Gå til innhold
Fiskersiden

Allroundstang – finnes den…?


Thomcon
 Share

Recommended Posts

Yeeehaa! B)

Shimano Talica 10II er kommet i hus, virker som en deilig snelle som må prøves snarest...

Stang + snelle = 880gr !

Èn uke fra bestilling til mottak er ikke verst - fra Seattle. Mange netthandels firma i Norge som kan lære noe av dette. Bestilte f.eks Bekkevolds bok "Bruk Gummi" på Søndag - fikk beskjed om at det kunne ta opp til ti dager å få denne frem til meg.

IKKE misunnelig!

:goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

IKKE misunnelig!

;)

Vet det Pål, vet det... ;)

Om du kjøper den Stellaen som du sikler på så får vi se - er ikke verst den heller..

tøft gjort å sette seg inn i gamet med en skikkelig snelle og stang fra start av! det kommer du ikke til å angre på! :)

Takker for det - har hatt mye rart som jeg "bare nesten" har vært fornøyd med, føler at dette er å ta steget.

Igjen - til alle som har kommet med tips og innspill - tusen takk for hjelpen, setter stor pris på det...

Ser ikke vekk fra at jeg vil spørre igjen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nytt oppsett for kveita, men jeg vil ambefale deg å ta en liten "knekk-test" på stanga. Travel varianten har hatt et alt for stort problem med for svake spigotholker som har knekt alt for lett. Så seinest i dag en episode av Fiskedrag hvor de filmer et par finner som knekker stanga under fight med kveite. Fisken ble heldigvis reddet.

Om det samme gjelder resten av serien veit jeg ikke...

De nye 2011mod stengene skal være kraftig forbedret i hvert fall, men tviler på at det er den du har siden disse først kommer neste år.

Med knekk test så mener jeg ikke at du skal knekke den, men legge såppas med press på den som du mener du kommer til å gjøre på ei skikkelig kveite.

Det beste er å gjøre dette med snella montert på stanga og dra i snøret i stede for å holde i tuppen (gjelder spesielt flerdelte stenger siden man lett drar ut topp delen under litt press). Bremsen burde da være innstilt på det du kommer til å fiske med på "strike".

Håper du ikke knekker den, men bedre å gjøre det i stua en under kjøring av drømmefisken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med nytt oppsett for kveita, men jeg vil ambefale deg å ta en liten "knekk-test" på stanga. Travel varianten har hatt et alt for stort problem med for svake spigotholker som har knekt alt for lett. Så seinest i dag en episode av Fiskedrag hvor de filmer et par finner som knekker stanga under fight med kveite. Fisken ble heldigvis reddet.

Om det samme gjelder resten av serien veit jeg ikke...

De nye 2011mod stengene skal være kraftig forbedret i hvert fall, men tviler på at det er den du har siden disse først kommer neste år.

Med knekk test så mener jeg ikke at du skal knekke den, men legge såppas med press på den som du mener du kommer til å gjøre på ei skikkelig kveite.

Det beste er å gjøre dette med snella montert på stanga og dra i snøret i stede for å holde i tuppen (gjelder spesielt flerdelte stenger siden man lett drar ut topp delen under litt press). Bremsen burde da være innstilt på det du kommer til å fiske med på "strike".

Håper du ikke knekker den, men bedre å gjøre det i stua en under kjøring av drømmefisken :)

Noen ulemper vil det jo være med ekstremt lette karbonstenger. De har aldri vært særlig glad i kakk og slag. Og en havfiskestang må ofte tåle mye røff bruk. Finnes det egentlig havfiskestenger som forener lav vekt med robust klinge og ringer?

Vet det Pål, vet det... ;)

Om du kjøper den Stellaen som du sikler på så får vi se - er ikke verst den heller..

Får vente til neste USA tur, så blir det vel en Talica 10 eller 12, og en Stella SW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel strengt tatt ikke skrive det, men har knekt 5 stk nye stenger som ble testet etter at en kunde knakk sin under et tillslag på en liten sei. Stengene hadde aldri vært ute av tuben. Det var stort sett den innerste holken som knakk, men på en av de så var det topp delen (samme som i Fiskedrag). Tok en nærmere titt på spigott holken... den var langt spinklere en hva du f.eks finner på en Shimano Beastmaster stc 10` 15-40g 300mh. Det var forøvrig 30-50lbs stangen vi knakk 5 stk av. Og vi la langt mindre press på disse stengene en hva vi f.eks har gjort med antares 20-30lb - Kenzaki 20-30lb - Lawson innshore 12-30lb osv.

