Gå til innhold
Fiskersiden

Laks eller ørret


Recommended Posts

Jeg synes umiddelbart det ser ut som en aldeles for******nydelig sø ihvertfall.Men så var det dette med "bevisene da"...skal vi se:

Hale: Vanskelig å si når fisken er hengt opp, men en rett-over hale tilsier ørret.

Halerot: Virker bred, tilsier ørret.

Klarer ikke si noe om prikker på gjelleokk/eller i forbindelse med sidelinjen, er også usikker på "munnviken", går den bakenfor eller i kant med øyet synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk bør slutte med å KUN ha halen/sporen som tegn på om det er ørret eller ei.mange andre faktorer å forholde seg til. den øverste fisken var jo en som vant alt om fiskes konkuranse for 2 år siden om jeg ikke tar feil. dette er helt garrantert en sjøørret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er litt forhastet å konkludere helt sikkert med at dette er en ørret. Greit prikkenes form, og antall prikker under sidelinjen tilsier ørret, men det er litt få prikker, selv om dette ikke er et avgjørende trekk. Halefinnen tilsier TROLIG ørret, men på bildet er den helt utfoldet, og da vil også halefinnen til en laks kunne se relativt rett ut i bakkant. Når det gjelder halerota er jeg uenig i vurderingene om at dette er ørret. Den er slett ikke så bred som noen skal ha det til, og halerota er på sitt smaleste FORAN overgangen til halefinnen, som hos laks, mens hos ørret er jo halerota på sitt smaleste akkurat i overgangen til halefinnen. Det er jo blant annet derfor det er vanskelig å holde en ørret etter halen. Denne halerota minner mer om laks enn ørret! Kjevebeinet ser også ut til å slutte akkurat ved øyets bakkant, som hos laks, mens den hos ørret rekker til bak øyets bakkant. Til slutt så synes jeg kroppsformen minner mer om laks enn ørret. Særlig Driva-kludden er jo karakterisert ved sin kraftige, og relativt høye kroppsform. Dette rimer dårlig med den aktuelle fisken. Brystfinnene ser derimot ut til å være litt små til å være laks. For å oppsummere er jeg slett ikke sikker på at dette er en ren ørret. Min magefølelse er at dette er en hybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

jeg synes det er litt forhastet å konkludere helt sikkert med at dette er en ørret. Greit prikkenes form, og antall prikker under sidelinjen tilsier ørret, men det er litt få prikker, selv om dette ikke er et avgjørende trekk. Halefinnen tilsier TROLIG ørret, men på bildet er den helt utfoldet, og da vil også halefinnen til en laks kunne se relativt rett ut i bakkant. Når det gjelder halerota er jeg uenig i vurderingene om at dette er ørret. Den er slett ikke så bred som noen skal ha det til, og halerota er på sitt smaleste FORAN overgangen til halefinnen, som hos laks, mens hos ørret er jo halerota på sitt smaleste akkurat i overgangen til halefinnen. Det er jo blant annet derfor det er vanskelig å holde en ørret etter halen. Denne halerota minner mer om laks enn ørret! Kjevebeinet ser også ut til å slutte akkurat ved øyets bakkant, som hos laks, mens den hos ørret rekker til bak øyets bakkant. Til slutt så synes jeg kroppsformen minner mer om laks enn ørret. Særlig Driva-kludden er jo karakterisert ved sin kraftige, og relativt høye kroppsform. Dette rimer dårlig med den aktuelle fisken. Brystfinnene ser derimot ut til å være litt små til å være laks. For å oppsummere er jeg slett ikke sikker på at dette er en ren ørret. Min magefølelse er at dette er en hybrid.

Det er ikke tvil om at dette er en ørret, "lakseformen" på kropppen får den pga at den er hengt opp i halen, stooor sø er ikke noe problem å "taile" ,og med en tausnare som skjærer seg litt inn ser det ut som en laksespord, må innrømme at jeg tenkte hybrid i noen sekunder,men all tvil er lagt vekk.

kjevebeinet/øyet er typisk sø, en ser lett at kjevebeinet strekker seg "langt" bak øyet,

en må se for seg fisken liggende på bakken og da hadde den nok lagt seg ut på de "rette" plassene,.

Mange av kjennetegnene på om det er sø blir vanskelige å se når fisken henger etter halen, men her er det ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Det er ikke tvil om at dette er en ørret, "lakseformen" på kropppen får den pga at den er hengt opp i halen, stooor sø er ikke noe problem å "taile" ,og med en tausnare som skjærer seg litt inn ser det ut som en laksespord, må innrømme at jeg tenkte hybrid i noen sekunder,men all tvil er lagt vekk.

kjevebeinet/øyet er typisk sø, en ser lett at kjevebeinet strekker seg "langt" bak øyet,

en må se for seg fisken liggende på bakken og da hadde den nok lagt seg ut på de "rette" plassene,.

Mange av kjennetegnene på om det er sø blir vanskelige å se når fisken henger etter halen, men her er det ingen tvil.

Mulig du har rett, og uansett om det er en ørret eller en hybrid så er vi vel alle enige om at det er en usedvanlig flott fisk! [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror de har tatt bort den reportasjen om den sjøørreten på www.fiskeguiden.no.. kanskje du finner noe der .. koster uansett 30 kr pr mnd å lese om elvene.. betaling med sms. hybridene i driva har liten sjangs til å bli så stor: http://www.nina.no/?io=1001250

"Analyser av skjellprøver av voksen fisk fra Vefsna i 2003 resulterte i funn av en hybrid. Manglende funn av hybrider i materialet av voksen laks og sjøaure fra Driva kan tyde på at hybrider har dårlig overlevelse i sjøen og/eller at de ikke finner tilbake til Driva, eller at hybridisering er et nytt fenomen i Driva. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig interessante funn. Den linkede undersøkelsen antyder ihvertfall at hybridisering mellom laks og ørret er et MYE vanligere fenomen enn man tidligere trodde, selv om mye altså tyder på at overlevelsen er dårligere blant hybridene. Og det er naturligvis et argument for at store individer sjelden er hybrider. Men det betyr på ingen måte at vi kan utelukke dette. Kanskje er det slik at de få hybridene som overlever er spesielt godt 'utstyrt' og i noen tilfeller har bedre vekstpotensiale enn sine respektive foreldrearter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.