Gå til innhold
Fiskersiden

Allroundstang – finnes den…?


Thomcon
 Share

Recommended Posts

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt off-topic, men er det bare jeg som opplever at alle postene til Oz består av ei mil langt blankt felt som man bruker halve dagen på å scrolle seg forbi for komme til neste post? Irriterende.

Det er visst flere... selv har jeg ikke klart å fremprovosere feilen noen steder... Aner ikke hva det dreier seg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

talica snella er top notch! noe å satse på, eneste jeg kan utsette på er at jeg har mer sans for sneller med noe smalere spoler. synes snella blir mer stabil under innsveiving også er det lite område å fordele sena på(fordeler seg selv nesten) Ocea jigger er en snelle jeg har tenkt mye på i det siste. koster rindt 400usd på ebay. men så kommer den nye saltiga snella som blir en hard konkurrent til denne snella. har titta på saltiga 35. se www.charkbait.com hvis service er en stor faktor for deg så har vilhelm et poeng med å velge shimano, daiwa har vel også bra agentur i Norge så det skal vel ikke være noe prob. å sende den til service heller. en ocea jigger er såvidt jeg vet en japansk modell som de ikke har mange steder. sender du denne inn i Norge tror jeg nok den sendes til japan.

Har hatt penn overseas jeg også! veldig kul stang, men hadde en litt uheldig hendelse idet jeg kjente på aksjonen og stanga knakk... den hadde mest sannsynlig fått seg et slag fra før i butikken, så ingen grunn til bekymring

sjekk også langtesten av den gamle accuratemodellen her http://www.tackletour.com/reviewaccuratebossmagnumeseries197.html

en av de beste testene jeg har lest om på tackletour. den nye har jo blitt forbedret etter dette. skal du ha deg en solid snelle så er dette noe å tenke på.

Ja - det kan se ut som det går mot Talica. Ocea Jigger var jeg ikke klar over før litt tidligere i dag - den er nesten kliss make til Torium som selges på Skittfiske.

Når det gjelder Daiwa Saltiga (samt flere av disse amerikanerne) så er den så nydelig at det nesten er til å få tårer i øynene av - ser ikke bort fra at den "bare må kjøpes en gang". Får god kritikk også...

Når det gjelder dette med service tilbud osv. Mulig jeg legger for stor vekt på dette, har aldri hatt behov for det før. Samtidig vet jeg jo at "shit happens" - et uhell kan skje. Det ville vært jævlig typisk og utgjort om snellen kommer i hus og et eller annet var feil, noe mangler eller et eller annet går til h... på første turen. Hva gjør jeg da..? kommer og henter en av dine...? :thumbsup:

Jeg ser på dette litt som "bedre føre var" - samtidig som alt tyder på at Talica vil svare 100% til mine forventninger. Sier ikke at den er mye bedre enn alternativene - men hvorfor ikke få i pose og sekk..? Kanon snelle òg bra service tilbud...

Når det gjelder Penn stangen så kan jeg nesten ikke vente med å prøve den... Veldig fornøyd med det valget. Eneste jeg lurer på er om den kan være ørlite i stiveste laget, men tviler på det. Fikk du noen gang fisket med din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, men er det bare jeg som opplever at alle postene til Oz består av ei mil langt blankt felt som man bruker halve dagen på å scrolle seg forbi for komme til neste post? Irriterende.

Regner med at du bruker Internet Explorer 8 eller 9, trykk på "kompabilitetsvisning" ved adressefeltet, knappen ser ut som et ark som er revet i to.

Jeg fikk framprovosert feilen ved å slå den av og på, og duverden så lange postene til Oz ble!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du bruker Internet Explorer 8 eller 9, trykk på "kompabilitetsvisning" ved adressefeltet, knappen ser ut som et ark som er revet i to.

Jeg fikk framprovosert feilen ved å slå den av og på, og duverden så lange postene til Oz ble!

Milde moses, som dem sier... Det var jaggu saker! Godt jobba Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du bruker Internet Explorer 8 eller 9, trykk på "kompabilitetsvisning" ved adressefeltet, knappen ser ut som et ark som er revet i to.

Jeg fikk framprovosert feilen ved å slå den av og på, og duverden så lange postene til Oz ble!

Nei, har du sett... Godt at det finnes oppegående folk på forumet. Problem solved :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på hvilken modell jeg så på i butikken, men føler at det ikke er aktuelt - akkurat denne Penn snellen blir nok litt Old School opp mot Talica og andre som du nevner.