Så kan seff være en dårlig ladning med stenger, men jeg blir generelt skeptisk når 5 av 5 testede stenger knekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde vel strengt tatt ikke skrive det, men har knekt 5 stk nye stenger som ble testet etter at en kunde knakk sin under et tillslag på en liten sei. Stengene hadde aldri vært ute av tuben. Det var stort sett den innerste holken som knakk, men på en av de så var det topp delen (samme som i Fiskedrag). Tok en nærmere titt på spigott holken... den var langt spinklere en hva du f.eks finner på en Shimano Beastmaster stc 10` 15-40g 300mh. Det var forøvrig 30-50lbs stangen vi knakk 5 stk av. Og vi la langt mindre press på disse stengene en hva vi f.eks har gjort med antares 20-30lb - Kenzaki 20-30lb - Lawson innshore 12-30lb osv.

Så kan seff være en dårlig ladning med stenger, men jeg blir generelt skeptisk når 5 av 5 testede stenger knekker.

Ooops..! Og dette gjelder Penn Overseas? Hafnor hadde også en knekt en av disse... F##n! Noen spørsmål:

- Hva er en Spigott Holk?

- Vil det være en idè og troppe opp i butikken, vise til dette innlegget og be om å få gjøre en test der? Burde være enkelt med god tilgang av vekter osv.

- Hvilken vekt skal man trekke med? Klassingen på stanga bør jo fortelle noe om dette, men nøyaktig hvordan skal dette tolkes?

- Jeg er en relativt god kunde i butikken (som jeg har et godt inntrykk av), og stanga er relativt dyr. Vil jeg - med utgangspunkt i din erfaring - ha et problem her?

Takker ellers for tipset - skal lytte interessert til videre innspill, og ta affære utfra hva jeg finner ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

test stanga ved å feste på snella di med sene, still preset`en og bremsen gradvis opp til gunstige verdier (vil tro du kan lett kjøre 7-10 kg på strike på denne talicaen), fest sena til en vekt og dra til nedover fra stangtuppen(som du pilkefisker) gir stanga god aksjon og ikke knirker og lager knekklyder burde dette være mer enn god nok "off field test" dette har hvertfall jeg gjort, bare jeg løftet et 9 kg anker med min penn torque. start rolig og se på stangas aksjon og se ann hvor mye du ser for deg det du kan holde igjen når du fisker. gjør dette i butikken, sier de nei så hever du kjøpet, noen av disse amerikanske gutta kjører markløft på 20 kg i bakgården hjemme så stengene skal tåle litt!

jeg har testet overseas stanga senere og denne funka veldig bra, det eksemplaret jeg hadde først hadde vært en utstillingsmodell og fått noen slag/falt i gulvet. den knirka og knaste noe i starten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så var de jeg knakk travel utgaven. Så ikke sikkert det er samme problemet på resten av serien.

En spigotholk er en holk hvor hann holken er en karbon/glassfiber "pinne" som sitter limt fast i den nedre stangdelen, mens hunholken tres innpå denne. Man har gjerne ca 1cm glippe som er der for å ha noe å slite på. En vanlig holk er hvor man trer overdelen direkte inn på underdelen.

Du finner en bedre forklaring her.

Ta en prat med de som solgte deg stangen og forklar de problemstillingen. Enten så vil de da at du tar med stangen ned i shappa og de tester den der, eller de lar deg teste den og de stoler på deg hvis den knekker før den skal knekke (ps alle stenger knekker til slutt s¨å ikke prøv å løft sofaen med den...).

En 20-30lb stang skal i hvert fall klare å løfte 7-8kg klar av bakken. Bare gjør dette riktig. Det er ikke tuppen som skal løfte, men ryggen på stanga.

Ellers så blir det nok litt knirking pga lakken og limet i håndtaket som "går seg til". Men den lyden skal kun være der første gangen du spenner den opp. fortsetter knirkelydene så er det noe som ikke stemmer.

Ps: det smeller noe jævlig når stanga først knekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så var de jeg knakk travel utgaven. Så ikke sikkert det er samme problemet på resten av serien.

En spigotholk er en holk hvor hann holken er en karbon/glassfiber "pinne" som sitter limt fast i den nedre stangdelen, mens hunholken tres innpå denne. Man har gjerne ca 1cm glippe som er der for å ha noe å slite på. En vanlig holk er hvor man trer overdelen direkte inn på underdelen.

Du finner en bedre forklaring her.

Ta en prat med de som solgte deg stangen og forklar de problemstillingen. Enten så vil de da at du tar med stangen ned i shappa og de tester den der, eller de lar deg teste den og de stoler på deg hvis den knekker før den skal knekke (ps alle stenger knekker til slutt s¨å ikke prøv å løft sofaen med den...).

En 20-30lb stang skal i hvert fall klare å løfte 7-8kg klar av bakken. Bare gjør dette riktig. Det er ikke tuppen som skal løfte, men ryggen på stanga.

Ellers så blir det nok litt knirking pga lakken og limet i håndtaket som "går seg til". Men den lyden skal kun være der første gangen du spenner den opp. fortsetter knirkelydene så er det noe som ikke stemmer.

