Gå til innhold
Fiskersiden

Allroundstang – finnes den…?


Thomcon
 Share

Recommended Posts

Hei igjen - må få dele et innslag av humor med dere... Misunnelige fiskekompiser er artig..

Som det fremgår av tekst tidligere i denne tråden har fisket i "gjengen min" vært konsentrert mot dypet. Oppankring, store (tunge) sneller med mye og tykt snøre - etterhvert som økonomi har bedret seg har snellene blitt større og tyngre snarere enn at vi har utvidet horisonten mot andre former for fiske. Det var sånn som det skulle være...

Så fikk jeg det for meg - inspirert av flere her - at det nok var på tide å prøve noe annet. Var derfor jeg startet tråden.

Dette endte med at jeg (Thomas) og en kompis (Jan) kjøpte identisk utstyr - Talica og Penn Overseas, lett, lite og relativt kraftig...

Resten av gjengen var lite imponert - lurte på hva som hadde stukket oss... Og hvem de skulle fiske med nå?

Ordet "Homosnelle" dukket snart nok opp...

Ikke lenge etter mottok jeg en mail med følgende tekst og vedlegg:

"Søkte på Talica på nettet og fant denne annonsen.. Og han heter jo det samme som dere... Hilsen Siggi"

111542_s.jpg

Synes denne var ganske bra... Håper den faller i smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 134
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Ikke svar på dit opprinnelige spørsmål, men verdt å nevne. Det finnes bra med muligheter for Kveitefiske rundt Stavanger. I Byfjorden tas det store kveiter. Området mellom Kvitsøy, Mekjarvik og Fjøløy Fort er bra for kveite. Det er tatt kveite på over 200 kilo for ikke mange år siden, med det var på line.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig at dette ikke er svar på opprinnelig spørsmål - men det er et slags svar på spørsmål som jeg stiller meg selv hver dag. Finnes kveita her???

Skal ut å prøve meg til våren, det er helt sikkert...

Har du noe dokumentasjon på det som du skriver? Har du selv eller noen du kjenner fått kveite her ute? Ikke at jeg tviler på det du sier, men det hadde virkelig hjulpet på troen...

Takk skal du ha uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Poenget til mannen i sjappa var at jeg måtte bare gå hjem og teste, men ikke overdrive... (antar bildet til Persa er en "overdrivelse" i denne sammenhengen).

På Talica 10II er kraften i "Strike mode" i utgangspunktet satt til ca 5 kg (10#) - det jeg forklarte mannen i butikken var at bremsen ville slippe ut snøre før hele vekta hang i stanga, som det også vil gjøre i en reell situasjon med fisk på. Dette hadde han ingenting imot at jeg gjorde forsøk på. Tror ikke han ville at jeg skulle henge 13 kg i toppringen for så å vingle dette rundt. Man kan provosere frem et knekk også............klipp ......klipp........

Testet litt på kjøkkenet i dag og fant skuffende ut at 4 kilo er "maks" for stanga, ikke fordi den knakk eller noe sånt, men da var braiden på siden av stanga.

Veldig myk og for lite/ langt mellom stangringene.

Har derfor satt Talica'en på 4 kilo som maks.

Ser at du har skriever 5 kilo er maks for snella, mens andre mener den skal takle 8 kilo..

Må vel vurdere å kjøpe en ny stang da. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt på kjøkkenet i dag og fant skuffende ut at 4 kilo er "maks" for stanga, ikke fordi den knakk eller noe sånt, men da var braiden på siden av stanga.

Veldig myk og for lite/ langt mellom stangringene.

Har derfor satt Talica'en på 4 kilo som maks.

Ser at du har skriever 5 kilo er maks for snella, mens andre mener den skal takle 8 kilo..

Må vel vurdere å kjøpe en ny stang da. :)

Husker jeg rett så var din stang 7'? Min er 6'. Jeg opplever stangen som ganske stiv, har hatt bunnapp hvor jeg har bøyd den kraftig (knaket litt har det også gjort, men bare en gang :P ).

Er veldig fornøyd med komboen så langt, men har ikke fått kjørt fisk som er verdt å nevne på den...

Jeg har ikke skrevet at Max brems er 5 kg - jeg skrev at bremsen er ca 5 kg i "Strike mode". Max brems skal slik jeg har tolket forskjellige kilder ligge på ca 13 kg. Har ikke målt noen av disse verdiene selv...

