Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold Telemark (med mer) 2010/2011


Martin S
 Share

Recommended Posts

De to siste vintrene har det vært ryddig med 1 tråd å forholde seg til, med spørsmål om det er trygg is hist og her, og observasjoner.

Oppfordrer og ønsker at alle vil bruke denne tråden og dele informasjon man sitter på for andre som sitter en helt annen plass og lurer på hvor de kan komme utpå.

Jeg vet at hvertfall vi som bor i Grenlandsområdet setter pris på oppdateringer fra hele fjordsystemet her, så legg gjerne inn informasjon fra Vestfold også, Langangen, Helgeroa, Bjønnes :)

Så til grunnen for å lage tråden ikveld:

Isen har lagt seg i Voldsfjorden, jeg kakket et hull med hælen og anslo ca 2cm, mulig den er litt tykkere litt ut fra fjæra. Den lå så langt jeg kunne se i kveldsmørket, og vinden hjelper til med å holde den fri for snø. Dersom værgjetterne får rett og det kalde været holder seg, er nok de første utpå der allerede neste uke. :D

Frem med ispiggene folkens, heia været fra Sibir, nå skal det fiskes snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjørte forbi Voldsfjorden forrige fredag, og da lå isen så som så ca rundt svingen mot Porsgrunn. Var forbi igjen i dag og isen har lagt seg mye lenger ut mot Frierfjorden; samt at isen ser ut til å blitt mye tykkere i den indre delen av fjorden. Hadde ikke anledning til å stoppe og sjekke tykkelsen, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Da kan jeg opplyse det glade mannskap om at Voldsfjorden nå ligger med 20-22 cm is i fjorden utenfor Svanviksvingen (mot øya "midt i") og 10-12 cm is i sundet i retning Frierfjorden.

Vær oppmerksom på at det går et tydelig skille ca her:

http://kart.gulesider.no/m/IE4Tz

Man kan se at isen har forandret seg; det er ikke lenger klar stål-is. Så vær litt obs om du går videre utover i retning Frierfjorden; ta noen testboringer av og til.

Bettet i dag var elendig, men jeg fikk i det minste bekreftet at det finnes både slimål og krabber i fjorden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på et skogsvann i Bamble i dag.

5237921621_8e876b6c4b_b.jpg

Været var det ingenting å si på.

5237921611_f9f50a29b3_b.jpg

Isen var det ingenting å si på, 28 centimeter rein stål.

5237921631_3c3c5ca211_b.jpg

5237921607_13b37d5bce_b.jpg

Isboret var det ingenting å si på. Tidligere har jeg sittet og trykket i et dødt hull altfor lenge, og grudd med for å skulle bore nye hull. Nå var det bare gøy.

5237921617_bddfab63d7_b.jpg

5237921587_a13c46e85e_b.jpg

Skogseidstikka var det ingenting å si på.

Fisket? Tja... Det var det noe å si på, men lite å si om. Ikke så mye som et dytt i balansepilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Hva isboret angår, så kan det være en fordel å forsterke plasthåndtakene. Delene på mitt bor begynte å få "glipper" på første turen, så jeg har forsterket de med plastlim fra "Biltema" (flott lim til alt mulig, forøvrig) og så noen runder med el.tape rundt hvert håndtak. Nå tåler håndtakene mye mer, og kommer ikke til å falle fra hverandre. Merkelig at et såpass dyrt og flott bor som UR skal ha så crappy håndtak :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Kanskje vulktape hadde passet å surre håndtakene med?

Har surret fremdelen på flere av havfiskestengene mine og de er gode å holde i.

Hvordan er kvaliteten på fisken i Voldsfjorden for tiden forresten?

Jeg setter fisken tilbake, uten at jeg skal påstå å kjenne oppdatert informasjon om giftstoffer osv.

Hvordan er det på gjeddevann i dine trakter, har det lagt seg noe is på vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken i Voldsfjorden er ikke menneskeføde. Det er kun laks som regnes som giftfri i det indre fjordsystemet her.