Det er rart hvordan man endrer synspunkter når man setter seg litt inn i ting - for en mnd siden ville jeg kjøpt Penn uten å blunke, ville vært fornøyd også. Har alltid likt utseende og utstrålingen på disse snellene.

Når jeg har lukket øynene og sett meg selv kjøre drømmefisken - så har det alltid sittet en "Big Ass" Penn på stanga :)

Visste ikke at Penn hadde bremseskiver på begge sider.

Årsaken til forskjellene med spak kontra stjerne er vel at spak bruker skiver mens stjerne bremsen ligger på gearet?

Det du nevner om gradvis økende motstand ved sveiving visste jeg ikke - har ikke sett dette nevnt før... Snakker vi irritasjonsmoment her...? Hvis ja - hvor irriterende kan dette være på en skala fra 1 - 10..?

Har også et nostalgisk forhold til Penn, klarer ikke helt å utelukke de. 113HN er en artig sak for jigging, kunne godt tenkt meg en sånn en, men har en 113H fra før så det får holde.

Tror ikke Penn har skivene på hver side, den patenten er det vel Accurate og Jigging Master som har. Sånn jeg har forstått det har international snellene to skiver på ene siden av spolen.

Uansett, for leverdrag sneller med enkel brems kan du google på leverdrag og binding, så får du en del treff. Jeg gidder ikke å bry meg, det er masse annen friksjon når man jigger uansett, og jeg tar det uansett temmelig rolig. Det har vel litt å si hvis man speedjigger en hel dag i strekk, da er det kanskje greit å minimere friksjonen og vekta så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et nostalgisk forhold til Penn, klarer ikke helt å utelukke de. 113HN er en artig sak for jigging, kunne godt tenkt meg en sånn en, men har en 113H fra før så det får holde.

Tror ikke Penn har skivene på hver side, den patenten er det vel Accurate og Jigging Master som har. Sånn jeg har forstått det har international snellene to skiver på ene siden av spolen.

Uansett, for leverdrag sneller med enkel brems kan du google på leverdrag og binding, så får du en del treff. Jeg gidder ikke å bry meg, det er masse annen friksjon når man jigger uansett, og jeg tar det uansett temmelig rolig. Det har vel litt å si hvis man speedjigger en hel dag i strekk, da er det kanskje greit å minimere friksjonen og vekta så mye som mulig.

Det får være som det vil med friksjon - for nå er nemlig Shimano Talica 10 II handlet inn. Yeeehaa !! :goodjob: Jeg og en kompis fant to stk på Ebay for $385 hver - og kjøpte begge... intern julepresang :) Gratulasjonsprotokoll legges ut i morgen...

Nå føler jeg meg nesten litt utladet - samtidig som jeg skulle ønske det i litt større grad var fiskesesong - men det kommer vel etterhvert.

Når er det stortorsken kommer inn mot Karmsundet? Tror det må bli første milepæl for mitt nye sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får være som det vil med friksjon - for nå er nemlig Shimano Talica 10 II handlet inn. Yeeehaa !! :dribble: Jeg og en kompis fant to stk på Ebay for $385 hver - og kjøpte begge... intern julepresang :rolleyes: Gratulasjonsprotokoll legges ut i morgen...

Nå føler jeg meg nesten litt utladet - samtidig som jeg skulle ønske det i litt større grad var fiskesesong - men det kommer vel etterhvert.

Når er det stortorsken kommer inn mot Karmsundet? Tror det må bli første milepæl for mitt nye sett.

Heldiggris! :)

Er flere som vurderer den snella, så det hadde vært artig å høre rapport når du har fått brukt den litt i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris! :rolleyes:

Er flere som vurderer den snella, så det hadde vært artig å høre rapport når du har fått brukt den litt i praksis.

Selvsagt skal det rapporteres, bare et lite forbehold - Rapporter er selvsagt en smule betinget av sukksess, personlig håper jeg å mase hull i ørene på dere... :dribble:

Forøvrig har jeg notert att Vilhelm og Oz virker relativt fornøyd med sitt valg av Talica - og at flere andre anbefaler den.

I am as happy as a pig in shit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karer - dere som mener mye om mangt...

Jeg har med stor interesse lest tråden om dimensjonering for kveita. Ikke meningen å starte hele diskusjonen om igjen, men har et spørsmål om linetykkelse.

