

Har sett på følgende modeller:

* Danielsson Control 11infinity

* Nautilus CCF No.12S

* Tibor Gulfstream #11-15

Har noen av dere brukt disse snellene?

I så tilfelle har det vært kjekt med synspunkter ift. hvor anvendelig de er til formålet.

Har det blitt no satsing? Hadde vert artig å høre om erfaringer og eventuelle fangster!

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.