Ps: det smeller noe jævlig når stanga først knekker...

Hehe - skal la vær å løfte sofaen...

Ok - La meg oppsummere og sammenligne litt...

- Travel utgaven er 3 eller 4 delt?

- Den har Spigott Holker?

- Stengene som knakk var 30-50#?

- Min stang er 2 delt.

- Stangdelen tres inn i Håndtaket - sånn som jeg tolker deg er det ikke snakk om Spigott Holk i mitt tilfelle.

- Stangen min er en 30#

En forsiktig konklusjon blir jo at det bare er navnet på stengene som er likt. Det betyr ikke at jeg ikke skal følge dette opp med butikken.

Kommer til å fortelle dem om "testingen" din, og resultatet... videre vil jeg antyde uro og skepsis angående min Overseas.

Så vil jeg be om forslag til hvordan vi går videre derfra - evt foreslå selv at vi kjører en test, gjerne i butikken.

Det må vel bli tidens løsning tenker jeg - god plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei - bakre del av håndtaket er ikke likt (min har neopren(?) hele veien bak.), men antar at stangen er den samme. Håndtaket virker også noe lenger bak snellefestet på avbildet modell i forhold til min, men er ikke sikker...

Den har samme sammenføyning mellom stang og håndtak - det er vel poenget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. jeg får til jul den som var linket til i tidligere innnlegg:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Penn Overseas 212 Boat

1154130-5.jpg

"I denne serien med stenger er det kraft og fleksibilitet som er slagordene. Finner skipperen fisk, klarer Overseas resten. "

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har jeg da et problem når julepakka er åpnet og fisken biter på?

Endret av Salten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomcon: Stangen din har heldigvis ikke spigotholk så sjangsen er stor for at du ikke kommer til å ha noen problemer, siden det tross alt var spigotholkene som knakk på de stengene vi testet og fikk igjen. jeg ville alikevel lagt press på stangen for å unngå mulige problemer ute i felten.

Som du selv sier, navnet er likt men holkene er ikke like. ringer, klinge, snellefeste osv er jo også likt men disse hadde vi ikke problemer med.

Du kan i samme slengen ambefale de å teste resten av serien hvis de har den, knekker de andre stenger så har penn et problem, hvis ikke så fikk vi bare en dårlig ladning :thumbsup:

Salten: Forhåpentligvis ikke, men den har spigotholk så hvis kvaliteten på holken er den samme så kan det være et problem.

Nå er det ikke meningen å dømme denne serien nord og ned, den ser knall ut og stengene er spenstige og fine, men siden vi tross alt har hatt problemer med en av modellene så er det greit å ambefale folk å kjenne litt ekstra på stengene før man kjøper de.

TRQ serien har vi også testet og den ser ut til å tåle en skikkelig støyt så det er ikke nødvendigvis penn det er noe galt med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomcon: Stangen din har heldigvis ikke spigotholk så sjangsen er stor for at du ikke kommer til å ha noen problemer, siden det tross alt var spigotholkene som knakk på de stengene vi testet og fikk igjen. jeg ville alikevel lagt press på stangen for å unngå mulige problemer ute i felten.

Som du selv sier, navnet er likt men holkene er ikke like. ringer, klinge, snellefeste osv er jo også likt men disse hadde vi ikke problemer med.

Du kan i samme slengen ambefale de å teste resten av serien hvis de har den, knekker de andre stenger så har penn et problem, hvis ikke så fikk vi bare en dårlig ladning :thumbsup:

Salten: Forhåpentligvis ikke, men den har spigotholk så hvis kvaliteten på holken er den samme så kan det være et problem.

Nå er det ikke meningen å dømme denne serien nord og ned, den ser knall ut og stengene er spenstige og fine, men siden vi tross alt har hatt problemer med en av modellene så er det greit å ambefale folk å kjenne litt ekstra på stengene før man kjøper de.

TRQ serien har vi også testet og den ser ut til å tåle en skikkelig støyt så det er ikke nødvendigvis penn det er noe galt med :)

Hei igjen - har vært i butikken og snakket med de. Han stilte seg fullstendig uforstående til problemstillingen. Hadde fått inn serien i våres og solgt over 70 stenger gjennom hele sesongen - veldig mange som "visste hva de var ute etter" hadde kjøpt nettopp disse stengene påsto han. Bl.annet masse folk i lokale havfiskeklubber. Om noen hadde noe å klage på så ville han ha visst det - akkurat det tror jeg han har rett i...

Viktig å få med at dette er en butikk som er rimelig velutrustet på fiskeutstyr og som gir rabatter til Havfiskeklubber. Det er også en butikk som jeg har et veldig godt inntrykk av og forhold til.