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har ca 500 m med 0,41 PP på en storspole (ny braid)- er dette tilstrekkelig for Kveitefiske? Eller må jeg investere..?

Vet at jeg risikerer å provosere dere i nedre enden av skalaen med dette spørsmålet - samtidig som jeg appellerer til dem i øvre enden som fisker med 0,5 - 0,6.

På papiret skal 0,41 være stort nok til nesten hva som helst - muligens med unntak av Moby Dick :)

Samtidig har jeg respekt for uttalelser fra folk som har uttallige store kveiter på samvittigheten - ville dere gått for det dere har i kjelleren og som teoretisk skal være plenty? Eller ville dere kjøpt enda grøvre snøre?

Til dere som helst fisker under 0,30 - det er ikke et alternativ for meg. Ingenting kan argumentere meg under 0,36, hele spørsmålet mitt er basert på tvil om 0,41 er nok, derfor er det ingen grunn til å fyre av bredsider om "overkill" eller "spurver med kanon" osv, jeg kommer ikke til å bli fristet nedover på tykkelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karer - dere som mener mye om mangt...

Jeg har med stor interesse lest tråden om dimensjonering for kveita. Ikke meningen å starte hele diskusjonen om igjen, men har et spørsmål om linetykkelse.

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har ca 500 m med 0,41 PP på en storspole (ny braid)- er dette tilstrekkelig for Kveitefiske? Eller må jeg investere..?

Vet at jeg risikerer å provosere dere i nedre enden av skalaen med dette spørsmålet - samtidig som jeg appellerer til dem i øvre enden som fisker med 0,5 - 0,6.

På papiret skal 0,41 være stort nok til nesten hva som helst - muligens med unntak av Moby Dick :)

Samtidig har jeg respekt for uttalelser fra folk som har uttallige store kveiter på samvittigheten - ville dere gått for det dere har i kjelleren og som teoretisk skal være plenty? Eller ville dere kjøpt enda grøvre snøre?

Til dere som helst fisker under 0,30 - det er ikke et alternativ for meg. Ingenting kan argumentere meg under 0,36, hele spørsmålet mitt er basert på tvil om 0,41 er nok, derfor er det ingen grunn til å fyre av bredsider om "overkill" eller "spurver med kanon" osv, jeg kommer ikke til å bli fristet nedover på tykkelse...

Jeg har ikke utallige storkveiter på samvittigheten, men har fulgt med litt, og man kan også tilnærme seg dette spørsmålet den analytiske veien.

Fisker man flere dager pr uke etter kveite, sesongen gjennom, er der stor sansynlighet for at man før eller siden får på ei storkveite. Da er det ikke tvil om at det lønner seg å spisse utstyret mot storkveita. De som snakker varmest om 100% spisset utstyr hører helst til denne kategorien. Må legge til at jeg kjenner folk som fisker veldig mye, men aldri fått ei kveite på over 30.....

Har man derimot et begrenset antall døgn i året på storkveitas hjemmebane, kan det ta utrolig lang tid, hvis i det hele tatt, at storkveita tar. Regn imidlertid med maaange småkveiter først, statistisk sett. Siden dette gjelder meg, har jeg ikke gått til innkjøp av utstyr 100% spisset mot storkveita. Jeg kjører imidlertid med bunnsolide stenger og sneller som vil være i stand til å brekke opp 99.9% av kveitene jeg kommer til å kroke, på alt fra 0.30mm til 0.39mm multifilament. Og jeg er ganske fornøyd med sånne odds. En bonus er at utstyret mitt dermed også kan brukes alround.

Vil legge til at jeg bruker 8-10m med nylon topshot.

Har forøvrig vært inne på tanken om å ha en liten spole med 100m 65 lbs braid som jeg skjøter på ytterst de få dagene jeg skal jakte storkveita. Men med sansynligheten for at jeg skal klare å kroke ei kjempekveite, har jeg rett og slett ikke giddet å ta meg bryet :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er mindretall, dvs bare en som bruker tykkere braid enn 0,50. 0,41 er nok i den banen de fleste bruker, så dette skal holde i massevis. vær klar over at du ikke får på for mange meter av dette på snella. Om du skal ha den som allroundsnelle ville jeg lagt tynnere braid. Jeg har tiltenkt min Talica utelukkende til kveitefiske.Har andre sneller til andre formål. Hadde jeg skulle brukt den som ei allroundsnelle, ville jeg lagt tynnere braid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Power pro 0,41 har vel 40 kg bruddstyrke. Dette burde holde godt. Jeg bruker whiplash 0,28 (0,40 egentlig) og den har bruddstyrke på 45 kg. Jeg er livredd for å sette meg fast for da kommer jeg aldri løs igjen.... Jeg tror det holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talica er topnotch. Skal ærlig innrømme at jeg bare har fått en kveite på talicaen men til gjengjeld var den ganske stor også :D Men den er min nest beste snelle ever etter Saltigaen. Beste med LD da. ^^

