Hafnor Skrevet December 6, 2010 Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 Hei, jeg skal bruke en stoppskive på en av aluminiumssnellene mine(håndtaket) sveivearmen som skal være i kontak med den syrefaste sålet er av aluminium type 6061, funker dete sammen? eller blir det korrosjon mellom de to metallene? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet December 6, 2010 Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 Syrefast er det beste du kan bruke. Et triks er å bruke en magnet, henger skiva fast på magneten er den ikke syrefast. Husk en liten klump med fett på gjengene først da Korrosjon blir det forøvrig før eller siden uansett, men med en liten dusj med olje (gjerne corrosionX) forsinkes jo dette betydelig. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hafnor Skrevet December 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 skal bruke en syrefast soppring for mellom stoppskruen til håndtaket (skruen ytterst på sveivearmen er liten i forhold til hullet) hang ikke helt med ang. denne magneten? en magnetisk stoppring? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet December 6, 2010 Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 Du bruker magneten for å sjekke om det virkelig er syrefast. Det er ikke magnetisk. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Lopez Skrevet December 6, 2010 Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 Syrefast fjærstål kan også være magnetisk. Det gjelder redskap som er laget med fjærstål ( med minne) om ikke, så holder ikke disse til formålet. Kan nevne bla. splittringer , metallboom osv. At disse er magnetiske er ikke synonymt med at de ruster. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asmund aa Skrevet December 6, 2010 Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 Det er greit at de er rustfrie, men er de syrefaste? Mange tror at rustfritt stål er det samme som syrefast.... Du nevner splittringer, bommer osv.. Dette er som rustfrie varmtvannsberedere, de er magnetiske, men også rustfrie, men ikke syrefaste. super duplex, 6MO eller 316 er vel de rustfrie stålkvalitetetene som er syrefaste. Vil tippe skivene som skulle brukes her er av 316 kvalitet og dermed både rustfrie og syrefaste Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Big fish :) Skrevet December 6, 2010 Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 Superduplex er KJEMPEBILLIG .................................................NOT Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hafnor Skrevet December 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 det står A4 syrefast, koster 50 spenn for 40 stk på maxbo, den er ikke magnetisk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet December 6, 2010 Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 Tror ikke det er noe problem å bruke dem. Har flere syrefast\aluminium kombinasjoner i båten,har ikke skjedd noe der. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hafnor Skrevet December 6, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 Takk for den Lk sender deg regninga hvis noe skjer=)=) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet December 6, 2010 Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 Den er brun Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
potbelly Skrevet December 6, 2010 Rapporter Share Skrevet December 6, 2010 Klipp fra faglig utalelse om bruk i og om bord i båter: "Kombiner minst mulig metaller fra ulike steder i spenningsrekka, spesielt «edle» og «uedle» metaller. Isoler dem fra hverandre der de må brukes sammen. Aluminium bør vanligvis ikke ha forbindelse med syrefast stål eller bronse. Syrefast stål og bronse ligger «høyt» på rekka, vanlig stål ligger på midten, mens messing, aluminium og ikke minst sink (som i anoder) ligger «lavt». Gjør spesifikke undersøkelser om hvilke metall som kan kombineres på din båt." Anagelig så går det greit så lenge det ikke er salt/sjøvann i lenger tid i systemet. Skylle det godt etter bruk, og ha ett lite fettlag i mellom metallene, eller annen buffer. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet December 7, 2010 Rapporter Share Skrevet December 7, 2010 Er klar over at ikke det anbefales å kombinere dem ja,men dette gjelder vel spesielt ting som blir dynket i saltvann veldig ofte. Hatt dette i båten i 5 år nå,og der har det ikke skjedd noe. Men jeg hadde nok passet på å ha fett imellom ja. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hafnor Skrevet December 7, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet December 7, 2010 Takk Bjørn, orker ikke ta noe sjanser på det greiene der, jeg kjøpte meg noen steinharde plastringer, disse ser ut til å holde god stand. tusen takk for hjelpen alle sammen Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
