Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner på Stord


AsbjørnH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er helt blank på fiske på slike dyp, men kan noen forklare hvorfor man MÅ dregge opp på slike dyp?

Må og må fru blom.. noen steder er det mulig å driftfiske, men her i hardangerfjorden som vi fisker (Stord) er det ikke utbredt.

Hovedsaklig dregger vi på grunn av avdrift, men på helt blikkstille dager med lite strøm er det mulig å driftfiske her i fjorden på "utvalgte" plasser ned på 250 meter.

Men gode fiskeplasser på dette dypet er ofte korallrev og store stein/fjell formasjoner der et tackle setter seg fast iløpet av minutter om man drifter forbi.

At dette fisket er et utpreget ventefiske, med agn på bunnen som gjerne ligger i flere timer før det napper gjør det også mye behageli å nyte dagen på sjøen, med stanga i en stangholder :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt blank på fiske på slike dyp, men kan noen forklare hvorfor man MÅ dregge opp på slike dyp?

Man MÅ ikke alltid. Hvis det ikke er strøm eller vind kan man fint holde bunnkontakt på 300m dyp og mer uten å ankre opp. Men jeg kan telle sånne fiskedager på en hånd, er jeg redd :fish: Men en annen ikke uvesentlig ting er at ved oppankring har man sjans til å lage et duftspor som ikke brytes. Dette forutsetter at man har minst 2 stenger uti, og passer på å alltid ha ett agn ute av gangen. Dvs aldri sveive opp begge samtidig for å sjekke agn. Det fine med dette er at når bittperioden endelig starter, så har man et duftspor som går langt avgårde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man MÅ ikke alltid. Hvis det ikke er strøm eller vind kan man fint holde bunnkontakt på 300m dyp og mer uten å ankre opp. Men jeg kan telle sånne fiskedager på en hånd, er jeg redd :) Men en annen ikke uvesentlig ting er at ved oppankring har man sjans til å lage et duftspor som ikke brytes. Dette forutsetter at man har minst 2 stenger uti, og passer på å alltid ha ett agn ute av gangen. Dvs aldri sveive opp begge samtidig for å sjekke agn. Det fine med dette er at når bittperioden endelig starter, så har man et duftspor som går langt avgårde :P

Hva med drivanker? Er det et alternativ? Noe enklere enn å dregge opp på 300 meter kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med drivanker? Er det et alternativ? Noe enklere enn å dregge opp på 300 meter kanskje?

Drivanker er genialt til sitt bruk, jeg bruker det mye. Men ved skikkelig hard strøm er det bare oppankring som har funket for meg. Ved nedslipp renner det mengder med løssnøre ut i havstrømmen. Når tackelet når bunnen står snøret i en svær bue som du må få strammet inn før du kan få kontakt med fisken. Det er vanskelig å få til når båten raser avgårde. Mulig jeg bruker litt for tykk braid (0.35-0.39mm) da.

Under sånne forhold kan oppankringen i seg selv også være en interessant affære... :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivanker er genialt til sitt bruk, jeg bruker det mye. Men ved skikkelig hard strøm er det bare oppankring som har funket for meg. Ved nedslipp renner det mengder med løssnøre ut i havstrømmen. Når tackelet når bunnen står snøret i en svær bue som du må få strammet inn før du kan få kontakt med fisken. Det er vanskelig å få til når båten raser avgårde. Mulig jeg bruker litt for tykk braid (0.35-0.39mm) da.

Under sånne forhold kan oppankringen i seg selv også være en interessant affære... :)

Drivanker? Do tell....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med meg drivanker på havet, pga sikkerheten. Men det er supert ved driftfiske når farten blir litt for stor. Er man heldig (strøm og vind på lag) får man også baugen opp mot bølgene.

Jeg fisker jo kun få uger hvert år i Norge men siden jeg bruger drivanker .er fiskeriet væsentlig bedre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv denne stampen med lokk.

111169_s.jpg

I bunnen har jeg en gjennomgående øyeskrue hvor enden av tauet er festet.

Dette gjør at jeg kan pelme hele driten på sjøen i en nødsituasjon uten å miste dregg eller blåse.

Har jeg behov for å frikoble meg fra dreggen mer kontrollert fester jeg lokket før jeg kobler meg i fra.

Ganske praktisk med gode håndtak. Rommer 660m 6mm + kjetting og dregg :)

Den stampen såg veldig praktisk ut. Hvor får en tak i sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da var isen vekke og snekka i havn.

Så nå må det vell nærme seg en annledning til å ta med noen ferskinger på tur :)

Må bare somle meg til å få tak i nokk tau til dreggen :P

Eg kan vera med på tur eg Asbjørn. Kan vise deg nokon triks når det kommer til stykke, visa deg korleis da skal gjerast etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.