Antar du sikter til "Dyret" på 105 kg i den litt diffuse underteksten din..? Trøste og bære om jeg skulle dumpe borti noe sånt. Regner med at det blir noen turer med fiske i nord før jeg kan melde meg inn i den klubben...

Registrerer at du synes Saltigaen er enda bedre enn Talica - hvor var dine argumenter da jeg spurte etter råd om snelle..? :)

Vet ikke om det hadde endret noe. Irriterende nok hørte jeg for første gang om Okuma Andros i går - dagen etter bestilling av Talica... Vet ikke om dette heller hadde endret noe som helst, men har tydeligvis hatt litt dårlig oversikt...

Jeg har ikke utallige storkveiter på samvittigheten, men har fulgt med litt, og man kan også tilnærme seg dette spørsmålet den analytiske veien.

Fisker man flere dager pr uke etter kveite, sesongen gjennom, er der stor sansynlighet for at man før eller siden får på ei storkveite. Da er det ikke tvil om at det lønner seg å spisse utstyret mot storkveita. De som snakker varmest om 100% spisset utstyr hører helst til denne kategorien. Må legge til at jeg kjenner folk som fisker veldig mye, men aldri fått ei kveite på over 30.....

Har man derimot et begrenset antall døgn i året på storkveitas hjemmebane, kan det ta utrolig lang tid, hvis i det hele tatt, at storkveita tar. Regn imidlertid med maaange småkveiter først, statistisk sett. Siden dette gjelder meg, har jeg ikke gått til innkjøp av utstyr 100% spisset mot storkveita. Jeg kjører imidlertid med bunnsolide stenger og sneller som vil være i stand til å brekke opp 99.9% av kveitene jeg kommer til å kroke, på alt fra 0.30mm til 0.39mm multifilament. Og jeg er ganske fornøyd med sånne odds. En bonus er at utstyret mitt dermed også kan brukes alround.

Vil legge til at jeg bruker 8-10m med nylon topshot.

Har forøvrig vært inne på tanken om å ha en liten spole med 100m 65 lbs braid som jeg skjøter på ytterst de få dagene jeg skal jakte storkveita. Men med sansynligheten for at jeg skal klare å kroke ei kjempekveite, har jeg rett og slett ikke giddet å ta meg bryet ;)

Jeg ser hva du mener - men som meget motivert nybegynner innen kveitefiske vet jeg ikke om jeg klarer å følge deg... Den 0,01 % som du vil akseptere å miste er jo trossalt en fantastisk fisk - som bare biter en gang... I mitt hode vil sånne ting typisk skje den dagen du ikke er forberedt - kanskje til og med på første turen (altså ville den tatt meg på senga på alle mulige vis, rent bortsett fra at utstyret ville holdt :thumbsup: ). Tro nok oddsene for å få opp det meste med 0,3 - 0,39 er ganske gode...

Trur det er mindretall, dvs bare en som bruker tykkere braid enn 0,50. 0,41 er nok i den banen de fleste bruker, så dette skal holde i massevis. vær klar over at du ikke får på for mange meter av dette på snella. Om du skal ha den som allroundsnelle ville jeg lagt tynnere braid. Jeg har tiltenkt min Talica utelukkende til kveitefiske.Har andre sneller til andre formål. Hadde jeg skulle brukt den som ei allroundsnelle, ville jeg lagt tynnere braid.

Ser poenget ditt - vi får se hva jeg gjør. Har ikke engang fått snella enda. Stang og snelle kommer som sagt til å bli brukt endel, samtidig som det blir en stund til jeg entrer "kveitelandet". Det er jo ikke krise om man legger på nytt snøre når det trengs heller. Tenker det blir tidens løsning - PowerProen ligger greit der den er foreløpig.

