Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan sveiver du inn fisken?


KeyanZa
 Share

Recommended Posts

Hei

Lurer litt på hvordan er deres teknikk når det napper?

Nå i det siste har jeg fisket på 110-150m dybd og idag fikk jeg noe så sykt napp, hele stanga bøyde seg å det nappa så mye at jeg slet med å holde i stanga.

Etter en lang kamp hadde jeg sveiva inn ca 50-70meter og da glapp den av!! :)

Så hvordan sveiver dere inn? jeg selv prøver og holde en jevn hastighet oppover uten pause.

irriterer meg at jeg ikke fikk sett hva jeg hadde på kroken.....

tips tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller vesentligste til det fisket du beskriver er at det ikke blir slakk. De fiskene som er av typen som hugger slik du beskriver er heller ikke av typen som er spesielt vassne i munnviken så det skal ikke være problem å kjøre forholdsvis hardt.

Dersom jeg fisker spesifikt etter fisk som er kjent for å være lause i munnen kan jeg ta det forholdsvis rolig - ellers ikke.... Kveite f.eks holder vi gjerne igjen så det knaker i både sneller og stenger.... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pumper opp fisken? mener du at du tar stanga opp så ned igjen å sveiver inn når stanga er på vei inn?

Omtrent. Løft fisken med hele kroppen, sveiv inn mens du tar stanga nedover mot vannet igjen, løft opp, sveiv inn. Viktig at du ikke får slakk på snøret, men hele tiden holder god kontant mellom deg og fisken. Å sveive jevnt inn hele veien er beinhardt på både deg og utstyret, og anbefales sjelden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av de vanligste fiskene er det som er spesielt lause i munnen?

Hyse og makrell iallefall:)

Hei

Lurer litt på hvordan er deres teknikk når det napper?

Nå i det siste har jeg fisket på 110-150m dybd og idag fikk jeg noe så sykt napp, hele stanga bøyde seg å det nappa så mye at jeg slet med å holde i stanga.

Etter en lang kamp hadde jeg sveiva inn ca 50-70meter og da glapp den av!! :)

Så hvordan sveiver dere inn? jeg selv prøver og holde en jevn hastighet oppover uten pause.

irriterer meg at jeg ikke fikk sett hva jeg hadde på kroken.....

tips tips :D

Hei. Hvor var du når du fikk på denne og hva brukte du?

Fisker selv i de områdene :)

Endret av Deep Blue Sea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyse og makrell iallefall:)

Hei. Hvor var du når du fikk på denne og hva brukte du?

Fisker selv i de områdene :)

var uttafor flisholmen på en plass jeg har funnet. brukte seibit til agn.

Lurer virklig på hva det kan ha vært. menmen skal tilbake snart å prøve å få den opp hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lurer litt på hvordan er deres teknikk når det napper?

Nå i det siste har jeg fisket på 110-150m dybd og idag fikk jeg noe så sykt napp, hele stanga bøyde seg å det nappa så mye at jeg slet med å holde i stanga.

Etter en lang kamp hadde jeg sveiva inn ca 50-70meter og da glapp den av!! :)

Så hvordan sveiver dere inn? jeg selv prøver og holde en jevn hastighet oppover uten pause.

irriterer meg at jeg ikke fikk sett hva jeg hadde på kroken.....

tips tips :)

Jeg holder også jevnt, tungt press på fisken samtidig som man må gi etter på utras uten at fisken får slakk. Jeg prøver å pumpe minst mulig for ikke å "provosere" fisken for mye, men sveiver fisken inn på lavt gir.

Det er ikke godt å si hva du har hatt på. Det er lett å tenke kveite, hvis den hadde svært harde og tunge rykk iblandet lange, tunge utras er det ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også jevnt, tungt press på fisken samtidig som man må gi etter på utras uten at fisken får slakk. Jeg prøver å pumpe minst mulig for ikke å "provosere" fisken for mye, men sveiver fisken inn på lavt gir.

Da er vi to om det :) og ja, det er hardt til tiders , men det får jeg tåle. Maaaaange fisk blir mistet grunnet pumping, især i 1. fase under løft fra bunnen. Litt høyere opp i vannet kan jeg til tiders pumpe om jeg merker at fisken er gåen ( brosme, lange)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.