Ellers er kveldens gla'nyhet at det er snerk på Eidangerfjorden, og jeg tipper at et døgn til med freske minusgrader og lite vind vil gi grunnlag for gangbar is ganske snart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisken i Voldsfjorden er ikke menneskeføde. Det er kun laks som regnes som giftfri i det indre fjordsystemet her.

Ellers er kveldens gla'nyhet at det er snerk på Eidangerfjorden, og jeg tipper at et døgn til med freske minusgrader og lite vind vil gi grunnlag for gangbar is ganske snart :)

Siste kostholdsråd for Grenlandsfjordene:

Grenlandsfjordene

Forurensning: Klorerte organiske forbindelser, særlig dioksiner.

Sist vurdert: 2002.

Kostholdsråd: Konsum av all fisk og skalldyr fanget i Frierfjorden og Vollsfjorden ut til Brevikbroen frarådes. Videre frarådes konsum av sjø-ørret fanget i Skiensvassdraget, Herrevassdraget og andre mindre vassdrag som munner ut i disse eller i Frierfjorden. Konsum av ål, sild, makrell, krabbe og lever fra fisk fanget mellom Brevikbroen og en ytre avgrensning gitt av en rett linje fra Mølen (nord for Nevlunghavn), til Såsteins søndre odde, og videre via Mejulen, Kråka og Kårsholmen til fastlandet frarådes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Fisken i Voldsfjorden er ikke menneskeføde. Det er kun laks som regnes som giftfri i det indre fjordsystemet her.

Ellers er kveldens gla'nyhet at det er snerk på Eidangerfjorden, og jeg tipper at et døgn til med freske minusgrader og lite vind vil gi grunnlag for gangbar is ganske snart :D

SNERK!! på fjorden, sa folk! Det lover bra - minus helgen, når det er meldt plussgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SNERK!! på fjorden, sa folk! Det lover bra - minus helgen, når det er meldt plussgrader.

3cm ekte saltvannsis nå, skikkelig porøs og bølget godt når jeg slo hull :rolleyes:

Ser ut som yr har ombestemt seg, og melder noen få minusgrader i helgen også?

Den isen trenger nok nær en uke for å bli kul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3cm ekte saltvannsis nå, skikkelig porøs og bølget godt når jeg slo hull :)

Ser ut som yr har ombestemt seg, og melder noen få minusgrader i helgen også?

Den isen trenger nok nær en uke for å bli kul.

Om ikke annet så vokser Eidangerisen fort. 6cm ikveld, men så porøs som sjøis kan bli. Frosten har tatt bekkene, så tilsiget med ferskvann er minimalt. var ikke noe stort problem å kakke hull med hælen. Fler som har vært nede å prøveboret hull, så jeg er ikke eneste som venter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Om ikke annet så vokser Eidangerisen fort. 6cm ikveld, men så porøs som sjøis kan bli. Frosten har tatt bekkene, så tilsiget med ferskvann er minimalt. var ikke noe stort problem å kakke hull med hælen. Fler som har vært nede å prøveboret hull, så jeg er ikke eneste som venter :)

Her har til og med elvene fryst; kan ikke huske sist det skjedde. Bra at du sjekker og oppdaterer; neste gang bør du sjekke tykkelsen med panna. En real springskalle i isen - tåler'n det så ærre trygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hverken pigger eller flytedress på meg så jeg gikk ikke så langt ut, men isen på Eidanger virker solid, 13cm sjøis, med et dekke med ferskvann på toppen. Regnet igår smeltet snøen før det frøs, så nå er isen knallfin igrunn :) Et par dager til nå så går det sikkert an å bevege seg nokså langt utpå, isen ligger ut til Heistad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult! Ved Vold ligger det nå, etter hva jeg klarte å se i går, forbi Skien Havn (takk for navneoppklaringen på plassen, Martin). Jeg var nesten ute ved sundet tvers over for havna der, og isen er nok gode 15 cm; samt veldig takknemlig å bore i. Mye liv var det der og, særlig på balansepilk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.