Power pro 0,41 har vel 40 kg bruddstyrke. Dette burde holde godt. Jeg bruker whiplash 0,28 (0,40 egentlig) og den har bruddstyrke på 45 kg. Jeg er livredd for å sette meg fast for da kommer jeg aldri løs igjen.... Jeg tror det holder i massevis.

Det er et sant Helvete å sette slikt i bånn - når dette har skjedd med meg (to ganger i høst) har jeg vært nødt til å sette det fast i båten og slite driten av... Og det ryker IKKE i knuten - her kan jeg tilbakevise endel teori...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at du synes Saltigaen er enda bedre enn Talica - hvor var dine argumenter da jeg spurte etter råd om snelle..? :thumbsup:

Vet ikke om det hadde endret noe. Irriterende nok hørte jeg for første gang om Okuma Andros i går - dagen etter bestilling av Talica... Vet ikke om dette heller hadde endret noe som helst, men har tydeligvis hatt litt dårlig oversikt...

Tror ikke du skal uroe deg noe særlig. Du har etter bestilt en av de beste snellene som er på markedet. Og kul er den også smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først - gratulerer med en solid kombo :thumbsup: Er ganske sikker på at denne komboen hamler opp med det aller meste.

Jeg er antagelig den her på forumet som fisker med grovest utstyr. Jeg har 2 stenger rigget kun for kveitefiske. På den ene har jeg 0.65mm gigafish powerline og på den andre (den stanga jeg bruker mest) har jeg 0.40 Tufline. Jeg tror nok 0.40 braid holder til kveitefiske, forutsatt at det øvrige utstyret fungerer, altså stang/snelle. Men jeg går ikke under 0.40 av den enkle grunnen at det har ingen hensikt.

Tror trygt du kan spole på braiden din :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal uroe deg noe særlig. Du har etter bestilt en av de beste snellene som er på markedet. Og kul er den også smile.gif

Jeg er ikke urolig, men litt rystet over at jeg ikke sjekket hva som kommer rundt hjørnet da jeg bestilte snellen. Hadde kontroll på Saltigaen (lest tester osv), men ikke Andros... Det blir nok en snelle som det vil snakkes endel om - for de som ikke har sett den - http://www.louisianasportsman.com/details.php?id=2356. I Okuma Katalogen er denne priset til like under $400. Men som du sier - Talica er kanskje aller best, så jeg er ikke urolig... :thumbsup:

Først - gratulerer med en solid kombo :P Er ganske sikker på at denne komboen hamler opp med det aller meste.

Jeg er antagelig den her på forumet som fisker med grovest utstyr. Jeg har 2 stenger rigget kun for kveitefiske. På den ene har jeg 0.65mm gigafish powerline og på den andre (den stanga jeg bruker mest) har jeg 0.40 Tufline. Jeg tror nok 0.40 braid holder til kveitefiske, forutsatt at det øvrige utstyret fungerer, altså stang/snelle. Men jeg går ikke under 0.40 av den enkle grunnen at det har ingen hensikt.

Tror trygt du kan spole på braiden din :)

Ja! Da er det ikke mer å diskutere... Tror allikevel at jeg venter med "tjukkbraiden" til det blir aktuelt med stor fisk, har som sagt planer om tur oppover i sommer. Inntil da spoler jeg på noe annet.

Takk for gratulasjon - ser jævlig frem til å prøve dette utstyret. :D

Hører med til historien at dette er en Kombo jeg aldri hadde kjøpt om jeg ikke hadde lest i forumet på Fiskersiden.no.

Så takk for alle tips der ute fra - både til meg direkte eller til andre i andre tråder. Tror det var "Hafnor" som åpnet øynene mine for lett havfiskeutstyr for noen mnd siden... Har ikke fått fred fra tanken etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke urolig, men litt rystet over at jeg ikke sjekket hva som kommer rundt hjørnet da jeg bestilte snellen. Hadde kontroll på Saltigaen (lest tester osv), men ikke Andros... Det blir nok en snelle som det vil snakkes endel om - for de som ikke har sett den - http://www.louisianasportsman.com/details.php?id=2356. I Okuma Katalogen er denne priset til like under $400. Men som du sier - Talica er kanskje aller best, så jeg er ikke urolig... :thumbsup:

Ja! Da er det ikke mer å diskutere... Tror allikevel at jeg venter med "tjukkbraiden" til det blir aktuelt med stor fisk, har som sagt planer om tur oppover i sommer. Inntil da spoler jeg på noe annet.

