Gå til innhold
Fiskersiden

aluminium vs syrefast stål


Hafnor
 Share

Recommended Posts

Syrefast er det beste du kan bruke. Et triks er å bruke en magnet, henger skiva fast på magneten er den ikke syrefast. Husk en liten klump med fett på gjengene først da :)

Korrosjon blir det forøvrig før eller siden uansett, men med en liten dusj med olje (gjerne corrosionX) forsinkes jo dette betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrefast fjærstål kan også være magnetisk. Det gjelder redskap som er laget med fjærstål ( med minne) om ikke, så holder ikke disse til formålet. Kan nevne bla. splittringer , metallboom osv. At disse er magnetiske er ikke synonymt med at de ruster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit at de er rustfrie, men er de syrefaste? Mange tror at rustfritt stål er det samme som syrefast....

Du nevner splittringer, bommer osv..

Dette er som rustfrie varmtvannsberedere, de er magnetiske, men også rustfrie, men ikke syrefaste.

super duplex, 6MO eller 316 er vel de rustfrie stålkvalitetetene som er syrefaste.

Vil tippe skivene som skulle brukes her er av 316 kvalitet og dermed både rustfrie og syrefaste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Klipp fra faglig utalelse om bruk i og om bord i båter:

"Kombiner minst mulig metaller fra ulike steder i spenningsrekka, spesielt «edle» og

«uedle» metaller. Isoler dem fra hverandre der de må brukes sammen. Aluminium bør

vanligvis ikke ha forbindelse med syrefast stål eller bronse. Syrefast stål og

bronse ligger «høyt» på rekka, vanlig stål ligger på midten, mens messing, aluminium

og ikke minst sink (som i anoder) ligger «lavt». Gjør spesifikke undersøkelser om

hvilke metall som kan kombineres på din båt."

Anagelig så går det greit så lenge det ikke er salt/sjøvann i lenger tid i systemet. Skylle det godt etter bruk, og ha ett lite fettlag i mellom metallene, eller annen buffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over at ikke det anbefales å kombinere dem ja,men dette gjelder vel spesielt ting som blir dynket i saltvann veldig ofte.

Hatt dette i båten i 5 år nå,og der har det ikke skjedd noe.

Men jeg hadde nok passet på å ha fett imellom ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjørn, orker ikke ta noe sjanser på det greiene der, jeg kjøpte meg noen steinharde plastringer, disse ser ut til å holde god stand. tusen takk for hjelpen alle sammen

;) Det skader i hvertfall ikke. Og noen nylon eller andre sterke foringer er sikkert ikke noen ulempe i hvertfall. Og holder det ikke så er det jo bare å prøve noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bjørn, orker ikke ta noe sjanser på det greiene der, jeg kjøpte meg noen steinharde plastringer, disse ser ut til å holde god stand. tusen takk for hjelpen alle sammen

Da ville jeg tatt med meg nøkkel ut på sjøen, Thor. Det blir litt fleks med nylon, og jeg tipper du til slutt vil oppleve at skruen løsner. Hvis du ikke bruker loctite da.

Jeg bruker forøvrig syrefast sprengskive (og sveivhåndtak) mot aluminium sveiv. Skal si ifra hvis jeg får store problemer. Men jeg tviler, aluminimum oksiderer og danner en glasshard overflate som er motstandsdyktig mot saltvann. Morroa begynner når du har bevegelse i overgangen stål/alu, for da ødelegges oksydlaget.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg tatt med meg nøkkel ut på sjøen, Thor. Det blir litt fleks med nylon, og jeg tipper du til slutt vil oppleve at skruen løsner. Hvis du ikke bruker loctite da.

Jeg bruker forøvrig syrefast sprengskive (og sveivhåndtak) mot aluminium sveiv. Skal si ifra hvis jeg får store problemer. Men jeg tviler, aluminimum oksiderer og danner en glasshard overflate som er motstandsdyktig mot saltvann. Morroa begynner når du har bevegelse i overgangen stål/alu, for da ødelegges oksydlaget.

:) Det er godt mulig at det gjør. Men av egen erfaring så har vi hatt noen episoder i gjennom årene med kobber og aluminium der det har gått riktig galt. Pga at aluminium har vært koblet eller lagt inn på feil klemmer. Det går ofte ett år eller to føre aluminiumen er tæret vekk, og da skjer det saker. Og dette har vært i tørre omgivelser.. Men godt mulig at den aluen som er i sneller mm. har en annen legering(det vet jeg at det er) og at det funker på en annen måte, og alu oksyderer som bare det, men da må det være luft tilgjengelig på det stedene en vil at det skal oskydere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Det er godt mulig at det gjør. Men av egen erfaring så har vi hatt noen episoder i gjennom årene med kobber og aluminium der det har gått riktig galt. Pga at aluminium har vært koblet eller lagt inn på feil klemmer. Det går ofte ett år eller to føre aluminiumen er tæret vekk, og da skjer det saker. Og dette har vært i tørre omgivelser.. Men godt mulig at den aluen som er i sneller mm. har en annen legering(det vet jeg at det er) og at det funker på en annen måte, og alu oksyderer som bare det, men da må det være luft tilgjengelig på det stedene en vil at det skal oskydere...

Har hørt at kobber og alu er katastrofe ja. Ikke testet det selv, men tror deg på ditt ord :)

Har litt vondt for å tro at alu og syrefast stål skal være så ille. Må være ufattelig mange båter med aluminium i forskjellige former som er skrudd med syrefast? For ikke å snakke om noen millioner fiskesneller med alu-kropper, hvor skruene er av stål.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at kobber og alu er katastrofe ja. Ikke testet det selv, men tror deg på ditt ord :rolleyes:

Har litt vondt for å tro at alu og syrefast stål skal være så ille. Må være ufattelig mange båter med aluminium i forskjellige former som er skrudd med syrefast? For ikke å snakke om noen millioner fiskesneller med alu-kropper, hvor skruene er av stål.....

:D Jeg vet ærlig talt ikke, men det jeg vet er at eks små buster alu båter som har ligget ute med vann i og en kjetting av stål har tæret hull ganske fort. Da snakker vi om bitte små hull på størrelse med en knappenål. Leste også(var det her på forumet??) at en hadde latt det ligge en stålskrue i en alubåt, og som måtte få sveiset hull etter denne. Ser jo at Buster er svært opptatt av at det skal settes sammen med godkjente skruer og feste metode etc. Så det har sikkert både med materialet som brukes, foringer mellom gods og festemateriell etc etc. Sikkert store forskjeller i legeringer mm. som gjør at ting går bedre sammen en annet. Men at det kan skje skade fort er sikkert. Se bare på en båt motor uten anode som har ligget ute en sommer. Har den en alu eller messing propell er det mye som er spist opp i løpet av en sommer. Uten sammenligning forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.