Å kjøpe ny stang med god samvittighet er deilig... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt på kjøkkenet i dag og fant skuffende ut at 4 kilo er "maks" for stanga, ikke fordi den knakk eller noe sånt, men da var braiden på siden av stanga.

Veldig myk og for lite/ langt mellom stangringene.

Har derfor satt Talica'en på 4 kilo som maks.

Når du tømmer snella øker "bremsekraften". Dvs at når snella er halvfull må det mer kraft til for å dra ut sene, enn ved full snelle. Man får et mindre moment når snella ikke er full.

Så hvis du kjører på 4kg brems ved full snelle og da treffer snøret nesten stanga, vil snøret treffe stanga når fisken er på og snella er halvfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann Thomcon.

Jeg skal kanskje kjøpe nytt utstyr til havfiske.

Kan du skrive ned hvilken stang og snelle du brukte når vi var i nedstrand?

Ihvertfall den lille lette stanga du hadde med deg.. vet du hvor dypt du kan fiske med den?

Jon-Eirik

Stang og snelle som jeg brukte på med agn i Nedstrandsfjorden var hhv Okuma Solterra 6,6' 20-30# og Okuma Catalina 55. En kombo jeg har hatt i tre år og fisket mye med - funker bra. Stangen har jeg vært så fornøyd med at jeg kjøpte en til i fjor vår.

Du får Okuma Solterra for 699,- på Skittfiske (http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50353). Dette er en stang jeg anbefaler til alle som gidder å høre på - jeg er veldig fornøyd med mine.

Den lette komboen er den som er beskrevet i tråden over - Penn Overseas 6' 30# / Shimano Talica 10II. Har kjøpt dette utstyret for aktivt fiske (Pilking / Jigging) - du kjente hvor lett det var. Har aldri tenkt denne komboen brukt på dypt vann med agn egentlig - her setter jo også snellen litt begrensninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang og snelle som jeg brukte på med agn i Nedstrandsfjorden var hhv Okuma Solterra 6,6' 20-30# og Okuma Catalina 55. En kombo jeg har hatt i tre år og fisket mye med - funker bra. Stangen har jeg vært så fornøyd med at jeg kjøpte en til i fjor vår.

Du får Okuma Solterra for 699,- på Skittfiske (http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50353). Dette er en stang jeg anbefaler til alle som gidder å høre på - jeg er veldig fornøyd med mine.

Den lette komboen er den som er beskrevet i tråden over - Penn Overseas 6' 30# / Shimano Talica 10II. Har kjøpt dette utstyret for aktivt fiske (Pilking / Jigging) - du kjente hvor lett det var. Har aldri tenkt denne komboen brukt på dypt vann med agn egentlig - her setter jo også snellen litt begrensninger...

okey, får leite litt i morgen på ebay og se hva jeg finner.. var veldig imponert over hvor lett det var ja, derfor jeg tenker på å kjøpe en selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, får leite litt i morgen på ebay og se hva jeg finner.. var veldig imponert over hvor lett det var ja, derfor jeg tenker på å kjøpe en selv :)

Ville ikke brukt tid på å erstatte utstyret du brukte på dypet, fyll opp snellen med snøre så er dette good shit... Ihvertfall til du vet nøyaktig hva som evt er feil med det...

Med tanke på lettere utstyr ville jeg lest mye her inne på forumet før jeg handlet - veldig mange tips i mange forskjellige retninger. Noen argumenter kjøper du og tror på, andre ikke.

Tror det er lurt å danne seg et inntrykk av hva som vil passe deg, basert på andres erfaringer, før du løper og kjøper.

Disse lette snellene koster endel penger - kjedelig å kjøpe noe du faller for på et bilde for så å oppdage at det ikke var det du hadde sett for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Gadd ikke å scrolle meg gjennom hele tråden, men noterte meg at Greys stang ble nevnt. Har en 12-punder sjøl, og til lettere fiske er den en drøm. Men til tyngre fiske vil jeg mistenke at den kanskje blir en smule veik. Til kveitefiske foretrekker jeg heller ei stang med toppaksjon samt en brutal rygg om DYRET hogger. U never know...