Også viktig å få med at den flerdelte Travel utgaven hadde de ikke hatt inne. Av Penn Overseas hadde de solgt 6' og 7' utgaven.

Altså Salten - virker som du kan ta det med ro...

Når det gjaldt å kjøre test så måtte jeg bare gjøre det. Forklarte at jeg ville fylle en bøtte med 7-8 ltr vann og løfte med bremsen i Strike (ca 5-6 kg). Han var opptatt av at dette ble gjort såpass kontrollert for som du sier Rønsingen - alle stenger knekker til slutt.

Har ikke spolt snøre på snellen enda, men skal teste etterhvert...

Ellers vil jeg igjen takke for dette initiativet, og alle bidragene - veldig greit å få disse tingene avklart. Kjekt å vite at man har en sånn gjeng å spørre om man er i "beit"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Overseas 6 fot jiggstang på testing, stanga var fin den, svært rask aksjon, les stiv tupp. Husker ingen holker på denne var vel leddet i fremre handtak.

Det jeg stusset over når jeg testet denne var noe jeg har lest om stenger. Det er ingen problem å lage et stivt rør med masse løftekraft,dvs mye rein carbon. Det er ingen problem å lage en fleksibel stang som bøyer seg masse og er seig, dvs glassfiber. Problemet er kombinasjonen, en passe blanding av løftekraft og fleksibilitet. Nå aner jeg ikke hvordan Penn stanga er konstruert men knekker man stenger kan det være de er stive og sprøe. Noen stenger tåler mer enn andre, her ei 6 fots stang som løfter 45 kg !!

110905_s.jpg

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomcon: Da ser det ut som om det enten kun gjelder travel varianten eller bare det at vi fikk en ellendig ladning.

Har et brukbart utvalg av diverse stenger i shappa selv (shimano,daiwa,penn,okuma,lavson,dam osv.) og har vært borti de fleste stenger den tiden jeg har solgt utstyr. Iløpet av denne tiden er det kun denne vi har hatt såppas store problemer med. Så det var derfor jeg ville komme med en liten bekymringsmelding. Hensikten var ikke å betvile de som solgte deg stangen eller penn generelt :D

Persa: hehe minner meg om en knekk test Hardy hadde på noen chub Outcast stenger. Syke ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å teste havfiskestengene mine med ei 10L bøtte full med vann,det tilsvarer vel ca 10 kg?

Jeg pleier å sette bøtta endel lavere en der jeg står selv for ikke å få belastningen fremme på stanga,og løfter pent og forsiktig.

Selv billige 20-30 stenger har tålt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ingen problem å teste stanga med 8 kilo?

Er dette maks på "Penn Overseas 212 Boat +30lbs".

+30 lbs er vel 13 kilo, men hva betyr egentlig det.

Btw hva bør man stille maksbremsen på hvis man har en Talica 10 II skrudd fast på stanga?

Poenget til mannen i sjappa var at jeg måtte bare gå hjem og teste, men ikke overdrive... (antar bildet til Persa er en "overdrivelse" i denne sammenhengen).

På Talica 10II er kraften i "Strike mode" i utgangspunktet satt til ca 5 kg (10#) - det jeg forklarte mannen i butikken var at bremsen ville slippe ut snøre før hele vekta hang i stanga, som det også vil gjøre i en reell situasjon med fisk på. Dette hadde han ingenting imot at jeg gjorde forsøk på. Tror ikke han ville at jeg skulle henge 13 kg i toppringen for så å vingle dette rundt. Man kan provosere frem et knekk også...

Thomcon: Da ser det ut som om det enten kun gjelder travel varianten eller bare det at vi fikk en ellendig ladning.

Har et brukbart utvalg av diverse stenger i shappa selv (shimano,daiwa,penn,okuma,lavson,dam osv.) og har vært borti de fleste stenger den tiden jeg har solgt utstyr. Iløpet av denne tiden er det kun denne vi har hatt såppas store problemer med. Så det var derfor jeg ville komme med en liten bekymringsmelding. Hensikten var ikke å betvile de som solgte deg stangen eller penn generelt :D

Persa: hehe minner meg om en knekk test Hardy hadde på noen chub Outcast stenger. Syke ting...

Trodde ikke du var ute etter å sverte noen, men følte det var på sin plass å si at jeg ikke hadde noen grunn til å sverte noen heller...

At jeg tvertimot tror at han ville advart meg før jeg kjøpte stanga hvis han hadde hatt grunn til å tro det var ugler i mosen... det ville han hatt om 70 stenger var solgt og bare fem av dem hadde vært knekt...

Han var ekte overrasket når jeg ga uttrykk for problemene som du har fortalt om her.

Var nok derfor han manet til forsiktighet under testing også - ville vel ikke at jeg skulle fremprovosere et for ham helt unødvendig brudd - og dermed utlegg på ny stang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.