Gå til innhold
Fiskersiden

Ferskvanns micromeite på 300m dyp!


Maritim
 Share

Recommended Posts

Well if you are using thin multifilament and small hookbaits... water resistance is not gonna be sufficient enough to pull a couple of 1.5kg leads together. I only ever had drift trouble when I was using rope for a line, I switched to heavy mono very quickly and I could hold the seabed with a small bundle of grip leads in most conditions.

using a heavy lead then 10m of multi (tufline or similar) with a number of hooklengths, another heavy lead down the other side, relatively thin multi mainline and a fishing rod seems easy enough to pull off, just got to drag a bit to seperate the leads... you should give it a try and post the results. If I still had a boat I'd do it.

Å sveive 3kg bly opp fra 300m er helt uaktuellt for min del, det var netopp for å ungå slikt jeg brukte energi på å pønske ut et bedre alternativ. I tilegg vil du med glidende "topp"-søkke kunne registrere napp(vis fisken er stor nok) og gi tilslag.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sveive 3kg bly opp fra 300m er helt uaktuellt for min del, det var netopp for å ungå slikt jeg brukte energi på å pønske ut et bedre alternativ. I tilegg vil du med glidende "topp"-søkke kunne registrere napp(vis fisken er stor nok) og gi tilslag.

M.

I doubt there is a rod sensitive enough to indicate such small bites at that depth if it can handle the lead in the first instance and with a bottom set line it is next to impossible to strike, you need to rely entirely on the circle hooks, but I'm thinking purely in exploration at this point, if you leave a line out to fish itself for some time you'll miss the bites anyway.

Have you considered using a long leger-boom setup from a driven boat to give a good angle?... could even make a small 'drivanker' type bag to put on the end of the line to stretch out the hooks away from each other and the mainline. If you can make something like that which won't start spinning wildly on the way down then it should be possible to use the lightest and simplest possible setup that way. only thing that might screw it up is if the current lifts the hooks up off the bottom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se på "sparringen" deres. Glidende toppsøkke vil nok ikke kunne gi nappindikasjon på fisk på under 20 gram på flere hundre meters dyp. For å ta hornulke som eksempel: Dersom den er som andre ulker, tar den agnet og ligger pal på samme sted mens den svelger det (den går ikke avgårde med agnet), og vi er prisgitt sirkelkroker som gjør krokingsjobben for oss. Mustad kjører sirkel ned til str 6 tror jeg, noe som er for stort og for tykkgodset for hornulka. Derfor har jeg mer troa på tynngodsede fluekroker i str 10-12 som er bøyd med en tang til å danne en større sirkel enn originalt. Om det funker vet jeg ikke, men som med alt annet gjelder det å ha trua.

Å for å drepe røyedebatten, det er liten vits å fiske etter dvergrøyer dersom man er ute etter nye arter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se på "sparringen" deres. Glidende toppsøkke vil nok ikke kunne gi nappindikasjon på fisk på under 20 gram på flere hundre meters dyp. For å ta hornulke som eksempel: Dersom den er som andre ulker, tar den agnet og ligger pal på samme sted mens den svelger det (den går ikke avgårde med agnet), og vi er prisgitt sirkelkroker som gjør krokingsjobben for oss. Mustad kjører sirkel ned til str 6 tror jeg, noe som er for stort og for tykkgodset for hornulka. Derfor har jeg mer troa på tynngodsede fluekroker i str 10-12 som er bøyd med en tang til å danne en større sirkel enn originalt. Om det funker vet jeg ikke, men som med alt annet gjelder det å ha trua.

Å for å drepe røyedebatten, det er liten vits å fiske etter dvergrøyer dersom man er ute etter nye arter.

Can get owner mutu light in size 8... bit big for micro tho, I caught a kveite on one :) Easy to bend up an owner mosquito 10-12 tho, nice thin wire and deadly sharp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se på "sparringen" deres. Glidende toppsøkke vil nok ikke kunne gi nappindikasjon på fisk på under 20 gram på flere hundre meters dyp. For å ta hornulke som eksempel: Dersom den er som andre ulker, tar den agnet og ligger pal på samme sted mens den svelger det (den går ikke avgårde med agnet), og vi er prisgitt sirkelkroker som gjør krokingsjobben for oss. Mustad kjører sirkel ned til str 6 tror jeg, noe som er for stort og for tykkgodset for hornulka. Derfor har jeg mer troa på tynngodsede fluekroker i str 10-12 som er bøyd med en tang til å danne en større sirkel enn originalt. Om det funker vet jeg ikke, men som med alt annet gjelder det å ha trua.

Å for å drepe røyedebatten, det er liten vits å fiske etter dvergrøyer dersom man er ute etter nye arter.

Som du ser i ingressen står "ny art" i kursiv. Så jeg er klar over at dette er ei røye. Men jeg synes de er et intressant fenomen, og skulle gjerne tatt den i nermere øyesyn. Spessielt med tanke på at her er det flere bestander som aldri har blitt fisket på. Og hvem vet, kansje finnes det en bestand av desse som faktisk når en størelse på flere hundre gram. Kansje lite sansynelig, næringsfattig o.s.v. men rarere ting er oppdaget før. Og tenk deg om du sitter i en båt på et av de dypere vanna, med agnet 300 m under dørken og plutselig kjenner et hugg.... Tenker det er greit å ha en rigg som tar høyde for dette. Ellers er jeg helt enig i at sirkelkrok virker fornuftig, kansje forsiktig modifisering av owner 5177-011(mosquito hook) krok strls.10 kunne være no. Varme, for å avherde, og bøye inn spissen...

M.

I doubt there is a rod sensitive enough to indicate such small bites at that depth if it can handle the lead in the first instance and with a bottom set line it is next to impossible to strike, you need to rely entirely on the circle hooks, but I'm thinking purely in exploration at this point, if you leave a line out to fish itself for some time you'll miss the bites anyway.

Have you considered using a long leger-boom setup from a driven boat to give a good angle?... could even make a small 'drivanker' type bag to put on the end of the line to stretch out the hooks away from each other and the mainline. If you can make something like that which won't start spinning wildly on the way down then it should be possible to use the lightest and simplest possible setup that way. only thing that might screw it up is if the current lifts the hooks up off the bottom.

Til et ferskvann-stunt er jeg ikke redd for strøm på bånn, tipper det står temmelig stille. Ellers ser jeg for meg å sette opp en stor haspel med 600m 0,08mm Climax match/stippline (braid)Oppgitt bruddstyrke 9,2 kg i bånn et 100gr gripesøkke og på topp 100g glidesøkke. Så jeg tror det er litt andre dimensjoner enn det du ser for deg. Nå er ikke det med napp-indikasjon noe jeg er veldig opptatt av,men for å løfte 200gr trenger du ikke veldig stiv stang, dessuten et det ingen ting i veien for å sette på en nappindikator a'la den som sitter på ei mysckha-stikke..

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.