Av sneller må jeg innrømme at Shimano aldri har sviktet, ikke engang sørpå der fisken gram for gram utklasser kveita i råskap og styrke, men både Daiwa og amerikanerne lager fullgode sneller. Kveitefiske er ofte aktivt, man bruker braid, så snella man leter etter er lett, ikke altfor stor av størrelse, men ultrasolid samt utstyrt med brems som kan stoppe en middels konebil. Idealstanga i mine øyne har en relativt myk og følsom topp, men deretter en helvetes rygg som kan tøyle de større platene, og ikke for kort, helst 7 fot eller mer. Verdt å merke seg er at man kan bruke langt lettere utstyr i grunnere farvann enn på dypet.

Ellers fikk jeg ei frekk haspelstang inn døra forleden: en Shimano Aspire SSAPBX285XXH. Raia er 9,5 fot lang, pælmer varer fra 100-250 gram og er ment for GT, tuna, tarpon og sails. Den blir komboet med en Stella 10000 med 0.32 braid. Blir spennende å sjekke hva den tåler i mai! Med grei brems dro jeg i det minste en kompis over stuegulvet i sokkelesten. Tanken er å bruke den til aktivt kastefiske over grunnere vann etter våre flate ruterformede venner. Et poeng er at det er veldig lett å knekke ei stang dersom man presser på i 180 grader mot snørepresset, men at dette minsker proposjonalt med vinkelen. Om man vil at stanga skal knekke eller ikke bestemmer man med andre ord sjøl.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny stang Savagear Jig Stick 20 - 40 lbs i hus. :P Førsteinntrykket virker bra og tror jeg blir fornøyd.

Gratulerer! Fortell gjerne mer om den stangen etterhvert som du får prøvd den. Synes denne stangen virker veldig spennende og vil vurdere en selv...

Idealstanga i mine øyne har en relativt myk og følsom topp, men deretter en helvetes rygg som kan tøyle de større platene, og ikke for kort, helst 7 fot eller mer.

CB - hvorfor er idealstangen din over 7 fot? Jeg har gjennom de siste ukers fiske funnet at 6 - 6 1/2 fot må være helt topp!

Jeg har Innerliners som er 8 fot, til tross for flott aksjon synes jeg dette blir i lengste laget i en båt... Er dette bare smak og behag - eller har du mer hardtslående argumenter som er verdt å tenke over? Det har vært endel argumenter for kortere stenger både i denne og andre tråder som jeg er blitt enig i etterhvert (eller som i utgangspunktet sier seg selv). Kjempe om du kan argumentere godt for en lengre stang - alltid kjekt om problemstillinger kan bli godt belyst...

Hører gjerne mer om den haspel komboen din også... virker ganske rått... :)

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk. Mitt fremste argument for ei litt lengre stang til akkurat kveitefiske er delvis fiskens spesielle måte å ta shaden på, samt at fisken ofte raser under båten. Med en kort kjepp av ei stang på en større båt kan man oppleve at snøret kan komme i kontakt med kjøl, propell eller skrog. Da er det game over. Jeg har flere ganger måttet kjøre stanga rett ned i sjøen for å unngå slike katastrofer. Hadde jeg brukt ei kortere stang og holdt stanga rett ut hadde snøret gått av tvert. Til fiske etter f.eks lange og brosme på store dyp foretrekker jeg like gjerne en kortere standup-stang, men til kveitefiske på grunnere vann vil jeg ha en viss lengde samt en mykere og mer følsom topp.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk. Mitt fremste argument for ei litt lengre stang til akkurat kveitefiske er delvis fiskens spesielle måte å ta shaden på, samt at fisken ofte raser under båten. Med en kort kjepp av ei stang på en større båt kan man oppleve at snøret kan komme i kontakt med kjøl, propell eller skrog. Da er det game over. Jeg har flere ganger måttet kjøre stanga rett ned i sjøen for å unngå slike katastrofer. Hadde jeg brukt ei kortere stang og holdt stanga rett ut hadde snøret gått av tvert. Til fiske etter f.eks lange og brosme på store dyp foretrekker jeg like gjerne en kortere standup-stang, men til kveitefiske på grunnere vann vil jeg ha en viss lengde samt en mykere og mer følsom topp.

Det med at fisken svømmer under båten - og særlig i båt med høyt fribord - kjøper jeg glatt... tror alle er enig i det.

Hva med fiskens måte å ta shaden på? Klarer du å utdype hva du mener her..? Er ikke kritisk til argumentet, jeg bare skjønner det ikke...