potbelly Skrevet December 7, 2010 Rapporter Share Skrevet December 7, 2010 Takk Bjørn, orker ikke ta noe sjanser på det greiene der, jeg kjøpte meg noen steinharde plastringer, disse ser ut til å holde god stand. tusen takk for hjelpen alle sammen Det skader i hvertfall ikke. Og noen nylon eller andre sterke foringer er sikkert ikke noen ulempe i hvertfall. Og holder det ikke så er det jo bare å prøve noe annet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet December 8, 2010 Rapporter Share Skrevet December 8, 2010 (endret) Takk Bjørn, orker ikke ta noe sjanser på det greiene der, jeg kjøpte meg noen steinharde plastringer, disse ser ut til å holde god stand. tusen takk for hjelpen alle sammen Da ville jeg tatt med meg nøkkel ut på sjøen, Thor. Det blir litt fleks med nylon, og jeg tipper du til slutt vil oppleve at skruen løsner. Hvis du ikke bruker loctite da. Jeg bruker forøvrig syrefast sprengskive (og sveivhåndtak) mot aluminium sveiv. Skal si ifra hvis jeg får store problemer. Men jeg tviler, aluminimum oksiderer og danner en glasshard overflate som er motstandsdyktig mot saltvann. Morroa begynner når du har bevegelse i overgangen stål/alu, for da ødelegges oksydlaget. Endret December 8, 2010 av palkr Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
potbelly Skrevet December 8, 2010 Rapporter Share Skrevet December 8, 2010 Da ville jeg tatt med meg nøkkel ut på sjøen, Thor. Det blir litt fleks med nylon, og jeg tipper du til slutt vil oppleve at skruen løsner. Hvis du ikke bruker loctite da. Jeg bruker forøvrig syrefast sprengskive (og sveivhåndtak) mot aluminium sveiv. Skal si ifra hvis jeg får store problemer. Men jeg tviler, aluminimum oksiderer og danner en glasshard overflate som er motstandsdyktig mot saltvann. Morroa begynner når du har bevegelse i overgangen stål/alu, for da ødelegges oksydlaget. Det er godt mulig at det gjør. Men av egen erfaring så har vi hatt noen episoder i gjennom årene med kobber og aluminium der det har gått riktig galt. Pga at aluminium har vært koblet eller lagt inn på feil klemmer. Det går ofte ett år eller to føre aluminiumen er tæret vekk, og da skjer det saker. Og dette har vært i tørre omgivelser.. Men godt mulig at den aluen som er i sneller mm. har en annen legering(det vet jeg at det er) og at det funker på en annen måte, og alu oksyderer som bare det, men da må det være luft tilgjengelig på det stedene en vil at det skal oskydere... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet December 8, 2010 Rapporter Share Skrevet December 8, 2010 Det er godt mulig at det gjør. Men av egen erfaring så har vi hatt noen episoder i gjennom årene med kobber og aluminium der det har gått riktig galt. Pga at aluminium har vært koblet eller lagt inn på feil klemmer. Det går ofte ett år eller to føre aluminiumen er tæret vekk, og da skjer det saker. Og dette har vært i tørre omgivelser.. Men godt mulig at den aluen som er i sneller mm. har en annen legering(det vet jeg at det er) og at det funker på en annen måte, og alu oksyderer som bare det, men da må det være luft tilgjengelig på det stedene en vil at det skal oskydere... Har hørt at kobber og alu er katastrofe ja. Ikke testet det selv, men tror deg på ditt ord Har litt vondt for å tro at alu og syrefast stål skal være så ille. Må være ufattelig mange båter med aluminium i forskjellige former som er skrudd med syrefast? For ikke å snakke om noen millioner fiskesneller med alu-kropper, hvor skruene er av stål..... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
L K Skrevet December 8, 2010 Rapporter Share Skrevet December 8, 2010 Og for ikke å snakke om undervannshuset på påhengere,aluminium med syrefaste skuer over alt.... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
potbelly Skrevet December 8, 2010 Rapporter Share Skrevet December 8, 2010 Har hørt at kobber og alu er katastrofe ja. Ikke testet det selv, men tror deg på ditt ord Har litt vondt for å tro at alu og syrefast stål skal være så ille. Må være ufattelig mange båter med aluminium i forskjellige former som er skrudd med syrefast? For ikke å snakke om noen millioner fiskesneller med alu-kropper, hvor skruene er av stål..... Jeg vet ærlig talt ikke, men det jeg vet er at eks små buster alu båter som har ligget ute med vann i og en kjetting av stål har tæret hull ganske fort. Da snakker vi om bitte små hull på størrelse med en knappenål. Leste også(var det her på forumet??) at en hadde latt det ligge en stålskrue i en alubåt, og som måtte få sveiset hull etter denne. Ser jo at Buster er svært opptatt av at det skal settes sammen med godkjente skruer og feste metode etc. Så det har sikkert både med materialet som brukes, foringer mellom gods og festemateriell etc etc. Sikkert store forskjeller i legeringer mm. som gjør at ting går bedre sammen en annet. Men at det kan skje skade fort er sikkert. Se bare på en båt motor uten anode som har ligget ute en sommer. Har den en alu eller messing propell er det mye som er spist opp i løpet av en sommer. Uten sammenligning forøvrig. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.