Takk for gratulasjon - ser jævlig frem til å prøve dette utstyret. :D

Hører med til historien at dette er en Kombo jeg aldri hadde kjøpt om jeg ikke hadde lest i forumet på Fiskersiden.no.

Så takk for alle tips der ute fra - både til meg direkte eller til andre i andre tråder. Tror det var "Hafnor" som åpnet øynene mine for lett havfiskeutstyr for noen mnd siden... Har ikke fått fred fra tanken etter dette.

Har akkurat samme erfaring som deg, fiskinga ble aldri det samme etter at jeg begynte å lese her inne :)

Angående den Okuma snella: Okuma lager av og til flotte sneller, men jeg har ofte opplevd ujevn kvalitet fra dem. Så i 9 av 10 tilfeller foretrekker jeg Shimano. Men dette ser jo lovende ut...

Jeg ser hva du mener - men som meget motivert nybegynner innen kveitefiske vet jeg ikke om jeg klarer å følge deg... Den 0,01 % som du vil akseptere å miste er jo trossalt en fantastisk fisk - som bare biter en gang... I mitt hode vil sånne ting typisk skje den dagen du ikke er forberedt - kanskje til og med på første turen (altså ville den tatt meg på senga på alle mulige vis, rent bortsett fra at utstyret ville holdt :P ). Tro nok oddsene for å få opp det meste med 0,3 - 0,39 er ganske gode...

Det var ikke meningen å være pessimist. Noen vinner jo i Lotto også ;)

En sånn lek med tall blir jo egentlig litt abstrakt, det jeg mente var vel at får jeg på et monster som klarer å ryke 0.39mm Fireline, så tror jeg kanskje jeg hadde hatt store problemer uansett braidtykkelse. Derav usikkeherheten på 0.1% :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme erfaring som deg, fiskinga ble aldri det samme etter at jeg begynte å lese her inne :P

Angående den Okuma snella: Okuma lager av og til flotte sneller, men jeg har ofte opplevd ujevn kvalitet fra dem. Så i 9 av 10 tilfeller foretrekker jeg Shimano. Men dette ser jo lovende ut...

Det var ikke meningen å være pessimist. Noen vinner jo i Lotto også :D

En sånn lek med tall blir jo egentlig litt abstrakt, det jeg mente var vel at får jeg på et monster som klarer å ryke 0.39mm Fireline, så tror jeg kanskje jeg hadde hatt store problemer uansett braidtykkelse. Derav usikkeherheten på 0.1% :)

Okuma - Snellen Maikara (som første storsatsing etter sammenslåing med Tiburon) mottar stående ovasjoner fra Big Game fiskere over hele verden. En samlet sportfisker presse virker meeeget forventningsfulle i forbindelse med release av Andros.

Det har nok skjedd noe med Okuma og snellene deres - se på uttalelsene hos Charkbait, han ville ikke ta i Okumas Multi sneller for kun kort tid siden... nå skrytes det hemningsløst. Tror Andros blir en ny vinner.

Tror også at jeg vil være veldig fornøyd med min Talica (hvor f##n blir den av...?)

Lesing på forumet er interessant og lærerikt - og så legger jeg merke til at jeg ikke alltid har like mye penger som før. :thumbsup:

Lek med tall er interessant - vet ikke om jeg tror mine ekstra 0,02 mm vil være nok i dine 0,01 % heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okuma - Snellen Maikara (som første storsatsing etter sammenslåing med Tiburon) mottar stående ovasjoner fra Big Game fiskere over hele verden. En samlet sportfisker presse virker meeeget forventningsfulle i forbindelse med release av Andros.

Det har nok skjedd noe med Okuma og snellene deres - se på uttalelsene hos Charkbait, han ville ikke ta i Okumas Multi sneller for kun kort tid siden... nå skrytes det hemningsløst. Tror Andros blir en ny vinner.

Tror også at jeg vil være veldig fornøyd med min Talica (hvor f##n blir den av...?)

Lesing på forumet er interessant og lærerikt - og så legger jeg merke til at jeg ikke alltid har like mye penger som før. :dribble:

Lek med tall er interessant - vet ikke om jeg tror mine ekstra 0,02 mm vil være nok i dine 0,01 % heller...