Når vi skal oppover på kveitefiske i september skal det fiskes fra båter med lavt fribord, altså elimineres i høy grad argumentasjon om at fisken svømmer tett oppunder båten.

Jeg imøteser med stor interesse argumenter om lengre stenger for kveitefiske... Dette selvsagt fordi jeg har kjøpt en relativt kort stang selv, og jeg liker best korte stenger.

På den annen side har jeg ikke erfaring med kveita, trenger derfor ikke mange overbevisende argumenter for å muligens vurdere innkjøp av annen stang...

Kan ikke skjønne annet enn at her må det være mange meninger ute og går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre stenger har naturligvis mer vandring i forhold til aksjon. en lengre aksjon vil være jevnere fra myk tupp til stivbuttdel. en kortere stang må kompensere for dette grunnet lengden, og ofte blir da tuppen stivere... Ved en mykere tupp vil vel muligens en jigg gå penere i vannet. mykere demping etc. tenker bare litt logisk høyt her. skyt meginakken omdet er på jordet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengre stenger har naturligvis mer vandring i forhold til aksjon. en lengre aksjon vil være jevnere fra myk tupp til stivbuttdel. en kortere stang må kompensere for dette grunnet lengden, og ofte blir da tuppen stivere... Ved en mykere tupp vil vel muligens en jigg gå penere i vannet. mykere demping etc. tenker bare litt logisk høyt her. skyt meginakken omdet er på jordet

Skyter ingen i nakken - og det er mulig at det du sier er riktig... Men om man bruker tre minutter på å trene på stangføring med shaden i overflaten vil man langt på vei kunne kompensere for den myke tuppen med roligere arm bevegelser... Og da beholder du fordelene med en kortere stang.

Jeg vil i utgangspunktet ikke ha en for myk tupp heller... synes en litt stivere tupp blir superfølsom - enhver kontakt med shaden blir sendt opp gjennom stangen som elektriske pulser. :cigar: Det er ikke sikkert du ser det på stangen at noe er der, men du kjenner det veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveita kan være notorisk vanskelig å kroke. En lang stang gir deg anledning til å gi mer drop back hvis den ikke inhalerer. Drop back kan jo også gjøres ved å gi ut line, men det er raskere og enklere å senke stangtuppen enn å fikle med snella.

Drop back er forøvrig ikke å kjøre stangtuppen ned i vannet ved minste tegn til napp, men å la kveita trekke stangtuppen ned uten altfor stor motstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveita kan være notorisk vanskelig å kroke. En lang stang gir deg anledning til å gi mer drop back hvis den ikke inhalerer. Drop back kan jo også gjøres ved å gi ut line, men det er raskere og enklere å senke stangtuppen enn å fikle med snella.

Drop back er forøvrig ikke å kjøre stangtuppen ned i vannet ved minste tegn til napp, men å la kveita trekke stangtuppen ned uten altfor stor motstand.

Det er poenget mitt. Et annet poeng er at fisken ikke skal merke deg, men du skal merke fisken (før det er for sent for fisken). Tipper TS får seg etpar aha-opplevelser etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema og det overrasker meg fortsatt at såpass mange vil velge lange stenger, 7 fot, til kveita. Ser at man fremfører kontroll, føring av stang, følsomhet , båtstørrelse, jiggkontroll? og dropbackteknikk mm som poeng. Ingen av disse punktene har jeg opplevd som viktige eller forsåvidt som et problem med kortere stenger. Mine hovedgrunner for korte stenger er tvert imot bedre kontroll, mer direkte kontakt med fisken, lettere ergonomi og lavere vekt. Jiggens bevegelse skaper jeg med snella og sveiving og minst mulig med føring av stangtupp, dette for å unngå pilkebevegelser som kveita IKKE liker. Det er vel heller ikke riktig at kortere stenger alle går undre kategorien kjepper. En parabolsk lang aksjon på ei kort stang flytter vekta av jigg og fisk inntil kroppen der den trengs. Min hovedårsak til kortere stenger er hvordan fisket foregår, monoton timelange økter med er nettopp tung sveiving på inntil 500-600 grams jigger samt hva som skjer 15-20 minutter etter storkveita sitter...Vektarmen og tyngden en lang stang gir med tunge jigger og ikke minst 70+ kveiter må bare oppleves og er ei drøy treningsøkt. Landingen forenkles med kortere stenger og driver man i vanlig småbåt er det rett og slett upraktisk med lange stenger. For å sette det litt i perspektiv så kan man se hva resten av verden driver jiggfiske med. Det er hodevsaklig stenger omkring 5 fot. Mine to ferditunede stenger foran sesongstart er begge 5,6 fot. Eneste ankepunktet jeg finner med kortere stenger kan være litt mangel på slaglangde på endel stenger. Kveita og særlig stor kveite har disse lange store slagene/rykkene vertikalt med hode og kropp under kjøring. Disse kompenserer man letter med en lengre aksjon. Ei kortere stang fordrer kjappere bevegelser under pumping og sveiving. Jeg har aldri opplevd kveitefiske som veldig fintfølende der man må intens følge bevegelsen av en stangtupp feks. Kveitefiske for meg har hovedsaklig bare vært å vente på smellet, snu hua på hauet og gi tilslag for deretter bare prøve å klore meg fast i stanga :thumbsup:

Endret av persa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å dele erfaringer på denne måten (selv om kanskje TS blir sittende igjen som et spørsmålstegn). Uten tvil er det mer energibesparende å bruke ei kortere stang. Glemte å tillegge det du også nevnte, nemlig dette med støtdempingsegenskapene hos kortere vs lengre stenger. Om ei kveite røsker vilt på hodet og har en jig på kanskje 4-500 gram i kjeften der eneste krokfestet er en krokspiss som kanskje også har gravd opp et hull i munnen kan den nok lettere riste seg løs fra ei kortere stang. Når det er nevnt er det mange veier til Rom, og sikkert også mange personlige preferanser. Til fiske med hel agnfisk foretrekker jeg gjerne en noe annerledes stang enn til det aktive jigfisket. Om man skal overføre det til meite i ferskvann blir det som en quivertipstang kontra en ren bånnmeitestang der man bruker glidende tackle. Når det gjelder utenlandsk jigfiske handler vel dette mye om speedjigging, og det blir et noe annet fiske. (Vi testet det på Ascension Island etter tuna, og det er i all sannhet et langt mer stressende og slitsomt fiske enn hjemlig kveitefiske, og favoriserer helt klart kortere stenger, ikke minst med tanke på kjøring av fisken, som stort sett plystrer avgårde i vill fart når den kjenner kroken, og ikke sjelden må man sette hardt mot hardt for å holde de unna rev på bånn også)

Enn så lenge finnes det knapt noen allroundstang for kveitefiske slik TS spør om, ikke minst med tanke på at både dyp, avdrift og metoder kan motivere forskjellig type utstyr, alt ettersom man dorger, drifter med agnfisk, drifter med jig, kaster aktivt med jig, eller som vi testet på Røst for noen år siden; testet bottombouncing og dupptrolling. Det siste skal forøvrig få testet seg igjen til sommeren. Under de rette forholdene tror jeg fortsatt at dette kan funke suverent på kveita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CB har rett i at kveitfiske er mer enn bare jiggsveiving. Baitheadfiske feks er statisk og man kan gjerne ha ei stang stående passiv i stangholder. Her kan det være fordel med en lengre stang med mjuk tupp. Riggtrolling krever ofte lengre stenger. Meite sikkert det samme. Er imidlertidig jiggfiske det primære så bør man være obs på at dette er aktivt fiske og kanskje prøve seg frem for å finne ei stang man kan leve med på lange økter. Min erfaring med spinnfiske og kasting med jigger er at dette mye har blitt en teoretisk betrakting før en sesong, når det drar seg til får spinnstanga lite fisketid. Usikkert om dette er lurt. Hørte nylig rykter om noen som hadde spionert på Torsvåg plottere, merkene satt helt oppi fjærsteinene og sakt at kveita gikk etter krabber..Aporpos dupptrolling er en av mine mer usikre ideer å egne en sirkelkrok hengende på en stor bøye som kan drive litt med strøm mens jeg koser meg med annet. Har blitt med tanken. Det blir vel slik at det neppe finnes ei ideal stang for alle grener i kveitefisket. En allround stang blir et kompromiss. Akkurat nå kommmer jeg til å påstå at korte inlinestenger er det beste inntil det skjer noe fuckup som beviser det helt motsatte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.