Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold Telemark (med mer) 2010/2011


Martin S
 Share

Recommended Posts

Spette hadde vært artig, men all slags flat er interessant.

Selen er ei plage. Pleier å ligge tre-fire feite sel å klø seg på magen på et skjær midt i fjorden der svigers har hytte. Skulle vært skuddpremie på de.

Er det ikke ganske bra betaling for å knerte sel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 111
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

de er fredet etter det jeg har forstått.... de ønsker å ta turistene på selsafari :)

når jeg får litt bedre tid skal jeg lage noen prikker på kartet til deg are. men hele veien utenfor jomfruland 14-40mll er potensielle spetteplasser. i indre renna myldrer det nærmest av sandflyndre. sender deg info på gapert og når jeg får tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er fredet etter det jeg har forstått.... de ønsker å ta turistene på selsafari :)

når jeg får litt bedre tid skal jeg lage noen prikker på kartet til deg are. men hele veien utenfor jomfruland 14-40mll er potensielle spetteplasser. i indre renna myldrer det nærmest av sandflyndre. sender deg info på gapert og når jeg får tid :blush:

Turistnæringen lenge leve. Er det så dårlig stelt at sel skal bli trekkplaster nå? ...

Hjertelig takk for at du tar deg tid til å hjelpe en nybegynner. Ser frem til tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt om arbeidet til "marin komitee" som laget forslaget til verneområder i Kragerøskjærgården. Nå har de søkt om seljakt. Er det mye skarv i området?

Ta også en titt på Tvedestrand kommune som har mye større planer for vern enn det man har i Kragerø. I kveld er saken opp i bystyret. Sto mye i lokalavisa i dag om saken.

Triturus lurte engang på hvorfor jeg stoppet "mitt" verneområde ved Slagentangen da det var like ille videre nedover kysten. Han har naturligvis et poeng for når jeg snakker med folk fra Sandefjord som har fisket i tiår på gode plasser sier de at nå er det fullstendig tomt. Jeg har mer enn nok med å få folk til å engasjere seg her i distriktet og videre innover, men det må da finnes noen som kan sette igang noe nedover i Vestfold og Telemark. Det koster ingenting og kan hvertfall ikke skade. Marine verneområder kommer så bare sett igang. Unge marinbiologer utdannet down under vet at verneområder er veien å gå, og andre kommer etterhvert med.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

de er fredet etter det jeg har forstått.... de ønsker å ta turistene på selsafari :)

når jeg får litt bedre tid skal jeg lage noen prikker på kartet til deg are. men hele veien utenfor jomfruland 14-40mll er potensielle spetteplasser. i indre renna myldrer det nærmest av sandflyndre. sender deg info på gapert og når jeg får tid :)

selflokken som bor rundt arøya har 30-40 seler og de spiser opp til 40-50kg fisk hver, hver eneste dag :S vi får håpe man ser noen nyfødte selunger der i år for da kan man ta knekken på noen av de

men jeg hørte skudd i hele høst og vinter, jeg trur jeg fant 7 daue seler i høst og vinter med skuddhull i.. er godt noen tar saken i egene hender

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selflokken som bor rundt arøya har 30-40 seler og de spiser opp til 40-50kg fisk hver, hver eneste dag :S vi får håpe man ser noen nyfødte selunger der i år for da kan man ta knekken på noen av de

men jeg hørte skudd i hele høst og vinter, jeg trur jeg fant 7 daue seler i høst og vinter med skuddhull i.. er godt noen tar saken i egene hender

Er jo helt tragisk at det ikke er skuddpremie på de. Dumt at folk må ta saken i egne hender. Misforstå meg rett; er glad for at noen gjør det. Synes bare det er dumt at det må gå så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selene du fant er trolig sel som har synki når de har blitt skutt, dette skjer i ny og ne, for så å flyte opp når det begynner å skje ting å tang med magegasser osv... Selbiff er nemlig godt bare du fjerner alt fettet så du ikke får transmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spette hadde vært artig, men all slags flat er interessant.

Selen er ei plage. Pleier å ligge tre-fire feite sel å klø seg på magen på et skjær midt i fjorden der svigers har hytte. Skulle vært skuddpremie på de.

selflokken som bor rundt arøya har 30-40 seler og de spiser opp til 40-50kg fisk hver, hver eneste dag :S vi får håpe man ser noen nyfødte selunger der i år for da kan man ta knekken på noen av de

men jeg hørte skudd i hele høst og vinter, jeg trur jeg fant 7 daue seler i høst og vinter med skuddhull i.. er godt noen tar saken i egene hender

Hadde det vært selen som var årsak til at det hadde vært lite fisk hadde den ikke vært der. Selen holder til i områder der det faktisk er nok mat, det vil si at dere burde være dritglade for at dere ser sel. Dette er et positivt tegn på at økosystemet er på rett vei. Har nevnt dette ca. 100 ganger her på FS: I det store, kontinuerlige havet klarer ikke naturlige predatorer (bortsett fra menneske) å begrense byttedyrene sine. Byttedyrene blir som regel begrenset av næringstilgang. Det betyr at en gjeng seler aldri klarer å spise en fjord tom, de stikker avgårde leeenge før de er i nærheten. Det er så lettvint å skylde på sel og skarv og nise for manglende fisk, men så er det helt motsatt. De er indikatorer på at det er nok fisk tilgjengelig. Dessuten, skal man noe til livs bør det være lysfiske og annet storstilt yrkesfiske og ikke en gjeng seler som "ligger på ryggen og klapper seg på magen". En annen ting, blir det for mange sel til at økosystemet kan opprettholde balansen, dør de av sult eller sykdom (altså regulerer seg fint selv).

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.