Blir ikke lett å hoppe bukk over den der, nei. Bare så synd at man må til andre sida av planeten for å kunne holde en Talica, en Andros, en Saltiga, en Avet, og en Accurate i hånda for å sammenligne. Men det hadde vel gått med en hel dag i sjappa før jeg klarte å bestemme meg, så det er kanskje like greit.....

Charkbaits er morsomme. Men de virker litt "følelsesstyrt", f.eks. er Power Pro og Shimano ikke verdt å satse penga på i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke lett å hoppe bukk over den der, nei. Bare så synd at man må til andre sida av planeten for å kunne holde en Talica, en Andros, en Saltiga, en Avet, og en Accurate i hånda for å sammenligne. Men det hadde vel gått med en hel dag i sjappa før jeg klarte å bestemme meg, så det er kanskje like greit.....

Charkbaits er morsomme. Men de virker litt "følelsesstyrt", f.eks. er Power Pro og Shimano ikke verdt å satse penga på i det hele tatt.

Du har nok rett - det er like greit... Men samtidig synd at vi ikke ser disse "smykkene" her på berget. Litt rart at ikke produsenter får øynene opp for lille Norge - Vi har omtrent like mye kyst som en av sidene i USA, masse sportsfiskere og - som et av få land i Europa skal man tro nyhetene - masse penger...

Rett og slett litt trist at vi ikke kan gå i butikken å handle oss en Accurate eller en High end snelle fra noe som helst merke egentlig... Hederlige unntak finnes, men de er ikke mange - og de har ikke utvalg fra mer enn en, max to produsenter...

CharkBaits er ekte "Amerikanere", nesten karikert. Jeg har jobbet med bøttevis av dem de siste åtte årene. Masse følelser, herlig naivitet og meninger om det meste. Alt dette spys ut i en herlig blanding - i alle sammenhenger, til alles unntatt egen forlegenhet... Etter et par år i Norge kan de komme med bemerkninger som "I should'nt have said that - should i?" Og du står der og skraper med foten i bakken og hvisker bestemt "no!" Beklager, havnet litt "Off topic" her, men allikevel... CharkBaits må tas for det de er - faktisk imponerende at de har noe annet enn amerikanske merker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett - det er like greit... Men samtidig synd at vi ikke ser disse "smykkene" her på berget. Litt rart at ikke produsenter får øynene opp for lille Norge - Vi har omtrent like mye kyst som en av sidene i USA, masse sportsfiskere og - som et av få land i Europa skal man tro nyhetene - masse penger...

Rett og slett litt trist at vi ikke kan gå i butikken å handle oss en Accurate eller en High end snelle fra noe som helst merke egentlig... Hederlige unntak finnes, men de er ikke mange - og de har ikke utvalg fra mer enn en, max to produsenter...

CharkBaits er ekte "Amerikanere", nesten karikert. Jeg har jobbet med bøttevis av dem de siste åtte årene. Masse følelser, herlig naivitet og meninger om det meste. Alt dette spys ut i en herlig blanding - i alle sammenhenger, til alles unntatt egen forlegenhet... Etter et par år i Norge kan de komme med bemerkninger som "I should'nt have said that - should i?" Og du står der og skraper med foten i bakken og hvisker bestemt "no!" Beklager, havnet litt "Off topic" her, men allikevel... CharkBaits må tas for det de er - faktisk imponerende at de har noe annet enn amerikanske merker...

Tror det har noe med at nordmenn er veldig tradisjonelle når det kommer til fiskeutstyr. Ser da bort fra de aktive medlemmene på denne siden :dribble: Og selv nordmenn tenker seg om 2 ganger når high-end snella har en prislapp på 2-3x i forhold til over dammen. Ihvertfall kjenner jeg at jeg gjør det... Fort gjort å ende opp med en prisgunstig sliter fra Shimano, Daiwa eller Penn i stedet.

I USA er det visstnok også forskjell fra øst til vest, hvor det er vestkysten som er drivende på utstyrsfronten (vet ikke om det er fordi de er nærmest Japan, eller om de mest eventyrlystne bor der? :-)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeeehaa! :)

Shimano Talica 10II er kommet i hus, virker som en deilig snelle som må prøves snarest...

Stang + snelle = 880gr !

Èn uke fra bestilling til mottak er ikke verst - fra Seattle. Mange netthandels firma i Norge som kan lære noe av dette. Bestilte f.eks Bekkevolds bok "Bruk Gummi" på Søndag - fikk beskjed om at det kunne ta opp til ti dager å få denne frem til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.